עולם של אשליות

בעולם הזה אתה יכול לעשות הכל כרצונך ואף אחד לא יסרב לך. אתה לא מוגבל. כסף? יש לך בטונות. כוח? יופי? יש לך הכל. אתה מתכנן את החוקים...

3 דק' קריאה

דויד פינק

פורסם בתאריך 06.04.21

בעולם הזה אתה יכול לעשות
הכל כרצונך ואף אחד לא יסרב
לך. אתה לא מוגבל. כסף? יש לך
בטונות. כוח? יופי? יש לך הכל.
אתה מתכנן את החוקים…

עולם של אשליות – פרק 1

אנו חיים בעולם שקל מאוד להרגיש בו חסרי אונים. ועולם שמתהלכים על אדמתו למעלה מ-6 מיליארד בני אדם, לא פעם מוביל אותנו להסתכל על עצמנו כעל גרגירי חול במדבר ענק. אנו מרגישים חסרי כוח נגד הכוחות הפוליטיים, העסקיים, ומסה עצומה של תקשורת. ברק אובמה, שמעון פרס ומחמוד אחמדיניג’אד מזיזים ומשקשקים את העולם הזה, אלה הכוחות של היקום. האם ראיתם צדיק גדול וחכם במכמני התורה עומד בראש החדשות של השעה אחת-עשרה? האם קראתם על סטודנט שלומד 20 שעות תורה בכל יום, כדי למשוך השגחה והגנה אלוקית על אחיו ואחיותיו בישראל, עורך את העמוד הראשי של הניו יורק טיימס? האם העולם המודרני שאנו רואים עם ליבנו ועינינו מאפשר לנו להאמין שאנו יכולים להשיג ולממש משהו משמעותי בלעדיו?

לימדו אותנו להאמין שאם אין לך השפעה, כסף, או שאינך מספיק חשוב כדי להופיע בטלוויזיה, להנהיג מדינה, או להיות בעל חברה מובילה – אתה חשוף לכוחות הרנדומאליים של העולם שיכולים לפעול לטובתך או נגדך בכל רגע – ואתה לא יכול לעשות שום דבר בנידון.

בעולם ללא אמונה, האם נופתע למצוא אדם המחפש באופן תמידי מקום מפלט בתוך המחוזות הפנימיים של הכרתו?

ברוכים הבאים לעולם הפנטזיה

במציאות סינטטית זו, אף אחד לא מסרב לך. אתה יכול לעשות כרצונך. אתה אפילו לא מוגבל במראה הפיזי שלך. אם אתה רוצה להיות חזק, אז אתה חזק. אם אתה רוצה להיות רזה, אז אתה רזה. אם אתה רוצה כסף, אז יש לך כסף. העולם הזה תוכנן לפי החוקים שלך ואתה המנהיג של היקום.

כאשר אנו לחוצים מהבוס, מאויב, מראש הממשלה או מהממשלה עצמה, אנו לפעמים רואים את האנשים האלה כמנהיגי היקום, אך את הנחמה מוצאים ביצירת מציאות חליפה כאשר אנו כובשים מעט מהשליטה והכוח שלהם. אלא, שסוף המשחק הוא טרגדיה. האשליה מתנפצת ואנו מגלים ומבינים שמעבר לכל השקרים העולם הוא עולם אמת של המלך הקדוש. אנו לוכדים את עצמנו במציאות הקטנה שלנו בזמן שאת לימוד התורה, שאנו מייצגים, משאירים מתוחם ומוגבל במסע הבודד מהשכל אל שפתינו. וטראגי עוד יותר הוא, שלבורא עולם אין מקום בליבנו ובראשינו.

בואו נעזוב את אשליית העולם המודרני של אדום וניסע לעולם הנצחי של השם.

התורה אומרת לנו שכל אחד מאיתנו חשוב. לא הכסף הגדול הוא זה שמזיז את העולם, אלא מעשי החסד של כל פרט ופרט. דוד המלך ע"ה מלמד אותנו (פרק ל"ז בתהלים) שהשם מעדיף את מעט הצדיקים מאשר הרבה רשעים: "טוב מעט לצדיק מהמון רשעים רבים". גם לא מחזיקי התעשייה הם אלה שנושאים אותנו. אנו לומדים שכל העולם התברך בשפע גשמי בזכות הצדיקים שלנו. פעם אחת, השם החיה את כל העולם כולו בזכות צדיק אחד, רבי חנינא בן דוסא, שניזון מארוחה אחת בכל שבוע שהייתה מורכבת מ… חרובים. גם בעלי הכוח והמעמד לא הם אלה המנהלים את העולם. שלמה המלך ע"ה, שהיה האישיות הפוליטית היהודית החזקה ביותר שהייתה אי פעם, ניסח את זה הכי טוב: "שבתי וְרָאֹה תחת השמש כי לא לקלים המרוץ ולא לגיבורים המלחמה וגם לא לחכמים לחם וגם לא לנבונים עושר וגם לא ליודעים חן, כי עת וָפֶגַע יקרה את כולם" (קהלת ט, יא).

בעולם התורה, הרושם וההשפעה של תפילה, מצווה, או כל מאמץ פשוט וקטן כדי לשפר את מידותינו, הוא גדול ובעל עצמה רבה כדי להתגבר על הטבע, דבר שביל גייטס, וורן באפט או מייקל דל לא יכולים להעלות בדעתם.

אם אנו אמורים לבטוח בעובדה שלכל מצווה שאנו עושים יש השפעה גלובלית, שהשם הוא זה שדואג לנו, משגיח עלינו ועל כל מה שאנו עושים, אז למה אנחנו דואגים כל כך? מדוע אנו עדיין מרגישים חסרי אונים? למה אנחנו ממשיכים, בעקשנות לא מובנת, לברוח לעולמות של אשליות?

בגלל שהדור שלנו הוא דור של רשתות הכבלים למיניהן, די.וי.די וכל ערוצי האינטרנט. זהו האתגר שלנו. זה הקרב הכי גדול בחיינו. כאשר אנו מסתכלים על אישה, בקלות נוכל להיפגע. כאשר אנו מפלרטטים, אז יש מי שמסתכל עלינו וידרוש מאיתנו לתת דין וחשבון. ולא רק, ההשפעה של מעשים אלה תורגש לא רק עלינו אלא גם על הסובבים אותנו. כמעט כל חטא הנובע מתאוות ניאוף כרוך בסיכון שעלול להפיל אותנו ח"ו בעוון חילול השם, השם ישמור.

חוץ מהפנטזיות שמתרוצצות במוחו של האדם…

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה