עצת המיליארד דולר

אם ביקשתם את עצת המיליארד דולר, אם ביקשתם לגלות את הסוד לחופש המיוחל, הגעתם למקום הנכון. הרב שלום ארוש על הסוד והנוסחה לחיים מאושרים!

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

מתי יגיע החופש האמיתי? הגאולה לה מחכים ומצפים כולם?

 

כנראה שמישהו כבר גילה את הסוד מזמן, את הסוד לחופש המיוחל, באותה שיחה מפורסמת – "שמעו אל ישראל אביכם", אומר יעקב אבינו לבניו. מי שנותן את דעתו לנאמר, יכול לראות שיעקב אבינו נשמע כמתחנן אל בניו להקשיב לו, משום שכל ההצלחה שלהם תלויה במה שיאמר להם. זו סיבה מספיק טובה להטות אוזן ולהקשיב לסבא ישראל, המושלם שבאבות, ולשמוע את דבריו, את הסוד הגדול.

 

"האספו", "היקבצו" – הוא אמר להם. החזיקו את עצמכם ביחד בשלום ובאהבה, כמו שאומר המדרש, "ציווה אותן על המחלוקת, אמר להם תהיו כולכם אסיפה אחת… נעשו בני ישראל אגודה אחת – התקינו עצמכם לגאולה".

 

תרשמו לכם את הנוסחה אותה גילה יעקב אבינו בסוד הגדול: ככל שתהיו מאוחדים כך תהיו קרובים יותר לגאולה, לחופש המיוחל מהשעבוד של הגלות!

 

'מי שיקשיב לי – יזכה לגאולה', הוא אמר להם, 'ומי שלא ישים ליבו לדברים ויחזיק במחלוקת – הוא ירחיק את קץ הגאולה. וכשיגיע הזמן לגאול את עם ישראל, ישנן רק שתי אפשרויות: או שכולם יהיו מאוחדים בלי מחלוקת, או שרק אלה המחזיקים בשלום ואהבה יחיו, וכל בעלי המחלוקת ימותו ואז תבוא הגאולה'. לבעלי מחלוקת ולנגררים אחריהם אין חלק ושם קשר בגאולה.

 

השואה הראשונה

 

מה היה בסוף גלות מצרים? עם ישראל סבלו והתענו מאוד. לכאורה, היה מגיע לכולם להיגאל – "שמחנו כימות עיניתנו". ובפרט, באחרית הגלות, בזמן עשר המכות, שכבר אור הגאולה החל להתנוצץ, אז ראו כולם גילוי שכינה מופלא מאין כמותו.

 

 נסו לחשוב לעצמכם איך עם ישראל נראו בזמן המכות. נסו להיכנס 'לתוך הנעליים' שלהם. תחשבו שאתם הולכים ברחוב וכל המצרים מתחננים אליכם לטיפת מים ומוכנים לשלם כמה שרק תירצו. אתם כבר חופשיים מעבודה. לכם יש מים לרוויה וכסף בשפע, ולמצרים רק דם… וכך בשאר המכות: המצרים מתגרדים מהכינים ועל היהודי יש שמירה מיוחדת מהצפרדעים והכינים, מהערוב והדבר ועוד. המצרי סובל, והיהודי מתבונן בחסדי הבורא, והולך ברחוב בגאווה יהודית אמתית, אפשר לומר אפילו כמו טווס: 'אני מהעם הנבחר ויש לי שמירה עליונה, ואני רואה מראות אלוקים וגילוי שכינה'.

 

מאמרים נוספים בנושא:

ביחד, וזאת לא מליצה!

תוסיפו אהבה

עולם של אהבה

בבקשה, תאהבו את עצמכם

אהבה, זה מה שצריך!

אהבה תמורת אהבה

בכוח האהבה

מדברים מאהבה

 

מן הסתם, עם ישראל התעלו באותם ימים לדרגות והשגות גבוהות ביותר. אם כן, זה מאוד מפליא שבמכת חושך מתו שמונים אחוז מעם ישראל!!! ארבעה מתוך חמישה!

רק אחד מחמישה שרד וחי! וזה מבהיל. וללא ספק כולנו שואלים: על מה ולמה? על מה עשה השם ככה? איזה פסול וחטא מצא הבורא באותם מיליונים שהביא עליהם מיתה ולא ראו את אור הגאולה?

 

הקשבתי ליעקב ונגאלתי

 

על פי דברי יעקב אבינו זה העניין מובן. יעקב גילה לבניו שהגאולה תלויה באחדות ושלום, הוא הזהיר אותם כשאמר בפירוש: "האספו! היקבצו!". מי ששמע ליעקב אבינו ועבד על מידות הנפש שלו והתרחק מהמחלוקת – ניצל ונגאל, מי שהיו בעלי מחלוקת – מתו ולא ראו את הגאולה.

 

כידוע, האוחז במחלוקת הוא מת, כי 'מחלֹקת' היא אותיות 'חלק מת'. הוא כבר מת. אותה מיתה של המוני עם ישראל במכת חושך זו בחינת "בית חָרוּב החרבת" – אנשים הרוגים הרגת. רש"י אומר, שבמכת חושך מתו כל האנשים שלא רצו לצאת. ויש להבין, האם זה נשמע הגיוני שעבדים במצרים לא יצרו לצאת לחופש עליו התפללו מאות שנים? מהחושך העצום? ומה הכוונה 'שלא רצו לצאת'?

 

והתשובה, היו בהם 'למדנים' ו'בעלי השגה והבנה' שחלקו על משה רבינו מכל מיני סברות. היו כאלה שאמרו: 'איך זה יכול להיות שאנו נגאלים, הרי עוד חסרות מאה ותשעים שנה?' (תקופת השעבוד הייתה ל-400 שנים, אך הקב"ה גאלם לפני כן), לכן חלקו על משה. ויש את מי שאמרו: 'איך זה יכול להיות שהגואל משבט לוי, הרי יעקב אמר לא יסור שבט מיהודה?'… מן הסתם, היו להם עוד סברות וכתבו על כך ספרים שלמים ועלונים ושלחו את המסרים לכל הקבוצות שלהם בכל רשת אפשרית… כי כשיצר הרע ותאוות המחלוקת מתלבשות באדם – הוא מוצא סברות וראיות והצדקות מכל מקום אפשרי – מהתנ"ך כולו, מדברי מוסר שאמרו גדולים בשנים קודמות, מציטוטים חלקיים שהוא בוחר להציג כ'הוכחה חותכת' ועוד. ואז, הוא יוצא לחלוק על הצדיקים וסוחף אחריו אנשים ומשכנע אותם שהם עושים מצווה גדולה.

 

ולא רק, אלא שתאוות המחלוקת והניצחון, ובפרט המחלוקת על הצדיק, מביאה את האדם לעיוות נוראי והשכל הישר מתעקם לו. לכן חשוב, מכיוון שהשעבוד הסתיים והם כבר אדונים במצרים והארץ פורייה וטובה, למה הם צריכים לצאת אל מסע ארוך במדבר, אל ארץ רחוקה ולא נודעת? מה יש להם לחפש שם? לכן הם לא רצו לצאת.

 

סופם של כל אותם 'מחפשי האמת' החולקים על הצדיקים היה – מיתה במכת חושך! מיליונים חלקו על משה – ומיליונים מתו. זה לא עניין של כמות, זה עניין של חוק רוחני. זו הצוואה של יעקב אבינו שגילה לבניו לפני פטירתו:, רק מי שאוחז בשלום ובאהבה עם כל עם ישראל – רק לו יש חלק בגאולה! מי שגורם לפירוד ולמחלוקת – לא יכול להיגאל והוא, השם ישמור, בן מוות.

 

מכת החושך של דורנו

 

ללא ספק, מדובר בדברים שלא מאפשרים להמשיך הלאה מבלי להתבונן עליהם, שהרי הם לא פחות ממזעזעים. כי כל אחד מאיתנו יכול לראות ניסים ונפלאות, גילוי שכינה וגילוי אלוקות, ללכת לשיעורי תורה ולהבין הבָנוֹת, ללמוד ולהעמיק ולהיות למדן גדול. אבל, אם אין לאדם עבודה עצמית על מידות הנפש והתאוות, ובפרט על תאוות המחלוקת – הוא ימות ולא יהיה לו חלק בגאולה חלילה.

 

הגאולה הראשונה היא הדוגמא לגאולה האחרונה. גם היום אנו נמצאים בפתחה של הגאולה, והקב"ה חפץ לגאול את עם ישראל. רק שהיום אין לנו ניסים וגילוי שכינה, אלא כולנו נמצאים בחושך גדול ועצום מאוד. אנחנו ממש בזמן מכת חושך שהייתה המכה האחרונה לפני גאולת מצרים. בדורנו, אין בית שאין בו מתים ברוחניות ובגשמיות: בין אם זה ילדים שנפלו מהדרך ו'מתו' רוחנית, בין אם אלה אותם מכשירים (מלכודת אלקטרונית) שנכנסו לכל פינה והרסו משפחות, בין אם אלה המחלות הקשות שמתגברות מיום ליום ומפילות חללים, בין אם עיכובי זיווגים, גירושין מתגברים, משפחות שמתפוררות, חוסר שלום בית, חלות נפש קשות לא עלינו ועוד.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

תזרקו את הסטיגמות מהחלון

במקום הכי שמח בעולם

אנחנו קודם כל יהודים

עושים סוף לשנאה!

כולנו בר קמצא

מה ירפא אותנו משנאת חינם?

פעם היו שני חברים
למה? שנאה שחצתה גבולות

 

אין אחד שלא מרגיש את החושך בצורה מסוימת. הוא נוגע בכל אחד ואחת מאיתנו. וכולנו חייבים לעשות עבודה עצמית גדולה כדי לצאת מהחושך ולזכות לאור הגאולה. שלא יצטרכו 'להיפטר מאיתנו' לפני הגאולה, שאף אחד מאיתנו לא יהיה זה שיגרום לעיכוב ביאת המשיח. כי הגאולה – בוא תבוא! השאלה היא, למי יהיה בה חלק? וכל מי שרוצה חלק בדבר העצום והנפלא הזה – חייב להחזיק בשלום ובאהבה עם כל עם ישראל. להיות מחובר לכל נשמה. להתרחק משמיעת דברים רעים ולא דבר דברי לשון הרע. לא יקום אדם שיטען שחסר לו חושך בחיים והוא מזמין עליו צרות, נכון? כל אחד מתמודד עם החבילה שלו, עם התיקון שלו, וזה די והותר. אין צורך להוסיף. מה כן? להכין את עצמנו לגאולה, להתעסק אך ורק בעניינים שלנו, כדי שלא נפסיד את רכבת הגאולה.

 

עצת המיליארד דולר!

 

וכאן המקום לומר לכם שגם לי יש בשבילכם סוד. סוד גדול מאוד בעזרתו כל אחד מאיתנו יזכה להתרחק מכל ריח של מחלוקת, דבר שיזכה אותו במתנה הנפלאה: לקרב את הגאולה ולהיות חלק ממנה!

 

הנה הנוסחה שלי בשבילכם: עבודה על מידת תאוות הניאוף, שהיא הלימוד בספר בריתי שלום + חצי שעה של תפילה אישית (התבודדות, כפי שמכנה אותה רבי נחמן מברסלב) כפי שמבואר בספר = הצלה מפגם המחלוקת!

 

בלעדי עבודה זו, אדם לא יכול להינצל מפגם נורא זה, ומשמים מפילים אותו למחלוקות ולשנאת חינם וללשון הרע, השם ישמור. כי רק כאשר אדם עוסק בתיקון שלו באמת, שום מחלוקת לא תעניין אותו. שהרי, הוא עסוק בדבר חשוב מאוד: לטהר ולקדש את עצמו!

 

דברים אלה כותב רבי נחמן מברסלב בצורה מפורשת: "כשאתה שומע מריבות שבין הצדיקים תדע, שזה משמיעין אותך תוכחה על שפגמת בטיפי מוחך". כלומר, רבינו אומר שהמחלוקת היא רק ניסיון לאדם, שאם הולך אחר המחלוקת מגרשים אותו מהחיים האמתיים ומן הקדושה ח"ו, ורק מי שעומד בניסיון ומתרחק מהמחלוקת יוצא ממוות לחיים. וזה הניסיון של הדור: להתעלם מכל המחלוקות ולהתקרב לעבודת הקדושה ותיקון הברית.

 

שניים שהם אחד

 

ישנם שני פירושים על המילה 'הֵאַסְפוּ': הראשון, ר' אחא אמר 'היטהרו' – שצריכים להיטהר ולהתקדש מהטומאה. ועיקר הטומאה היא תאוות ניאוף, כמובא בזוהר. השני, רבנן אומרים 'האספו' – להיות אסיפה אחת ולהתרחק ממחלוקת, כפי שהוסבר לעיל. וידוע שבמדרש אין מחלוקת, אלא שתי הדעות הן דעה אחת והן משלימות זו את זו. ועל פי הנאמר במאמר זה, אכן אין כאן מחלוקת, שתי הדעות הוצגו והשלימו זו את זו ונתנו לנו את עצת מיליארד הדולר והנוסחה הנפלאה להצליח בחיים!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה