שלום עכשיו, ותמיד

כן, יהיה זה יקרה. בורא עולם הבטיח לנו שיהיה שלום. השאלה היחידה היא מתי זה יקרה? כמה זמן עוד נחכה? ואיזה מחיר נצטרך לשלם עד שהיום הזה יגיע?

3 דק' קריאה

דב בער הלוי

פורסם בתאריך 05.04.21

כן, יהיה זה יקרה. בורא עולם הבטיח
לנו שיהיה שלום. השאלה היחידה
היא
מתי זה יקרה? כמה זמן עוד נחכה?
ואיזה
מחיר נצטרך לשלם עד שהיום
הזה יגיע?

 
 
"אמר רבי אלעזר, אמר רבי חנינא: תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם, שנאמר: וכל בניך לימודי ה' ורב שלום בניך. אל תקרי בניך אלא בוניך. יהי שלום בחילך שלווה בארמנותייך… אבקשה טוב לך. וראה בנים לבניך, שלום על ישראל. שלום רב לאוהבי תורתך ואין למו מכשול. ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום" (מסכת ברכות סד, א).
 
מתוך כל מסכתות התלמוד (63 במספר) ארבע מהן מסתיימות עם מילים של שלום, והן: מסכת ברכות, נזיר, יבמות, כריתות. שימו לב, האות הראשונה של כל אחת מהמסכתות הנ"ל – ב, נ, י, כ – מרכיבות את המילה 'בנין', אותיות שעושות אותנו עולם של ילדים ובונים, והנה לכם הקשר בין בניין ילדי התורה ובוני השלום. הנביא ישעיה אמר את המילים הללו לפני שנים רבות, הרבה לפני שהתלמוד עלה על הכתב.
 
היום יותר מתמיד חשוב שנזכור מה באמת מביא שלום לעולם. זה אנחנו, ולא 'אנשי הכוח' להם נתן בורא עולם הזדמנות להשפיע על שינויים במציאות של ימינו. בורא עולם הוא שמשגיח עלינו, לא נשיאים, ראשי ממשלה, שגרירים או מלכים שיהפכו את העולם הזה למקום אידיאלי לחיות בו. במקום לעשות רעש וכותרות במדיה, על כל ערוציה, במקום לנסות לגייס את כולם, להפוך לשגרירים או ראשי תנועות חברתיות, בורא עולם אומר לנו שאנחנו יכולים לפעול למען השלום רק בקביעת עיתים לתורה. זהו.
 
והנה מה שזה אומר:
 
זה לא משנה איך אתה חושב שהשלום צריך להיראות או איך הוא יבוא. כולנו, בלי יוצא מן הכלל, מסכימים שהשלום, לכשעצמו, הוא נכס יקר מאוד לאנושות כולה. בורא עולם יעשה לנו את השלום ("עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל עמו ישראל"). והשלום הזה יהיה שלום אדיר ונפלא, לא כזה שמדברים עליו היום, אפילו לא שלום שאנו מתארים או מדמיינים, כזה שלא חלמנו עליו בכלל. הוא יהיה משהו שכל האנשים מכל העולם יחגגו אותו כל יום. לא משנה מהן הדעות הפוליטיות שלך ובאיזו מפלגה אתה מתכוון לבחור – כל מה שאנחנו יכולים לעשות כדי לסיים עם כל הויכוחים והפילוגים רק יקרב אותו ויעשה לנו טוב.
 
לא משנה אם אתה דתי וכמה, וגם לא משנה אם אתה בכלל לא דתי. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו שדווקא הרחוקים ביותר, כשהם מתקרבים לבורא עולם, הם עושים לו נחת רוח עצומה, מהם יש לו תענוג גדול מאוד. לכל אחד, ולא משנה איפה הוא אוחז בחיים, יש את הסיכוי להפוך את העולם למקום טוב יותר בעזרת המאמצים שהוא עושה.
 
אנחנו יכולים להשפיע על כל עם ישראל, בארץ ובגולה, עם שינויים קטנים אך בטוחים, שכל אחד מאיתנו עושה. כן, אפילו כאלה שנראים לנו שגרתיים ו'אפורים'. אנחנו יכולים, למשל, להקדיש חצי שעה לשמוע שיעור תורה, והיום זה אפשרי – תורידו אותו לאייפון, לאייפוד וכדומה, ובמגע של אצבע על המסך אתם קונים עולם ומלואו. אפשר לעשות חסד (בארגון או באופן פרטי), לוותר על משחק כדורגל אחד וללמוד תורה. שינויים קטנים עושים רעידות אדמה ענקיות.
 
שלום הוא משהו שכל אחד מאיתנו יכול לקרב, צעד אחר צעד, לכל אחד מבני העולם. אנחנו לא צריכים כוח או יכולת להשפיע על ציבור גדול או קטן. שום דבר. רק את הזמן שאנו מקדישים ללמוד את התורה, לשמוע שיעור תורה, להתחזק עם שתי הלכות בכל יום ועוד. זה מה שאנחנו צריכים. זה מה שהופך חרבות מחודדות ללהבים של מחרשות בשדות פורים ומניבים.
 
מבראשית ועד ימינו היינו, ועדיין, עדים כמעט לכל סוגי המלחמות שהיו בעולם. עימותים, הפסקות אש, אויבים שהפכו לבני ברית, אומות שקיבלו אדמות והפכו למדינות.
 
כן, יהיה שלום לעם ישראל. בורא עולם הבטיח לנו שיהיה לנו. השאלה היחידה היא מתי זה יקרה? כמה זמן עוד נחכה? איזה מחיר נצטרך לשלם עד שהיום הזה יגיע?
 
הגמרא מלמדת אותנו שלנו יש את היכולת לצמצם, בעזרתו של הבורא, את כל הסבל והייסורים שאנו חווים או עדים להם, ולהביא שלום נצחי לעולם. לא צריך משא ומתן, גם לא לחץ, ובהחלט אפשר לוותר על כל סוגי שפיכות הדמים. אנחנו יכולים להשמיד כל סוג של שנאה רק עם פעולה אחת – לפתוח את ספר הספרים. התורה הקדושה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה