שליטה במחשבות

משטרים רבים, דתות ודיקטטורים רצו לייסר אותנו לאורך כל הדורות, להרעיב ולהרוג אותנו – אבל הם אף פעם לא יכלו לשלוט במוח שלנו. במחשבה. את זה אף אחד לא יכול לקחת ממך!

3 דק' קריאה

דויד פינק

פורסם בתאריך 06.04.21

משטרים רבים, דתות ודיקטטורים רצו
לייסר אותנו לאורך כל הדורות, להרעיב
ולהרוג אותנו – אבל הם אף פעם לא
יכלו לשלוט במוח שלנו. במחשבה.
את זה אף אחד לא יכול לקחת ממך!


עולם של אשליות – חלק 2

אף אחד לא יודע מה מתרוצץ לך במוח. אתה יכול לבצע את החטא, את המחשבות התאוותניות מבלי להיתפס. החלק הקשה ביותר של קיומנו כדי להתחבר לצד הקדושה הוא המוח! פעם, אמר לי הרב שלי שאחת המשימות העיקריות והחשובות בלימוד הגמרא הוא להשקיע את המוח שלך, את השכל והמחשבה, בבורא עולם.

אתה פורק את נשקו של היצר הרע על ידי הוידוי להשם – כשאתה מבקש את מחילתו. אתה יכול לעשות זאת עם כוונות רבות בזמן התחנון שבתפילה, באמירת תהלים, או לבכות ולצעוק אל השם, לבקש ולהתחנן בפניו שירחם עליך בזמן ההתבודדות. השם מקשיב לצעקות ולקריאות שלך, השם רואה את נחלי הדמעות שזורמים על פניך – בחמלה ורחמים רבים, אפילו אם חלק אחד ממוחך צועק: "השם! אני מבקש סליחה שיש בראשי מחשבות כאלה! אני יודע שלא ברכת אותי בכוח המחשבה כדי שאחשוב מחשבות מהסוג הזה, בבקשה תמחל לי", ואילו החלק השני של מוחך עדיין משתעשע בפנטזיות האלה. בזמן ההתבודדות, כאשר אתה מדבר עם השם, בקש ממנו את היכולת להבין מדוע יש לך מחשבות כאלה בראש וכיצד אפשר לטפל בזה. אם אתה באמת מעוניין לעצור את זה, בטח בהשם ששם אותך במצב הזה כדי שתוכל לתקן את פגמיך הקודמים, כדי לשפר אחת ממידות הנפש שלך, או כדי שתוכל לפתח את היכולת לשלוט ולכוון את התשוקות והתאוות שלך בצורה מעשית וטובה בלימוד התורה, התפילה, קיום המצוות וכדומה.

כאשר אדם חש שדחפיו בלתי נשלטים אל לו לחוש מבוכה בגלל זה. אם נפלת ממש לעומק העניין – עליך לשמוח! כי ברגע שתנהיג את מוחך כרצונך, כמו שרבי נחמן מברסלב מלמד, כל האנרגיות הללו יכוונו לטובתך – תזכה לעשות את הטוב שאתה צריך לעשות כאן בעולם הזה. רבי זכריה וולרשטיין מסביר שיש סיבה מוגדרת מדוע ראשו של עשיו קבור במערת המכפלה עם יעקב אבינו ע"ה ושאר האבות והאימהות. עשיו, מבין השניים היה "עיר פרא", כפי שכתוב בתורה – היו לו דחפים עצומים. אם עשיו היה עושה תשובה, מכוון ומשתמש ביצרים החייתיים שהיו בו לעבודת השם, הוא יכול היה להגיע למעלות גדולות יותר מאלו של יעקב אבינו. ראו איזה פוטנציאל היה בו, ובגלל זה זכה שראשו נקבר במערת המכפלה, עם האבות הקדושים. רק תחשבו עד כמה ברי מזל אנו, ילדים הגדלים בדור שבו התאוות והתשוקות מוצתים ובוערים מהכוחות של אדום, להיות במצב בו אנו צריכים לתרגם תאוות אלו לעבודת השם. אולם, ככל שהבור אפל וחשוך – כך גדול האור!

להתגבר על מחשבות מלאות בתאוות, הרהורים רעים ח"ו, זהו ההישג הגדול ביותר בו יכול לזכות אדם לאורך כל שנות חייו. כאשר אנו מרגישים ש"הכו בנו", שהיצר הרע מפציץ אותנו במחשבות מהסוג הזה בכל רגע ורגע, הדרך היחידה לנצח אותו היא לכוון את האש לתורה, למצוות ולאהבת השם.

עשה כל שביכולתך כדי להתגבר ולדחות את הדחפים הללו. קום מהמקום בו אתה נמצא וצא לסיבוב קצר. דבר עם השם במחשבות שלך באותו רגע. חשוב על ארבע האותיות הקדושות של שמו הקדוש של הבורא. אמור את הפסוק הראשון מקריאת שמע – "ואהבת את ה’ אלוקיך בכל לבבך, בכל נפשך ובכל מאודך". פסוק זה מלא כוח ועוצמה המסוגלים להעיף מראשך את המחשבות האפילות הללו ולזכות לעבודת השם. זכור, בקרב הזה, אתה מכניע את רצונך לרצונו של השם. אתה מכניע את עצמך בפני השם, ממש בחינת אין. אתה עובד את השם מכל ליבך, נשמתך וכוחך.

משטרים רבים, ממשלות, דתות, דיקטטורים וכדומה, רצו לייסר אותנו לאורך כל הדורות, להרעיב ולהרוג אותנו – אבל הם אף פעם לא יכלו לשלוט במוח שלנו, בכוח המחשבה. לכל יהודי, בכל זמן, יש את החופש לחשוב על כל מה שהוא רוצה. המחשבות שלנו הן הביטוי הכי טהור ונקי למושג החופש. איזו אהבת השם עצומה היא זו, אם נפנה את החופש העצום הזה לבורא עולם, דבר שאף אדם בעולם לא יכול לקחת ממך.

המאבק במחשבות מסוג זה מפתח את המוח. זה מחזק את כוח הרצון שלך. זה מקרב אותך לבורא עולם אפילו מבלי שתדע. כוחו של אדם השומר את מחשבתו הוא עצום, כך גם לגבי היכולות הרוחניות שלו. לכן אומרים לנו חז"ל: "מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין"! (ברכות לד).

תוך שעה, אתה יכול לקיים מאות, אפילו אלפי מצוות לעצמך ולכלל עם ישראל. אתה לא חייב לנצח במלחמה הזו כבר מחר, רק הילחם מכל ליבך, נשמתך וכוחך, כי אז המציאות שלך תהיה מתוקה וטובה יותר מהחלום והאשליות…

כתבו לנו מה דעתכם!

1. בן יצחק

כ"ח חשון התש"ע

11/15/2009

מאמר מדהים! אשריך שזכית לחזק את עם ישראל תודה רבה על החידוש עם ראשו של עשיו

2. Anonymous

כ"ח חשון התש"ע

11/15/2009

אשריך שזכית לחזק את עם ישראל תודה רבה על החידוש עם ראשו של עשיו

3. אייל

ט"ז חשון התש"ע

11/03/2009

מקום המחשבות הבעל שם טוב ע”הש אמר ‘בן אדם נמצא במקום בו המחשבות שלו נמצאות,תחשוב טוב והיה טוב’

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה