שרה את הנשמה

למרות כאב ההקרבה, היה ברור לטל שבתחרות בין האלוקים לבין התהילה – הראשון מנצח. היום, 15 שנים אחרי, עם מופע מצליח ואלבום סולו ראשון, היא מבינה שלא הייתה צריכה לוותר על דבר.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

למרות כאב ההקרבה, היה ברור לטל
שבתחרות בין האלוקים לבין התהילה –
הראשון מנצח. היום, 15 שנים אחרי, עם
מופע מצליח ואלבום סולו ראשון, היא
מבינה שלא הייתה צריכה לוותר על דבר.

כשהבינה טל בריל כי אם היא רוצה לחזור בתשובה – היא תיאלץ לוותר על הקריירה המצליחה שלה כזמרת רוק – היא לא חשבה פעמיים. למרות כאב ההקרבה, היה ברור לה שבתחרות בין האלוקים לבין התהילה – הראשון מנצח.

היום, 15 שנים אחרי, עם מופע מצליח יחד עם הזמרת לאה שבת ואלבום סולו ראשון, היא מבינה שלא הייתה צריכה לוותר על דבר. "לניגון נשי יש כוח עצום ועוצמה מיוחדת" היא אומרת.

כבר מגיל קטן ניבאו לטל בריל (38) עתיד מזהיר כזמרת. "כל החיים שרתי, כבר מגן לבנה הייתי כוכבת" מתארת בריל, שהקריירה המוסיקלית שלה עברה דרך פסטיבלי ילדים, להקה צבאית וסולנית בלהקה שהופיעה ברחבי העולם וייצגה את המדינה.

כשהשתחררה מהצבא, עברה לגור בדירה שכורה בתל אביב, בתקופה של פריחת מוסיקת הרוק בעיר, והקימה להקת רוק בשם "הוצאה לפועל" ("איזה שם בושות", אומרת לי בריל השבוע), שהיא הייתה לסולנית שלה. הלהקה זכתה להצלחה, חברת התקליטים המכובדת "הליקון" לקחה אותם תחת חסותה וחתמה עם חברי הלהקה חוזה תקליטים למשך 20 שנה. הם זכו לפרסום ולראות את אור הזרקורים ממש מקרוב ואט אט הפכה בריל לזמרת רוק פופולארית במיוחד. "הייתי רוקרית גם בהתנהלות שלי, עם כל הפוזה".

הלהקה הוציאה את אלבומה הראשון וניבאו לה עתיד מזהיר, אך בדיוק אז, כשהפרסום והתהילה היו קרובים מתמיד, החליטה בריל לעזוב הכל. "הגעתי לנקודה עם עצמי שכמה שהיה לי הכל – אבל באמת לא היה לי שום דבר. הייתי נורא בודדה ועצובה, נגעלתי לשחק תפקיד של מישהי שצריכה להיות מדליקה תמיד למרות שלא תמיד בא לי. נמאס היה לי להגיד לכל מיני עיתונאים את המשפט הנכון, או לעמוד פעם ועוד פעם בפוזות המסוימות כדי שיצלמו אותי. כל החיים שלי נראו לי פתאום כמו איזו הצגה שנגעלתי ממנה ובגלל שלא ידעתי שום דרך אחרת לחיות, לא הייתי מוכנה להמשיך לחיות את החיים האלו".

ללחוץ על כפתור הבחירה

נקודת המפנה הגיעה דווקא כשבריל חשבה לעצמה שאם רק היה לה אומץ – הייתה שמה קץ לחייה. "מאותו הרגע – נפתח לי כפתור במחשבה שלא היה קודם לכן, אני קוראת לו – כפתור הבחירה. כי אם עד אז הייתי חיה בתוך בועה, כשהחיים מכתיבים לי איך לחיות, כמו תינוקת שנשבתה, פתאום הרגשתי שאני יכולה לבחור איך לחיות. זה הרגע שבחרתי בחיים, למרות שעדיין לא הכרתי את היהדות, הבנתי שאני יכולה לבחור לחיות חיים של משמעות. זה היה כמו גאולה".

כיאה לתל אביבית שלא הכירה את שורשיה, החלה בריל לחפש את עצמה בכתות מכתות שונות עד שהגיעה, בגיל 23, אל חיק היהדות. "בוקר אחד פתחתי את העיתון והעיניים שלי נפלו על הרצאה בתורת הנפש, באותיות הקטנות היה כתוב: "על פי רבי נחמן מברסלב". כמובן שלא הכרתי את השם הזה עדיין, אבל זה היה קרוב לבית שלי – אז הלכתי" צוחקת בריל, שהיום היא ברסלברית למהדרין. "בחדר ישבו כמאה חילוניים ובמרכז ישב איזה דוס שפשוט פתח את הספר "ליקוטי מוהר"ן" והסביר. הרגשתי שאני לא מסוגלת לנשום" היא נזכרת בהתרגשות.

כבר מהמשפטים הראשונים של המרצה – נשבתה בריל. לימים, יתברר כי אותו מרצה כריזמטי היה הרב ארז משה דורון, דרכו חזרו בתשובה רבים מכוכבי הברנז’ה התל אביבית של אז והיום. "ריגש אותי לדעת שהיהדות הזו מדברת אלי ועלי, אמרתי לעצמי – מה את הולכת לחפש במקומות אחרים, כשהכל נמצא לידך ואת לא מכירה את זה. החלטתי שאני הולכת לחקור את היהדות שלי".

בריל המשיכה להגיע בכל שבוע לשיעורים, במקביל להופעות.

"כל אחד, גם מי שנולד דתי, צריך לעבור את ההכרה הזו של לבחור בה’ מתוך הכרה פנימית שלו בלבד, גם אדם דתי יכול לעבור את כל החיים שלו בלי להיות מחובר".

לא נפסיק לשיר?

"ערב שבת אחד, כשעדיין לא שמרתי שבת, נפגשנו אצלי בדירה כמה חברות ללמוד והגענו ל"קול באישה ערווה". בכלל לא הבנתי במה מדובר וכשפתאום הבנתי שבעצם אסור לאישה יהודיה לשיר מול גברים – הזדעזעתי. מאוד אהבתי את ה’ ואת היהדות והבנתי שאם אני רוצה להמשיך עם זה אני יכולה לשכוח מכל החלומות שלי להיות זמרת מפורסמת. זה היה מבחינתי כמו לנפץ את כל החיים שלי כי המוסיקה הייתה הדבר הכי חשוב בשבילי, זה היה הערוץ היחידי שהכרתי והייתי מוערכת בו ויכולתי לתקשר עם העולם" היא מספרת לי בהתרגשות, על אותו היום, לפני 15 שנה, שעתיד לימים לשנות את חייה.

"כשהבנתי שאני צריכה להפסיק לשיר זה היה מבחינתי כמו לזבוח כקורבן את הדבר הכי יקר לי. היה לי קשה מאוד, בכיתי במשך כמה שעות אבל לבסוף, כשהבנתי שזה מה שה’ רוצה ממני, החלטתי לעשות את זה מכוח האהבה אליו" אומרת בריל, שבימים בהם מוסיקה לנשים בלבד לא הייתה דבר מקובל כמו היום, החליטה לוותר על הקריירה המוסיקלית שלה, עוד בטרם הבינה לעומק את האיסור.

"מה שהכי מדהים הוא שבאותו הרגע, בדרמה הזו, את מצפה להרגיש סחוטה, כאילו גמרו לך את החיים, אבל דווקא ברגע ההוא הרגשת שמשמים מרעיפים עלי כמויות של אהבה שאני כמעט לא מצליחה להכיל. הבנתי שבאותו רגע הצלחתי לעשות את ה"נעשה ונשמע" הראשון שלי – לעשות ואחר כך לשמוע".

לא חששת לוותר על הפרסום וההצלחה לטובת דרך חדשה ולא קלה?

"השאלה הזו לא עמדה בכלל לדיון, הבנתי שללכת בדרך של אמונה הרבה יותר משתלם לי. שלא נצטייר כמלאכים" היא מבקשת להוסיף, "החיים רצופים בניסיון הזה ויצר הרע כל הזמן בא, בתחפושות אחרות, ומנסה להרוג אותך – ‘הפסדת’, ‘הקריירה שלך, לא חבל?’, ‘תראי איך את נראית’, אבל כל פעם מחדש אני שמחה לברר לעצמי מחדש את הבחירה שלי בקב"ה ולבחור בו, וזה מה שעושה אותי בעלת תשובה, לא מה שבחרתי לפני 15 שנה".

לאה שבת ואני

לפני כשנה, עם פריחת המוסיקה הנשית, כשהבינה בריל כי היא יכולה להיות גם דתייה וגם זמרת, היא הוציאה אלבום אישי – "אגלי טל", שמצליח לגעת בלבבות של נשים דתיות וגם של כאלו שאינן עדיין. "הרבה נשים מספרות לי שהן מתפללות עם הדיסק בבוקר" היא מספרת.

"שנים שאני שרה, וכל הזמן כשאני מתוודעת לכוח ולעוצמה של ניגון נשי, אני נדהמת מחדש. קודם כל, זה ניגון שיש עליו הסתרה וצניעות וזה כבר נותן לו כוח. אני מאוד מבינה את "קול באישה ערווה", כי הקול באמת חושף את נבכי הפנימיות של אישה".

לפני מספר שנים, פנתה אל בריל לאה שבת, חברתה עוד מימי החילוניות שלה, והציעה שיצאו במופע חד פעמי משותף, במסגרת פרויקט מוסיקלי שיצא אז, המאחד זמר דתי וזמר שאינו דתי. בשל הצלחת המופע, התחילו להזמין את שבת ובריל להופעות משותפות וכבר תשע שנים שהן מופיעות יחד על במה אחת, במופע אישי מרגש לנשים, נותנות למוסיקה לדבר.

"החיבור בינינו משקף את כל עם ישראל, להבין כי בכוח החיבור שלנו אנחנו יכולים להשיג דברים הרבה יותר משמעותיים. כל אחת מאיתנו יכולה להיות אחלה זמרת לבד, אבל כוח ההכלה והחיבור שלנו, כאשר כל אחת מביאה את הניגון שלה – מביא דבר הרבה יותר גדול אל הקהל".

עטיפת האלבום "אגלי טל" של טל בריל

להזמנת מופעיםדיסקים- 02-5821453

לרכישת הדיסק "אגלי טל" של טל בריל בחנות האתר – לחץ כאן

(באדיבות שבועון "מעייני הישועה")

כתבו לנו מה דעתכם!

1. לאה שבת

ז' אייר התשס"ט

5/01/2009

טולטול אוהבת אותך ים חברתי הממושקה. זכיתי בגדול להכיר אותך ולשתינו לשיר ביחד בלב נרגש ועיניים דומעות. בהצלחה בחייך מתוקתי. לאה.

2. לאה שבת

ז' אייר התשס"ט

5/01/2009

אוהבת אותך ים חברתי הממושקה. זכיתי בגדול להכיר אותך ולשתינו לשיר ביחד בלב נרגש ועיניים דומעות. בהצלחה בחייך מתוקתי. לאה.

3. אלישבע

ה' ניסן התשס"ט

3/30/2009

כל הכבוד!! מדהים לישמוע איך בריל ויתרה על הקריירה שלה למען האמונה עם כל הקושי למרות שלא ידעה שבסוף לא תפסיד…
יישר כוח!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה