תברח מהקופסה

לפעמים, צריך "למתוח" את המוח ולחשוב "מחוץ לקופסה", לקבל את האנרגיות וההתרגשות לנסות משהו חדש בחיים. איך עושים את זה? ד"ר זאב בלן מסביר.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 17.03.21

לפעמים, צריך "למתוח" את המוח
ולחשוב "מחוץ לקופסה", לקבל את
האנרגיות וההתרגשות לנסות משהו
חדש בחיים. איך עושים את זה?
ד"ר זאב בלן מסביר.
 
 
בישיבת "חוט של חסד" תמצאו הרבה אנשים מדהימים עם סיפורי חיים מדהימים לא פחות על חייהם לפני החזרה בתשובה, רגע לפני שמצאו את עצמם רכונים על הסטנדרים בישיבה של הרב שלום ארוש. חלקם היו שפים במלונות חמישה כוכבים, חלק היו מתאגרפים מקצועיים, יש גם פרופסורים ורופאים וגם עורכי דין מהחברות 'הנחשבות' במנהטן הגדולה. וכולם, בלי יוצא מן הכל, ויתרו על הכל מתוך רצון ללמוד את משנתו של רבי נחמן מברסלב. חלקם מהארץ וחלקם עשו דרך ארוכה ממקומות שונים בעולם. למה? בגלל משהו, מסר מסוים, אירועים שונים בחייהם שהובילו אותם למקום בו הם נמצאים.
 
דברים נפלאים קורים כשיש לנו את האומץ לפעול על פי המסר האלוקי שאנו מקבלים. וזה לא משהו שעושים בהינף יד ובפזיזות, ממש לא. הגישה הנכונה היא לעבד את המסר, להתפלל עליו, להחליט אם זה באמת מה שאלוקים רוצה ממני, לקבל ברכה מהצדיק, וללכת על זה! כשמתמודדים עם המסרים שאנו מקבלים בדרך הזו אנו זוכים לאנרגיות 'רגועות' והתרגשות לנסות משהו חדש בחיים.
 
רבים מאיתנו מנסים לפתור את הבעיות שלנו, או מנסים לברר מה אנחנו צריכים לעשות, או איך ובמה עלינו לשפר את מעשינו – לבד, בלי המסרים של אלוקים. מולנו עומדות 20 אפשרויות ואיננו יודעים על מי מהן לשים את הפוקוס ולזהות כנכונה. הדרך ההגיונית הנראית, לרוב, היא פשוט להסתכל על הרשימה הזו ולנסות לעבוד עליה, לבדוק אם אפשרות 17 – היא התשובה הנכונה לכל הבעיות שלי. אם אני סומך רק על עצמי ושם את כל המניות על מה שאני חושב, זה יכול לקחת שבועות, חודשים ואפילו שנים להבין שאפשרות 17 היא הנכונה. ויש מצב גם שלעולם לא אגיע לזה. אולם ברגע שאני מתחבר לבורא עולם, אני מקבל קיצור דרך לפיתרון האמיתי, גם אם זה לא נראה כך מבחוץ. בורא עולם רואה דברים בדרך שונה והוא יודע מה הכי טוב בשביל כל אחד מאיתנו, מה באמת 'יעבוד' בחיים שלנו, ומה אנחנו באמת צריכים לעשות כאן, בעולם הזה.
 
תחשוב מחוץ לקופסה
 
לד"ר מילטון אריקסון, פסיכיאטר ופסיכולוג אמריקאי שהיה ידוע בגישתו המאוד לא קונבנציונאלית לטיפול פסיכולוגי, היה תת-מודע יצירתי מאוד, מכיוון שתת המודע, על פי גישתו, הוא חלק מאוד יצירתי, מחולל פתרונות, ולעיתים קרובות בעל השפעה חיובית. כמטפל מאוד מוכר, הוא נהג לעזור למטופלים שלו על ידי שהראה להם איך "למתוח" את המוח ולחשוב "מחוץ לקופסה". (אם אתם תוהים על מה אני מדבר, אז פסיכולוגים עשו כמה ניסיונות מפורסמים. למשל, לקחת אדם ולהכניס אותו לקופסה, ואז לבקש ממנו לפתור מספר בעיות. אחר כך, הוציאו אותו מהקופסה וביקשו ממנו לפתור את אותן בעיות. הם גילו שה'שפן ניסיונות' היה הרבה יותר יצירתי ומוצלח בפתרון הבעיות כשהיה 'מחוץ לקופסה').
 
אומנם אנחנו לא נמצאים בקופסה פיזית, אבל רבים וטובים מאיתנו עדיין תקועים בקופסאות בתוך הראש שלנו. אריקסון היה מנסה 'לשחרר' את המטופלים שלו מהקופסה המנטאלית על ידי שאלת שאלות פשוטות לחלוטין. למשל, פעם הוא שאל את אחת המטופלות שלו: "גברת א. על כמה דרכים שונות את יכולה לחשוב ולהעלות בדעתך כדי לצאת מהחדר הזה ולהיכנס לחדר השני?". וגברת א. השיבה: "אני יכולה ללכת משם, ואז לחזור מכאן".
 
"עוד משהו?"
 
"אני יכולה לדלג, שם, ואז לדלג שוב פעם כאן".
 
"תמשיכי…"
 
"אני יכולה לקפוץ מפה, ואחר לחזור בדילוג וקפיצה משם. אולי לזחול, ואז לחזור".
 
"גברת א. האם זה הטוב ביותר שאת יכולה להוציא מעצמך?"
 
גברת א. לא ידעה על מה עוד לחשוב, כל שכן לומר. היא סחטה את כל האפשרויות מכיוון שהייתה תקועה בתוך הקופסה שלה. אז ד"ר אריקסון אמר לה איך הוא היה יוצא מחדר אחד ונכנס לחדר השני. שימו לב:
 
"הייתי נכנס לחדר ויוצא מהדלת האחורית, קופץ מעל הגדר, נכנס לרכב ונוסע לשדה התעופה, שם הייתי עולה על מטוס לפריז. בפריז הייתי עולה על מטוס לשנחאי, משם ללוס אנג'לס, לניו יורק ואז לתל אביב, משם טס לשדה התעופה באריזונה, לוקח מונית, הולך הביתה, נכנס דרך הדלת הראשית, ואז חוזר לחדר.
 
וזה היה הסבר למתחילים…  
 
תתרחק מהבעיות שלך
 
אנחנו יכולים לפתור את הבעיות שלנו באותה דרך. הרב שלום ארוש אומר לנו שאנחנו יכולים להתרחק מהבעיות שלנו כמה שאנחנו רוצים, וכמה שאפשר. אם יש לך בעיה 'שחורה' וגדולה אתה לא חייב לקפוץ לתוכה ולשקוע בה. לפעמים, הרעיון להתרחק ממנה הוא הרבה יותר טוב ולאפשר לבורא עולם לפתור אותה. הפתרונות שנקבל ממנו יהיו, כך נגלה, הרבה יותר טובים ממה שהעלנו בדעתנו.
 
תשאירו את הבעיות שלכם כאן וצאו לשייט מנטאלי לאיים הקריביים, או לכו לבקר קצת בירח, תעלו למעלה, גבוה מעל לחלל, סעו לגן עדן… כשאנחנו מתרחקים מהבעיות שלנו בראש הן מתכווצות מאוד. תקפצו החוצה, מתוך הבעיות שלכם, לפחות לזמן מסוים, כי כשתעשו את זה ואחר כך תחזרו תגלו שהן נהיו קטנות מאוד מאוד. ממש קטנות.
 
לרעיון של לקפוץ מהבעיה – לעשות קפיצות מנטאליות למקומות שונים ולנסות דברים שונים שיעזרו לנו לשחות בזרם החיים ושפויים – יש קשר ושורשים עמוקים לנדידת עם ישראל במדבר.
 
במשך 40 שנה בני ישראל היו צריכים לקום, לארוז את כל המחנה כאילו מדובר בלארוז תיק קטן, ולצאת לדרך. 'זהו! הגיע ללכת! קחו את האוהלים שלכם ותעמיסו את העגלות. זה מה שאמר אלוקים, הגיע הזמן להמשיך הלאה!'. ואז, הם היו מגיעים ליעד הבא שלהם, מקימים את המחנה כולו, ובמוקדם או מאוחר, שוב, היו צריכים לארוז הכל ולהמשיך הלאה, וזה היה חוזר על עצמו שוב ושוב במשך ארבעים שנה! לפעמים הם חנו במקום אחד במשך שנים, לפעמים חודשים, ולפעמים רק מספר ימים בודדים. למתבונן מבחוץ, פעולה זו נראית מוזרה-משהו, ובעיקר -חוזרת על עצמה. לארוז ולפרוק מחנה שלם בלי שום סיבה נראית לעין, אלא רק על פי רצון וציווי אלוקי?! אבל זה כל העניין.
 
יש כל כך הרבה מה ללמוד מאותן ארבעים שנות נדודים של עם ישראל במדבר. אחד השיעורים – שיעור המפתח שנכון גם היום – הוא: שאל לנו לחשוב בצורה מקובעת, לשלוח את העוגן ולא לזוז. מקום הקיבוע יכול להיות נקודה פילוסופית בה אנו דוגלים, עבודה, קריירה, או כל תוכנית שעולה על הפרק. אנחנו צריכים להשאיר את המוח פתוח, לוודא שאנחנו מוכנים לקבל את הקלט של השם בחיינו, להיות שמחים לבצע 'את התוכנית' בכל פעם שאלוקים אומר לנו לעשות משהו. האנטנה של עובד השם אמיתי תהיה מוכנה לקלוט ולקבל את המסר של אלוקים בכל עת ומצב. והמסר הזה לא תמיד יהיה מה שהוא רוצה לשמוע. לפעמים, זה יכול להיות ההיפך ממה שהוא רוצה, ממה שהוא חושב, ממקום העבודה שלו, ממקום מגוריו, ואפילו מהמשימה שלו בחיים.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן –פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה