תחייתו של החליל מבית המקדש

כולם מדברים על הגאולה, על המשיח. אבל על החליל של בית המקדש? זה מה שנולד מהמפגש של הרב לייזר ברוידא עם ג'ו בייזר, מגלף עץ מומחה ורב אומן שהחליט לבנות גרסה ארצישראלית לחליל האינדיאני של הרב ברוידא.

3 דק' קריאה

טל רותם

פורסם בתאריך 05.04.21

כולם מדברים על הגאולה ועל המשיח. אבל על החליל של בית המקדש? זה מה שנולד מהמפגש של הרב לייזר ברוידא עם ג'ו בייזר, מגלף עץ מומחה ורב אומן שהחליט לבנות גרסה ארצישראלית לחליל האינדיאני של הרב ברוידא.
 
תמונות: דוד ביידר
 
 
נכון שמדברים על הגאולה, על המשיח ועל בניין בית המקדש השלישי, במהרה בימינו אמן. ונכון שצריך לצפות לישועה, לכסוף ולחכות לגואל צדק בכל יום שיבוא. אבל לא הרגשתי את הטעם של בית המקדש השלישי שבדרך עד שלא נסעתי לשילה – אתר המשכן שנחרב במלחמות הפלישתים בימי עלי הכהן – עם הרב אליעזר רפאל לייזר ברוידא שליט"א.
 
למי שלא יודע, הרב לייזר הוא מלחין ומנגן בחלילי עץ. הדיסק הראשון שלו – מי מנוחות, כבר זכה לשבחים עצומים בארץ ובחו"ל. אולם מה שמאפיין את הניגונים שלו הוא סגנון ייחודי של ארץ ישראל, חיקויים מהסגנון הלועזי לא תמצאו בדיסק שלו.
 
"רבי נחמן מברלסב דרש מאיתנו להיות מנגנים כשרים ולשמוע ניגונים רק ממנגנים כשרים", מסביר הרב לייזר. "את ההסבר המפורט לדבריו תוכלו למצוא בספרו "ליקוטי מוהר"ן" (חלק א, תורה ג). ובתורה נ"ד, אומר הרבי, שהכלי שמנגנים בו גם צריך להיות שלם. תמיד היה לי צער כשנאלצתי לקנות חלילים מתוצרת חוץ. רציתי חליל הבנוי מעץ מקומי על ידי יהודי כשר. בקיצור, רציתי חליל ארצישראלי טהור שייתן לי צליל כמה שיותר דומה לצליל של בית המקדש, והתפללתי על זה לבורא עולם".
 
חלומות באספמיה? לא בבית ספרם של אנשים עם אמונה. השם יתברך, ברוב רחמיו, שמע את תפילותיו של הרב לייזר, ויום אחד הוא קיבל מייל מיהודי יקר שגר בישוב שילה שבמטה בנימין – ג'ו בייזר שמו.
 
ג'ו, מגלף עץ מומחה ורב אומן שהחליט לבנות גרסה ארצישראלית של החליל האינדיאני שהרב לייזר מנגן בו. הם נפגשו וכך החל להירקם בין השניים קשר ידידות אמיץ. ג'ו בנה עבור הרב לייזר חליל מעץ אקליפטוס עם קול של זמיר. זהו חליל נחמד מאוד המשתווה לחליל האינדיאני-אמריקאי, אבל זה עדיין לא היה מה שהרב לייזר חיפש – "הצליל של בית המקדש".
 
ככל שהגאולה מתקרבת, ישנם עוד ועוד גילויי אלוקות מוחשיים. רבינו הקדוש אומר, שעבור יהודי מאמין ניסים ו'מעל הטבע' הם המצב הטבעי. 

"למדתי מסכת ערכין", אומר הרב לייזר, "בה מדובר על החליל של בית המקדש. המשנה אומרת בפירוש שזהו חליל העשוי דווקא מקני-נחל ארצישראליים ולא ממתכת, משום שקול הקנה הזה ערב באופן מיוחד. זה חליל כל כך חשוב שמנגנים בו בכל פעם שאומרים הלל שלם בבית המקדש, והוא אפילו דוחה שבת! לא הספקתי לשים את הגמרא חזרה על המדף וקיבלתי טלפון מג'ו בייזר – לא תאמינו…"

הרב ברוידא וג'ו בייזר בהתייעצות תוך כדי בדיקת החלילים

 
ג'ו התקשר לרב לייזר כדי לבשר לו שהוא השלים את בניינתם של החלילים הראשונים העשויים מקני נחל, דוגמת חליל בית המקדש!
 
"מזל שהיה לי טרמפ לשילה", הרב לייזר מחייך, "אחרת הייתי נועל נעלי ספורט ורץ לשם מאשדוד!"
 
מתוך מבחר החלילים, הרב לייזר בחר שלושה שמאוד 'דיברו' אליו. הצליל מדבר בעד עצמו, והטעם, הוא לא פחות מאשר של בית המקדש. מה יכול להיות יותר בריא לנשמה? זה בדיוק כפי שרבי נחמן רצה – מנגן כשר, כלי ניגון כשר, ניגונים כשרים – והכל תוצרת כחול לבן. אז בטוח שהגאולה בדרך…
 
ג'ו ודפנה בייזר עלו לארץ לפני 12 שנים מארצות הברית. הם עובדים ביחד בבית מלאכתם שבישוב שילה ועליהם נאמר – זוג עם ידי זהב ממש. החליל החדש תוצרת בית בייזר, המכונה "חליל הרועים", הוא ממש תחייתו של חליל בית המקדש. (ניתן לרכוש אותו און-ליין באתר חלילי שילה).
 
"ג'ו הוא ממש מתנה לעם היהודי ולארץ ישראל. הוא אומן עם נשמה, ואין לי ספק שהוא עוד יבנה חלילים עבור בית המקדש. ובעזרת השם, יש לנו תכניות רבות", אומר הרב לייזר לסיום.
 
ציפור קטנה לחשה לי באוזן, שאחת התכניות של הרב לייזר הוא תקליטור חדש שבדרך, אח חדש למי מנוחות. אלא שהפעם, זה יהיה בעזרת השם עם החליל הארצישראלי, חליל הרועים של דוד המלך, זה מתוצרת הארץ. ובינתיים, קבלו טעימה קטנה מצלילי החליל החדש של הרב ברוידא.
 
חלום יהודי

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה