תעשו לעצמכם רשימה

זהו, חגי תשרי חלפו ושרון רוטר ממליצה עם טונות של חום ואהבה להכין רשימה מסודרת למה שאתם רוצים לעשות בזמן הזה שנקרא 'אחרי החגים'. דף ועט אמרנו?

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 17.03.21

זהו, חגי תשרי חלפו ושרון רוטר
ממליצה עם טונות של חום ואהבה
להכין רשימה מסודרת למה שאתם
רוצים לעשות בזמן הזה שנקרא
'אחרי החגים'.דף ועט אמרנו?
 
 
זהו. נגמרו החגים וצריך לחזור לשגרה.
 
הימים הראשונים תמיד מבלבלים, עטופים בערפל של עייפות. ניחוח הנחת של החג מתערבב בצורך להתרגל במהירות למרוץ הפתאומי של החזרה ללוחות זמנים מדויקים ולעומס המיידי של משימות שהצטברו. הבטן עוד מלאה מסעודות החג והשבת, ארומת הניחוח של גחלי הפחם שצלו את הבשר בחול המועד עוד צרוב באפנו, והדגים של שבת ושאר תופינים ומגדנות מתערבבים עם הכריכים הפשוטים של הלחם עם החומוס שמכינים לילדים בבוקר. הכבדות בגוף ובמחשבה מבקשת עוד יום-יומיים של מעבר עדין לחיינו הסוחפים, אך המציאות טופחת על פנינו כשהטלפון מצלצל. על הקו ניעורה משנתה הארוכה צילה מהבנק והיא דורשת הזנה מהירה, משמע לכסות את הבור שנוצר בחשבון בעקבות הקיבה הזללנית שלו, שמשכה ומשכה כל החג אך טרם החזירה את חובה…
 
כל שנה בימים אלה אני מרגישה צורך להמציא את עצמי מחדש. מעבר למשימות הברורות שבפק"ל החיים, כמו לשלוח את הילדים לבית הספר, לגן ואת הבעל לעבודה, לעשות את עבודות הבית, ובפרט להשתלט על הררי הכביסה שזנחתי בחג ולסיים את הסידורים שנשארו בכוונה לזמן שאחרי, יש בי, אחרי תקופת חגי תשרי, מקום פנוי, כמו חלל ריק, שמבקש ממני להחליט במה ואיך אני רוצה למלא אותו.
 
האם אני מחליטה להמשיך את הקבלות שקיבלתי על עצמי בראש השנה ולקיים אותן בקביעות כל השנה? איך אני מדמיינת את חיי השנה שבפתח מעבר למצוי, לידוע ולקיים? מהם החלומות שלי לגבי השנה הזו? אילו שאיפות אני רוצה להגשים? ואם היה ניתן לי, איך הייתי מדמיינת את חיי בדיוק לפי הרצונות שלי בכל התחומים המעשיים והרוחניים?
 
זה נשמע פשוט, אבל אם נחשוב על זה לרגע, כל אחד לעצמו, נבחין במורכבות של הנושא. אם נתבקש להכין רשימה מסודרת של רצונות לשנה החדשה נגלה שזו משימה קשה ומאתגרת. בהתחלה הרשימה זורמת בקלילות, כשאנו רושמים את הדברים הברורים, אלו שאנו מתפללים עליהם בקביעות אך עדיין לא כלתה מכסת תפילתנו לקבלם, לכן אנו ממשיכים בעקשנות ובדבקות לבקש עליהם עד שנענה ב"ה.
 
אבל הקושי מתחיל כשאנחנו צריכים לפרט את הרשימה שלנו לפרטי פרטים. אז אנו מבחינים בכלליות הבקשות שלנו – כשאנו מציינים את הכוונה הכללית ומשאירים לקדוש-ברוך-הוא למלא את חלל הפרטים החסרים בתסריט של חיינו. כשאנו מתפללים על זיווג, למשל, אנחנו לא נוהגים לדייק בפרטי פרטים או מנסים לדמיין את האדם שנבקש לחיות איתו, את מראהו, אופיו, מהות נשמתו, הדרך בה ינהג בנו, מהות התקשורת והכבוד ההדדי, ההתבטאות של אופי ההורות שלו עם ילדינו העתידיים, ואפילו את קולו אנו מתקשים לדמיין. זה כאילו שאנחנו לא מעיזים ללכת כל כך רחוק עם השאיפות שלנו, חוששים להעניק לעצמנו את מיטב השפע שיש לקדוש-ברוך-הוא להציע לנו ולגעת בטופ של הטופ שבאמת מגיע לנו. כך גם לגבי כל שאר הפרטים הנוגעים בחיי כולנו, כמו פרנסה, חינוך, הגשמה עצמית, השליחות שלנו, מקום מגורים ועוד כהנה וכהנה.
 
כשאני רוצה להתחיל לכתוב את הרשימה המדויקת של החיים המושלמים שמצפים לי השנה, אני כותבת שתי מילים ומוחקת. מנסה לנסח כוונות ונאלמת דום. מדגישה כותרת בשחור בולט ומשאירה את ההמשך אליה לבן ונקי. רשימת הבקשות שלי מהבורא ברורה ומסודרת, אך בפועל הדמיון שלי מגביל אותי כשאני לא מעיזה להרחיק מעבר לבסיס הברור לי. גם אם לעיתים אני מצליחה להרים את העוגן ולהפליג מעט פנימה, לחצות את הקו של הרדודים אל עבר עומק הדמיון, גם אז, כשאני מבקשת להיכנס עוד יותר עמוק, להכפיל ולשלש את החלום שלי ולהפליג אל עבר האופק הנצחי, אני מרגישה מיד אי-נוחות עד כדי חרדה, כאילו חטאתי בכך שהעזתי לבקש לעצמי יותר ממה שהרחקתי אי פעם בדמיוני.
 
בורא עולם הוא אבא טוב ומטיב, וכמו כל הורה הוא רוצה להעניק לילדיו האהובים את כל השפע והטוב שבעולם. אבל להבדיל מהורה בשר ודם, יש ביכולתו להעניק לנו את כל זה ויותר. וכידוע, יש לנו חלק בהזמנת השפע האלוקי האינסופי שמגיע לנו. מעבר להשתדלות באמונה ובמעשים, אנו צריכים להאמין שאכן מגיע לנו כל הטוב הזה ועוד ועוד ממנו. הרי כל אחד יודע שאם נבקש לתת למישהו מתנה שהיא גדולה ממידותיו אזי לא יהיה לו כל שימוש בה. לכן, כדי לא לצער את האדם, לעולם נשתדל להתאים את המתנה לקיבולת ולמידה המתאימה לו.
 
וכדי להרחיב את גבולות השפע שלנו, ולא חלילה לצמצם אותם, עלינו תחילה לעשות עבודת מחקר ולהרחיק בעומקי הרצונות והשאיפות שלנו, כדי להעניק לנו את רוחב האפשרויות הבלתי מוגבלות שיש לחיים להציע לנו בהתאם לאמת המדויקת של כל אחד מאיתנו. כך נוכל לפתוח את עצמנו לערוצי השפע ולהכין את הכלי שלנו שלא ישבר ח"ו כשהקדוש-ברוך-הוא יגשים את משאלות ליבנו לטובה, ויעניק לנו את המתנות הענקיות שהוא מכין לנו לשנה החדשה.
 
וזה המקום לאחל לכולנו שנזכה לחיות השנה את חיינו בשפע של טוב וגאולה פרטית וכללית בחסדי הבורא, אמן!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה