אזהרה בת 69 שנים

הוא הזהיר אותנו ואמר שכל זה יכול לקרות שוב תוך עשורים בודדים, אם נמשיך להאמין שבגלות טוב יותר. רבי ישכר שלמה טייכטל הי"ד ואזהרה מלפני 69 שנים.

2 דק' קריאה

הווארד מורטון

פורסם בתאריך 05.04.21

הוא הזהיר אותנו ואמר שכל זה יכול
לקרות שוב תוך עשורים בודדים, אם
נמשיך להאמין שבגלות טוב יותר.
רבי ישכר שלמה טייכטל הי"ד ואזהרה
מלפני 69 שנים.
 
 
עוד בימים הקשים של השואה, רבי ישכר (יששכר) שלמה טייכטל הזהיר את כולנו מפני עתיד אפשרי.
 
רבי יששכר שלמה טייכטל היה הרב הקדוש מפישטיאן, צ'כוסלובקיה, שנהג לבקר בחצרות חסידים גדולים של תחילת המאה ה-20. שימש כרב, ראש ישיבה ואב בית דין בקהילה היהודית שבעיירת המרפא פישטיאן. היה גם ידוע כתלמיד חכם עצום. הבריחה מהנאצים הובילה אותו ב-1943 להונגריה.
 
זה היה בבודפשט, כשהסתתר מאימת הנאצים, שם סיים את ספרו המפורסם "אם הבנים שמחה", בעליית הגג בבית בו הסתתר. בספר זה הוא מנסה לעורר את תלמידיו ואת עם ישראל לאמת הלא כל כך פופולארית של אז וגם של היום: כל העמל שלנו על אדמות ניכר הינו לשווא וחסר ערך. רק בארץ ישראל, הבית שלנו, נמצא העתיד שלנו.
 
ב"אם הבנים שמחה" הרב טייכטל מסביר שוב ושוב שאיבדנו מאות ואלפי שנים בגלות, כשהשקענו את הכסף והזהב שלנו בהרחבת ועיבוד אדמות הגלות, כשהכוונה שלנו היא לגור שם לנצח. והוא רואה, כמי שחווה את זה על בשרו מיד ראשונה, איך אותן מדינות מביעות את 'הכרת הטוב' שלהן לעם היהודי, שפיתח אותן בכל ההיבטים: "הם מכים אותנו באכזריות וללא רחמים, הם מגרשים אותנו, הם שודדים את הכסף והרכוש שלנו, הם מכריחים אותנו לעזוב חסרי כל, והם הורגים אותנו במיתות משונות".
 
והוא הזהיר ואמר שכל זה יכול לקרות שוב תוך עשורים בודדים אם נמשיך להאמין ולשים את מבטחנו באדמות הגלות, בארצות הניכר.
 
והנה, עברו להם אותם עשורים בודדים, מהיום בו כתב את דבריו ב-1943. ליתר דיוק, כמעט שבעה עשורים. והאנטישמיות שוב עולה ומתעוררת "בארצות הגלות ובאדמות הניכר" כמו שכתב הרב טייכטל.
 
תנו מבט למה שקרה בעולם בתקופה האחרונה. בתי קברות יהודיים חוללו  בצ'כוסלובקיה, הונגריה, אוקראינה וניו זילנד. פעולות אלימות נראות בשטח – פגיעה במסעדה במונטריאול ובמרכז יהודי בשוודיה. באוסטרליה התנועה האנטישמית הידועה לשמצה ה – BDSשל תנועת הירוקים – "חרם, משיכת השקעות וסנקציות", מכריזה על חרם (שמתחיל בהכרזה בעיירה מריקוויל ב-2011) מסחרי, תרבותי, איגודי-ספורטיבי על ישראל, כולל קריאות להשמיד את היהודים בכל מקום בפייסבוק. אלימות אנטישמית גואה מתגלה גם בצרפת, באנגליה. וגם בארצות הברית, שם נמצאים רוב יהודי הגולה.
 
היום, רואים בבירור רמת אנטישמיות שהייתה קיימת לפני מלחמת העולם השנייה. משמע, היינו בסרט הזה.
 
ולמרות שאין לנו מושג איך זה ייגמר הפעם, אנחנו יודעים איך זה נגמר עם הקהילות היהודיות לאורך 2000 שנות גלות – טרור, פוגרומים, שואה ומה לא! אז מה גורם לנו לחשוב שאנחנו, היום, חסונים מפני ההיסטוריה היהודית שלנו, האם לנו יש עתיד ברור יתור?
 
עם כל מה שקורה היום בעולם, עם כל ההשלכות שיכולות להיות לזה – כלכלית, חברתית ועוד, נראה שבדור שלנו האזהרה של רבי טייכטל מלפני 69 שנים רק מתחזקת.
 
וגם ההפצרה הגדולה שלו לעם ישראל: ישראל היא הבית שלנו, היא העתיד שלנו.
 
רבי טייכטל לא זכה לממש את החלום שלו לגור בארץ ישראל ולגדול ברוחניות ובקרבתו לבורא עולם על אדמת הקודש. הוא נרצח באכזריות באושוויץ ימים ספורים לפני שבנות הברית שחררו את מחנות המוות ב-1945. אבל החלום העיקרי שלו לכל העם היהודי להתאחד ולחיות בארץ ישראל, הארץ שאלוקים נתן לנו, הוא הדבר שיביא לגאולה השלמה שלנו.
 
היום, בפעם הראשונה מאז גלינו מארצנו לפני 2000 שנים, יותר יהודים חיים בארץ ישראל מכל מקום בעולם. רואים בבירור איך הנבואות של קיבוץ הגלויות מתקיימות. האנטישמיות הגואה היא קריאת התעוררות לכל עם ישראל, בארץ ובחו"ל – לבוא הביתה ולהיות עם מאוחד! וגם לאלה שכאן, להתאחד ולדעת שאין לנו אף אחד – רק את אלוקים ואחד את השני.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה