אל תשפטו את החיים

בחיים יש ארבע עונות והעץ נראה בהתאם, אז אל תשפטו את החיים. עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על האתגר הכי גדול וארבע עונות החיים.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 05.04.21

סיפור עתיק יומין מספר על חכם אחד שחי לפני שנים ולו ארבעה בנים. אותו חכם רצה ללמד את בניו שיעור מאלף לחיים, לכן ביקש מהם ללכת ולחפש את עץ האגסים שנמצא רחוק מביתם.

 

"יש תנאי" אמר האב לבנים בטרם יצאו למסע, "אסור לצאת למסע הזה יחד, אחד מכם ילך ורק כאשר יחזור השני ייצא לדרך".

 

הבנים יצאו בזה אחר זה למסע. הבכור, יצא בחורף וחזר בתחילת האביב. הבן השני, יצא באבי וחזר בקיץ. הבן השלישי יצא בקיץ וחזר בסתיו. והבן הרביעי, יצא בסתיו וחזר בחורף.

 

אחרי שאחרון הבנים חזר כינס אותם האב וביקש מהם שיתארו בפניו את העץ.

 

"העץ היה מכוער, כפוף, עקום ויבש" אמר הבכור.

 

"אני לא מסכים" אמר הבן השני, "ראיתי שהעץ היה מלא ניצנים ירוקים…"

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

הצד השני

לסיפור שלי שלושה צדדים

שאלה של זווית ראיה

 

"רגע, שניכם טועים" אמר הבן השלישי, "אני ראיתי עץ שהיה בשיא פריחתו והיה לו ריח ומראה נפלאים!"

 

"כולם טועים" אמר הבן הרביעי כמו אחד שמבין יותר מכולם, "העץ היה מלא בפרי אגס עסיסי".

 

אולי כל אחד מאיתנו ראה עץ אחר?! תהו האחים…

 

האב החכם שהבין מה מתחולל בלב ילדיו הרגיע את הרוחות הסוערות. "כולכם ראיתם את אותו העץ! כולכם צודקים! שלחתי אתכם בעונות השנה השונות כדי שתלמדו כי אין להתרשם ולשפוט עץ או אדם על פי עונה אחת! המהות הפנימית תוכל להימדד רק בסיכום כל העונות! אם תתייאשו בחורף, תפסידו את התקווה שיש באביב, תחמיצו את יופיו של הקיץ ואת ההגשמה של הסתיו!

 

* * *

 

אל תשפטו את החיים על פי עונה אחת קשה! אל תיתנו לאירוע קשה להרוס לכם את החיים!

 

כמו העץ בעונות השנה, כך הוא האדם בתקופות חייו השונות.

 

יש לכל אדם בחייו תקופות של אביב בחייו: הנצה, לבלבול, התחדשות, והוא מלא תקווה, שהנה, חלומותיו ורצונותיו מתחילים להתממש ולהתמצק במציאות חייו. כן, בדיוק כמו העץ באביב.

 

לכל אדם יש גם תקופות של קיץ בחייו: הוא משוחרר, מרגיש תחושת הצלחה, מוציא מהכוח אל הפועל בעשייה ברוכה את חלומותיו, ערכיו ורצונותיו. הוא מלא טוב ומשפיע על הסביבה. כן, בדיוק כמו העץ בקיץ שנותן פיר וצל מהצמרת וכולם באים לחסות ולהשתעשע בצילו.

 

לכל אדם יש גם תקופות של סתיו בחייו: בתקופות אלה הוא מרגיש בדיוק כמו בשלכת, דברים לא מסתדרים לו, הכישלונות סובבים אותו, קצת עצוב והוא מרגיש לבד, הרוחות תדירות, תחושת הטוב נושרת ומתעופפת כמו העלים בשלכת. כן, הוא מרגיש כמו העץ בסתיו.

 

ולכל אדם יש גם, בלי יוצא מן הכלל, גם תקופות של חורף בחייו: אוהו, אלה תקופות בהן נראה שהכל אבוד, חסר חיים. כל רוח מטלטלת את מצב הרוח, רואים אפור ומרגישים קרירות בפנים.

 

החיים הם תנועה מעגלית מתקדמת ומתפתחת.

 

איך אתה בחורף של חייך? האם אתה מדוכא ומיואש, או שמא יש לך יכולת להרגיש בתוך הקושי שמדובר בתקופת הטענה, של שיקום והתעברות, של איסוף כוח והמתנה לקראת הלבלוב באביב?

 

ובקיץ, איך אתה מרגיש כשכולך הצלחה? האם אתה מאבד את הרגישות לזולת? 'עף על עצמך'? או שמא טיפוס מאוזן?

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

תסתכל, תראה טוב

זה לא מה שרואים

עוד אחד מהימים האלה

הגישה המנצחת

 

אומרים שהאדם הוא כמו עץ השדה. אכן, יש במובנים רבים זיקה בין האדם והעץ. אני אומרת שהאדם בהרבה היבטים מעל עץ השדה. האדם נמצא בדרגה מפותחת מהצומח:

 

העץ גדל לבד. הוא יכול לחיות תוך יער גדול, אבל הוא לבדו. אין קשר בינו לבין שאר העצים האחרים. האדם, לעומתו, לא יכול לחיות לבד. הוא זקוק לחיים של ביחד, לזוגיות, לחבר קרוב. הוא זקוק לקשר אנושי אמיתי ורציף.

 

לעץ יש שורשים מתחת לאדמה, ואילו לאדם שורשיו הם נשמתו המחוברת לשמים, אל על.

 

העץ ניזון מהמים בתנאי שהם באים מהאדמה. לעמת זאת, האדם ניזון מהמים ישירות.

 

העץ מחובר לאדמה ולא זז כל ימי חייו. לעומתו, האדם זז, כל הזמן חי בתנועה מתמדת ומתקדם במרחב החיים.

 

ומזווית אחרת, טוב שהאדם ילמד מהעץ את הדברים הבאים:

 

העץ שומר על ייחודו, לא מתערבב עם עצים אחרים, הוא עומד על מקומו יציב. לעומתו, האדם לא פעם מתפתה לדברים חיצוניים, ללחץ חברתי, לאופנות כאלה ואחרות ומאבד את עצמו האמיתי.

 

העץ ממוקדם במקורות ההזנה הטבעיים שלו דרך שורשיו, ואילו האדם מחפש הזנה במקומות רחוקים מעת לעת.

 

העץ לא זז, וזה יתרון. הוא מממש את עצמו ועומד על מקומו הברור!

 

אותו חכם צדק, הוא ידע היטב שהחיים שלנו הם לא עונה אחת, לא עץ שנראה אותו הדבר כל השנה, לכן אמר לבנים שלו – שהם כל אחד מאיתנו – אל תשפטו את החיים על פי עונה אחת קשה! תמונת החיים הרבה יותר יפה.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנה – 050-5574065

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה