אם רק נפתח את הלב

אלוקים נתן לנו מתנה, את 'החוש השישי'. אני חושבת שהגיע הזמן להשתמש בו ולכוון אותו לערוצים מועילים. וזה לא מצריך הרבה, רק לפתוח את הלב...

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 18.03.21

אלוקים נתן לנו מתנה, את 'החוש
השישי'. אני חושבת שהגיע הזמן
להשתמש בו ולכוון אותו לערוצים
מועילים. וזה לא מצריך הרבה, רק
לפתוח את הלב…
 
 
השיחה עם הרבנית שרה היקרה נפתחה עם הבשורה שהייתה לי אליה, הרב בירך ואמר שתהיה הצלחה גדולה בטיפול עם האלמנה והיתומה, ילדה בת חמש שהתייתמה מאביה בערב חג הפסח, שנכווה קשה מאוד ואחרי שבועיים של ייסורים נפטר. מאז, הילדה מחפשת אותו ולא מפסיקה לשאול עליו.
 
זה התחיל עם פנייתה של הרבנית אלי לסייע עם טיפול פסיכולוגי רוחני. מצד אחד הרגשתי שנופלת בחלקי זכות עצומה, אבל מצד שני היה בי פחד, קושי גדול להתמודד מול מצב עדין ושברירי שכזה. פניתי לרב שלי, הרב שלום ארוש, ושאלתי לעצתו והוא אמר לי ש"לא רק שזה יעזור להן, אלא גם לך". נשמתי לרווחה.
 
בהמשך השיחה הרבנית סיפרה לי שמגיע לה מזל טוב, הבת שלה ילדה. לא מזמן היא חזרה מבית החולים תל-השומר, שם בתה מאושפזת, אלא שאז השתנה קולה והיא סיפרה לי על הרגעים בהם חיפשה חנייה. "החנייה הייתה מלאה וצפופה ובזווית העין ראיתי גן ילדים, 'אולי אנסה שם את מזלי?' חשבתי לעצמי. את יודעת, רוחמה, כמה שאני אוהבת ילדים, כל היום איתם, אלא שאותו גן לא היה בכלל גן, היו שם הרבה ילדים… אבל חולים במחלה האיומה!  פרצתי בבכי, הלב שלי נשבר…"
 
מאמרים נוספים בנושא:
מה הוא יאכל בחג
מילה טובה או תרופה?
המעשה הטוב של השנה
 
שתיקה רועמת.
 
"ריבונו של עולם! מה יהיה עם הילדים שלך?" יצאה הקריאה מפיה בקול שבור ורועד, ואני כמעט שבכיתי ביחד איתה.
 
* * *
 
היום הייתי בציונו של הצדיק רבי יהודה זאב ליבוביץ זי"ע. מי שמכיר את מקום מנוחתו של הצדיק, יודע שהוא מחולק לעזרת נשים ועזרת גברים. כשהגעתי לעזרת הנשים ראיתי בחור ששכב על שלושה כיסאות כשכל "נכסיו" – שקית ניילון שקופה בה היו משחת שיניים, מגבת ועוד כמה ספרים, מונחים על כסא בעזרת גברים. קול צלצול הטלפון שלי העיר אותו והוא ביקש לחזור למקומו הטבעי, קרי עזרת הגברים. אחרי בירור קצר, הבנתי שהבחור הזה פשוט הומלס. הוא גר בבית הכנסת ליד בית העלמין… בחור צעיר שכל החיים לפניו נמצא במשבר גדול.
 
היו שותפים!
עמותת פרשה כפה לעני
חלוקת סלי מזון לנזקקים
עזרה ליתומים ואלמנות
 
ישבתי שם ובכיתי. "ריבונו של עולם! כמה סבל, תראה מה קורה לילדים שלך, כמה קשיים, מחלות ובעיות… זה לא נגמר… תעזור לנו, אבא, בזכות הצדיקים היקרים והקדושים, בזכות הצדיק שאני יושבת לידו עכשיו, רבי יהודה זאב ליבוביץ זי"ע…"
 
"אני נמצא פה כל יום" אמר לי הבחור, ואני אמרתי לו שאשתדל להגיע כל יום ואניח לו שקית עם אוכל ליד ציונו של הצדיק.
 
* * *
 
אתמול קראתי כתבה שזעזעה אותי. אני כבר לא יודעת מה יותר קשה, התופעה עצמה או הנכות הרגשית שפיתחנו כחברה וכבני אדם, התעלמות במכוון או שלא, בשתיקה ובעיוורון כמעט מוחלט מאותם צרכים אנושיים ובסיסיים של בני אדם שנשמה באפם. הכתבה עסקה ב"עיריות שמסרבות לתת 88 אגורות ליום לתלמידים נזקקים". בישראל ישנה עמותה הנקראת "לקט ישראל" הפועלת בשקט חרישי, כל כך חרישי שעד היום לא שמעתי את שמה אם לומר את האמת, והיא דואגת להזין ילדים רעבים, שאף אחד לא יודע שהם רעבים פרט לאותם ילדים. העמותה נמצאת במצב קשה, התקציב הדל ממילא נגמר, המתנדבים עושים עבודת קודש, איך ממשיכים?
 
'ריבונו של עולם! תעזור לנו! מה קורה כאן!…' יצאה צעקת השבר מעמקי ליבי.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
העשיר  והמובטל
יוסף  ויהודה
ניו יורק בלי  סטריאוטיפים
 
המחשבה על הילדים האלה, שיכולים להיות אנשים קרובים לנו, שיכולים להיות השכנים שלנו, הילדים של החברים שמתביישים לספר שקשה להם בבית מבחינה כלכלית, שאין להם מה לאכול. ואני לא מדברת על מותרות, אלא על מצרכים בסיסיים – על לחם, על משהו למרוח בסנדוויץ' לבית הספר, על ארוחה חמה….
 
900,000 אלף ילדים עניים יש בישראל, מציין הדו"ח האחרון מביטוח לאומי את העובדה הצורמת. מספר מעצבן, כמו בא להרגיז ולהוסיף עוד שמן על המדורה הבוערת בפנים, על הכאב…
 
מאין יבוא עזרי?
 
ברור, קודם כל מבורא עולם, בתפילות, בתחינות ובקשות, אסור לנו לוותר. ובהמשך, מאיתנו, האנשים הפשוטים, אם רק נפתח את הלב. כי איך אומרים, דווקא אלה שיש להם מעט יודעים לפתוח את הלב ולתת, דווקא אלה שחיים את הקושי יודעים כמה קשה כשאין…
 
"אין ייאוש כלל בעולם" אומר רבי  נחמן, והוא מתכוון לכל מילה. הנה לנו דרך לשנות, לעזור, לתרום, לרחם ולאהוב. אבל זה בתנאי, שלא נסגור את הדלת, כולל את זו של הלב. גם מילה טובה, חיוך, תמיכה ועזרה הם חסד וצדקה מאין כמותם. אוזן קשבת ובגדים, משחקים ואפילו רהיטים יד שנייה, כל דבר עוזר.
 
הילד שיושב בגן המשחקים לבד יכול להיות ילד נזקק. אלוקים נתן לנו מתנה את 'החוש השישי' – כל אחד כפי שהוא מפתח אותו, אני חושבת שזה הזמן להשתמש בו, לכוון אותו לערוצים מועילים, של עזרה וחסד, של נתינה והרבה אהבה ורחמים.

וזה לא מצריך מאיתנו הרבה, רק לפתוח את הלב.

* * *
רוחמה אפרתי, בעלת תואר (B.A) בפסיכולוגיה ותקשורת, יועצת ומטפלת רוחנית ליחידים וקבוצות, מרצה ומעבירה סדנאות וחוגי בית. שדכנית למגזרים השונים. לפרטים והתייעצות:ruhi_d@walla.co.il, אתם מוזמנים לבקר באתר שלי: www.ruchama.co.il

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה