גאווה, כישרון והערכה

כיצד מתמודדים עם כישרונות בהם בורכנו מצד אחד, אך לא מתגאים ומבקשים כל הזמן את הערכת הסובבים אותנו, מן הצד שני?

2 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כיצד מתמודדים עם כישרונות
בהם בורכנו מצד אחד, אך
לא מתגאים ומבקשים כל הזמן
את הערכת הסובבים אותנו,
מן הצד שני?

כבוד הרב שלום רב,

לאחרונה, שמתי לב לעובדה שאני מאוד נהנית מהערכת הסביבה אלי. זאת לא תופעה חדשה – זה מעין המשך של כל ילדותי (היום אני בת 17). נראה לי שמדובר במידה (תכונת אופי, אר"ב) איתה נולדתי. אני מנסה מאוד לא להבליט תכונה זו מפני שאני חוששת שמא אתגאה על חברותיי. למשל, כיום אני מתגוררת במעונות (אני לומדת בסמינר רחוק מהבית) וברוך השם יש לי קול יפה ואני מאוד אוהבת לשיר (השירה מקרבת אותי מאוד להשם). אולם, אני בקושי שרה בקול כשחברותיי נמצאות בסביבה, למרות שכל רצוני הוא רק לשיר להשם, כי אני גם יודעת שאצפה מהן להקשיב לשירה שלי ולהעריך אותה.

יש לי עוד דוגמאות רבות ל'תופעה' שהזכרתי כי, ברוך השם, בורכתי במספר כישרונות מדהימים. וגם זה מקשה עליי בגלל הצמא לתשומת הלב שאני רוצה לקבל. אני משתוקקת כל הזמן להערכה והכרה מיוחדת מצד הסובבות אותי, ובעיקר מהמורות שלי. אני רוצה שהם יחשבו, וגם ידעו, שאני מיוחדת. אני בקושי שואלת שאלות בנושא השקפה שמציקות לי, מכיוון שאני שונאת את המחשבה של להיות 'עוד תלמידה רגילה' עם 'עוד שאלות רגילות', ואני מאוד מפחדת שאם בכל זאת אשאל אז השאלות שלי יהיו חסרות משמעות ולא הכרחיות, ולו רק כדי להראות שיש לי נשמה מיוחדת. איך מתמודדים עם זה? האם עליי פשוט לוותר, או להתעלם מכל העניין, כדי להימנע מבקשת תשומת לב והערכה מהסביבה? או שישנה דרך בה אוכל להשתמש במידה זו לטובה?

מצפה לתשובה, רחל.

רחל היקרה שלום,

חכמינו ז"ל מלמדים אותנו, שמעשינו צריכים להיות לכבוד השם ולקדש את שמו הקדוש. אתן לך דוגמא: אם את יכולה לשיר בצורה כזו (כמובן בנוכחות נשים בלבד), כך שאת ממש מקדשת שם שמים ברבים וגורמת לחברותיך להתקרב אל השם, דרך השירה שלך, ומעוררת אותן בעזרת הקול היפה בו בורכת, אז את לא צריכה להסתיר זאת. אם אנשים מעריכים אותך, ובזה את זוכה להכרה מצד הסובבות אותך, אז דעי שזה מהשם, אבל אל תלכי לחפש או לבקש זאת מהסביבה. בעזרת האמונה, אנו גורמים להשם יתברך נחת רוח – זה הרבה יותר מעודד וממריץ. ולא רק, אלא שאדם זוכה 'לקטוף' שבחים ותשואות בעולם הזה בכל יום מימות השבוע.

אולם, עלייך לדעת דבר אחד חשוב – הכישרונות והיכולות שלך גם הם מהשם יתברך. כשתזכרי זאת, תוכלי להשתמש בכישרונות שלך ולא תתגאי. "ענווה מלאכותית" יכולה להיות התגלמות הגאווה. השתמשי בכישרונות שלך על הצד הטוב ביותר למען הטוב של העם היהודי והחברה בכלל, ולעשות את רצון הבורא, רק אל תתגאי בהם ותחפשי כל הזמן את הערכת החברה. זכרי שכל דבר שיש לנו זה משהו שקיבלנו מהשם ותודי להשם על כל הברכות והמתנות בהן זכית. אני בטוח שתרגישי נפלא בדרך זו.

בברכת הצלחה, הרב אליעזר רפאל ברוידא.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה