הבדיחה

מי אמר שלקב"ה אין חוש הומור? קחו למשל את פרעה, זה שהכריז "הבה ונתחכמה לו", ובסוף התגלה כבדיחה הכי מוצלחת...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

מי אמר שלקב"ה אין חוש הומור?
קחו למשל את פרעה, זה שהכריז
"הבה ונתחכמה לו", ובסוף התגלה
כבדיחה הכי מוצלחת…

מי אמר שלקב"ה אין חוש הומור? הרי התורה מלאה בבדיחות מוצלחות. בפרשת השבוע, השם צוחק על פרעה. למה? כי פרעה ניסה להטביע את כל תינוקות ישראל ביאור, והכל נהפך על ראשו. בסופו של דבר, הוא זה שגידל תינוק יהודי על ברכיו בארמון שלו! אותו תינוק שגדל והיה למושיען של ישראל. נו, לא מצחיק??

הבדיחות הכי טובות של השם יתברך הן אלו העוסקות באויבים שלנו, כמו הסיפור ממדרש אסתר המספר על בתו של המן שרצתה לשפוך גרף של רעי על ראשו של מרדכי. ובמקום, כל התרכובת המצחינה נשפכה על הראש של אבא שלה, ימ"ש. ועוד כהנה וכהנה בכל התורה כולה…

מכירים את החבר’ה האלה שיושבים בפאב, שותים בירה ומספרים בדיחות? אז אחד מהם סיפר בדיחה על איזה ילד שלוקה בשכלו וכולם התגלגלו מצחוק, חוץ ממאיר ג’נו. "וואלה, מאיר, למה אתה לא צוחק?" שואלים החבר’ה ברגע של רצינות. "זה היה מצחיק אותי", ענה מאיר, "אם לא היה מדובר בילד שלי!"…

* * *

באידיש אומרים: "דער מענטש טראכט און דער אייבישטער לאכט" – אדם חושב מחשבות והקב"ה צוחק עליו. אכן, הקב"ה צוחק על בניו חמודיו. עוד לא נטשנו את האידיאולוגיות למיניהן שהמציאו החכמולוגים למיניהם, ובראשן – "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה". הרי אין לנו כוח נגד ווירוס מיקרוסקופי בגודל מאית המילימיקרון שגרם לפאניקה בכל העולם (שפעת החזירים וכדומה) – אז איך אנחנו מעזים להתרברב? ועם כל ההיי טק… מי אנחנו בכלל? אלטא, רפא"ל והתעשייה האווירית יכולים לפקוד עקרות או להמטיר גשמים? הכנרת מתייבשת, אנשים נהרגים בפיגועים רח"ל, החורף יבש למדי ועוד ירדנו מהעץ הגבוה של גבהות הלב?

פוליטיקאי, שספק אם יודע בכלל מה ההבדל בין עלייה לתורה לבין עליית המדד, אמר השבוע: "ניקח את גורלנו בידיים!"… איזו בדיחה אומללה, חסרת טעם וחסרת אמונה. אדוני השר, עוד לא התפקחת מהאגדה של "כוחי ועוצם ידי"? זה היה מצחיק אותי מאוד אם לא היה מדובר בילד שלי – במדינה שלי ושר בממשלתה…

כי מתי נתעורר? הרי רוב העם הצביע בבחירות דמוקרטיות עבור ממשלה ימנית לאומית. ומה קיבלנו? הקפאת בנייה בקרית ספר, מעלה אדומים, בת עין, אפרת וביתר. ואם נולד לך ילד שביעי בקרני שומרון או במבוא דותן ואתה רוצה להוסיף חצי חדר, הפכת למבוקש מספר אחד ותזכה גם לביקור של החבר’ה מהימ"מ. כן כן, חמישים ג’בארים יהיו מוכנים ‘לאכול’ אותך חי. ואם פקח יתפוס אותך עם בלוק ומלט בידך ביהודה ובשומרון – אז תדע שאלה נחשבים ליותר פליליים מקלאשניקוב ומטען חבלה! מה קורה כאן? אותה ממשלה מקפלת מחסומים בתור ג’סטה לישמעאלים ובינתיים נהרגים עוד יהודים, הי"ד. הרי המפלגה הכי שמאלנית בכנסת לא הייתה מתביישת כלל ממה שעושים אלה שכעת מושלים בכיפה. מה קורה כאן?

אגיד לך מה קורה כאן. הבחירות לא משחקות תפקיד, וגם לא ההפגנות. הפוליטיקה והפוליטיקאים בטח שלא קובעים כלום. תיזכרו את כל ההצהרות וההבטחות של ראשי המדינה לפני הבחירות ותשוו אותן למה שקורה היום – אין שום קשר. מילה אחת של נשיא ארצות הברית, והכל מתהפך. רבותיי האהובים, זה לא ביבי וזה לא אובמה – זה הקב"ה.

לא משנה מי נבחר. אבל כן משנה אם כל אחד מאיתנו יעשה שעת התבודדות, שמתוכה שליש יוקדש לתשובה ולחשבון נפש. משנה איך בני הזוג ידברו אחד עם השני, ובכלל, איש עם חברו. משנה אם נקדיש מעשר כספים להפצת האמונה בעולם, ולא נעמוד מנגד כשאיום קיומי יושב כחרב חדה על צווארו של עם ישראל בארץ ישראל.

השם יתברך קובע, לא אנחנו. ובטח שלא הבחירות המצחיקות או המפלגות העוד יותר מצחיקות.

כל הצרות שלנו אינן אלא "השכמה" מאבינו האהוב שבשמים, ישתבח שמו לעד. הוא רוצה לעורר אותנו. הוא לא רוצה שנספוג את תרבות המערב וערכיה. לכן אמריקה התהפכה עלינו. יש לנו ברירה בין להמשיך ולהתרפס בוושינגטון, שם ממשיכים למכור את דמינו כמו בגדים במכירת סוף עונה, או לשוב בלב שלם אל השם יתברך.

השם קורא לנו: "בכל יום יוצא בת קול מהר חורב ומכריזה, "שובו בנים שובבים!". רבי אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה נגאלין, שנאמר: שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם" (סנהדרין צז, ע"ב).

מי שיטה אוזן יוכל לשמוע את הבת-קול. ובפרט עכשיו, בתחילת תקופת ה"שובבים" – ראשי תיבות של הפרשות: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו ומשפטים. תקופה זו מסוגלת לתיקון הברית, שהוא ההיפך בתכלית מכל ההפקרות והזוהמה של תרבות המערב, אותה מייצגת בעיקר התרבות האמריקאית שכולם רצים ונוהרים אחריה. כדי להיות עצמאים ושלא ישלוט בנו זר, קודם כל עלינו לשלוט על עצמנו ועל התאוות שלנו.

הבה נשים קץ לבדיחה של היהודים המתחפשים לגויים. זה הזמן לחזור לקב"ה בתשובה שלמה ואמיתית. זה הזמן להתחיל ללמוד מהי שבת ומה זה דף גמרא. זה הזמן ללמוד מה זאת שעת התבודדות. ובמקום שניתן לקב"ה לצחוק (הוא באמת בוכה) עלינו, בואו נגרום לו שיחבק אותנו מרוב עונג ונחת רוח. הגיע הזמן שהשם יתברך יצחק על הגויים כפי שמספרת הגמרא (עבודה זרה ג, ע"ב), שלפני ביאת גואל צדק השם יתברך יצחק על כל אותם גויים שעוד לא מחפשים אמונה, שנאמר: "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק אֲ-דֹנָי יִלְעַג לָמו" (תהלים ב, ד).

קדימה חברים, די להיות הבדיחה של הקב"ה. נעניק לאחרים את התפקיד הזה. בואו נעשה לו הרבה נחת ונשוב אליו עכשיו. אמן ואמן!

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

י"ח טבת התש"ע

1/04/2010

אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים!!! 🙂

2. איתי

י"ח טבת התש"ע

1/04/2010

🙂

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה