הבטחות שבורות

שימו לב למה שאתם אומרים, בעיקר אם מדובר בהבטחות, כי אף אחד לא מבטיח לכם שתצליחו לקיים אותן. הבטחות שבורות, הכאב והאכזבה.

3 דק' קריאה

הרב ברל ווין

פורסם בתאריך 05.04.21

שימו לב למה שאתם אומרים,
בעיקר אם מדובר בהבטחות, כי
אף אחד לא מבטיח לכם שתצליחו
לקיים אותן.הבטחות שבורות,
הכאב והאכזבה.
 
 
הבטחות.
 
ממנהיג ועד לאדם הקטן, אנשים נוהגים להבטיח הבטחות. האם הם מקיימים אותן, או שמא הן מושלכות לערימת ההבטחות השבורות, אלה שהופרו או לא קוימו? זה פלא, אבל מדהים לגלות שדווקא האדם הקטן, לא המנהיג ולא המוביל, הוא זה שלרוב עומד מאחורי המילים שלו…
 
במערכות הבחירות למיניהן, מועד הבית, יו"ר של מפלגה ועד לראש ממשלה, המועמדים לא מפסיקים לפזר הבטחות לבוחרים בהם ולכל עבר. "אם תבחרו בי אני מבטיח לכם שאעשה דברים נפלאים בשביל המפלגה/העם (בלה, בלה, בלה)…" המנטרה השחוקה שנזרקת לחלל האוויר מרגע הישמע יריית הפתיחה.
 
כולנו יודעים, וזה ברור לנו כשמש אפילו ביום חורפי סוער, שאי אפשר, אבל אי אפשר לכל הדעות, להיות מועמד בזירת הבחירות בלי להבטיח הבטחות. אלא שעם השנים למדו הבוחרים לא להאמין להבטחות השווא של כל המועמדים למיניהם.
 
מאמרים נוספים בנושא
הבטחת  הרועה
ההבטחה  שהתגשמה
הכל  בשליטה
 
כי כבר אמרו הציניקנים, הבטחות נאמרות כדי שיפרו אותן. "הבטחות שבורות", בלשון ספרותית-מצוירת-משהו המבטאת את הכאב והאכזבה של הבוחרים מן המועמדים. בארץ, בבחירות לרשות הממשלה הבטיחו לנו לאורך כל השנים הרבה דברים. למשל, שארגון הטרור אש"ף יוכה "רגל על ירך". בפועל, לחצנו ידיים למי שתמך והמשיך, למרות הסכם השלום, בפעילות טרור גם אם זה לא היה בגלוי. גם מזרח תיכון חדש הובטח לנו חדשות לבקרים, למרות שאותו מזרח תיכון סוני-שיעי היה ועדיין מתעמת איתנו ועם כל שאר העולם המערבי. גם הגנה על הזכות של עם ישראל לבנות בכל מקום בארץ ישראל הובטחה לנו. בפועל, פונו ישובים ואנשים נעקרו מאדמתם, מבתיהם ומכל מה שהיה להם. את גוש קטיף שפונה מאכלסים מחנות האויב שזורעים הרס, חורבן ומוות.
 
ומעבר לים. ברק אובמה הבטיח לבוחריו רפורמה בשירותי הבריאות – "אובמה קר" – וכמובן שאף אחד לא יאבד את פוליסת הביטוח הרפואית שלו, מה שבפועל לא קרה בכלל.
 
ג'ורג' בוש האבא הבטיח לא להעלות מיסים – "read my lips"הייתה האמרה המפורסמת שלו בכל מה שקשור למיסים, שבסופו של דבר עלו ועוד איך שעלו למרות מה ששפתיו אמרו.
 
רשימת ההבטחות השבורות עוד ארוכה ונוגעת בהרבה תחומים – מנושאים דיפלומטיים ועד לנושאי צבא, רשויות מחוקקות, רשויות מקומיות ועד לדברים הקטנים בחיי היומיום. תנו את שם המועמד ואנחנו נגיד לכם מהן ההבטחות השבורות שלו…
 
להשקפה היהודית יש עמדה ברורה וחד משמעית בנושא. התלמוד מזהיר אותנו לא להבטיח הבטחות לילדים שלא נקיימן. למה? ובכלל, מדוע לקחת נושא חשוב שכזה ולהפנות אותו דווקא לנקודת הילדים? ובכן, אם הבטחת לילד ולא קיימת, בזה אתה מלמד אותו שזה בסדר לשקר. לכן נדרשת זהירות גדולה בשימוש בהבטחות. ומשנה זהירות, וקל וחומר, כשזה מגיע ל'נושאים הגדולים' של החיים או הלאומיים.
 
רק החלטה אחת
מה מדאיג אותו
האיש עם הקסדה השחורה
 
יכול להיות שיצא לכם לשמוע את זה, או אפילו לומר בעצמכם, "בלי נדר" אחרי כל הבטחה, או על משהו שאתם עתידים לעשות. אם לא שאלתם למה, אז אציין בפניכם שמדובר בשתי מילים שמרככות את ההבטחה וההתחייבות. וזה טוב, מכיוון שישנן סיבות ודברים שאיננו יכולים לראות או לצפות שעלולים לשבור את ההבטחה. לא, ממש לא מדובר כאן בנקודת תורפה המעידה על בריחה מקיום ההתחייבות או ההבטחה, מהמילה שאדם נותן לך או אתה לו. אלא, היהדות שמה דגש על הכנסת החולשה האנושית לתודעה בכל הנוגע לחוסר ידיעת העתיד, לדברים ושינויים לא צפויים שאדם לא יודע עליהם וכאלה שעלולים להתרחש, לרוב, מבלי שאף אחד ישאל אותך למרות כל ההבטחות שהבטחת.
 
כי מי באמת יודע מה יהיה מחר? החכם באדם, שלמה המלך ע"ה, הגדיר את זה הכי יפה וקולע: "רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום" (משלי יט, כא). אנחנו תמיד ניצבים בחיים מול חוסר הוודאות והבלתי צפוי. עובדה.
 
אלה דברים שאמורים ליצור אצל כל אחד מאיתנו, ובמיוחד באלה שנבחרים להוביל ולהנהיג, מידת ענווה ומשנה זהירות במילים שיוצאות מהפה. זה גם אחד הרעיונות החשובים שמונח בדבריו של החכם באדם, "דברי חכמים בנחת נשמעים" (קהלת ט, יז). כי יש משמעות גם לטון.
 
חכם, צריך לטעות לפעמים בהערכתו את העתיד, וגם ביכולות שלו להשפיע על העתיד. אני תמיד סקפטי לגבי אותם אנשים שטוענים כי הם יכולים לקרוא את המחשבות של אלוקים, בלשון המעטה.
 
זהירות בהתנהגות ובדיבור תמיד משתלמת. הבטחות שמבטיחים בקלי קלות הן סימן לגאווה וביטחון עצמי מופרז (כאן הגענו לטון). אנשים גדולים המניחים שכדי להיות מנהיג צריך שיתלוו לזה פטפוטי גאווה כי הם חלק מהעניין, טועים. חכמים אומרים ש"תלמיד חכם צריך שיהיה בו שמינית שבשמינית (כלומר 1/64, במילים אחרות – מעט שבמעט) של גאווה". אבל מעט מאוד פוליטיקאים ומנהיגים, ואפילו אנשים פשוטים, מסוגלים להגביל את עצמם במידה יקרה זו שתיארו חז"ל.
 
הגאווה היא זו שמובילה להתנהגות קרימינאלית שמעוררת שערוריות וגורמת למצבים לא נעימים, בלשון המעטה. כשאדם מסתכל על הסובבים אותו "מלמעלה", זה יהיה המניע העיקרי שיוביל אותו להבטיח הבטחות שלא ניתנות למימוש, ואפילו כאלו המקבילות לאמרות טיפשות, שהרי הגאווה משויכת לטיפשות ולבערות כמו שאומר החכם באדם, "בְּפִי אֱוִיל חֹטֶר גַּאֲוָה, וְשִׂפְתֵי חֲכָמִים תִּשְׁמוּרֵם" (משלי יד, ג).
 
"ואל תבואני רגל גאווה", כפי שאומר דוד המלך ע"ה, היא התפילה המועילה למידה זו ולזכות לחכמה אמיתית.
 
בשעות החשוכות והקודרות של אנגליה, ווינסטון צ'רצ'יל הבטיח לעמו דם, זיעה ודמעות. ההבטחה הזו התקיימה במלואה, אבל גם הביאה איתה ניצחון לבנות הברית במלחמת העולם השנייה.
 
הצורר הגרמני היטלר ימ"ש הבטיח אלף שנות רייך. ניקיטה חרושצ'ובהבטיח שברית המועצות תקבור את הדמוקרטיה המערבית. תודה לא-ל, שההבטחות האלה לא התקיימו.
 
שימו לב למה שאתם אומרים, בעיקר אם מדובר בהבטחות, כי אף אחד לא מבטיח לכם שתקיימו אותן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה