החבר’ה הקשוחים

מכירים את החבר'ה הקשוחים? גושי הפלדה הבלתי גמישים שמהלכים על שתיים? ד"ר זאב בלן מכיר לנו אנשים קשוחים מזן אחר עם יכולות אדירות, כאלה שיודעים גם לחייך.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

מכירים את החבר'ה הקשוחים? גושי
הפלדה הבלתי גמישים שמהלכים על
שתיים? ד"ר זאב בלן מכיר לנו אנשים
קשוחים מזן אחר עם יכולות אדירות,
כאלה שיודעים גם לחייך.
 
 

מי לא מכיר את החבר'ה הקשוחים? אלה שנראים כמו גוש פלדה בלתי גמיש מהלך על שתיים? הרציניים שבקושי תראו אותם עם חיוך על הפנים? אלה שמפגינים כוח, חושבים שהם האחראים על כל העולם ויודעים את הכל? למה? כי ככה זה אצל החבר'ה הקשוחים. דמעות? הס מלהזכיר!
 
ובכן, יש תשובה לחבר'ה הקשוחים האלה, חבר'ה קשוחים עוד יותר. ומה ההבדל ביניהם? הקשוחים מהפסקה למעלה הם אנשים שלא משתמשים ביכולות שלהם בצורה נבונה. שלא תטעו, יש להם יכולות אדירות רק שהכל מתבזבז על ה'לוק' הקשוח והמפחיד הזה. הכל חיצוני, כל הפוזה הקשוחה הזו.
 
לעומתם, הקשוחים באמת, הם אלה שיודעים לנצל את המשאבים האדירים הטמונים בהם. כן, גם אם הם פלדה וברזל הם יכולים להתגמש, להסתכל על פנימיות הדברים, לחייך, הם אמיתיים וכנים ומנצלים את הכוח והקשיחות הזו בצורה חיובית. אם תרצו, לוחמים אמיתיים. המראה שלהם יכול להיות הפוך מזה של 'הקשוחים בכאילו', והקשיחות שלהם, שהיא דבר פנימי ועמוק, עוזרת להם להתקדם בחיים.
 
איך?
 
זה קרה אחרי שחוקרים החלו לחקור את המושג קשיחות מנטלית על כל מורכבותה. המחקרים בנושא התחילו לראשונה לפני כעשור והתמקדו דווקא בפסיכולוגיה של הספורט. החוקרים רצו לדעת מה קורה במוחות האתלטים שזכו להגיע לפסגה, אלה שהגיעו להישגים אדירים ונפלאים ולא רק בתחרויות. ושלא תטעו, מדובר בגברים ונשים שעל בסיס יומי מתמודדים עם אתגרים וקשיים לא מעטים בחייהם. אחרי שהחוקרים הבינו את המרכיבים המנטליים שאפיינו את ההופעות המוצלחות והטובות של האתלטים, פסיכולוגים בתחום הספורט החלו לפתח שיטות אימון ואסטרטגיות שיאפשרו לאתלטים אחרים, אלה שלא הצליחו לממש את הפוטנציאל שלהם, לשפר הישגיהם על פי ממצאי המחקרים.
 
החוקרים גילו שההופעות הטובות ביותר של האתלטים מקוטלגות בחמישה תחומים. כפסיכותרפיסט וכמאמן עם אמונה, אני מציע את חמשת העקרונות הללו למטופלים שמגיעים אלי, בנוסף לאמונה ולמשנתו של רבי נחמן והרב שלום ארוש. למי שאין השראה מתחרויות אולימפיות, חמשת העקרונות כתובים כאן בדיוק בשבילכם.
 
אינטליגנציה רגשית – היא היכולת לשלוט ולווסת את הרגשות ומצבי הרוח שלנו בכל מצב, כדי להגיע להישגים טובים. לצורך העניין, אנחנו יכולים להתמקד בהישגים החברתיים שלנו, או כהורה,  בן זוג, איש עסקים או עובדי השם. חז"ל מלמדים אותנו שאנשים מושפעים יותר מרגשות שליליים כמו חרדות, פחד, עצבות וכעס, הרבה יותר מרגשות חיוביים – כמו להרגיש טוב עם עצמנו, ביטחון עצמי, שמחה, אופטימיות ותקווה. זו הסיבה שרובנו צריכים ללמוד אסטרטגיות שיעזרו לנו להיות בקשר עם הכוחות שלנו, ולהזין רגשות חיוביים לתוכנו כל הזמן. כשאדם מתמקד בכוחות שלו – אלה שאנחנו מכירים ואלה שעדיין לא הכרנו ואנחנו עתידים לפגוש בעצמנו – הרגשות השליליים נחלשים באופן אוטומטי, ובסופו של דבר, אפילו נעלמים מהשטח.
 
אימון עם אמונה מבוסס על הרעיון שאלוקים נתן לכל אדם כוחות מסוימים שהוא צריך להגדיל, להרחיב ולפתח אותם. אנחנו מבקשים לשפר את מה שאנחנו טובים בו במקום "לתקן" את מה שלא טוב. זה לא שצריך להתכחש לעובדה שיש לאנשים "בעיות", מגבלות ודאגות שצריך לטפל בהם. אלא, שהטיפול צריך להיות תחילה עם היכולת להרגיש שיש לנו כוח ושיש פתרון, כיוון ויכולת להגשים את עצמנו. חשיבה כזו עוזרת לנו לטפל בדברים שמעיקים עלינו.
 
רצון להגשים – הוא רצון שלא יודע שבעה, מחויבות להשתפר תמיד ולהגיע לדרגות גבוהות יותר, להשיג את ההצלחה (בשיטת העבודה הקשה). זה, מן הסתם, הדבר הכי חשוב אצל כל אדם. הרב שלום ארוש מדבר פעמים רבות על חשיבות הרצון, באומרו שהרצון הוא היסוד והבסיס לעשות את הדברים הכי טוב בכל תחום בחיים. אנשים עם הכוונה רוחנית זוכים תוך כדי התרגול שהם עושים, דבר שעוזר להם להבדיל בין הרצון שלהם ובין הרצון של בורא עולם, ואיך שניהם יכולים להיות חופפים.
 
בנוסף לתפילה שלנו על רצון גדול יותר, ישנן שיטות שאימון עם אמונה יכול להציע לאדם. למשל, חלמתם שהתחייבתם למטרה שכל כך חשובה לכם, ואז התעוררתם כאדם שונה עם כל היכולות והכישרונות שהיו לכם בחלום. דמיינו לעצמכם איך תיראו עם דרגת הרצון והמחויבות הזו להשיג את המטרה שלכם. איך הייתם מרגישים? מה היה ההבדל בדרך בה הייתם חושבים, מדברים או מתנהגים? איך אחרים היו מגיבים לשינוי שלכם ואיך הייתם מגיבים בחזרה? עכשיו שאלו את עצמכם, מה אתם צריכים כדי להפוך את החלום הזה למציאות? איזה שינוי בהתנהגות, אפילו הכי קטן, אתם יכולים לעשות כבר עכשיו ולהתחיל לממש אותו?
 
גמישות – היא היכולת לחזור לעצמך ממצבים בהם חווית תוצאות שליליות כתוצאה מלחץ, אתגרים, אכזבות ואובדן. התורה מלמדת אותנו שעליות וירידות הן דבר בלתי נמנע. אז איך נקבל ונשתמש בירידות כדי לחזור לעצמנו, ואפילו להמשיך הלאה ולעלות עוד יותר? קל להבין ולראות איך החוסן הנפשי תלוי ברצון של האדם. אנשים צריכים תמריצים ועידוד כדי להתחיל מחדש, או לחזור שוב לבורא עולם, או להרגיש שמאמצים נוספים מבחינתם יהיו שווים את זה, למרות שחוו את המסלול הזה כבר בעבר.
 
שליטת קשב – היא היכולת לארגן את תשומת הלב והפוקוס לתקופות זמן שיש בהן הפרעות והסחי הדעת. דרך אחת לעשות את זה היא על ידי שנחליט מה חשוב לנו בחיים. כשאדם מרגיש בטוח לגבי מה שהוא רוצה, שהוא יודע מהן המטרות שלו בחיים ושיש להן משמעות גדולה בחייו, הוא יכול ללמוד להישאר צמוד למטרות שלו בכל מצב. כשהוא חי בתאום והערכה עם רוב המטרות היקרות והמוערכות שלו הוא חווה את מה שנקרא 'תחושה של מטרה' – הרגשה שמושכת את כל תשומת הלב שלנו להיערך בהתאם לדבר שהוא רוצה להשיג בחייו.
 
אמונה עצמית – היא אמונה עצמית בלתי מעורערת ביכולות שלנו לעשות דברים בכל מצב ולעולם לא לחוות ספקות. זהו עוד מפתח אדיר שהרב שלום ארוש כותב עליו בספרו בשדי יער, בו הוא מסביר שזה לא מספיק שאדם יאמין באלוקים, הוא חייב להאמין גם בעצמו וביכולות שלו, להשתמש במתנות והאוצרות שבורא עולם נתן לנו כדי להחליט ולהשיג את הדבר הנכון והטוב ביותר.
 
האויב הכי גדול של האדם הם הספקות שמנסים להחליש את המוטיבציה, ההתלהבות והביטחון העצמי שלו. המטרה היחידה של כל האלה היא למשוך את האדם הכי רחוק מבורא עולם. זו הסיבה שאנחנו כל כך נמנעים מכל מיני ספקולציות פילוסופיות שיוצרות ספקות במוחם של אנשים.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה