הלילה הזה כולו הגדה

חג הפסח בא, ואיתו עשרות הגדות שמבקשות מאיתנו להכניס אותן אל שולחן החג. "ברסלב ישראל" עושה קצת סדר ומציע לכם מגוון הגדות ייחודיות!

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

חג הפסח ממשמש ובא, ואיתו יריית הפתיחה המרגשת כל כך – הלילה הגדול בשנה – ליל הסדר. כבכל שנה, עשרות הגדות מיוחדות מציפות את השוק ומבקשות מאיתנו להכניסן אל שולחן החג שלנו. מתוך העושר הגדול, בחרנו בשש מן ההגדות ששווה להכניס אלינו הביתה. "ברסלב ישראל" עושה לכם סדר לקראת פסח.

גדי בעקבות ההגדה
 

זוכרים את המדור לילדים "איפה אפי?" מידיעות אחרונות, בו נדרשנו לחפש את אפי? על אותו העיקרון בנויה הגדה זו. רינת גלבוע, המאיירת, מוכשרת בפני עצמה ואחייניתו של המאייר הידוע מהמדור "איפה אפי?", יהושע (ג'קי) ג'קסון, איירה את ההגדה המיוחדת הזו.

כבר בתחילתה אנחנו עורכים היכרות עם הילד החמוד גדי, שאוהב מאוד את ליל הסדר ויחד עם בני משפחתו יוצאים למסע בעקבות ההגדה. בכל עמוד אנחנו נדרשים למצוא את גדי או את בני משפחתו, את אליהו הנביא, או כמובן את האפיקומן.

בעמוד הראשון, למשל, בו יש את סדר בדיקת חמץ, אנו מתבקשים למצוא עשר חתיכות חמץ שמתחבאות בשולי הדף.

ההגדה צבעונית, האיורים משובבי לב ויש אפילו קומיקס לשיר "חד גדיא". למתקשים, בסוף מצורף תשובון לכל החידות.

חכם, מה הוא אומר? זוהי הגדה לילדים שגם מבוגרים ישמחו להשתמש בה.

לרכישת ההגדה בחנות האתר לחץ כאן

הגדת קרליבך
 

רבים מאיתנו היו מוכנים לשלם הרבה מאוד כסף ובלבד שיזכו לשבת לשולחן הסדר עם הרב שלמה קרליבך זצ"ל, הרבי המזמר, בעל אחת הנשמות הגדולות של הדור האחרון. עבור אלו מאיתנו שלא זכו לחוויה המרוממת הזו, ואולי גם בשביל אותם שכן זכו ורוצים לטעום עוד קצת מהרבי, מיועדת הגדה זו.

"יש כבר כל כך הרבה הגדות, לשם מה אפוא אנו זקוקים לעוד הגדה?" שואלים בפתיחתה העורכים, יצחק רזניצקי וחיים סטפנסקי, מתלמידיו של הרב קרליבך. ומשיבים: "התשובה היא, שהרבה אנשים חשים ריקנות, במקום שהיה צריך להיות מלא שמחת חג החירות".

את הריקנות הזו ההגדה הזו מנסה למלא עם שילוב סיפוריו המרוממים של הרבי שנהג לספר במשך שנים בהזדמנויות שונות, הקשורים לחג הפסח ולהגדה, ובהם גם סיפורים שסיפר בליל הסדר עצמו. כל הסיפורים מסופרים מפיו של הרבי, ובמילותיו הוא, כמעט בלא שינוי, מציינים העורכים.

עם הקריאה בהגדה משתקפת דמותו האהובה של הרבי ונשמתו הענקית והאוהבת, ומכניסה משמעות בחג שהוא הרבה מעבר לניקיונות ומפגש משפחתי.

חכם, מה הוא אומר? עם הגדה כזו בקלות ובכיף אפשר לצאת ממצרים.

לרכישת ההגדה בחנות האתר לחץ כאן

אלהגדה אלמוגרביה
 

אלהגדה אלמוגרביה, או בתרגום הגדה של פסח, היא הגדה הערוכה לפי מנהג יהודי מרוקו. מה זה אומר? שלצד כל קטע מההגדה מופיע גם תרגום לערבית-מרוקאית.

העורך, ד"ר אליהו דוד אפללו, מסביר את היוזמה המיוחדת: "במשפחתנו, כמו במשפחות יוצאי מרוקו נוספות, נחוג ליל הסדר על פי המסורת, כשכל קטע בהגדה נקרא בעברית ובאופן עוקב, תרגומו בשפה המרוקאית.

בתחילה, התרגום למרוקאית נעשה באופן טבעי וסימולטני, בצורה קולחת ובעל פה. עם השנים, הלכו ופחתו הקולות דוברי המרוקאית הרהוטה, ורק בודדים, שזוכרים ומסוגלים לאומרה בעל פה, נותרו".

בשל עובדה זו ויחד עם הרצון לשמר את מסורת יהודי מרוקו ומנהגיהם, יצאה הגדה זו לאור.

בהגדה אין אטרקציות מיוחדות מבחינה גרפית או עיצובית, אך עיקר ייחודה הוא בתוכן שלה.

הגדה מעין זו יש גם בנוסח לאדינו ובצרפתית.

חכם, מה הוא אומר? ליוצאי העדה ולחובבי האתניות, זוהי בהחלט אטרקציה.

לרכישת ההגדה בחנות האתר לחץ כאן

הגדת המקדש
 

אחרי מעל לאלפיים שנות גלות, התרגלנו לחגוג את חג הפסח ללא בית מקדש, ולפעמים בקלות ניתן לשכוח שכל מהותו של חג הפסח הייתה דווקא בימי המקדש – עם הקרבת קרבן הפסח, העלייה לרגל ושאר המנהגים שהיו נהוגים כשלא היינו בגלות.

בדיוק את העבר המפואר הזה, שיהפוך להיות הווה עבורנו בע"ה ממש בקרוב, באה הגדה זו להנציח.

לצד תצלומים ואיורים מרהיבים ורבים שהכינו ב"מכון המקדש" במיוחד עבור הגדה זו, יש גם פירוט רב על סדר עבודת המקדש בחג הפסח, וסיפורים מן המקורות על חגיגת החג בירושלים בזמן המקדש.

בסופה של ההגדה מופיע נוסח ההגדה עצמה.

את ההגדה ערך הרב ישראל אריאל, מ"מכון המקדש", ובשונה משנים קודמות, הפורמט שלה נהיה קטן יותר, כדי להקל על הקוראים בה.

חכם, מה הוא אומר? עושה חשק וגעגועים לפסח בבית המקדש.

לרכישת ההגדה בחנות האתר לחץ כאן
 

הגדה של פסח עם פירוש מתורתו של רבי נחמן מברסלב
 

רבי נחמן עצמו נולד בראש חודש ניסן, חודש הגאולה, וזה אך טבעי שתורתו עסקה ביציאה ממיצרי הגלות והדרך לגאולת הנפש של כל פרט ופרט מעם ישראל. הגדה זו, עורכת בתוכה קישורים נפלאים בין דברי ההגדה לבין תורותיו המגוונות של רבי נחמן ומסריו המחזקים.

"הגדה זו מיועדת ליהודי של היום, המחפש את נפשו… מביאה את הקורא לידיעה ברורה עד כמה חוזרת היסטוריית היהדות על עצמה – ומה שהיה הוא שיהיה, והמאורעות קורים עכשיו, ממש בשעה זאת", כותבים העורכים. "תוך כדי הקריאה, תחוש את קושי השעבוד במצרים, תיוודע מיהו פרעה ויועציו, תרגיש על בשרך את הישועה מתקרבת ובאה ותשמח… ותראה כיצד מתרחשים הדברים עכשיו לנגד עיניך…"

בסיום ההגדה מובאים שני נספחים: האחד – סיפורי חז"ל על יציאת מצרים, שהרי כל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח. והנספח השני – אגדות לפסח הקשורות לרבי נחמן, רבי ישראל הבעל שם טוב, רבי נתן וחסידי ברסלב אחרים, וכן רעיונות חסידיים לתקופה שבין פסח לשבועות.

את ההגדה ערכו הר"ר בצלאל פרידמן ויהושע סטיוארט, ואת חלק מהנספחים ליקט הרב חיים מנחם קרמר.

דף הסיום של הגדה זו נותר ריק ומוקדש לסיפורי הניסים שלנו ויציאת מצרים הפרטית שחווינו. "הגדה ניסית פרטית" הם קוראים לזה. רעיון מקסים.

חכם, מה הוא אומר? הגדה מיוחדת במינה עבור כל מי שיש לו נשמה חסידית.

לרכישת ההגדה בחנות האתר לחץ כאן

אור ודרור
 

זוהי הגדה ארצישראלית-יהודית במיטבה. בסגנונו המוכר והאהוב ובכישרונו, הרב חנן פורת, עורך ההגדה, משלב את ההגדה של פסח עם לקט מאמרים בנושא הפסח, שירי גאולה ארצישראלים, מדרשי חז"ל ותמונות נופים של ארץ ישראל והמדבר.

פירושו העמוק והמיוחד של הרב פורת, ה"מדרשיר" שהוא נוהג לצרף לכל נושא, ואהבתו את המשולש המקודש – ארץ ישראל, עם ישראל ותורת ישראל, באים לידי ביטוי בהגדה זו ונוטעים את האהבה המיוחדת גם בקוראים. קודש וחול משמשים בערבוביה, כאשר הקודש מצליח לקדש את החול. בהחלט ארץ ישראל היפה.

חכם, מה הוא אומר? הגדה נחמדה למעוניינים להעמיק במהות החג.

לרכישת ההגדה בחנות האתר לחץ כאן

רוצים לראות עוד? להגדות נוספות הקליקו כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יאיר

ח' ניסן התש"ע

3/23/2010

מישהו שמע על אגדת אור דניאל? מישהו שמכיר יכול לכתוב עליה משהו או להמליץ?

2. יאיר

ח' ניסן התש"ע

3/23/2010

מישהו שמכיר יכול לכתוב עליה משהו או להמליץ?

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה