הסוף וההתחלה נפגשים

זה סוף השנה בלוח העברי, סיכום פעולות ומעשים, אבל גם התחלה חדשה עם מחשבה קדימה. עיון בעבר, אך קבלה לעתיד. כשהסוף וההתחלה נפגשים.

3 דק' קריאה

טליה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

זה סוף השנה בלוח העברי,
סיכום פעולות ומעשים, אבל גם
התחלה חדשה עם מחשבה
קדימה. עיון בעבר, אך קבלה לעתיד.
כשהסוף וההתחלה נפגשים.
 
 
שוב פעם הוא דופק בדלת.
 
אלול.
 
לאלול יש ריח מיוחד, קצת קשה להגדיר אותו. ריח של סיום אבל גם ריח של התחלה והתחדשות.
 
סוף השנה בלוח העברי, אבל תחילת שנת לימודים ועבודה חדשה. סיכום של פעילות ומעשים, אבל גם מחשבה קדימה. חזרה בתשובה, עיון בעבר, אך גם קבלה לעתיד. שילוב מדהים של סוף והתחלה
 
פעם חשבתי שזה דבר מאוד מעניין מה שקורה, שהתקופה והחודש הזה באים כל שנה מחדש ביחד. ואין מה לומר, כשמתסכלים על זה מרגישים נפלא, יש בזה משהו מרענן.
 
מאמרים נוספים בנושא:
הפרומו להתחלה הגדולה
התחלה  מרעננת
לא ביום  אחד
 
מצד שני, עוד פעם לעצור ולבחון מה עשיתי בשנה שחלפה? שוב להסתכל על התוכניות של השנה שחלפה ועל אלו של השנה הבאה? איפה נקודת המפגש? וכמה פעמים אפשר לעשות את הפעולה הזאת בחיים?!? כשמסתכלים על זה מרגישים קצת כבד, יש בזה אפילו משהו מייאש.
 
אז מה קורה השנה? שוב אקבל על עצמי קבלות כאלה ואחרות? האם הפעם אעמוד במשימה שהצבתי לעצמי? אפשר קצת עם יותר הצלחה? ואם לא? מה עושים?
 
אבל זאת הנקודה של נקודת הזמן הזו בשנה. הזדמנות נוספת מדהימה.
 
במשך השנה היינו עסוקים בכל מיני דברים (בטח חשובים) אבל לא תמיד הגענו לנקודות הביקורת. יכול להיות שאנחנו מפחדים קצת להגיע אליה, כי אז נצטרך לנבור קצת בעצמנו, להבין מה זה אומר ומה דורשים מאיתנו.
 
אלא שנקודת ביקורת אחת מגיעה עד אלינו, בין אם עצרנו או לא. אבל אל תפחדו, היא לא רק נקודת ביקורת אלא גם תחנת ריענון, כמו אלה שבדרכים, מכירים נכון? אז היא בדיוק כזאת. יש בה ניחוח מיוחד של התחדשות, של הקבלה והרבה מאוד הזדמנות.
 
יש לנו את האפשרות לנצל את האתנחתא הזו ולעלות על הגל. אם אנחנו לא עושים את זה כל השנה, אז לפחות פעם בשנה נעצור ונסתכל במראה, נביט בעצמנו. לפחות פעם בשנה נעשה רשימה של עצמנו, מה היה טוב ואיך אפשר לעשות יותר טוב.
 
וכן! זה אפשרי!!!
 
אלול, ראשי תיבות "אני לדודי ודודי לי". פסוק שמציין את הקשר בינינו לבין אלוקים.
 
אלוקים, אבא שבשמים, רוצה להיות איתנו בקשר כל השנה, לא רק פעם בשנה. הוא רוצה את הקרבה שלנו, את עם ישראל, עם הסגולה. בחודש הזה הוא בעצמו יוצא לקראתנו, המלך בשדה! בחודש הזה הוא ממש מצ'פר אותנו – מי שמביע חרטה אמיתית על מעשיו הם הופכים לנקודות זכות!
 
הכל טוב ויפה, אבל בתכל'ס, מי מסוגל להיכנס לחשבון נפש על שנה שלמה? זה מבלבל מאוד. מלא תמונות עולות תוך כדי ההתבוננות. חלקן על הדברים הטובים והנחמדים שעשינו, על החסדים, המילים הטובות שאמרנו למישהו שהיה זקוק להן. אלה דברים שגורמים לנו לחייך כשאנו נזכרים בהם, ללמוד ולהמשיך הלאה. ומצד שני, עולות גם התמונות של אותם מקרים שהיינו מעדיפים לשכוח, להעלים מהשטח. למשל, את חוסר הסבלנות, ההתפרצות על הילדים או בן/בת הזוג, מישהו קרוב או מהמשפחה, את הכעס, את הקנאה השטותית, את העובדה שלא פעם היינו ממש בלתי נסבלים.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
אל תפסיקו  לרצות
ואז, אהיה!
אימון בלי הפסקה
 
מי אני? אנחנו שואלים את עצמנו. הבלבול מציף אותנו. האם אני האדם הנחמד והאדיב, או קצר הרוח המתפרץ? הנחמדות שלי היא הצגה או משהו שבא מתוכי באמת?
 
אז זהו, כאן אנחנו מגלים שהאישיות שלנו מורכבת. אנחנו גם וגם. יש בתוכנו רצונות, שאיפות והרבה תוכניות, רגשות וחששות, ויש גם צדדים אחרים בתוכנו.
 
לפעמים כוחות הנפש בתוכנו נוטים לצד אחד ולפעמים לצד השני, כמו ספינה בסערה שנוטה מצד לצד. אבל דווקא מתוך ההבנה שזו הנפש שלנו, נפש האדם, תוך ההכרה שהתגובה יכולה להיות מבוקרת ומתוך בחירה – זה מה שנותן לנו את הכוח להחליט מחדש, מנקודה זו והלאה. להבין שאנחנו לא כאלה שליליים חלילה. להבין שאנחנו צריכים יותר עבודה על נקודות מסוימות. כל אחד מכיר את עצמו ואת נקודות החולשה שלו, כל אחד יודע בדיוק איפה הוא צריך לחזק. באיזה קורס שהחיים מציעים להשקיע את כוחו.
 
וזה דבר מאוד מרענן, מאוד פותח את הלב. לא מייאש, רק ממקד אותנו למי ומה שאנחנו.
 
אנחנו ילדים של מלך מלכי המלכים, אבא טוב, מלך רחמן. ואם הוא כזה, גם אנחנו כאלה, ככה מלמדים אותנו חז"ל. צריך רק לגלות את התכונות הטובות האלה דרכנו, דרך עצמנו, לזהות אותן בתוכנו.
 
ואת התהליך הנפלא הזה עושים מתוך שמחה. "כי בשמחה תצאו", בשמחה נגאלים, בשמחה אנו יוצאים לחירות מהשעבוד של המחשבות והתכונות השליליות. רק מתוך שמחה מתקנים! רק עם השמחה מתגברים על כל העיכובים והמניעות, על כל מה שמפריע בדרך.
 
כשבני ישראל יצאו ממצרים הם שרו את "שירת הים". הייתה זו שירת תודה והודיה לבורא עולם על הניסים שעשה לנו, אולם אם תקראו אותה תגלו שהיא נכתבה בלשון עתיד – "אז ישיר", רמז ברור לשירה העתידית ולגאולה האמיתית והשלמה במהרה בימינו. וגם בה נמצא את שמו של אלול בראשי תיבות של הפסוק: "אשירה לה' ויאמרו לאמור" (שמות טו, א).
 
גם בימים של הגלות האחרונה אנחנו צריכים להרגיש ולחיות את הגאולה שתיכף ממש תגיע. אל תפספסו את ההזדמנות הנפלאה לחבר את הסוף וההתחלה ולגלות עולם חדש – את עצמכם.
 
 
* * *
טליה לוי (B.A בחינוך) עוסקת בתחום כבר 12 שנה. מדריכת כלות מוסמכת. ניסיון רב בתחום הכתיבה והחריזה, עוסקת במודעות נפשית ורגשית על פי תורת החסידות. נשואה ואמא לארבעה, ב"ה. ליצירת קשר: talyalevi226@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה