העסק הביש – פרשת השבוע שלח לך

פרשת השבוע שלח לך - מדוע אתה מנמיך ומאפס את עצמך? עליך להיות גאה ובוטח. ההצלחה מותנית בכך שלאדם יש תחושת בטחון במעשיו וצדקת דרכו.

2 דק' קריאה

הרב יוסף ברוק

פורסם בתאריך 06.04.21

מדוע אתה מנמיך ומאפס את עצמך?
עליך להיות גאה ובוטח. ההצלחה מותנית
בכך שלאדם יש תחושת בטחון במעשיו
וצדקת דרכו.
 
 
פרשת שלח לך
 
"וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ: וַיּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אתָהּ אֶרֶץ אכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת: וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם".
 
ועדת חקירה בת ימינו הייתה לבטח מצביעה על הכשל שגרם להידרדרות ולקריסה.
 
אנו עומדים תמהים – מה קרה להם? לאחר שחוו את ניסי מכות מצרים, קריעת ים סוף, התופעות הפלאיות והעל-טבעיות של ירידת המן במדבר והבאר "הניידת", כיצד יכולים אנשים מורמים מעם בדור דעה לטעון "כי חזק הוא ממנו" (במדבר י"ג, ל"א), כביכול הענקים והנפילים יתגברו על ישראל ועל אלוקיהם? אתמהה?
 
האדמו"ר מקוצק שנודע בשנינותו וחריפותו הצביע על הנקודה: תוך כדי הדיווח על שליחותם אנו קוראים: "וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם" (במדבר י"ג, ל"ג). משראינו את אותם ענקים רפתה רוחנו, והיינו בעינינו כחגבים, לעומת גובהם וגודלם, וממילא "וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם".
 
כאן אומר האדמו"ר: מדוע אתה מנמיך ומאפס את עצמך? עליך להיות גאה ובוטח. ההצלחה מותנית בכך שלאדם יש תחושת בטחון במעשיו וצדקת דרכו. אין נשק, ויהא המשוכלל והחכם ביותר שינצח, אלא אם הלוחם האוחז בו נחוש ומלא רוח גבורה ומוטיבציה. ולהיפך, אם חסרה הכרת ערך עצמי וצדקת מעשי, מה יעזרו גם המשוכללים שבמטוסים ובטילים, כאשר האדם המפעיל אותם חסר את הכוח המניע, הרוח הפועלת.
 
וממילא כאשר חש האויב כי היריב חלש ורוחו נמוכה יתגבר וינצח.
 
* * *
  
קורות העת האחרונה יוכיחו כי ההצלחות בס"ד בשדה הקרב היו תמיד משחשו הלוחמים את צדקת דרכם, והיו מסורים לעמם. במלחמת תש"ח היו הלוחמים מועטים ובידיים כמעט ריקות אל מול צבאות מצוידים וחמושים היטב, שבע ארצות ערב, ובס"ד ניצחו.
 
מה גדול הצער כי כיום חגבים אנו בעינינו, ולכן אף בעיני אויבינו אנו כחגבים.
   
יש לחנך לצדקת הדרך, וממילא תרומם הרוח!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה