הקול שלי

ב"גלגול הקודם" שלי כפסיכואנליטיקאי פרודיאני הייתי טוב בלומר "אהה". אהבתי לשבת מאחור ולהקשיב. עד שקרה המהפך הגדול ומצאתי את הקול שלי.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

ב"גלגול הקודם" שלי כפסיכואנליטיקאי
פרודיאני הייתי טוב בלומר "אהה".
אהבתי לשבת מאחור ולהקשיב. עד שקרה
המהפך הגדול ומצאתי את הקול שלי.
 
 
ב"גלגול הקודם" שלי כפסיכואנליטיקאי פרודיאני הייתי טוב בלומר "אהה". כמובן, ניסיתי לבטא את המילה הזו בטון הכי מקצועי שידעתי. זה היה תפקיד נוח ונעים עבורי. לשבת שם מאחור… ולהקשיב, פרט לזמנים בהם הגענו, המטופל ואני, במהלך הפגישות לנקודות מסוימות ואז הדברים שאמרתי היו זרמים קצרים של דיבורים.
 
תמיד ראיתי את עצמי כפסיכואנליטיקאי השקט. התפקיד הזה התאים לי כמו כפפה ליד בגלל שאני מרגיש טוב ונוח לדבר אחד-על-אחד, ולא מול קבוצה. דיבור בציבור ממש לא בשבילי. לפחות כך חשבתי.
 
אבל עד כמה שנהניתי מתפקדי הפסיכואנליטיקאי השקט, אני חושב שנהניתי יותר להיות המטופל. אחרי הכל, הייתי בתפקיד המטופל במשך תשע שנים. אחרת איך אפשר להישאר בתחום זמן רב אם לא אתה לא נהנה מאחד ההיבטים שלו? אם המטפל שלכם אומר לכם שהוא מרוצה ממה שהוא עושה זמן ממושך רק בגלל שהוא רוצה להיות מטפל טוב – אל תאמינו לו. אף אחד לא מחזיק מעמד זמן רב, אלא אם כן יש לו סוג של סיפוק עצמי מהעניין.
 
ועד "שהתגלגלתי" ונהייתי חסיד ברסלב, לא הבנתי מה היה גורם לסיפוק כזה גדול מלהיות מטופל על הספה של הפסיכואנליטיקן, אולם התשובה מאוד פשוטה:
 
דיברתי אופן וירטואלי בלי הפרעה באופן רצוף במשך שעה, מתחילתה ועד סופה!
 
ומה כל כך מספק בלדבר?
 
לבטא את החיים באופן מילולי – בדיבור, זה אחד הדברים שמאפיינים את האדם. ההוכחה לכך נמצאת בתלמוד שמגדיר אותנו "יצורים מדברים". אגב, זה לא מעניין שפרויד כינה את ההמצאה שלו, פסיכואנליזה, בשם "הדיבור המרפא"?
 
מה אומר לכם, הלוואי וזה היה נכון…
 
אני חושב שבאותן תשע שנים שילמתי סכום של 150,000 דולר לפחות. היום, אני מניח, זה אמור להיות הרבה יותר. ולא, לא נרפאתי למרות הסכום האסטרונומי שהשקעתי.
 
לא, אלו לא מחשבות חרטה מכיוון שכן מצאתי משהו בעל-ערך בפסיכופיטפולוגיה הזו:
 
את הקול שלי!
 
היום זה שונה. במקום לשכב על הספה ולבהות באותן נקודות שעל התקרה, היום אני מדבר עם בורא עולם ביערות ובשדות של ארץ ישראל – בחינם!
 
כשאתה מוצא את הקול שלך, אתה מוצא את עצמך. זו הסיבה שרבי נחמן מברסלב אומר שכאשר אנו מדברים עם בורא עולם אנחנו חייבים לבטא בקול את המילים. כשאני שומע את עצמי מדבר לבורא ואומר לו את האמת – מספר לו מה עובר עלי ועם מה אני מתמודד עכשיו, המילים משאירות אותי בהווה, ממקדות אותי ביתר שאת בלראות מי אני באמת ולאן אני צריך ללכת מכאן.
 
ברגע שאתה מוצא את הקול שלך אתה נשמע אחרת, לעצמך ולסובבים אותך. איכות קולך משתנה וכך גם הדרך בה אתה מבטא את עצמך. זה נשמע הגיוני שזה מה שצריך להיות מכיוון שהתלמוד אומר שאנחנו "יצורים מדברים". אני מניח שככל שהייתי רחוק מהיכולת לדבר בפתיחות ובכנות עם אלוקים, כך הייתי רחוק יותר מהאמת ומהזהות שלי.
 
זמן קצר אחרי שהחלפתי את הרופאים והתחלתי לדבר עם בורא עולם, הרופא האמיתי של הנשמה שלי, גיליתי משהו מדהים. הבנתי שהקול שלי נעשה עוצמתי יותר. המילים כבר לא נתקעות בקונסטרוקציה של הגרון. הקול שלי מגיע ממקום הרבה יותר עמוק, ונראה שגם יוצא החוצה עוד לפני שאני יודע בכלל מה אני רוצה לומר. הדיבור הפך להרפתקה ולמשהו מאוד יקר ערך, מכיוון שעכשיו זו הדרך שמובילה אותי לגלות את עצמי, לצמיחה ולקשר עם בורא עולם.
 
התהודה של שפתות הקול מספקת. הפעולה הפשוטה של הדיבור – כמו הנשימה – מענגת מיסודה. אני יכול להשתמש בדיבור בכל פעם שאני רוצה לפרוץ החוצה, להרגיש את החופש מכל מה ששולט עלי, ולהתחבר לאמת של מה שאני מרגיש. הקול "החדש" שלי הוא לא רק הדיבור שלי מול אדם אחד או אלף, כי לבורא עולם הכל אותו דבר.
 
כשאני כנה לגבי מה שאני חושב ומרגיש, אני מוצא את הבורא מכיוון שהוא האמת היחידה. "חותמו של הבורא יתברך שמו הוא אמת". המעטפה המלכותית אותה שולח מלך מלכי המלכים ומעביר בה את המסרים שלו אלינו חתומה בחותמת אמת. כל ההתכתבות שלו איתנו אמת.
 
המילה אמת מורכבת משלוש אותיות: אלף, מם, תף. אלף היא האות הראשונה, מם היא האמצעית, תף סוגרת את רשימת אותיות הא"ב. האמת (בורא עולם) היא ההתחלה, האמצע והסוף של כל דבר. ובכל דבר בו אנו סוטים מן האמת אנו רק מתרחקים מהבורא. זו הסיבה שאני צריך לדבר עם בורא עולם מהגוף שלי – כי רק בגוף שלי… בלב שלי, אמצא את הרגשות האמיתיים שלי, לא בראש.
 
תמיד חשבתי שאני בעצם הפסיכואנליטיקן החושב. התפקיד הזה נראה באותם ימים מתאים לי בגלל שלא ידעתי מי אני. האם עברתי שינוי והפכתי ל"פרפר חברתי"?
 
לא.
 
רק לאדם שנועדתי להיות.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים. ד"ר בלן הוא חסיד ברסלב שמטפל גם על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב, אותה הוא שואב מבית מדרשו של הרב שלום ארוש – "חוט של חסד" בירושלים. על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מיכל

כ"ט כסלו התשע"ד

12/02/2013

ישר כח מא מר חזק תודה לבורא עולם שנותן ונתן לנו מורי הוראה

2. מיכל

כ"ט כסלו התשע"ד

12/02/2013

מא מר חזק תודה לבורא עולם שנותן ונתן לנו מורי הוראה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה