השמחה של פורים

יום אחד בשנה, אפילו הפרופסור הכי קשוח מאפשר לשיער שלו להתפרע מרוב ריקודים ושמחה. מעניק לעצמו את ההזדמנות להכיר משהו שמעולם לא חווה. צפו בסרטון שהכנו לכם לכבוד פורים.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 03.02.22

האדם מטבעו נמשך אל העצבות והדיכאון, אומרים לנו חז”ל, ורבי ישראל סלנטר אומר שקל יותר ללמוד את כל התורה מאשר לתקן מידת נפש אחת, ורבי נחמן מברסלב אומר שלהשיג שמחה אמיתית, בגלות בה אנו נמצאים, זה בין הדברים הכי קשים שיש ביהדות.

רגע, אם הצדיקים האלה (ומדובר בצדיקים אמיתיים וגדולים) מדורות קודמים הבינו שלהיות שמח זה בין הדברים הכי קשים לאדם, אז איזה סיכוי כבר נשאר לנו ולילדינו להיות בשמחה, במיוחד עם מה שקורה היום בעולם?

התשובה פשוטה. היום, יותר מתמיד, יש לכולנו – הורים וילדים, את הפוטנציאל להשיג שמחה ואושר עצומים בדרגות גבוהות. כן, בדיוק מה שקראתם עכשיו. בורא עולם, שמהותו והודו הם השמחה, רוצה יותר מכל להעניק לנו את אורו – אור השמחה! את האנרגיות הרוחניות העליונות שלו. שתבינו, מדובר פה על שמחה שאנו לא רגילים אליה, כזו שלא חשבנו עליה, וכזו שאין שום שמחה (במושגים שלנו) שתשווה אליה. מדובר בשמחה שהיא מעל ומעבר למושגים שאנו מכירים. ואם תזכה בה, לא תכיר את עצמך. לא תבין איך אתה יכול להיות שמח כל כך. זאת שמחה אמיתית, פנימית ונצחית, ועדיין, פשוטה ולא מורכבת. תרגיש שמחה ממשהו שהעולם בחוץ, כולל הפסיכולוגים והפסיכולוגיה, לא שמעו עליה. היא תהיה נטולת ספקות ושאר פילוסופיות.

אבל, כמו לכל דבר יקר ערך בחיים האלה, גם כאן יש תנאי מקדים לזכות בשמחה שכזו, בעולם הזה ובעולם הבא. נכון, אני מדבר על אמונה. אמונה שלמה שיש בורא לעולם, ישות-על אינסופית שאוהבת אותך עם אהבה שאתה לא מכיר בכלל. לא אהבה במושגים המוגבלים של בני אנוש. לא אהבה שאני או אתה יכולים להבין. והישות הזו רוצה שתצליח. ולתנאי המקדים וההכרחי הזה יש מסר פשוט: בורא עולם רוצה שתאמין, בפשיטות ותמימות, שאין שום דבר אקראי בעולם הזה. אין מקרה ואין מקריות. בורא עולם מנהל את העולם הזה בלי שום טעויות. הכל מדויק ובהשגחה הפרטית שלו. הכל כולל כל הפרטים הכי קטנים בחיים שלך. ואם כך, אין לך שום סיבה לדאוג! רק להאמין בהשם ובמנהיגים האמיתיים שלו. והנה, אתה מוכן ‘לטוס’ הכי גבוה שאפשר. בדרך, תלמד לחלץ את ניצוצות הקדושה, שהם שמחה ואושר, מכל מצב ואירוע אליו נקלעת בחייך. ואז תיקח חלק בנס הכי גדול שישנו – תעניק חיים ל’מתים’ ברוחניות, למסות של אנשים עצובים ומדוכאים שעדיין סובלים. ואז, בלי לומר שום דבר, אלא רק החיוך הקורן שעל פניך יזריק חיים לילדיך ולסובבים אותך. כך תזכה בשכר העצום בעולם הנצח.

אחד הדברים העיקריים שרבי נחמן מברסלב מזכיר הרבה הוא, שהמניעה הכי גדולה להשיג את השמחה היא רצינות מופרזת. רבי נחמן כותב במקומות רבים שרצינות כזו, קודרת ומלאת מחשבות, מרחיקה אותנו מאורו המגן של השם. היא שמה לנו הרבה מחסומים, הרבה מסכות ותחפושות. כי אדם שכל הזמן חושב, מחשב ושוקל, כמעט תמיד ייפול לזרועות הדיכאון. יש מי שימחה ויטען שזה בכלל לא מתאים לו (כי לא מתאים לו לשמוע את זה) לכן יטען ש’לא נכון, אני לא מדוכא’. אח, רק תסתכלו לו בפנים ותראו את הריקנות שהוא חש, את הניתוק שלו ממקור השמחה והחיים. הוא נראה כמו עץ ששורשיו נגדעו. האנשים האלה כלפי חוץ נראים חיים, אבל הם לא.

בחסידות ברסלב לימדו אותנו שיעור חשוב ובסיסי – אנו יכולים ללמוד כל מה שאנחנו צריכים על שמחה מיום אחד קדוש ומיוחד שהשם נתן לנו בלוח השנה – פורים.

פורים הוא יום מלא שמחה וחגיגות. יום שכולו תוכנית לאיך להיות שמח כל השנה. אנשים רבים חושבים שיום כיפור הוא היום הכי קדוש בלוח השנה העברי (והוא אכן יום גבוה וקדוש), אבל התלמוד קורא ליום כיפור יום ה-כי-פורים, יום שהוא כמו פורים. והתלמוד מסביר, כי בעוד שיום כיפור הוא יום קדוש ויכול לחולל פלאים באדם שמקיים אותו, עדיין, הוא רק כמו פורים. פורים, עם הדגש שלו על השמחה הפשוטה וההומור שמלווים אותו, יכול לעשות לנו הרבה יותר ממה שיום כיפור יעשה לנו.

פורים בא עם ‘מרשם’ של כמה דברים שמעלים אותך על הדרך שמובילה למחוזות השמחה: משלוחי מנות, סעודה-משתה עם שירים וריקודים, שתיית יין, צדקה לאביונים, מתחפשים, ועוד ריקודים ושירים. אבל המהות העיקרית של היום היא לצאת מהרצינות המופרזת שאנו מאמצים בחיינו, משום מה, ולאפשר לעצמנו להרגיש פחות מרוסנים ועצורים, להעיז להיות קצת ‘כמו ילדים’ לשמוח, בפשטות. לאפשר לעצמנו להסיר את המסכות, במיוחד את זו של ‘האדם הרציני’, ולראות את ההשגחה הפרטית, להרגיש את המתיקות המיוחדת, את האהבה שבורא עולם עוטף אותנו בה.

יום אחד בשנה, אפילו הפרופסור הכי קשוח שהכרתם, מאפשר לשיער שלו להתפרע מרוב ריקודים ושמחה. נותן לעצמו את ההזדמנות לחדש את הקשר שלו עם בורא עולם, עם מי שהציל אותנו מציפורני האימפריה הפרסית שרצתה להשמיד אותנו, ולשמוח, ולשמוח, עד דלא ידע!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה