השקט שלפני סערת השמש?

מי אמר שהעתיד חייב להיות כמו בסרט מסע בין הכוכבים? אולי הוא ייראה זוהר ויפה דווקא כמו העבר הרחוק. בלי שיתוף טקסטים ותמונות באינסטגרם? אולי.

3 דק' קריאה

הווארד מורטון

פורסם בתאריך 05.04.21

מי אמר שהעתיד חייב להיות כמו בסרט
מסע בין הכוכבים? אולי הוא ייראה זוהר
ויפה דווקא כמו העבר הרחוק. בלי שיתוף
טקסטים ותמונות באינסטגרם? אולי.
 
 
מה שאתם עומדים לקרוא לא לקוח מתוך ספר או סרט מתחום המדע הבדיוני, אלא אירוע עם פוטנציאל לאחד התסריטים הכי מזעזעים שהאנושות עלולה לדעת, חלילה. אומנם סערות מגנטיות וסערות שמשיות היו כבר המון שנים, ואולי יהיו עוד המון שנים, אבל האם תבוא האחת שתהרוס את העולם, ובמיוחד את הצד האלקטרוני שכל כך מאפיין את יושבי הכדור הזה? התרחיש הזה כל כך אמיתי שאפילו האקדמיה הלאומית למדעים מדברת על זה בקול רם, חברת הביטוח הענקית והידועה לוידס אוף לונדון מנפיקה מגה-ביטוחים למקרים שכאלה, דיווחי אזהרה מגיעים גם מכיוון הקונגרס האמריקני והמדענים נדרכים אל מול האתגר החדש… אחרי הכל, סופות כאלה קורות אחת למאה שנים, והשנה היא האחת למאה השנים הללו…
 
יקרה או לא יקרה? זאת שאלה שמנקרת בהרבה ראשים.
 
בכל אופן, התסריט שמדאיג ומטיל אימת מוות על קהילת המדענים, הפוליטיקאים ויושבי הכדור הזה הוא בערך כזה: פיצוץ אדיר ואור לבן מסנוור שמבזיק מעל האטמוספרה, עלול להתרחש בשנה זו או בשנים הקרובות ויטיל צל בדמות ענן ענק עם חלקיקים טעונים (מה שנקרא ענן סולארי) ויגרום לרעידת השדה המגנטי של כדור הארץ.
 
לילה. השמים נצבעים בצבע אדום זוהר עם קרני אור ירוק שהופכים אותו לאור יום הזוי.
 
ומתחת לשמים הדרמטיים הללו, הסיוט מתחיל.
 
המחשבים והניידים שאנחנו כל כך מכורים להם, האלקטרוניקה שאנחנו כל כך תלויים בה, משותקים. גרוע מכך, רשת קווי החשמל קורסת וחלק מהשנאים במערכת פשוט נמסים. מכיוון שרשת קווי החשמל במתח גבוה בארצות הברית היא גדולה ביותר, עלולות להיות לכך השלכות קטסטרופליות. חשיכה איומה תשרור שם, יבשת שלמה עלולה להישאר בלי חשמל במשך שנים. המדיה החברתית תהיה נחלת העבר, והמאה ה-21 פשוט תיעצר. כאילו העולם יישאב לימים שלפני תקופת התעשייה.
 
אין חימום וגם לא קירור (אל תחלמו על מיזוג אוויר בכל צורה שהיא) וגם לא מערכת לסילוק מי השפכים. אין שירותי טלפון, גם לא גישה לחשבונות הבנק שלנו. חולים שמחוברים למכונות הנשמה או מערכות חיוניות אחרות עלולים למצוא את מותם המהיר והכואב. גם התחבורה על כל ערוציה לא תפעל. האוכל שנמצא בפריזר או במקפיא יירקב תוך 12-24 שעות. הבלגאן, הביזה והשוד ישלטו ברחובות, ואלימות ברמות שלא הכרנו.
 
וכמו שקרה בהרבה פעמים לאורך כל ההיסטוריה, אספסוף רעב ומתוסכל יוציא את זעמו בכל מיני דרכים איומות. השמש תהיה השעיר לעזאזל של אנשים שיפגעו בנו וכמובן יאשימו אותנו.
 
זה התסריט הגרוע של התלקחות סולארית מפלצתית בכדור הארץ שתגרום להרס וחורבן, תוהו ובוהו של ממש.
 
על פי מגזין הנשיונל דפנס, מומחים לניתוח סערות מהסוג הזה משוכנעים שסופה סולארית גדולה יכולה לגרום לרשת החשמל של ארצות הברית לקרוס, וזה אסון בפני עצמו.
 
רק לפני חודש דווח מנאס"א שהתלקחות סולארית בגודל בינוני התקרבה לכדור הארץ וגרמה לתקלות בתדרי הרדיו בקטבים. דרגה אחת מעל היא האקסטרה התלקחות וההשלכות שלה הן קשות מאוד, כמו סופות קרינה מהאטמוספרה העליונה ושמפחידה מאוד את כל הנוגעים בדבר. והפחד הזה, כך מסתבר, הוא לא בגדר לא סביר. באחד מעיתוני ארצות הברית (USA Today) נכתב ש"סופה בסדר גודל אקסטרה (החזקה ביותר) עלולה להכות את כדור הארץ מצד לצד כבר בחודש מאי".
 
למרות שרוב ההתלקחויות הסולאריות 'פוסחות' על כדור הארץ, מכיוון שהיקום ענק ואינסופי, אולם כמה התלקחויות אכן פגעו בגלובוס עליו אנו חיים, וזה קרה בשנים 1972, 1989 ו-2005, בארצות הברית ובקנדה ובעוד כמה מדינות נוספות באירופה, אולם ההתלקחות המסיבית והקשה שידע הכדור הייתה ב-1859 והידועה בשם "אירוע קרינגטון", על שם האסטרונום הבריטי ריצ'ארד קרינגטון שהיה עד להתפרצות הסולארית שנוצרה אז. סופה זו גרמה לשיבושים קשים בשירותי הטלגרף. וגם היום, המדענים חוששים ולא שוללים את האפשרות שזה יכול לקרות, השאלה היא מתי?
 
אך לא רק מהתלקחויות סולאריות חוששים המדענים, הפוליטיקאים או האזרח הקטן, אלא ישנו איום נוסף – מנהיגי אומות שמאיימים להפציץ מדינות עם נשק גרעיני, דבר שיגרום הרס וחורבן לא פחות ואולי בדיוק כמו התלקחות סולארית.
 
האם תהיה קטסטרופה כלל עולמית? כולנו מקווים שלא. אבל מי באמת יודע? ומי אמר שתמיד יהיו לנו מכשירים אלקטרונים? מי אמר שהעתיד חייב להיות כמו בסרט מסע בין הכוכבים? אולי העתיד ייראה זוהר ויפה דווקא כמו העבר הרחוק. אולי נזכה לעלות לרגל לבית המקדש כמו אבותינו עם חצוצרות ושירים, בלי שיתוף טקסטים ותמונות באינסטגרם? אולי.
 
היום אנחנו חיים בתקופת טרום משיח, ואנחנו מתמודדים עם כל מיני קריאות התעוררות מסוכנות, בנוסף להתלקחויות הסולאריות המאיימות עלינו מהחלל ופצצות גרעיניות ממדינות עוינות. ועדיין, במקום להיות משותקים מפחד, נקודת המפתח היא לדבוק באמונה כל הזמן, לא משנה מה יקרה.
 
דרכי הפעולה שלנו הן רק להכין את עצמנו עם אמונה היום, כדי שנהיה מצוידים כראוי למבחנים וניסיונות החיים, כולל ניסיון ההתלקחות הסולארית המאוד לא רצויה כאן בכדור הארץ. אנחנו צריכים כל הזמן לשנן את כללי האמונה, כפי שמלמד הרב שלום ארוש בספרו בגן האמונה, ולהאמין שהכל לטובה, שיש כאן מסר עבורנו, ולכל דבר יש מטרה שבעזרתה אנו מתקנים את נשמתנו.
 
לפני מספר חודשים, מנהל סוכנות החלל האמריקנית – צ'רלס בולדן, נפגש עם חברי ועדת המדע של בית הנבחרים האמריקני שהתכנסה לדון באיום נוסף שקיים על כדור הארץ מכיוון החלל: התנגשות אסטרואיד גדול בארצות הברית, דבר שקרה השנה ברוסיה! התשובה שהוא נתן לחברי הוועדה – הן להתנגשות אסטרואיד והן להתלקחויות סולאריות למיניהן – הייתה:
 
"אם אסטרואיד נמצא בדרך, כל שנותר לנו הוא להתפלל".
 
התפילה!הנשק היחיד שיש בידינו ובפינו לכל עת ומצב.
 
ואין ביטוי יפה יותר לאמונה מן התפילה!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. shuly

ט' אלול התשע"ג

8/15/2013

השקט שפני הסערה מפחיד? כן כבן אנוש, אבל…גם כי אלך בגיא צלמוות לא איא רע כי ה' עם עם ישראל

2. shuly

ט' אלול התשע"ג

8/15/2013

מפחיד? כן כבן אנוש, אבל…גם כי אלך בגיא צלמוות לא איא רע כי ה' עם עם ישראל

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה