ואפילו בהסתרה

על חושך ואור שמענו, אבל על הסתרה? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, מגלה את האור שבתוך ההסתרה שבחושך ומאירה את הדרך עם כמה תובנות מחכימות.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 17.03.21

"ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא השם יתברך… גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך אני עומד" (רבי  נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן נ"ו).
 
מדי פעם אנו שומעים סיפור מופלא על אדם שהיה בצרה גדולה, והתגבר עליה בעזרת כוחות נפש ורוח אופטימית וחופשית. לפעמים מספרים על מישהו שעוברי עליו קושי גדול מאוד, ולפתע פתאום, התעוררו אצלו כוחות "מוארים". נדמה לנו שזה אירוע יוצא דופן, שהחושך והצרות הם התדיר ואילו האור הוא הנדיר.
 
מה זה חושך? חושך זה מצב בו הדרך לא ברורה. אתה הולך כמו עיוור ומגשש. כן, המציאות קיימת, רק שאתה לא רואה אותה. חושך הוא לא רק מצב של צרות וקשיים, מחלות וכאבים. חושך הוא גם מצב בו אתה עמוס במטלות, כשאתה באורח חיים הישגי, כשאתה הולך וחי בלי לשם לב לליבך, בלי לשמוע את רצונותיך והרגשתך. חושך זה מצב שבו אתה הולך עם הזרם וקולך לא נשמע. חושך הוא מציאות שהאור הפנימי שלך מוסתר. היינו רוצים להבין מה זה אור, לדעת היכן האור נמצא ולהיות תמיד תחת אלומת אור נעימה ובטוחה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
חושך, זה ילד בלי חיבוק
חושך, ואז  אור
שגרירות בארץ החושך
 
ומה זה אור? על השאלה הזו נענה מהביטויים מייחסים לאור:
 
"ויהי אור" – "אור זה בריאה ויצירה וסדר חדש בעולם". ברכת כהנים – "יאר ה' פניו אליך", בברכות קריאת שמע – "והאר עינינו בתורתך". בסוף תפילה העמידה – "ברכנו כולנו… באור פניך, כי באור פניך נתת לנו". וכן, ישנם הביטויים הבאים השגורים בפניו: "אור השבת", "אור יקרות", "אור התורה", האמת יצאה לאור", "אורו פניו", "פנים מאירות", "מאיר פנים", "יצא לאור", "קרן אור", אור ליום ראשון", "עד אור הבוקר", "אורות וצללים", "להאיר את הדרך", "האור בקצה המנהרה" ועוד.

ואפילו בהסתרה – חיים ישראל
 
לעומת זאת, הביטויים המיוחסים לחושך הם: "והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום", רמז לארבע גלויות: "תוהו" גלות בבל, "בוהו" גלות מדי, "חושך" גלות יוון, "תהום" גלות אדום.
 
"חושך" הוא הנקודה של גלות יוון. היוונים נלחמו באור. מלחמתם בנו הייתה מלחמת חכמה, מלחמת הגוף החזק, החומריות. הם אלה שהשביתו את המנורה המאירה.
 
איך זה קשור אלינו? מה זה אומר לנו באופן אישי? ובכן, זה משקף לנו את נקודות החושך והאור שיש לנו.
 
חושך, הוא מצב שבו אנו לא רואים את עצמנו, נכנעים ללחץ חברתי בתחומים שונים, לא מממשים את עצמנו, מפחדים להעז וליצור, מתקשים לבטא את עצמנו, מכריחים את עצמנו לעשות דברים שלא נכונים או טובים לנו, משאירים את עצמנו בקשרים עם אנשים שלידם איננו מרגישים טוב. כשאנו לא מאמינים בעצמנו ומהרהרים, 'מה כבר ייצא ממני?' וכו'.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
תודה שאני כאן
העוצמה שבנקודת השפל
תודה, אבא
 
חושך, זה הסתרה! חושך זה אור שלא התפללו עליו!
 
אור הוא מצב של פריצה, מימוש, כמו האור העולה וזורח, אור שקצת ממנו משפיע הרבה ועושה הבדל גדול.
 
אור זה להיות על מקומך, כמו שכתב רבי נחמן מברסלב – ש"גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך – אני עומד". מי זה "אני עומד"?
 
לפי הפרשנות המקובלת, "אני" זה בורא עולם שעומד שם בשבילנו גם בתוך הקשיים והמעברים השונים בחיינו. לכן אל לנו לפחד, נחפש אותו ונתחזק.
 
ואני מוסיפה: "אני עומד" – זה גם אני, עצמי. להאמין שיש לי את היכולת לעמוד בכל חושך. ולעמוד – זו בחירה. לעמוד – זו החלטה. ומדהים לראות שבמקום שאדם מחליט לעמוד, אפילו בשיא החושך והצרות, אם הוא עומד, אם הוא אור לעצמו, שם יש גבורה והתגברות. שם יש פריצה ושינוי טוב.
 
אלומת האור היא על "אני עומד" – אני מאמין בטוב שבי, אני יכול לבחור לצאת ממצבי הקשה, אני יכול להיות חופשי בתוך הקשיים, אני יכול להיות שמח בתוך המציאות המורכבת. אני – לא תלוי באור חיצוני או פנס הרחוב, כי יש בתוכי אור גנוז.
 
"נר ה' נשמת אדם" – יש באדם נקודת אור אלוקי, ונרות חג החנוכה שדולקים מכוונים אותנו להתבונן על האור שבתוכנו.
 
נכון, אין לנו שליטה על הרוח, אבל נוכל לכוון את המפרשים!
 
 
** *
עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנה – 050-5574065

כתבו לנו מה דעתכם!

1. רחל

כ"א סיון התשע"ט

6/24/2019

אי אפשר שלא להיתיחס לתחילת המשפט " גם מאחורי הדברים הקשים העוברים עליך " ורק אחרי כן " אני עומד " וזה רק הקב"ה עומד ונמצא ממשגיח , כי זוהי ההסתרה וההבנה שמאחורי הדברים הקשיעם

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה