זה כל העניין שלי

"איש בל יעדר" - הכרוז שהפך את העיר האנונימית שאפילו אזרחי אוקראינה לא ידעו על קיומה – אומן, למקום הכי מבוקש. "זה כל העניין שלי!", אומן ראש השנה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

"איש בל יעדר" – הכרוז שהפך את
העיר האנונימית שאפילו אזרחי
אוקראינה לא ידעו על קיומה – אומן,
למקום הכי מבוקש. "זה כל העניין
שלי!", אומן ראש השנה.

 
 
לעילוי נשמת נפש רוח נשמה יחידה של רבי ומורי – רבי יהודה זאב ליבוביץ בן רבי יחיאל צבי זצ"ל, לרגל יום ההילולה שחל ביום ז"ך באלול.
 
* * *
 
כל מי שאוהב את בורא עולם, כל מי שאוהב את רבי נחמן מברסלב, כל מי שאוהב את עם ישראל – משאלה גדולה צריכה למלא את ליבו בימים אלה: שהנסיעה הגדולה לציונו של רבי נחמן מברסלב ושהקיבוץ של חסידיו וכל הבאים אליו לאומן יצליחו. למה? משום שכל המתקת הדינים וכל ביטול הגזירות הקשות – הכל תלוי בהתקבצות של חסידי ברסלב בעיר אומן, אצל רבי נחמן מברסלב – הננמ"ח.
 
וזה לא רק ביטול גזירות או המתקת דינים. זה משהו גדול יותר. זאת הגאולה, הפרטית והכללית, שתלויה בהתקבצות האדירה הזו בראש השנה, שהרי כל העולם לא נברא אלא בשביל הצדיק, כמו שנאמר (גמרא, ברכות ו) על הפסוק בקהלת: "כי זה כל האדם" – "אמר רבי אלעזר: אמר הקדוש ברוך הוא: כל העולם כלו לא נברא אלא בשביל זה, רבי אבא בר כהנא אמר: שקול זה כנגד כל העולם כולו. ר' שמעון בן עזאי אומר: ואמרי ליה ר' שמעון בן זומא אומר: כל העולם כולו לא נברא אלא לצוות לזה". רבי נחמן מברסלב אמר שכל העניין שלו הוא רק ראש השנה. אם כן, כל העולם נברא בשביל ראש השנה של רבי נחמן, לכן הגאולה בו.
 
ארזתם מזוודה? נשארים בארץ? זה משהו שכולם מתבקשים להתפלל עליו: שכל הנוסעים ייסעו ויחזרו בשלום. שלאף אחד לא יהיה צער, שאף אחד לא יחלה, לא ייפצע, שלא תהיה שום אבידה בנפש חלילה, שכל הבאים לאומן יהיו ביחד – באחדות, שלום ואהבה, שבורא עולם והצדיק יראו לכולנו פנים שוחקות ומאירות. גם שם וגם כאן.
 
בדרך למטוס? המסר הזה בשבילכם. אתם, הנוסעים לאומן, לא נוסעים רק לתועלת האישית שלכם. אתם שליחים של כל עם ישראל! להתקבצות הגדולה שבה תלויה הגאולה הפרטית והכללית של כל עם ישראל. כי עיקר ההצלחה של הקיבוץ הגדול הזה הוא האחדות והאהבה. רק זה נקרא 'קיבוץ', כאשר מתקבצים ונכללים זה בזה באהבה.
 
קל מאוד לאהוב את כולם ולא לחלוק על אף אדם, לא ליפול לרגשות שליליים. איך? כשמבינים ש'אני לא בעל הבית! אני לא מנהל את העולם! אני לא מנהל את הקיבוץ של רבי נחמן מברסלב!'. מי שמבין את ה'לא' הזה כבר לא עוסק בלפתור משוואות של 'למה זה כך? ואיך זה יכול להיות?'. רק אדם שבטוח במיליארד אחוז שהוא מנהל את העולם ייפול למחשבות מהסוג הזה, יטען ש'זה לא הוגן' ו'היה, בעצם, צריך כך' וכן הלאה. אבל מי שיודע באמת מי בעל הבית, מי המנהל של העולם הזה, ויודע גם שרבי נחמן מברסלב יודע היטב לנהל את ענייניו, רק מרבה אהבה ומכבד את כולם.
 
דלת המטוס עוד לא נסגרה, חכו, יש עוד כמה מילים.
 
אם אתם באמת רוצים לקחת את האחריות להצלחת הקיבוץ הזה קבלו את זה באהבה: לאהוב את כולם. קחו את זה כפרויקט אישי, אחריות אישית להצלחה משימה כל כך חשובה לעם ישראל. כבדו ועזרו לזולת. הרבו בחסדים, תנו יד לכל מי שצריך, תאירו פנים, בפרט לאלה שזו הפעם הראשונה להם באומן והם לא מוצאים את עצמם. גם לוותיקים חשוב להאיר פנים, ולפעמים יש להאיר להם פנים עוד יותר, לאלה ששייכים לקבוצה אחרת, שנראים שונה ממך, לאלה עם ההנהגות שהן לא בדיוק כמו שלך. למה? כי על זה יש יצר הרע גדול ומיוחד שמתאמץ וגורם, עם כל הכוח, לפירוד הלבבות. אתם יודעים מה? הפכו את העניין הזה לכלל גדול וחשוב: יש להאיר פנים לכל הבאים לאומן! בלי יוצא מן הכלל! כי אולי מישהו הגיע עם איזה משקע, לכן פניו לא מאירות. פניך המחייכות יעשו את העבודה. ולא רק באומן, אמצו את הגישה המתוקה והמחייכת הזו גם כאן, בארץ, בבית, בעבודה. זה מה שנקרא, לדון לכף זכות, תורה רפ"ב – תורת אזמרה, כפי שמכנה אותה רבי נחמן מברסלב. ועם התורה הזו אמר רבי נחמן שצריך ללכת כל הזמן!
 
ההתקבצות אצל רבי נחמן היא, למעשה, ציווי שלו, כפי שאמר: "איש בל ייעדר"! ואכן, רבים מגיעים לאומן. אבל, ציווי זה הוא גם הוראה חד-משמעית להתקבץ אצלו באהבה ובאחדות, לא לתת לחילוקי הדעות להפריד ולגרום למחלוקות חלילה. אדרבה, שכולם יהיו ביחד למרות ההבדלים, הדעות, המראה החיצוני, ההנהגות והקבוצות.
 
נראה לי שעל עניין זה בעיקר התכוון רבי נחמן כשאמר לאחד מתלמידיו, ששאל על הנסיעה לאומן: "כן לישון או לא לישון, כן לאכול או לא לאכול, כן להתפלל או לא להתפלל – העיקר להיות אצלי על ראש השנה!", דברים שנאמרו בעיקר על הקושי שבין אדם לחברו. שהרי, אם כל אחד רוצה שיהיה לו סידור לסעודות החג בהרחבה גדולה, אם הוא רוצה מקום ללון בו בלי דוחק, אם הוא רוצה תפילה בישוב הדעת, את הארבע אמות משלו, אז ברור שהקיבוץ של רבי נחמן יהיה בלתי נסבל בשבילו. לכן, כל העניין הוא שכל אחד ייתן מקום לחברו גם על חשבון הנוחות שלו ויצרף עוד שולחן, יוסיף עוד מנת אוכל לשולחן. אין מה לומר, זה באמת הופך את השהות למשהו מיוחד, כשמרגישים את האחדות, את הויתור, את הנתינה והחסדים שעשרות אלפי אנשים מכל קצוות תבל עושים אחד עם השני.
 
"העולם יתפלאו מהאהבה שיש ביניכם" אמר רבי נחמן לחסידיו. כן, אותה אהבה שיש בין אנשים הצדיק היא הסימן האמיתי שהם אנשי הצדיק. ותודה לא-ל, רואים בכל שנה שרוב האנשים שמגיעים לאומן הם אנשיו של רבי נחמן – אנשי הצדיק, שנכללים באהבה ומעבירים על מידותיהם ועל הקשיים שחווים פה ושם ומתעלים על עצמם. יהי רצון שנזכה לזה בכל שנה ונפעל ישועות לכל עם ישראל אצל רבי נחמן מברסלב, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה