חינוך מלא באהבה

פעם הייתי נכנסת לתפקיד החוקרת, אבל לא עוד. ספרו של הרב שלום ארוש - "חינוך באהבה", עושה שינויים מדהימים ולא רק עם הילדים, אלא גם בזוגיות.

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 17.03.21

לא מזמן סיימתי לקרוא את ספרו משנה-החיים של הרב שלום ארוש שליט"א – חינוך באהבה.
 
הספר, במהותו, הוא על חינוך ילדים, אבל האמת היא שהוא ספר הרבה יותר על חינוך הורים והרבה מעבר.
 
תמיד ידעתי שאני לא האמא המושלמת. ובינינו, מי כן?… אבל תמיד היו שם את אותם "רגעי קסם" נדירים בחינוך, כפי שאני מגדירה אותם, עם הילדים, בשיתוף ובחברות שבאמת זכינו לקנות ושעושים לנו טוב על הלב, או מקלים קצת על ייסורי המצפון המקוננים בתוכנו, בעיקר על מה שאנחנו לא עושים בחינוך הילדים.
 
זה מדהים, אבל פתאום גיליתי המון דברים שאפשר לעשות למען הילדים בהנהגות, בדיבורים ובתפילות שלנו ההורים, ובעיקר עם מה שזה עושה לאווירה בבית.
 
כשקוראים את מה שכתוב בספר, שחור על גבי לבן ובצורה שלא משתמעת לשתי פנים – איך להתנהג ולהנהיג את הבית בדרך הנכונה, מגלים שהספר הוא ספר עבודה של ממש. יש בו המון כלים לעבודה עצמית שמאפשרת, תוך כדי הקריאה וגם בהמשך, לראות את התוצאות בפועל. זה לא קל אבל בהחלט שווה את התמורה וההשקעה.
 
גיליתי, גם, שמעבר לכל הכלים שאני מקבלת בספר כדי לשפר את עתיד הילדים והבית שלי, אני מקבלת הרבה כלים להתמודדות עם החיים שלי, מעבר לתפקידי כאמא.
 
תוך כדי הקריאה, והפנמת הכתוב בו, התחלתי לשחזר את הילדות שלי. לבחון ולנתח שני דברים: האחד – איך חינכו אותי, והשני – איך אני התחנכתי מכל מה שגדלתי עליו בבית ומה לקחתי אתי לחיים שלי. הכל עבר וצף מול עיניי. ובאותם רגעים הרגשתי כל כך שמחה ומבורכת שקיבלתי טיפול פסיכולוגי חינם אצל בורא עולם. הבנתי הרבה דברים שהיה קשה לי להשלים איתם, והיום אני שלמה איתם בשמחה ובאמונה.
 
העבודה העצמית שלנו ההורים, עליה הרב מדבר רבות בספר, היא מתנה עצומה, מכיוון שעבודה זו היא העבודה אמיתית שלנו על המידות. אין מה לעשות ומזה אף אחד לא יכול לברוח – הילדים שלנו הם המראה שלנו. עובדה. נקודה. וכשאנו מסתכלים עליהם ומתקנים, אנחנו באמת זוכים להשתפר ולשפר – אצלנו ואצל הילדים.
 
חשבונות הנפש ששוטפים אותנו לאורך כל היום, בעקבות המודעות שנרכשה עם קריאת הספר, נותנים הרבה חומר למחשבה ולחזרה בתשובה בהתבודדות. הספר, אם כן, נותן כלים להתמודדות עם העבר, ההווה והעתיד. כן, כמו שאתם רואים יש כאן דיל משתלם מאוד: שלוש במחיר אחד!
 
כשהתחלתי לקרוא את הספר, כל הניסיונות האפשריים פתאום צצו להם כדי להמחיש לי היכן הקושי שלי. למשל, איך אני מדברת עם הילדים ברגעים לחוצים, או ההתעקשות שלי על דברים קטנים וכדומה.
 
הרבה פעמים נפלתי באותה נקודה שניסיתי לעבוד עליה, אבל לא התייאשתי. הרי רבי נחמן מלמד אותנו שאין שום ייאוש כלל בעולם… גם זה חלק מהעבודה. בכל אופן, רבי נחמן מלמד אותנו גם להרבות בתפילה ולא להתייאש עד שנשיג את הנקודה אותה אנו רוצים. כך למדתי איך להתנהג כשביד אחת אני אוחזת את התינוק, ביד השנייה אני מסדרת את מה שאפשר לסדר עם יד אחת, ופתאום, מגיח לו הניסיון משום מקום – הבת שלי, שעוד כמה שניות כבר בדרך למיטה, שופכת את כוס השוקו על השולחן, שנשפך על הבגדים ועל הרצפה…
 
מעבר להתמודדות זה לימד אותי לתת, להתחזק ברצון טוב ולחזק את הילדים שלי. כי אם פעם, כשהייתי מקבלת הערה לא מחמיאה על התנהגות הילד שקצת השתובב באותו יום בגן, הייתי מיד חוקרת אותו למה ואיך, ומסבירה לו שככה לא מתנהגים… והוא, ילד קטן וחמוד, בשלו – שותק ולא מבין מה אני רוצה מהחיים שלו. בסך הכל ילד בן חמש שאמא שלו מייאשת אותו.
 
אבל לא עוד. הפכתי לחברה שלו. היום, הוא בא ומספר לי בעצמו איך הוא התנהג בגן. ועוד יותר מדהים אותי שהוא מספר לי אם הוא לא היה ילד טוב. אני כמובן שואלת למה הוא חושב כך, אז הוא אומר שהוא לא התפלל בכלל וגם לא הקשיב לגננת במפגש. אני, בשונה מכל הפעמים, מציינת בפניו שהוא ילד טוב וחכם ובטוח שהיו לו עוד מעשים טובים. באותו יום, ספרנו ביחד חמישה מעשים טובים! מול שניים 'לא טובים'. כמובן שציינתי בפניו שזה מה שהיצר הרע רוצה – שנחשוב שאנחנו לא טובים. אבל, וזה אבל גדול מאוד, אם עושים חשבון נכון וטוב – מגלים שהטוב עולה על הרע. כן, צריך לחפש ולמצוא את הנקודות הטובות. ובהחלט יש.
 
מה אתם אומרים, זה שיעור לילד או להורים?
 
בחוג של הילד פגשתי אמא שאמרה לי שהיא קראה את הספר, אבל הפסיקה באמצע כי הם "לא דתיים, ואין טעם"… בינינו, יש הרבה מידות והנהגות שמדובר עליהם בספר שאני בכלל לא קרובה אליהן. אבל זה לימד אותי שיש לי לאן ולמה לשאוף! על מה להתפלל, ובעיקר – לרצות! כי הרצון אצל בורא עולם הוא הדבר הכי חשוב, והוא כבר יצרף מחשבה טובה למעשה.
 
והכי מדהים, מעבר לכל הכלים והמודעות והישועות בחינוך שלנו ובחינוך הילדים, עם יד על הלב, זה גם מעצים את הדבר שכל הזוגות הנשואים מייחלים לו – שלום בית אמיתי! העבודה שהספר מעניק לנו הופכת אותנו לאנשים סבלניים וסלחנים. שיפור המידות ניכר מאוד ולא רק מול הילדים, אלא גם מול בני הזוג שלנו. בנקודה זו אני בהחלט מוצאת את עצמי נותנת ומעניקה לילדים ולבעל הרבה יותר (תודה רבה לרב ארוש על הספר הנפלא שהכלים ודרך החינוך בו משפיעים על כל תחומי החיים).
 
וחוץ מזה, אמא שמחה זה בית שמח!
 
מקווה שכבר קראתם את הספר, ואם לא – זה הזמן לקרוא ולהרוויח בגדול. כי כשמקבלים כלים ועובדים נכון, בורא עולם משפיע שפע ועזרה גדולים משמים. בהצלחה.

לרכישת הספר "חינוך באהבה" – לחצו כאן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

ב' אדר התשע"ג

2/12/2013

כיף כייף, כיייף. ממש כייף לקרוא בפעם השניה. את אמא טובה, ממש שמח בהצלחתך. יש תחושת רוגע בלב, בקריאת שורות אלו. נורא מודה לך ששיתפת. כיף לקרוא זאת. " אמא שמחה זה בית שמח!. "

2. איתי

ב' אדר התשע"ג

2/12/2013

ממש כייף לקרוא בפעם השניה. את אמא טובה, ממש שמח בהצלחתך. יש תחושת רוגע בלב, בקריאת שורות אלו. נורא מודה לך ששיתפת. כיף לקרוא זאת. " אמא שמחה זה בית שמח!. "

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה