חרדים עובדים

"זולה על הגג", זה מקום הבילוי האלטרנטיבי, אפילו המחתרתי, שהקים אביגדור רבינוביץ', מנהל דף "עבודות לחרדים", לבני הישיבות. אברהם מאיה נפגש, ראיין וגילה כמה דברים מעניינים.

3 דק' קריאה

אברהם מאיה

פורסם בתאריך 05.04.21

"זולה על הגג", זה מקום הבילוי
האלטרנטיבי, אפילו המחתרתי, שהקים
אביגדור רבינוביץ', מנהל דף "עבודות
לחרדים", לבני הישיבות. אברהם מאיה
נפגש, ראיין וגילה כמה דברים מעניינים.
 

נא להכיר: אביגדור רבינוביץ' רק בן 23, מנהל דף הפייסבוק – עבודות לחרדים.

את אביגדור פגשתי לראשונה כשהוזמנתי למסור שיעור תורה לילי ב"זולה על הגג" – מקום בילוי אלטרנטיבי (אולי אפילו מחתרתי) שהקים אביגדור במיוחד לבני ישיבות שרוצים בילוי ירושלמי שקט ואינטימי מבלי לוותר על האווירה התורנית/חרדית.

כבר אז הבנתי שבבחור הצעיר שעומד מולי יש כמות  פלפל חריף שתספיק לכל דוכני הפלאפל הירושלמים לפחות לשנה. והאמת, אני כל כך שמח שנפלה בחלקי הזכות לראיין אותו כי גיליתי שמלבד הפלפל החריף הזה,יש בבחורצ'יק גם נשמה ענקית ולב חם שכולו טוב.
 
זה שיש לי בעיה – לא הופך אותי "לבעייתי"

נתחיל מההתחלה, איך הקמת את דף "עבודות לחרדים"? איך הכל התחיל?

"למעשה, זה התחיל בכלל מהזולה".

באמת, אשמח להבין איך הגעת להקמת 'זולה על הגג' בלב ליבה של ירושלים מתוך הישיבה הליטאית שבה למדת? תסכים איתי שזה נשמע תמוה?

"אביגדור מחייך. "האמת, שיש לרבי נחמן מברסלב חלק לא קטן בסיפור. תראה, בתור בחור ישיבה הרגשתי צורך 'לשחרר לחץ' מדי פעם, לשבת עם חברים, לשתות משהו ביחד, פשוט לשנות אווירה. אבל עם זאת, לא רציתי להתפשר כקוצו של י' על עניינים כגון כשרות או צניעות – אז למעשה לא היה לי אף מקום בילוי מתאים.
 
מאמרים נוספים בנושא:
הפינגווין הזה דווקא רוצה לעבוד
תגיד, הדתיים נהנים בכלל?
העבודה באמת משחררת?

בהשגחה פרטית יצא לי להכיר את הרב משה פלג, ראש מדרשת בארה של מרים שנרתם לעזרתי ונתן לי להקים בגג המדרשה את הזולה".
 

ואיך כל זה קשור לרבי נחמן?
 
"רבי נחמן נתן לי להבין משהו שהרבה נערים כמוני, שהמסגרת הישיבתית לא התאימה להם במאה אחוז לא הבינו – העובדה שיש לי בעיה במסגרת לא הופכת אותי ל'בעייתי'.

אם לא מתאימה לי דרך מסוימת ביהדות זה לא אומר שאני צריך לנטוש את כל היהדות, אלא זה אומר שאני צריך למצוא את הדרך האישית שמיועדת לי בתוכה וכך נולדה הזולה".
 
משהו קורה בעולם החרדי

ואיך כל זה קשור לדף "עבודות לחרדים"?

"מטבע הדברים יצא לי להיפגש עם עוד ועוד חבר'ה שלא מצאו את עצמם בעולם הישיבות ועמדו מול דילמות דומות לדילמה שניצבה בעבר בפני, רק שעכשיו העניין לא היה רק למצוא מקום הולם "לשחרר לחץ", אלא למצוא תעסוקה פרודוקטיבית לחיי היומיום, באופן כזה שלא יאלץ ויתור כלשהו על ערכי היהדות, אז הקמתי את הדף על מנת לעזור כמה שאפשר לכל מי שרוצה למצוא עבודה שתתאים לרקע החרדי ממנו הוא מגיע".
 

אתה רוצה להגיד לי שמכמה חבר'ה שהגיעו ל'זולה' התפתח כל הפרויקט הזה?

"מסתבר שהשמועה עשתה לה כנפיים, בגלל העניין שהיה סביב זה בפייסבוק, הנושא הפך ויראלי, ומהר מאוד התברר כי כמות מחפשי העבודה מהמגזר החרדי היא הרבה יותר גדולה ממה שרוב אזרחי ישראל יכולים להעלות על דעתם".

הדף הוא נטו רק לחרדים שמחפשים עבודה?

"ממש לא! מלבד מחפשי העבודה, המון מעסיקים (לא רק חרדים) שמודעים ליתרונות שבהעסקת עובדים חרדים פנו אלי, עד שמלבד דף הפייסבוק וזרם המיילים שהלך והתגבר פתחתי כמה קבוצות וואטסאפ ותא-קולי פעיל לפניות טלפוניות ממעסיקים, חברות כוח אדם וכמובן ממחפשי עבודה".
 
לא הכל ורוד

אתה יודע, להרבה שיקראו את הראיון הזה "חרדים עובדים" זה ישמע כמו חזון אחרית הימים.

"תראה, לא רק הכרת הטוב ופירגון הם מנת חלקם של הפרויקטים האלה. יש בעולם החרדי כאלו הנוטים לחשוב (ואף להביע נמרצות את דעתם) כי עצם מציאות הפרויקטים האלה, כמוהם כמתן גושפנקא לבחורי ישיבות שמתקשים במסגרת לנטוש את ספסלי בית המדרש.

כבר קרה שחטפתי בזיונות וצעקות מכאלה שחשבו שיש לי משהו נגד לימוד התורה. אבל בינינו, לא מפתיע לשמוע קולות כאלו, רק הגיוני שייקח זמן לחברה יחסית סגורה לעכל שינוי שכזה".
 
אורתודוקסים, רפורמים ומה שביניהם
דתי פרפקט, יש דבר כזה?
 
חוץ מקומץ קיצונים, מן הסתם כל מי ששמע על הפרויקט בירך עליו, לא?

"אתה יודע, שומעים כל כך הרבה בשנים האחרונות על כמה שהחברה הישראלית משתוקקת לשילוב החרדים במעגל העבודה, למעשה ההפתעה האמיתית הגיעה אלי מכיוון לא צפוי.

לצערי אני נתקל פעמים רבות בגילויי איבה מצד מעסיקים חילוניים, אפליות על רקע דתי לעבודות שונות, ואפילו הצעת משכורות נמוכות יותר מהמקובל במשק לעובדים חרדים רק בשל היותם חרדים".

יש עתיד?

לאור כל ההתרחשויות אליהן אתה נחשף, לאן נראה לך שהחברה שלנו הולכת?

"תראה, למרות כל הקשיים והאתגרים, לא נראה שמשהו הולך לשבש את תהליך ההתקרבות של החרדים לחברה החילונית ולהיפך. לדעתי זה אומר הרבה על החברה הישראלית אם צמד חרדים מככבים בפריים טיים וזוכים לכל כך הרבה פירגון ואהבה".
 
אתה מתכוון לאחים גת מהתוכנית "הכוכב הבא"?

"בהחלט. אבל כאמור הם רק סימפטום של משהו עמוק יותר".
 
אתה אומר את זה מתוך תחושת בטן או על פי עובדות בשטח?

"לפי הנתונים שנחשפו בפניי בשנים האחרונות, הולכת ומסתמנת מגמה מעניינת מאוד. כפי הנראה, לדעתי בעשור השנים הקרובות יותר ויותר מבעלי המקצועות החופשיים יהיו חרדים.
 
ולא סתם חרדים, אלא חרדים למהדרין! שמצד אחד יהוו את חוד החנית בכל מה שקשור למקצוענות ומוסר עבודה, ומצד שני לא יוותרו על העיתים הקבועים ללימוד התורה, לתפילה, למסורת ולהלכה".
 
נראה שהחברה החרדית כבר מקבלת בהדרגה את השינויים הללו, ומעניין (ובינינו – גם אותי המראיין) כיצד תקבל אותם החברה הישראלית.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. כלומאחד

כ"ג טבת התשע"ד

12/26/2013

תגובה מ 1 ל 3 1. קראתי את הביקורת שלך.. צודק. 2. אני מצטעד שהכפשתי אתר שעזר לי רבות בעבר ואשמח אם ימחקו את התגובה הראשונית שלי. 3. אני עדיין חושב שלא כדאי להתעסק עם הפייסבוק.. אני מכיר את הנושא – ורבים חללים הפיל. גם בקרב המחזירים. 4. אני חושב בכל העניין של הרשת המקוונת הוא נשק יום הדין של השטן. עצמתו היא מפחידה ממש ואני מחובר עכשיו ומנסה כל יום להתנתק.. 5. החיבור לאנשים דרך הרשת הוא מלאכותי – זו דעתי. צריך להילחם בתופעה הזו שממש מכניסה רקבון בחברה החרדית. 6. אלו הסיבות שגרמו לי להגיב כפי שהגבתי בתחילה.

2. Anonymous

כ"ג טבת התשע"ד

12/26/2013

1. קראתי את הביקורת שלך.. צודק. 2. אני מצטעד שהכפשתי אתר שעזר לי רבות בעבר ואשמח אם ימחקו את התגובה הראשונית שלי. 3. אני עדיין חושב שלא כדאי להתעסק עם הפייסבוק.. אני מכיר את הנושא – ורבים חללים הפיל. גם בקרב המחזירים. 4. אני חושב בכל העניין של הרשת המקוונת הוא נשק יום הדין של השטן. עצמתו היא מפחידה ממש ואני מחובר עכשיו ומנסה כל יום להתנתק.. 5. החיבור לאנשים דרך הרשת הוא מלאכותי – זו דעתי. צריך להילחם בתופעה הזו שממש מכניסה רקבון בחברה החרדית. 6. אלו הסיבות שגרמו לי להגיב כפי שהגבתי בתחילה.

3. מושיקו

י"ג טבת התשע"ד

12/16/2013

תגובה ל-1: קצת הגיון בריא א. לפי דבריך את מי שנפל לאן שנפל – אסור להרים. ב. מה הקשר לאתר הזה, שכולו נועד למטרה אחת ויחידה: לקרב רחוקים (לא לתת תירוץ למקורבים להישאר באינרנט אם אתה מבין למה אני מתכוון)

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה