להתחיל בכל פעם מחדש

מהזדקנות זו מזהיר אותנו רבי נחמן, לכן הוא אומר לנו להתחיל מחדש בכל פעם. להתחיל הכל מן ההתחלה. לא שני צעדים אחורה, אלא הכל ומנקודת ההתחלה, כמו תינוק שזה עתה נולד!

5 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

מהזדקנות זו מזהיר אותנו רבי נחמן, לכן הוא
אומר לנו להתחיל מחדש בכל פעם. להתחיל הכל
מן ההתחלה. לא שני צעדים אחורה, אלא הכל
ומנקודת ההתחלה, כמו תינוק שזה עתה נולד!
 
 
ישנו כלל פז חשוב מאוד שיסייע לנו מאוד מאוד בזמנים לא קלים שעוברים עלינו, כלל שבעזרתו ניתן לעבור זמנים מעין אלה בשלום ולהמשיך הלאה:
 
להתחיל מחדש בכל פעם!
 
למה?
 
מכיון ש"אסור להיות זקן" – אמר רבי נחמן.
 
להזדקן – כלומר, להאריך ימים? מי מאיתנו לא רוצה חיים ארוכים? להזדקן?! נכון, מי לא? אבל לא לזה התכוון רבי נחמן באומרו "זקן". לא לזה. אלא לכבדות הנובעת מכישלונות והרגשות שליליות המכבידים על האדם והופכים אותו ל’זקן’.
 
אחד הדברים שגורמים לנו ‘להזדקן’ בנפשנו, הוא המצב שבו אנו ‘תקועים’ במקום עם מבט המופנה אל העבר, אל הימים היותר זוהרים ומוצלחים, או כפי שנוהגים לומר- ‘ימים כתיקונם’. בזמן שמרגישים מועקה וכבדות, תחושות שליליות כלפינו וכלפי הסובבים אותנו, זה בדיוק הזמן להתחיל מחדש!
 
אל תסתכל על העבר, יהיה מה שיהיה, וגם אם יעבור עליך מה שיעבור – הפוך דף והמשך הלאה במסלול החיים. אל תביט אל העבר גם אם הוא היה בעל ערך, מלא זכרונות נעימים וימים נוצצים. התחל מחדש! לא לנצח תוכל לחגוג את ניצחונות העבר, הרי דבר זה עלול לגרום לשיכרון חושים, גאווה, ולגרוע מכל – "הזדקנות". מהזדקנות זו מזהיר אותנו רבי נחמן, לכן הוא אומר לנו להתחיל מחדש בכל פעם. להתחיל הכל מן ההתחלה. לא שני צעדים אחורה, אלא הכל ומנקודת ההתחלה, כמו תינוק שזה עתה נולד!
 
וכשמדובר בעבר עם טעויות, שגיאות וכתמים? קל וחומר! כאן אנו צריכים להשקיע מרץ רב על מנת להפוך את הדף הזה…וכמה שיותר מהר.
 
נכשלנו? נפלנו? טעינו? כן. נקיפות מצפון יש? כן. אם כך, זה בדיוק הזמן להמשיך הלאה, לא להתעכב עם מצפון נוקש, את זה אפשר להשאיר לרגע יותר מתאים. יסורי מצפון שאינם מלווים בחרטה וברצון לתיקון, הופכים לשולטים ומנחים. יסורי מצפון מוגזמים גורמים ליפול לעצבות ומרירות, שמשקלם הכבד ניכר היטב בזמנים של קושי בלתי נסבל, עד שמגיעים למצב שבו האפשרות היחידה היא "לעזוב את הכל".
 
סיטואציות מעין אלה ‘תופסות’ אותנו בהרבה מצבים בחיים. נכון שלא בכל המקרים זה מוביל לדיכאון, חלילה, אולם בכל כישלון או משימה שלא הצלחנו למלא, הרגשנו כיצד אנו מרימים ידיים ורוצים לעזוב את הכל. זהו מצב שכיח הרבה יותר ממה שנדמה לנו. הרבה יותר ממה שאנו מוכנים להודות ולומר ‘המשבר הזה הוביל אותי לסגת אחור ולהתייאש, לא לנסות שוב’…
 
כאן נכנס כלל הפז האומר – להתחיל הכל מההתחלה. כאן אפשר להבין בדיוק למה התכוון רבי נחמן באומרו: "אסור להיות זקן", כי אלמלי הרמנו ידיים, עזבנו הכל, נטשנו את הזירה והתייאשנו – היינו עוברים את הגל הזה בשלום עם קצת יותר אופטימיות, עם קצת יותר הבנה שאם זה לא הצליח עכשיו, אז לא קרה כלום, אפשר להתחיל מחדש ולהצליח בפעם הבאה. זה לא כזה נורא.
 
בעניין זה אמר רבי נחמן: "כמו שאתם רואים אותי, אף על פי כן אם הייתי עכשיו עובר עבירה גדולה ממש, לא הייתי נופל בדעתי כלל. רק הייתי איש כשר אחר העבירה כמו קודם, רק אחר כך הייתי עושה תשובה".
 
שכח את שגיאותיך. יישם את הכלל האומר להתחיל מחדש כאילו שום דבר לא קרה. תחילה הדבר ימלא אותך בשמחה. מדוע? מכיון שאינך נמצא בתוך העצב והחרדה של הכישלון, וכהתחלה להתמודד עם הבעיה או הכישלון זהו שלב חשוב מאוד, ואם כך הדבר, אז אתה כבר במצב טוב. ומה הלאה? לחשוב איך לפעול בכיוון חיובי. לאחר שהצלחת להרגיע ולהביא את עצמך למצב שבו אתה מודה שזה לא נורא לנסות פעם נוספת, עשה חשבון נפש – היפגש עם מצפונך כדי לפרוע את כל החשבונות. רק בזמן של עריכת חשבון נפש ערוך מאזן למעשיך. ברגע שהלב מתרוקן ממרירות של כישלון כלשהו, שלווה ורוגע יחליפו אותה. השיחרור מהעומס, מהמרירות ומן הכאב יגרמו לך להרגיש שיש בכוחותיך לחזור אל המשימה עם כוחות מחודשים.
 
וזהו…הצלחת להפוך דף. התחלת מחדש. חזרת עם כוחות מחודשים ורעננים להמשך המסלול.
 
שיטה זאת היא כה אמיתית וחזקה, ומי שיישם אותה יוכל במהרה לקטוף את הפירות שהיא מניבה. צדיקים גדולים, ענקי רוח, פעלו על פי שיטה זו והצליחו "לחיות" מחדש כמה פעמים באותו יום. רבי נחמן אמר שהוא פעל על פי שיטה זו כל רגע ורגע, ובכל רגע היה מתחדש כתינוק.
 
יתירה מזאת, כדי לחזק אותנו יותר בעניין זה, אמר רבי נחמן, שהאדם צריך לסלק מדעתו בכל יום ובכל פעם את כל מה שעבר עליו. גם אם התחיל אינספור פעמים, יתחיל כאילו לא התחיל אף פעם! – גם אם נפלת ונכשלת אין ספור פעמים, חשוב שתדע, אומר רבי נחמן, שאין שום ייאוש בעולם כלל! ותתחיל מחדש כאילו לא התחלת מעולם!!!
 
סבלנות, התחזקות, לא לדחוק את השעה ולהאמין שהכל לטובה – הם הכלים החיוניים העוזרים לנו, אחרי כל כישלון ונפילה, להתחיל מחדש. אם רק היינו מבינים שהמצבים והתקופות הקשות שעוברים עלינו הם השעות בהן אנו נבחנים באמונה, היינו מבינים שהם שנועדו לחזק ולקדם אותנו במדרגות הרוחניות. כל תחושות הדכדוך והעצב הפוקדות אותנו בזמנים קשים, הם ביקורת של הקול השלילי המנסה לייאש אותנו עוד ועוד. להרים ידיים ולנטוש – לביקורת כזאת אין להטות אוזן, אלא רק לביקורת מעודדת, תומכת ועוזרת. הטה אוזן לביקורת הבונה וצעד לכיוון נקודת ההתחלה.
 
חיים נקראים חיים רק כשאנו מרגישים שבכל רגע נולדנו מחדש. עמידה במקום תאבד מהר מאוד ממשמעותה ותמנע מהאדם להגיע אל תכליתו ולהמשיך הלאה במסלול החיים. כמה ערנות ותשומת לב צריך כדי לתפוס את הרגעים העיקריים בהם שליחותנו האישית מוצגת לפנינו. את היעד אליו אנו צריכים להגיע. את המשימה אותה נתבקשנו למלא. אולם כל זה יכול להתאפשר ולהתממש רק כאשר מצליחים להתחדש בצורה תמידית וכשלא ‘נרדמים’.
 
הקיום שלנו הוא בעל ערך יקר מאוד. אם ברצוננו להרגיש את ערכו ולצעוד בהצלחה לעבר התכלית, עלינו להתאמץ ולהשתדל כדי להגיע למצב של התחדשות בכל רגע, מסיבה אחת ועיקרית – פעולת ההתחדשות הינה דבר חשוב ועיקרי עם תרומה גדולה מאוד לחוזק הנפשי שלנו.
 
אחד הדברים שמחלישים את הנפש, הוא המצב של ‘כישלון גורר כישלון’, וכפי שאמרו חז"ל: "עבירה גוררת עבירה". ברגע שעושים שגיאה, וכתוצאה ממנה מדרדרים לתהום הייאוש, העצב והדיכאון, מתחילה לפעול תגובת שרשרת שלילית. כדי לקטוע תגובה זאת, הפתרון הטוב ביותר הוא לעשות התחלה חדשה על ידי עשיית דבר חיובי, מעשה טוב או מצווה. צחות המעשה או המצווה ינתקו את חבל תגובות השרשרת השלילית שהיה מקשר בין השגיאה הראשונה לבאות אחריה, וכתוצאה מכך נמנעים מפגיעה בחוסן הנפשי.
 
לגבי מהות הקשר הגורר את הרעות הבאות (דהיינו "עבירה גוררת עבירה") כתב רבי נתן, שהם האכזבה והדיכאון הנובעים מכל נפילה. אילו ידע האדם כיצד לחסום רגשות אלה, לא היה נמשך אחרי שום ירידה. התחדשות מיידית כרפלקס מתאים, בעקבות הנפילה, תחסום לחלוטין כל תגובת שרשרת הגוררת אחריה, בכל שלב ושלב, רגשות ותחושות מסוג זה.
 
רבי נחמן מצא לנכון להסביר וליישם את הכלל הזה לפני מאתיים שנה. כיום, בתקופה עכורה ומבולבלת ניתן לראות עד כמה הכלל הזה מתאים, ואפילו מאוד, לדור שלנו.
 
"בכל יום מתרחש לנגד עינינו תהליך מדהים, קרני הזריחה הראשונות הבוקעות את חשכת הלילה באות לבשר לעולם על יום חדש. הכל מתעורר לחיים, הכל מתחדש, הצמחים, הציפורים – כולם פוצחים בשירה ליוצר בראשית המחדש את עולמו. כל הבריאה כולה זורמת במעגל החיים – היום והלילה, הקיץ והחורף, זיקנה ולידה.
 
כ-ו-ל-ם באים ללמד את האדם את סוד ההתחדשות: לא להזדקן! אלא להשאר צעיר ברוח, לדעת שכל יום הוא יום חדש, בריאה חדשה. לפרוק מעלינו את נטל העבר, להסיר מאיתנו את דאגות העתיד, לחיות את הרגע ולא להעמיס על מוחנו מחשבות מיותרות. לדעת כיצד לנהוג ולהתמודד בכל מצב בחיים, להבין שדבר אינו קבוע בזה העולם.
 
כאשר אנו בעליה והכל הולך לנו כסדר, זה הזמן לפרוץ קדימה, להטעין את המצברים ולמלא את היעוד. כאשר מגיעות התקופות הקשות – אסור להתייאש! אלא להתחזק ולהמתין בסבלנות עד שתבוא הישועה. כמו הלבנה המתמעטת ומתחדשת מאור השמש, כך היהודי מתחדש מאור השם יתברך.
 
כל מהותו של האדם הוא להתחדש תמיד ולכן טועה רוב העולם כאשר הוא מחפש את ההתחדשות בקניינים חומרים: בית, רכב, טיולים וכדומה – אלו הם רק תרופות הרגעה זמניות וחיצוניות, כי עיקר ההתחדשות היא התחדשות פנימית ורוחנית, הנובעת מההתקשרות אל נותן החיים המחדש ומשפיע חיים בכל רגע מחדש!" (מתוך: "עוצמה פנימית").
 
אם נאמין שיש לנו את היכולת והכוח להתחדש, נוכל להבין את בשורתו המעודדת של רבי נחמן לרגעים קשים בחיים, שלא משאירה מקום לייאוש ומאדירה את כוח הרצון להתחדש. בשורה האומרת ש"אם אתה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן"!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה