ליל הסדר בבית חולים

לפעמים, מבחני החיים מוציאים מאיתנו רעיונות יצירתיים שלא חשבנו עליהם. זה מה שקרה לגיא, אשתו וילדיו שעמדו בפתח חדר האוכל של בית החולים בליל הסדר.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

את ליל הסדר גיא ומשפחתו תכננו לעשות עם ההורים שלו אצלו בבית. ההכנות היו בעיצומן, הכל כמעט מוכן. 'תוך פחות מ-24 שעות וכולם ישבו מסביב לשולחן החג בשמחה' עברה המחשבה החגיגית בראשו של גיא, אלא שצלצול הטלפון קטע אותה באחת.
 
על הקו מצידו השני של הטלפון הייתה אימו, קצת נסערת אך מנסה לשמור על קור רוח, מבשרת את הבשורה שהייתה הדבר האחרון, אם בכלל, עליו חשב. "אבא עבר אירוע מוחי, אנחנו בבית החולים".
 
אחרי שחזר מבית החולים, כשישב עם אשתו וילדיו בסלון, עלתה שאלת השאלות – מה עושים בליל הסדר? אם גיא יהיה עם אביו בבית החולים, מה יהיה עם אשתו והילדים? אימו לא תוכל להתמודד עם אבא לבד, גם ככה היא שבורה. אחרי דיונים מעטים בני המשפחה – גיא, אשתו ושלושת בניו המתבגרים – החליטו פה אחד שאת ליל הסדר עושים עם אבא/סבא בבית החולים.
 
בכל שנה, ארגון חסד מלווה את בית החולים בעריכת ליל הסדר לחולים ולבני המשפחה שנשארים עם יקיריהם. גיא סמך ההכנות שאותו ארגון עושה, כולל מספר מקומות שיספיק לכל המצטרפים. בבית החולים, וליתר דיוק בכניסה לחדר האוכל, התזכורת לכך שאם לא תקדים לא תמצא מקום לשבת הייתה קצת רועמת. אבא ואמא מצאו את מקומם, אבל גיא, אשתו ושלושת ילדיהם עמדו בפתח ולא ידעו את נפשם – מה עושים? אין מקום ישיבה אחד פנוי!
 
מאמרים נוספים בנושא:
נעליים  חדשות
לקרוע את ים סוף לגזרים
ליל הסדר של החיים
 
למי שלא מכיר את דרכי פעולתו של היצר הרע, זו קרקע נפלאה למחלוקת, עצבים, כעס, תסכול וכל מיני שאלות שעולות ומנקרות בראש המבוססות על 'מה בכלל אני עושה בחדר אוכל של בית חולים בערב הכי חשוב בשנה?'…
 
אבל גיא, אחרי ששמע את הדיסק תפסיק  להתבכיין, אחרי ששינן את הדברים שאמרתי שם והפנים אותם היטב, הבין שזה הרגע ליישמם הלכה למעשה. במקום ליפול לעצבות, דיכאון ושאר רגשות שליליים ואיומים, הוא החל להודות לבורא עולם על המצב הלא נעים הזה. אחרי הכל, בורא עולם עושה את הטוב ביותר…
 
ופתאום, רעיון נפלא צץ במוחו. הוא פנה אל אשתו וילדיו ואמר להם, "תראו, מה קורה פה בעצם? בורא עולם הביא אותנו לכאן כדי שנעזור לחולים! בואו נעשה את החסד הכי גדול, שהוא יהיה בעצם ליל הסדר שלנו, ונגרום לחולים להיות שמחים עם העזרה שנגיש להם בהגשת האוכל, השתייה וכל מה שיצטרכו. מה אתם אומרים?"
 
הרגשות, התפילות  האישיות והתודה שלמד לומר על כל מצב בהחלט המתיקו את הדינים, ואשתו וילדיו שמחו להצטרף לחסד הגדול שנפל בחלקם. הם עזרו לחולים בכל מה שיכלו, דבר שהשכיח מהם את "הצרה" שקיבלה את פניהם בכניסה לחדר האוכל. הפוקוס שלהם היה אך ורק על החסד והנתינה.
 
לא עבר זמן רב, ופתאום נערך שולחן חדש עם עוד כמה מקומות. "אנשים יקרים" פנה אליהם מתנדב של הארגון שהיה שם, "מגיע לכם לחגוג את ליל הסדר כראוי!" והפנה את גיא, אשתו והילדים לשולחן שנערך עם כל סימני הסדר ושפע של אוכל, אליו הצטרפו אביו ואימו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
אז איפה אני בליל הסדר?
ליל הסדר בשבי הסורי
צעדים אל  החופש
 
כשגיא פגש אותי הוא אמר לי שהוא לא ישכח את ליל הסדר הזה לעולם, גם לא אשתו וילדיו. "זה משהו שאי אפשר לתאר במילים. אשתי והילדים הסכימו איתי שזה היה ליל הסדר הכי יפה שחווינו".
 
"ברור" אמרתי לו, "לא תשכח את ליל הסדר הזה כי לא יכול להיות לך ליל הסדר כזה, מה שחווית הוא תוצאה של עמידה איתנה במבחן אמונה גדול, כזה שנתן טעם אחר ומשובח יותר לליל הסדר שחוויתם. אתם בהחלט יודעים מהי התשובה ל'מה נשתנה הלילה (ליל הסדר) הזה מכל הלילות?' נכון?" וגיא חייך חיוך ענק.
 
במהלך שהותו במחלקה, אביו הספיק לקרוא את הספר בגן  השלום ואימו הייתה מופתעת כשהוא חזר הביתה. "משהו מוזר קרה כאן, או שהם החליפו אותו או שאני כבר לא מכירה אותו…" ללא ספק, השינוי בעקבות קריאת הספר עשה את שלו, גיא סיפר לי שבתקופה האחרונה היו להוריו בעיות בשלום הבית שלהם ואני המלצתי שאביו יקרא את הספר.
 
כל חלקי הפאזל התחברו והתמונה הייתה הרבה יותר ברורה. לנו יש תוכניות, אבל לבורא עולם יש את התוכניות שלו. לעולם לא נצליח להבין חשבונות שמים או את מחשבתו של בורא עולם, שהרי "לא מחשבותיי כמחשבותיכם", רק לו הדרכים המיוחדות להעביר לנו את המסר שהוא רוצה, את היכולות והעוצמות לעמוד במבחני האמונה, שלא פעם מתגלים כלא קלים בכלל, אך ברגע שקיבלנו אותם קיבלנו גם את הכלים להתמודד איתם ולעמוד בהם. כך היה עם גיא ומשפחתו שזכו להפוך את הזעם, הכעס והתסכול לחסד ונתינה מאין כמותם.
 
וליל הסדר, שהוא הלילה הכי חשוב בשנה, וממנו ישנה השפעה גדולה על כל השנה כולה, אכן השפיע שפע גדול על גיא ומשפחתו, והעל השמחה הגדולה שיש לילד מהוריו – השלום ביניהם.
 
חג כשר ושמח לכל בית ישראל!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה