למה הם כאלה שמחים?

הם עוברים את 'המשבר' הכי מהר שאפשר, יוצאים ממנו חזקים, וברגע שהוא מאחוריהם הם אפילו שמחים עוד יותר. איך הם עושים את זה?

5 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

רבי נחמן מברסלב אומר, שהשמחה היא המידה הכי קשה להשגה ביהדות, יותר מכל דבר אחר. כלומר, להרגיש שמחה תמידית בכל מצב שאנו חווים בחיים, זה באמת אתגר לא קטן.
 
ומצד שני, למה כל כך קשה לצחוק ולשמוח כל היום? מה, אין לנו דברים שמשמחים אותנו במהלך היום? ברור שכן. אז למה זה הדבר שהכי קשה להשיג? והתשובה היא, גם אם נשמעת קצת מעצבנת, כי ככה זה בחיים! ככל שהדבר יותר יקר, כלומר שניתן עליו שכר גדול, קשה להשיג אותו.
 
אנשים שמחים הם אנשים שעושים דברים באמת, לא בכאילו ולא בסתם. הם באמת שמחים ונהנים מהחיים שלהם. שמחים מכל דבר. וגם אם הם נפגשים חזיתית עם הקרקעית, קרי זמנים קשים, השמחה שלהם הופכת לגשר אדיר שעוזר להם לחצות את התהום, מהווה מעטפת מגן מכל החיצים שנורים עליהם בזמן הניסיון.
 
בדיוק לזמנים כאלה היא נמצאת שם, השמחה.
 
הם גם לא מחפשים סיבה להישאר במיטה כל היום. הרצון שלהם לצמוח ברוחניות, לקיים מצוות, לעשות חסדים, לאהוב את הבורא ואת "רעך כמוך" הוא משהו בלתי נתפס, משהו שלא נגמר. אי הנוחות שהם חשים במצבים 'רעים' מתכווצת מכוחה של השמחה. הם עוברים את 'המשבר' הכי מהר שאפשר, יוצאים ממנו חזקים, וברגע שהוא מאחוריהם הם אפילו שמחים עוד יותר.
 
ריבונו של עולם, איך הם עושים את זה?!
 
מאמרים נוספים בנושא:
איזוהי  שמחה?
בהתחלה דמעות, אחר כך כל הקופה
איך נהיה שמחים?
 
זו גם הסיבה שעצבות היא העבירה הכי חמורה שישנה בתורה, כי היא מובילה לכל החטאים, העצבים והימים שאנשים לא רוצים להקים את עצמם מהמיטה ולעשות משהו שטיפ-טיפה ישמח אותם. העצבות, היא בדיוק כמו הגיץ הקטן הזה שמצית את כל המידות וההתנהגויות השליליות באדם, זה שעושה את המדורה גדולה ושורפת.
 
אנשים עצובים ומודכאים, לרוב, אוכלים מאכלים לא בריאים, הם 'מעורבים' יותר בהתנהגויות ודברים אסורים, הם בקושי מצליחים להוציא מעצמם איזה משהו בקדושה, כל שכן להתפלל, בקושי מסוגלים להכין לילדים שלהם ארוחת צהריים, בקושי מצליחים להכין את השבת, ועוד יותר בקושי להתנהג לאנשים אחרים בנעימות, בכבוד ואהבה. זו הסיבה ש"להיות שמח" זו לא רק ברירה או בחירה, זאת מצווה מן התורה!
 
התורה מצווה עלינו להיות שמחים, וזה נאמר בצורה מפורשת: "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוקיך" (דברים כו, יא).
 
והנה היא, שאלת השאלות שאתם בטח מחכים לה: איך אפשר לצוות על אדם להיות שמח? על פי חז"ל, זה לא הטבע או האופי של האדם להיות בשמחה. טבעו של האדם הוא לרצות יותר ממה שיש לו. כי אם יש לו מאה, הוא רוצה מאתיים. איך התורה יכולה לצוות דבר כזה?
 
התשובה היא, שאלוקים לא היה מצווה עלינו לעשות את הבלתי אפשרי. הוא לא היה מצווה עלינו להיות בשמחה, ואז שולח לנו ערימת קשיים וניסיונות וייסורים, פנימיים וחיצוניים, כדי להוריד אותנו מהדרך ולזרוק אותנו לאיזו פינה עם חבילות של טישו לספוג את הדמעות. כל אחד מאיתנו יכול לבחור להיות שמח בחייו בכל נקודה ושלב בחיים. ואיך נוכל לעשות את זה? על ידי שנפנים את שלושת כללי האמונה.
 
החבר'ה  הקשוחים
הנחותים
פריק  קונטרול
 
הראשון, זה קורה כשמבינים ומפנימים שיש אלוקים והוא, ורק הוא, מנהל את העולם, בכל פרט ופרט עד לקטן שבקטנים בחיינו. שנבין ונאמין שאין דבר כזה 'אקראי', 'מקרי', 'יד הגורל', 'צירוף מקרים' וכן הלאה. הכל נעשה בהשגחה המדויקת של בורא עולם, בול במידה. כל אחד עובר את הניסיונות שהוא מקבל בחיים לפי מה שהבורא מייעד לו בדיוק נפלא, לא פחות ולא יותר.
 
השני, על יד שמבינים ומפנימים שכל מה שקורה לנו זה בעצם חסד גדול מבורא עולם. כן, גם אם זה כואב, זה דבר שנועד לעזור לנו לתקן משהו בתוכנו, מהיסוד, בנשמה. זה ניתוח רוחני וזה לא כיף, אבל מאוד הכרחי ומציל חיים.
 
והשלישי, שאלוקים מנסה לפתח איתנו שיחה. הוא רוצה קשר איתנו. הוא מנסה לתת לנו רמזים כל הזמן לגבי מה שאנחנו באמת עושים כאן, ומה באמת נדרש מאיתנו.
 
אבא אחד השאיל לבן שלו את הטלפון הנייד שלו. הבן, משום מה, שכח להחזיר לאבא את הנייד, וממשיך ממקום המפגש שלהם לעיסוקיו.
 
מה אתם חושבים שקרה לאבא הזה? אם יש לו אמונה, הוא יבין שהכל מהשם וכך השם רוצה ושאפשר בהחלט להמשיך את החיים גם בלי הנייד עוד כמה שעות. אבל אם הוא בלי אמונה, זה כבר סיפור אחר. איך הוא רואה את הדברים? קודם כל, הבן שלו הוא 'האויב' שלו. הוא הלך לעיסוקים שלו בלי להחזיר לו את הטלפון?!? איך הוא עושה דבר כזה? איך הוא יתקשר עכשיו? איך יקבל הודעות? איך יראה מה מזג האוויר? איך יקרא את החדשות הזמינות תוך כדי העברת מסכים ימינה ושמאלה, למעלה ולמטה?
 
עם אמונה, הוא יבין שהבן שלו הוא מערכת כריזה שדרכה בורא עולם אומר לו: 'היי אתה, ילד יקר שלי, אם אתה לא אוהב את ההרגשה הזו שלא מכבדים אותך, כמו זו שאתה חש בגלל שהילד לקח לך את הנייד, למה אתה לא מכבד אותי? אם מפריע לך שאתה לא יכול להיות בקשר עם העולם החיצון ולא יכול לתקשר עם אף אחד, למה את לא מתקשר איתי? למה אתה לא מדבר איתי? יש לך מושג כמה ימים אני מחכה 'ליד הטלפון' כדי לשמוע ממך?…'
 
בורא עולם, באהבתו המרובה, שולח לנו את הייסורים האלה כדי לעזור לנו לצמוח, להיות חזקים יותר, לחזק את האמונה שלנו ולרפא את הנשמות שלנו. ואלה דברים שלא מרפאים עם כדורים או בשיחה עם פסיכולוגים. אלה דברים שמצריכים הדרכה, אמונה קואצ'ינג – אימון עם אמונה והרבה הכוונה. מישהו שיידע לכוון אתכם למטרה שלכם בחיים, לחזון, לראות את הטוב שבכם, להאמין בעצמכם, לראות את "הבעיות" בגודל האמיתי שלהן.
 
הדור הזה מתמודד ומתאמץ מאוד להיות שמח, מכיוון שאיבדנו את היכולת לראות ולהבין מהי "אמת" ומה "אמיתי". לא באנו לעולם הזה רק כדי לעשות כיף חיים משוגעים, לעבוד קשה, ולשחק בכל מיני משחקים. כולנו כאן מכיוון שנשלחנו למלא משימה רוחנית. יש לנו כאן עבודה לעשות, כזו שדורשת מאיתנו הרבה מאוד מאמצים והשקעה, מודעות עצמית, רצון לשנות ולהתפלל הרבה.
 
רבים מאיתנו מלאי ספקות לגבי האמת הזו, כי גדלנו בסביבה בה "אמא טבע" היא זו שעושה בלגאן במזג האוויר, וכל השאר נמצא לנו על הגב ואנחנו צריכים לתקן. אנחנו לא יודעים למה אנחנו כאן. אנחנו לא יודעים למה דברים "רעים" קורים לנו. אנחנו לא יודעים איך לשלוט בשדים שבתוכנו, או איך מרפאים את הנשמה שלנו. אז אנחנו נופלים לעצבות.
 
אבל שום דבר בעולם לא יכול לעורר עלינו דינים קשים כמו העצבות וחוסר השמחה בחלקנו. התורה אומרת שהעצבות היא שורש כל אירועי החיים הקשים שאנו חווים. כדי להתמודד עם העצבות, לרוב, אנחנו פונים לעזרה, בדרך כלל פסיכולוגים, אבל רובם לא מצליחים לעזור לנו להרגיש טוב יותר. אדרבה, הגיעו אלי אנשים אחרי מפגשים עם פסיכולוגים שהרגישו הרבה יותר גרוע לפני המפגש איתם.
 
למה? כי זאת לא האמת. זה לא בא ממקום של אמונה.
 
אימון עם אמונה – אמונה קואצ'ינג, שואף להתמודד עם נושאים וקשיים שאנו חווים בחיים, שרבים מהם גורמים לנו להרגיש חרדות, פחדים, דיכאון, אם הם לא מנותבים למקום הנכון. והדבר העיקרי הוא להכניס את אלוקים לתמונה של חיינו, לקיים את המצוות, ללמוד, לעשות חסדים, להתחבר למורה דרך רוחני אמיתי ואמין. אימון עם אמונה מספק הקלה מיידית ואמיתית מהכאב ממנו אנו סובלים, הקלה מהבעיות איתן אנו מתמודדים, נותן לנו כלים להתמודד עם כאב עתידי, עם מצבים וקשיים שיצוצו בהמשך הדרך.
 
זה נשמע מבטיח, פוליסת ביטוח גדולה, אבל מכלי ראשון אני אומר לכם – זה עובד! ראיתי איך זה עושה טוב למטופלים: כשאנשים מחברים את עצמם לאלוקים, לתורה, למורה דרך רוחני, הם מרגישים הקלה עצומה מהמטען הכבד הזה שרובץ להם בלב.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה