לשנות את הטבע

חוסר הידיעה או השליטה על הצעד הבא הוא הגורם שמונע מהאדם לחולל שינויים בחייו. נכון, שינוי זה לא דבר קל, אבל גם לא בלתי אפשרי. הגר דוויג'י, מאמנת מוסמכת, עם כמה טיפים חשובים.

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 17.03.21

חוסר הידיעה או השליטה על הצעד הבא
הוא הגורם שמונע מהאדם לחולל שינויים
בחייו. נכון, שינוי זה לא דבר קל, אבל גם
לא בלתי אפשרי. מספר טיפים מהגר דוויג'י,
מאמנת אישית-זוגית מוסמכת.
 
 
מה הופך אותו, את השינוי, לדבר הכי קשה לאדם? רק עצם המחשבה על המילה הזו מעוררת בנו אי נוחות מסוימת, אפילו לנו להתפתל קצת על הכסא.
 
מה כל כך מפחיד ומאיים במילה כה קטנה?
 
יש שאלות שהתשובות עליהן לא תמיד ערבות לחיך, כמו זו למשל. שינוי מפחיד אותנו בגלל שאנחנו צריכים לצאת מאזור הנוחות, מהמקום הבטוח שלנו. בעשייה שכזו מדובר, לרוב, בעבודה פנימית. הנה סיבה להוריד את כל הרוח מהמפרשים ולאבד את החשק לרצות לפעול.
 
וחשוב להבהיר, שכאשר מדברים על נוחות לאו דווקא מתכוונים לערוגה מטופחת של ורדים ושושנים. נוחות, שאנחנו מכירים, היא דווקא אותה גינה מלאה בקוצים שהופכים עם הזמן דומיננטיים בחיינו. והקוצים האלה הם הרגלים שליליים שקשה לנו לשנות, דפוסי התנהגות ומחשבה, קיבעון של 'זה אני וזה מה יש'.
 
אז זהו, שינוי זה לא מה שנכון ומתאים לנו. כי גם אם התרגלנו, גם אם זה הכי נוח ומוכר לנו, זאת רק 'נוחות לוחצת' ואין שם שום דבר אחר, בטח לא משהו שיהפוך אותנו לאנשים טובים ויצירתיים יותר.
 
אבל אנחנו רוצים. באמת רוצים. מה עושים? המשוכה העיקרית שעומדת בפנינו במצב כזה היא: איך יוצאים מאותו אזור 'נוח' ששואב לנו את כל הכוחות?
 
אז קודם כל, לא חייבים לצאת. לפעמים מספיק לעקור עשבים שוטים, לסדר את הגינה של חיינו, לשתול עוד כמה פרחים יפים, לשים תאורה מתאימה והופ, להרגיש רעננים מאושרים. לא בכדי הרב שלום ארוש נתן לנו סדרת ספרים שכולה גנים נפלאים, כשהגן המוביל מכולם הוא הספר בגן האמונה – מדריך מעשי לחיים!
 
וכמו כל גינה שצריך לטפח, כך גם את החיים והאמונה – לעדור, להשקות, ובעיקר, לאפשר לצמוח. יש אנשים שכל כך מקובעים להרגלים שפיתחו במהלך חייהם, עד שמספיק לזעזע שעה אחת בלו"ז של חייהם והם ירגישו רעידת אדמה 10 בסולם ריכטר. כל היום מתהפך להם, למה? מכיוון שהם לא מאפשרים לשינויים להיכנס לחייהם. הם מפספסים את העיקר, את הטוב שצומח ובא בעקבות השינוי. גם אם בהתחלה לא רואים את הטוב והתוצאות של 'התהפוכות' שקורות בעקבות שינויים – ברגע הנכון נראה ונבין שזה היה הדבר הכי טוב עבורנו. אנחנו, כמובן, צריכים רק להיפתח לזה.
 
וכשאין פתיחות לשינויים חווים חוסר שליטה ובלגאן גדול בחיים. לרוב, זה מה שעומד מאחורי המילה 'שינוי', השאלה היא איך מקבלים את זה, מכיוון שהתוצאה תהיה בהתאם.
 
חוסר הידיעה או השליטה על הצעד הבא, ממה שיקרה, הוא הגורם המשתק והמונע מהאדם לחולל שינויים בחייו, וכמובן – לקבל אותם באהבה. בחיים יש מצבים שאין לאדם הרבה ברירות והשינוי נקבע על ידי גורמים או מצבים שונים בחיינו. האמונה, בעיתים כאלה, משמשת רשת ביטחון נפלאה. וברגע שיש ביטחון ניתן לפעול ולהתחיל מחדש.
 
הנה כמה טיפים להתמודדות עם שינויים:

1. אחזו באמונה. ברגע ששינוי מגיע לחייכם, בין אם רציתם ובין אם לא, זה מצב נתון. וככל שתקבלו אותו באהבה הדרך תהיה נעימה וקלה יותר.

2. התחילו לאסוף נקודות טובות וחזקות שיש בכם ובמשאבים העומדים לרשותכם, עד שתגיעו למצב שאתם מרגישים בטוחים להשתמש ביכולות ובכלים שבידכם.

3. בקשו עזרה. זה לא מראה על חולשה! ההיפך. השיתוף והסיוע יהפכו את ההתמודדות לקלה  ונעימה יותר.

4. סדר וארגון. סדרו את המחשבות וארגנו את הרגשות, אתם יכולים אפילו להכין רשימה מסודרת, דבר שיעזור לכם לחשוב בצורה מועילה ואפקטיבית על הצעדים הבאים.

5. התחילו לפעול.זה טבעי לחשוש, אבל שלא זו תהיה הסיבה שתמנע מכם לצעוד בדרך חדשה. ברגע שמתחילים את הצעד הראשון, הצעד השני יגיע אחריו.

נכון זה לא קל, אבל קחו את פסח לדוגמה. מעטים הם האנשים שמנקים את הבית ומקרצפים כל פינה ברינה ובשמחה. זה מצריך לשנות את הסדר בבית ובחיינו לפרק זמן מסוים. אנחנו עושים את זה כי צריך, כי יש לנו מטרה שאותה צריך להשיג בזמן מוגדר עד ליל הסדר: בית נקי מחמץ.
 
ברגע שהתחלנו את תהליך הניקיון, המטרה תמיד לנגד עינינו. נכון, שעון החול עומד מולנו כל הזמן, זה הרקע לכל מה שאנו עושים בתקופה הזו. אנחנו נמצאים בתוך מסגרת מוגדרת. אולם על ידי שינויים קטנים וחדשים שאנו מוסיפים, ניתן באמת להפוך את התהליך למרגש וממלא גם מבפנים, ולקצור את ההנאה שבדרך.
 
זה מה שעושה האימון האישי. כאשר יוצאים מהשגרה למפגש פעם בשבוע ומתחילים לנקות את עצמנו מבפנים, עושים סדר וארגון פנימי ומתחילים להניח את הדברים על השולחן כפי שהם באמת, ולא כפי שנוח לנו לראות, או מהפחד שמא נראה את האמת ונהיה חייבים לשנות משהו בעצמנו. והכי חשוב, מתקדמים לעבר מטרות טובות ובונות לעתיד מאושר וממלא יותר.
 
לשנות משהו בעצמנו זה ממש לשנות את הטבע, וזה קשה. אבל כשנמצאים במסגרת תומכת ומלווה השינוי נראה פחות מאיים ודווקא נוח.
 
שינוי זה לא דבר קל, אבל גם לא בלתי אפשרי.
 
* * *
הגר דוויג'י – מאמנת מומחית (MCI) קואצ'ינג אישי וזוגי-משפחתי, מוסמכת על ידי איק"א – האיגוד הישראלי לקואצ'ינג, ומנחת ערבי הפרשת חלה מיוחדים. לפרטים: Hagar.coach@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה