מי כאן בעל הבית?

אין לנו שליטה על המחשבות אבל על הדיבור והמעשה כן? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, טוענת שבעל הבית הוא הקובע! אז מי כאן בעל הבית?

4 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

חסיד אחד ביקש להיפטר ממחשבותיו. אמר לו רבו, "לך אצל אחד מאנשי הכפר ושם תמצא את שביקשה נפשך". עלה החסיד על הכרכרה שלו ונסע לכפר. הוא חיפש זמן רב עד שמצא את ביתו של איש הכפר בשעת לילה מאוחרת. הוא דפק על דלתו, אך האיש לא פתח לו. דפק שוב ושוב, אך הדלת לא נפתחה. כך הוא חיכה עד הבוקר, אז איש הכפר פתח לו את הדלת. "למה לא פתחת לי בלילה?" שאל החסיד. בעיניים טובות השיב לו איש הכפר: "האדם צריך להיות בעל בית על רשותו". הבין החסיד מדוע שלח אותו רבו דווקא לאותו איש הכפר…

 

יש משהו שמלווה את האדם בכל מקום ובכל זמן. בעבודה, בהליכה ברחוב, בפעילויות החיים השונות, וגם בזמן שינה. הדבר הזה מנהל את חיינו, משפיע על התחושות, ההרגשות, על המעשים ועל כל הרבדים שלנו. האדם אינו יכול להיפרד מהדבר הזה. זה חלק חשוב ומשמעותי בחיינו. אולם רק על ידי תרגילים מסוימים ורק לזמן קצר ניתן לחיות בלעדיו.

 

בעצם, בלעדיה… המחשבה.

 

מהי מחשבה?

 

יש אנשים אשר מזהים את עצמם לפי מחשבותיהם, או מזהים אנשים אחרים לפי המחשבות שהם מבטאים. זוהי טעות!

 

המחשבה היא לבוש האדם. המחשבה היא הלבש שהנפש לובשת. המחשבה אינה מהות האדם כי אם משהו חיצוני שמגלה, מבטא ומייצג את הנפש של האדם, כמו הבגד שאינו האדם עצמו אלא ביטוי למה שהאדם מרגיש או עושה (למשל, מדים) או ביטוי לשייכות חברתית (כל חברה והלבוש האופייני לה). כך היא המחשבה – ביטוי וגילוי הנפש, אך לא הנפש או האדם עצמו.

 

לבוש אפשר להחליף, לכן גם מחשבות אפשר להחליף! לבוש יכול להיות גדול בכמה מידות או קטן בכמה מידות על האדם. כך גם המחשבה יכולה לא להתאים לגודל האדם. לבוש יכול לא להתאים למהות של האדם, למשל אדם עני שיתלבש כמו עשיר או ההיפך, כך גם המחשבה יכולה לא להתאים למהלך הנפשי הפנימי של האדם. למשל, אדם יכול לעשות מעשה טוב אף אם ליבו אומר ההיפך. אדם יוכל לומר מילה טובה גם אם ליבו אומר אחרת. במשמעות נוספת, אדם יכול לחשוב מחשבה טוב אף אם הוא נמצא בדיכאון.

 

כפי שאתם מבינים, זה עניין של בחירה!

 

מאמרים נוספים בנושא:

מחשבות מקטינות

מחשבות מטרידות

שליטה במחשבות

לתרגל בעזרת המחשבות

בתוך השקט

יש לי עורב קטן בראש

פרה קטנה

מפתח מאסטר לחיים

משל על בלבולים

עצה של מומחה

האלף-בית של רבי נחמן

 

להיות בעל הבית

 

נדמה לנו שאין לנו שליטה על המחשבות, אולם על הדיבור והמעשה נראה לנו שיש לנו שליטה. אולי כי קל להפסיקם ואילו מחשבה היא מתמדת, זורמת ופועלת כל הזמן ללא הפסקה.

 

אבל האמת היא שאדם יכול לבחור מה לחשוב! האדם יכול לשנות מחשבה מסוימת ולעורר אחרת. אדם יכול לחשוב מחשבה אחת בזמן נתון. אם הוא רוצה לשנות מחשבה – ישים במקומה אחרת.

 

המחשבה, שהיא לבוש הנפש, נמצאת תחת בעלותו של האדם ויש לו שליטה מלאה עליה.

 

למחשבה ישנם שני כיוונים של תנועה:

 

הראשון – מבפנים החוצה. המחשבה היא גילוי וביטוי של הנפש הפנימית.

 

השני – מבחוץ פנימה. המחשבה תיכנס פנימה ותעשה שינוי. למשל, אדם עצוב יכניס מחשבות מעודדות ונפשו תהיה שמחה. אדם חרד יכניס מחשבות ביטחון וירגיש רוגע וביטחון. הריפוי על ידי המחשבה קורה כי המחשבה אינה כבולה ואינה מקובעת, יש לה תנועה חופשית.

 

הלבוש מכבד את האדם

 

שמעתי פעם, שכאשר פקידי קופת חולים והבנק, כשדיילות ועובדי מד"א קיבלו מדים, היחס אליהם השתנה. ביום בו לבשו את המדים מעמדם השתנה בעיני מקבלי השרות, עד כדי כך שדיווחו שמדברים אליהם בשקט וכבוד, לא צועקים ולא מתווכחים איתם. הבגד יצר תחושה של מכובדות.

 

כך גם עם המחשבה, כשאדם חושב מחשבות חיוביות ונקיות הנפש לובשת בגד מכובד. התדר הזה משדר החוצה. זו הסיבה שכאשר אנו רואים רב אמיתי או אישיות מסוימת – אנו נותנים לה כבוד.

 

מחשבה בקשר עם הלב

 

אפשר על ידי המחשבה להשפיע על הלב, על האישיות, על מצב הרוח.

 

מסופר על יהודי שחי ברוסיה של פעם. נכנס לביתו חייל רוסי אכזר וקר לב. ברור היה שזה לא ייגמר בטוב… אולי מאסר בכלא סיביר במקרה הטוב. ליבו של היהודי התמלא בפחד. אך הוא נזכר פתאום בנקודה שהמחשבה יכולה להקשיב ללב ולשלוט בו (תנועה דו כיוונית – מבפנים אל החוץ ומבחוץ פנימה). בעזרת מחשבותיו הרגיע את ליבו ובאופן לא מוסבר יצא החייל הרוסי מביתו וכך הוא ניצל.

 

סיפור נוסף הוא סיפורו של הרבי ממודז'יץ, שהיה ידוע בכוח הנגינה הנפלא שלו. בזקנתו חלה ונזקק לניתוח והרופאים חששו להרדימו. אמר להם, "אנגן ניגון. כאשר אשקע ואתרכז בניגון תוכלו לבצע את הניתוח ללא חשש ולא ארגיש בכאב". ואכן כך היה. דבקותו במחשבות הניגון ניתקה אותו מהמציאות והעלתה אותו מעל התחושות הפיזיות.

 

לי אישית קרה דבר דומה בו לא הרגשתי את גופי בגלל מחשבה שחשבתי. לפני מספר שנים היה שלג כבד באזורנו. בלילה ירדה הטמפרטורה לשלוש מעלות. החלטתי לנצל את הזמן וללמוד משהו. נכנסתי לחדר, הדלקתי את מפזר החום וישבתי כמעט שלוש שעות ברציפות ולמדתי. היה לי חם ונעים. כשסיימתי, רציתי לכבות את המכשיר ואז גיליתי שאומנם הדלקתי אותו אך לא חיברתי את התקע לשקע… ובגלל שהייתי בטוחה שהדלקתי את החימום ומחשבתי הייתה שחום נעים מופץ בחדר, לא הרגשתי את הקור. זהו כוחה של מחשבה!

 

נקודה נוספת מעשית בנושא זה היא, שאדם יכול על ידי מחשבתו לשנות את מידותיו ומצב רוחו. אם אדם כעסן, יוכל על ידי חשיבה מתאימה לתקן מידתו וטבעו וכן הלאה.

 

כוח הציור שבמחשבה

 

זהו כוח הדמיון שבמחשבתנו. למחשבה אין גבולות, זמן ומקום. היא משוחררת. כוח הדמיון מאפשר לה לחוות את העבר וגם את העתיד. התנאים הדרושים הם ריכוז רב עד שלא נרגש את הפיזי בכלל, גם דמיון לפרטי פרטים.

 

וכפי שאומר רבי נחמן מברסלב: "דע, שהמחשבה יש לה תוקף גדול, ואם יחזק ויגבר מחשבתו על איזה דבר שבעולם יוכל לפעול שכך יהיה" (ליקוטי מוהר"ן קצ"ג).

 

אז תרשמו לכם:

 

המחשבה היא השתקפות הנפש.

אדם יכול לשלוט במחשבותיו.

הנפש מושפעת מהמחשבות.

המחשבה רושמת רישום בנפש.

המחשבה מספרת לאדם את הלך רוחה של הנפש.

מחשבה שלילית היא הלך רוח שלילי בנפש.

מנוחת הגוף היא הימצאות הגוף במקום אחד ללא ניע.

מנוחת הנפש היא הימצאות המחשבה בעניין אחד בריכוז.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה