מפת דרכים יהודית

שאלות רבות עולות בליבם של יהודים רבים, האם אלוקים קיים? ואם כן, אז למה יש רוע בעולם? ריק אשכנזי הכין מפת דרכים יהודית שתעזור לכם בדרך המלאה בשאלות ותהיות על החיים.

4 דק' קריאה

ריק אשכנזי

פורסם בתאריך 05.04.21

שאלות רבות עולות בליבם של יהודים
רבים, האם אלוקים קיים? ואם כן, אז למה
יש רוע בעולם? ריק אשכנזי הכין מפת
דרכים יהודית שתעזור לכם בדרך המלאה
בשאלות ותהיות על החיים.
 
 
היהודים היו מעורבים בהקמת וכינון הפמיניזם, הקומוניזם, הסביבתיות (סביבתיזם, לצורך העניין) ועוד. הם מהווים 20% מהבודהיסטים של צפון אמריקה, ואחוז גדול של ההינדים האמריקאים וגם של הסיינטולוגים. חלק מהם אפילו הופכים לסוג מסוים של נוצרים שנקראים "היהודים המשיחיים". וכמו שאתם מבינים, הרבה יהודים אוהבים להיות מעורבים כמעט בכל דבר שהסיומת שלו היא 'איזם' או בדת או קבוצה אחרת, חוץ מדבר אחד – היהדות.
 
הרב מיכאל סקובאק, מנהל חינוכי של ארגון יהודים למען יהדות בטורונטו, ארגון אנטי מיסיונרי, גילה שיש שתי סיבות עיקריות שיהודים לא מוצאים ביהדות משמעות: הראשונה, האמונה שהיהדות לא מלמדת איך ליצור קשר עם אלוקים (וברור שהדבר לא נכון). השנייה, תפישה (שגויה מיסודה) שהיהדות לא מספקת עמוד שדרה לצמיחה רוחנית או אישית, אינה מספקת יעד או משימה ומשמעות, שלטענתם קיימים בדתות אחרות או בכל קבוצות ה'איזם' הקיימות.
 
והשאלה היא, למה יהודים רבים מרגישים שהדת שלהם חסרה את המרכיבים הרוחניים והמחייבים והנחוצים האלה בחיים?
 
אצלי, החינוך היהודי הראשון בכל הנוגע לנושאים האלה התחיל לפני כמה שנים, אחרי "שלקחתי את הסיכון" והגעתי לארוחת ליל שבת, ארוחת השבת הראשונה שחוויתי בחיי.
 
אחרי שחוויתי את השבת, אחרי שהרגשתי את החום והנעימות של "אי מתוק באמצע הזמן" המדהים הזה, כמו שהשבת מתוארת בתורה, החלטתי שאני צריך ללמוד עוד על הדת שלי. כן, כי גם לי היו את אותן שאלות כמו לאלה שעזבו את היהדות לטובת "איזם" או דת אחרת:
 
האם יש אלוקים?
ואם הוא ישנו, איך אנחנו מתקשרים איתו?
האם יש לנו נשמה?
למה הטובים סובלים והרעים נהנים ומצליחים?
האם היהדות מאמינה בחיים של אחרי המוות?
 
כשהתחלתי ללמוד ולחוות עוד דברים, גיליתי כי לא רק שהיהדות מלאה בתשובות ערכיות על דברים כל כך מהותיים וחשובים בחיים, ועל שאלות קריטיות וחשובות, אלא שהתשובות יכולות לשנות את החיים ממש.
 
כדי לקבל את החכמה היהודית המלאה, אדם צריך להתחיל את תהליך הלימוד. בואו נציץ במהירות על חלק מהנושאים האלה. אקרא להם "מפת דרכים יהודית" בעזרת נגיע לתשובות היהדות על חלק משאלות החיים החשובות שלא פעם עולות בתוכנו.
 
האם יש אלוקים? זו שאלת השאלות שכל אדם שואל בחייו. כי אם אין אלוקים, חלילה, "אז כל ההתנהגויות מותרות", כמו שכתב דוסטוייבסקי.
 
קיומו של אלוקים הוא עניין של אמונה, אבל בשבילי זה הסתדר עם ההיגיון. בריאה מצריכה בורא. אם אדם היה הולך במדבר ופתאום נתקל במחשב. היה מי שהיה אומר הרוח נשבה כך שהחול הפך לסיליקה (צורן דו חמצני) ומעגלים חשמליים, והשמש סיפקה את האנרגיה עד שהם נמסו והפכו לקופסה המדהימה הזו שאותו אדם גילה ככה באמצע המדבר. ההיגיון כמובן יגרום לכל בר דעת לשאול ולתהות על התסריט ההזוי הזה, אבל אחרים יאמרו שהדוגמה הזו היא בסך הכל איש-הקש ובשום דרך לא קשורה לאיך שהמדע ענה על השאלה לגבי אמיתיות הדברים והחיים. אבל תשאלו את המדענים אם הם יודעים באופן ברור ומוחלט איך החיים נוצרו מחוסר חיים, אם הם כנים באמת הם התשובה שלהם צריכה להיות 'לא', או לפחות 'עדיין לא'.
 
אם יש אלוקים, איך אפשר לתקשר איתו? ביהדות ישנן מספר דרכים לעשות את זה. אחת החזקות והמשפיעות ביותר שגיליתי היא ההתבודדות (התפילה האישית) כפי שמכנה אותה רבי נחמן מברסלב, שיחה בשניים בה האדם מדבר עם אלוקים בשפה שלו, זאת שיחה שנעשית על בסיס יומי, לפחות שעה. אפשר לקיים אותה בכל מקום – בבית, בחדר, בגינה, בשדה, ביער – היכן שנוח לאדם והוא מרגיש פתוח וטבעי. על ידי שאנו שופכים את נשמתנו בפני בורא עולם, כמו שמדברים עם חבר טוב או אבא, נתחיל להרגיש את נוכחותו ונראה את השפעתו בחיינו. בהתחלה אולי זה לא מרגיש כך, אולי לא הכי נוח, אבל ככל שמתרגלים את ההתבודדות כך מעצימים את הקשר עם בורא עולם ומרגישים הכי בבית, כמו שאומרים.
 
דרך נוספת לתקשר עם אלוקים מבוססת על שורש המילה 'מצוות'. מצווה, שמשמעה ציווי ולרוב מתורגמת ל"מעשה טוב". לאלה מאיתנו שחונכו להאמין ש"אם זה טוב, אתה תעשה את זה" וש"אין שום "האם" בחיים", אין שום אינטרס להאמין שיש מי שמצווה עלינו בחיים, ואולי יש לנו מחויבויות קצת טורדניות ומציקות כלפי בני אדם או לאלוקים. אחת המשמעויות של המילה 'מצווה' היא לתקשר או לחבר, לכן בקיום המצוות זו דרך נוספת בה אנו מתחברים ומתקשרים עם בורא עולם. כדי להמשיך את המסע אתם מוזמנים לקרוא את ספריו של הרב שלום ארוש בשדי יער ובגן האמונה.
 
האם יש לנו נשמה נצחית? האם יש חיים אחרי המוות? ולמה אנשים טובים סובלים ואנשים רעים מצליחים ונהנים?אלה השאלות שהתשובות עליהן הן בין הקשות ביותר, ועצם השאלות עצמן הובילו אנשים רבים לנטוש את אמונתם ודרך אבותיהם, ולאמץ "איזם" או דת אחרת, ואפילו היו אלה שהשפיעו על אנשים אחרים לעשות כמותם, כי אם יש אלוקים טוב אז איך ילד קטן חולה במחלה האיומה? ולמה אדם רע נהנה ומצליח?
 
חז"ל מלמדים שזו השאלה שמשה רבינו שאל את בורא עולם כשביקש מהבורא להראות לו את כבודו. במקומות רבים דנים בבקשה הזו, אבל במונחים של ההיגיון הפשוט והטהור, אם ישנו אלוקים טוב, ואנחנו גם יודעים שבחיים האלה אנשים טובים לפעמים סובלים ורעים נהנים ומצליחים, אז אנחנו מבינים שחייבים להיות חיים אחרי המוות, שם הצדק הנצחי קיים ותופס מקום הרבה יותר מהצדק בעולם הזה. הטובים זוכים בשכר עצום והרעים נענשים. למרות שזה הרבה יותר מסובך ממה שאני כותב כאן, וכולל רעיונות שיהודים רבים לא מסוגלים לתפוס ולהבין, והמכילים היבטים מיסטיים-קבליים של היהדות כמו גלגול נשמות ועוד, ההשערה ההגיונית אמורה לדרבן את המעוניינים ללמוד את הנושא. למתחילים, ספריו של הרב בנימין בלך יכולים להיות צעד אחד קדימה במסע. גם הספר "דרך השם" של רבי משה חיים לוצאטו.
 
האם היהדות מספקת צמיחה, יעד, משימה ומשמעות בחיים? עצוב מאוד שיהודים רבים צריכים לשאול את השאלה הזו בכלל. כי מהי המשימה? בחלק של התורה בו בני ישראל נבחרים להיות העם הנבחר, הם מצווים להיות "עם קדוש וממלכת כוהנים". כדי להיות עם קדוש, אנחנו צריכים תחילה לצמוח ברוחניות שלנו, כל פרט ובהמשך בכלליות. אחד הספרים המובילים בתחום הזה ושיכול לעזור לכל מתחיל, הוא ספרו של רבי משה חיים לוצאטו – מסילת ישרים. כמו כן, ספרו של הרב שלום ארוש בגן האמונה יעזור לאדם להגיע למשימת ומטרת חייו.
 
כדי להיות ממלכת כוהנים, אנחנו צריכים להיות דוגמה ומורי דרך לעולם, לחלוק את הערכים שהתורה מחנכת אותנו עליהם. כך נהיה "אור לגויים" כפי שאנו מכונים בספרו של הנביא ישעיה. אז איזו משימה יכולה להיות יותר חשובה, כזו שמוסיפה עומקים אדירים ומשמעות בחיינו מאשר לתקן את העולם כמי שנבחרו להיות שותפיו של אלוקים?
 
כך מצאתי ביהדות, בעזרת מפת דרכים יהודית זו את התשובה לשאלות הכי נשאלות, שלא פעם גם הכי מכשילות ומפילות ומרחיקות, הסברים חיים וקיימים על כל תחום בחיים. הלימוד ביהדות מכיל תשובות נפלאות, אולם הצעד הראשון, כמו בכל דבר בחיים – חייב להיות שלנו! אם אנחנו כבר שואלים את השאלות אנחנו גם צריכים להיות מספיק אמיצים לשמוע את התשובות, שיכול מאוד להיות שיאתגרו את ה'אמונות' הישנות שלנו. בדרך זו אנחנו יכולים להתחיל ללמוד את ה'איזם' היחיד והמשמעותי בכל חייו של יהודי – הג'ודאיזם (היהדות).

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה