מתנות מאומן

מתנות, גם אם הן קטנות, זה משהו שאנחנו אוהבים לקבל. במיוחד, אם מישהו מיוחד כמו רבי נחמן מברסלב נתן לנו אותן. דניס רוזן על המתנות שקיבל מאומן.

3 דק' קריאה

דניס רוזן

פורסם בתאריך 17.03.21

מתנות, גם אם הן קטנות, זה משהו שכולנו אוהבים. במיוחד אם מקבלים אותן ממישהו מיוחד כמו… רבי נחמן מברסלב.

 

מתנות, גם אם הן גדולות מאוד, לא תמיד מגלים מה באמת יש מתחת לסרט והעטיפה שבאו איתן.

 

כי מתנות כמו מתנות, לפעמים מצריכות זמן עד שמבינים איך משתמשים בהן. יש אוכל שצריך להתבשל לאט עד שיהיה מוכן. ויש אוכן טייק אווי – מוכן, כמו צידה לדרך, להשביע את הרעב.

 

מרבי נחמן מברסלב מקבלים את שני ההיבטים של המתנות. בהתחלה, אתה יוצא מאומן עם מזוודה מלאה במתנות, כמו אוכל מהיר שמעמיסים ובתיאבון. ובהמשך, צריך זמן כדי לפרק את המזוודה, להבין מה קיבלנו, כמו האוכל שמצריך בישול איטי.

 

לנסיעה לאומן בראש השנה (כן, קראתם נכון, למרות שאנחנו עוד מעט חוגגים את ט"ו בשבט…) יש את שני ההיבטים המיוחדים הללו, למתנות שמקבלים מהרבי בימים הראשונים, הקדושים והמרוממים, של תחילת השנה.

 

השנה היינו קבוצה גדולה של דוברי אנגלית וזכינו לכמה ימים בהם הרגשנו שעפנו באוויר. עבורי, מה שקרה בערב השני של ראש השנה, כשהרב שלום ארוש והרב אליעזר רפאל ברוידא נתנו לנו שיעורים מאלפים ומעוררים, הרב ברוידא שיחה מקדימה ואחר כך השיחה עם הרב שלום ארוש. הרגעים איתם היו המתנות שקיבלנו מרבי נחמן, מתנות קטנות וגדולות, טייק אווי ואוכל שמצריך בישול איטי, כל אחד לפי העניין שלו. דיבורים שמתובלים עם הרבה תודה ושמחה, התחזקות ואמונה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

שמחה, המנוע של החיים

תפרשי כנפיים, ילדה!

תקבל מה שאתה צריך
זה חלק מהמסע

תשמחו בעצמכם

איש היער

להפוך אנשים ליפים

מה יש לי ביד?

מלא נקודות טובות

לך, חפש את הצדיק!

הנחמן הגדול

 

חינוך הילדים

 

"זה חשוב והכרחי להיות דוגמה אישית לילדים" פתח הרב ברוידא את השיחה, כשהמסר העיקרי שלה היה חינוך הילדים, "עם תפילה והתלהבות והרבה מאוד רגש. חשוב מאוד שנדע להשתמש בזמן הפנוי שיש לנו, כהורים – למשפחה, לחסדים וצדקות, וללימוד התורה. לא לבזבז את הזמן היקר הזה על דברים חסרי ערך, משום שכך אנחנו למעשה מראים לילדים מהם סדרי העדיפויות שלנו בחיים, וזה בטח לא מה שאנחנו רוצים ללמד אותם".

 

כולם הקשיבו לכל מילה שנאמרה, אחרי הכל לא כל יום מקבלים שיעור פרטי משני אנשים מיוחדים כאלה. "יהדות אמיתית היא שמחה ואמונה. נקיטת גישה קשוחה עם עונשים לא משיגה את התוצאות הרצויות. אנחנו צריכים להיות דוגמה אישית של שמחה, של אמונה, של רצון, של לעשות את הדברים מאהבה, להאהיב את התורה ולהדגיש את העובדה שהיא המקור לכל הברכות שלנו, ולשמחה ואושר. בספרו חינוך באהבה, הרב שלום ארוש כותב: "אם אתה חי את זה – אתה יכול לתת את זה!" – זה המסר הכי חשוב תיקחו אתכם הביתה!"

 

השורה הזו עשתה לי הרבה מאוד, גרמה לי לחשוב על כל מילה שנאמרה בה. כי זה באמת נכון, אם אתה חי את הדבר, אתה יכול לתת אותו, אתה יכול להיות דוגמה אמיתית שלו. להצגות וכאילו אין שום תפקיד בדבר האמיתי.

 

"איש אחד נכנס לחנות של חיות מחמד" המשיך הרב ברוידא את דבריו עם משל קצר ומשעשע, ומשך אותי באחת מתוך בועת המחשבות אליה נכנסתי, "וראה שלושה תוכים דומים ועל כל אחד מחיר שונה. אחד עשר אלף דולר, השני עשרים אלף דולר והשלישי חמישים אלף דולר, והדבר היה תמוה בעיניו. הוא ניגש למוכר ושאל אותו, 'למה המחירים של התוכים שונים למרות שמדובר באותו סוג?'. המוכר הסתכל עליו, הסתכל על התוכים ואמר, 'תראה, הראשון יודע את כל החומש בעל פה עם פירוש רש"י'. הקונה נראה המום והמוכר המשיך להסביר, מתעלם מהמבט שעל פני הקונה. 'השני יודע את כל הש"ס (שישה סדרי משנה) בעל פה כולל פירושים'. 'וואו!!!' נפעם הקונה. 'והשלישי' המשיך המוכר… 'אני באמת לא יודע מה הוא יודע לעשות, אבל כששני התוכים האלה פונים אליו הם קוראים לו 'כבוד הרב'….'

 

תפילה שלמה!

 

הרב שלום ארוש דיבר על מה שמספרת הגמרא: שני אנשים חולים מאוד והיו על סף מוות, ושני אנשים שהיה עליהם גזר דין קשה מאוד – רק תפילה של אדם אחד מכל מקרה התקבלה, מכיוון שהייתה תפילה שלמה ובכוונה.

 

"איך יכול להיות?" שאל הרב. "הרי בשני המקרים ארבעת האנשים היו במצב של סכנה גדולה, סכנת חיים ומוות, אבל רק שניים זכו להתפלל עם כוונה ראויה, תפילה שלמה?"

 

התשובה הייתה מהירה. "כדי להתפלל תפילה שלמה, אנחנו חייבים להאמין שבורא עולם אוהב אותנו ורוצה לעזור לנו. רק שניים (כל אחד ממקרה שונה) האמינו בזה ומשכו את ההבנה הזו לתוך התפילה שלהם. השניים האחרים חסרו את המרכיב הקריטי הזה".

 

"איך מפנימים את המרכיב החיוני הזה?" שאל הרב וענה, "על ידי אמירת תודה לבורא עולם! לזכור ולהביע תודה על כל החסדים שהוא עושה איתנו, ועל ידי זה אנחנו מצליחים להבין כמה הקב"ה אוהב אותנו ורוצה לעזור לנו. שום דבר בעולם לא יעצים את התפילה שלנו כמו המודעות לנקודה זו, וקיומה כמובן", סיים הרב את דבריו והותיר את כולם המומים.

 

טייק אווי מאומן

 

לפני שהחג הסתיים, הרב ברוידא הסביר לנו שאנחנו מקבלים הרבה מאוד מתנות מרבי נחמן, אותן נפתח בבית, כל מתנה בזמנה (כמו המאמר הזה). ולא רק, מתנות אנחנו גם מקבלים מכל מי שמלמד אותנו ולו את הדבר הקטן ביותר, וזה יכול להיות הרב שלנו, חבר, מורה או תובנה בתפילה האישית או בחוויית המסע מאומן. המטרה היא להתפלל לזכור, להפנים וליישם אותן בחיינו ברגע שאנחנו מגיעים חזרה הביתה, מכיוון שכך אנו בונים כלים לקבל עוד מאורו המתוק והנפלא של הבורא ולהקרין אותו על הסובבים אותנו.

 

צידה לדרך, מתנות קטנות ואפילו גדולות, טייק אווי – תקראו לזה איך שאתם מרגישים, אבל דעו להשתמש בזה על הצד הטוב ביותר. אחרי הכל, לא כל יום מקבלים מתנות מיוחדות כאלה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה