עדיף משוגע

קשיש בן 70 שרבי נחמן עזר לו בבית דין של מעלה, רב שקול מסתורי הציל את בנו מטביעה, וצחוקם של הציניקנים על כל "המשוגעים" המאמינים. רבקה לוי על ההישג הלא קטן של ימינו.

3 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 17.03.21

בראש השנה האחרון הגיע לאומן קשיש בן 70 לאוהל של תלמידי הרב שיק וסיפר להם סיפור מדהים. הוא הדגיש והבהיר מיד בהתחלה לשומעיו שהוא לא היה אדם דתי, אבל אוהב מסורת ומאמין בדרכו שלו באלוקים.
 
מספר חודשים לפני ראש  השנה הוא החליט לקנות כרטיס לאומן, "בשביל החוויה" הסביר את הדחף המוזר שתפס אותו, "לראות מקרוב במה מדובר". מספר שבועות לפני ראש השנה הקשיש לקה בהתקף לב ונפטר.
 
וכאן מתחיל הסיפור בהא הידיעה.
 
"עליתי לבית דין של מעלה והם אמרו לי שאם אבטיח להם שאקיים מצוות, ובמיוחד את מצוות השבת, הם ייתנו לי הזדמנות נוספת. אמרתי להם שאין סיכוי שאצליח לעשות את זה. אני גם כך אדם מבוגר, מקובע בדרכי, איך אפשר להבטיח דבר כזה?
 
"בנקודה הזו הדברים שם לא נראו לטובתי, בלשון המעטה. וגם כאן למטה, כבר הוכרזתי כמת וכל הטפסים מולאו והועברו למשרד הבריאות.
 
"ואז, בלי שום הודעה או התראה מראש, אור חזק הבזיק ואיש עם זקן הופיע בבית הדין ואמר, "הוא קנה כרטיס, אני אתמודד איתו".
 
"הדבר הבא שקרה היה שהתעוררתי כשאני בתוך הגוף, נס של ממש. זה היה כמה שבועות לפני ראש השנה, היה לי מספיק זמן להתאושש מחוויית סף המוות שחוויתי. לאומן החלטתי להגיע למרות מה שעברתי.
 
מאמרים נוספים בנושא:
מיסטר בו המקועקע מאומן
מכתב לרבי נחמן
אומן? אתה מפוטר!
 
כשהגעתי לשדה התעופה בן גוריון, כמה ימים לפני ראש השנה, עצרו אותי בביקורת גבולות ולקחו אותי לחדר תשאולים. למה? כי במחשב הייתי רשום כמי שנפטר כבר מהעולם. הם חשבו שזייפתי או גנבתי דרכון ומסמכים. בכל אופן, עוכבתי שם כמה שעות טובות עד שהם עשו בירורים עם בית החולים בו נפטרתי וטופלתי לאחר שחזרתי לגוף, וטלפונים לעוד כמה מקומות כדי לברר את זהותי, וכל זה כדי שהם ישתכנעו שאני חי וקיים…"
 
כל שנה בראש השנה בעלי שומע סיפורים מדהימים כאלה של אנשים אצל רבי נחמן מברסלב, הן מהאדם שחווה את המקרה או מקרובים ואנשים שהיו עדים להתרחשות. לפעמים מדובר במקרים של חווית סף מוות, אנשים שחזרו 'משם' וסיפרו מה הם חוו, מה קרה להם בבית דין של מעלה וכדומה.
 
בסיפור של הקשיש, וכמו בסיפורים רבים מהסוג הזה ששמעתי – יש איזשהו מאמץ קטן מצד האדם ואז העזרה הלא צפויה באה כמו גלגל הצלה – המאמץ "הקטן" שהוא עשה היה לקנות כרטיס לאומן ראש השנה. ואז, רבי  נחמן מגיע לעזרתם, מתגלה בדרך מסוימת, כאן או בעולם של מעלה, או על ידי שליחים וכדומה, ועוזר להם בנקודה הקריטית בה הם נמצאים (בין בחיים ובין במוות) ומאפשר להם הזדמנות נוספת.
 
סיפור מדהים נוסף שבעלי שמע בראש השנה היה על רב שאינו נמנה על חסידי ברסלב, אבל הגיע בכל זאת לאומן עם קרובים שלו מחסידות ברסלב. בעודו מתפלל על קברו של רבי  נחמן הוא שמע קול שאומר לו "אתה אפס". הוא הסתכל לצדדים, לאחור ולכל עבר ולא מצא שום אדם או אי מי שיאמר לו דבר כזה. מכיוון שכך, החזיר ראשו לסידור והמשיך להתפלל. ושוב, הקול אמר לו "אתה אפס". ושוב, הוא הסתכל, חיפש, בדק, אבל שום אדם לא היה בסביבה. הוא הניח לזה והמשיך את ענייניו.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
עולם הפוך ראיתי
זה חלק  מהמסע
נשות  אומן
 
זמן קצר לאחר מכן, כשהיה בחופשה עם משפחתו, הוא שמע את הקול תוך שהוא מנמנם קלות, "איפה הילד שלך?" הוא קפץ ממקומו והחל לחפש את בנו בן השנתיים. הוא מצא אותו צף בבריכת המלון עם פנים בתוך המים. עוד כמה שניות והילד, חלילה, כבר לא היה כאן…
 
בזמני הקדמה והמודרניזציה של ימינו, זה כל כך אופנתי להיות ציניים לגבי כל דבר ולא להאמין לדברים שקורים באמת. כולנו היינו בתפקיד 'החכמים' רק כדי לגלות, ולקחת, כמה דברים ברצינות בחיים שלנו. אבל רבי נחמן מברסלב אומר שזאת טעות גדולה. לדבריו, עדיף להיות משוגע מאשר ציני חסר אמונה, כי המשוגע לפחות יאמין באמת כשישמע אותה.
 
כל שנה כשבעלי ורבים וטובים אחרים חוזרים מאומן עם הסיפורים המדהימים האלה, אני מרגישה נפלא וכל כך שמחה שאני מחוברת למפעל הניסים האדיר שנמצא באומן, לפלא העצום והגדול הזה שנקרא רבי נחמן, ולכל האנשים שבדרך כלל נחשבים "משוגעים" ו"טיפשים", בעיניי ה"חכמים" והציניקנים למיניהם, שמאמינים לאמת כשהם שומעים אותה.
 
ובימינו, זה לא הישג קטן בכלל.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה