על הסוכה, על האוכל, ועל היקף המותניים

עם העוגות, ה"לחיים", השתייה והחטיפים, הארוחות עתירות הבשר והשומן, המנגלים והנפנופים בא גם המשקל. מספר טיפים לשמור על היקף המותניים במהלך החג.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

הרבה אנשים חושבים שהם יודעים את הדרך חזרה הביתה. לא, אני לא מתכוון הביתה – לבית עם הקירות והתקרה שאתם גרים בו. כשאני אומר "הביתה" אני מתכוון למצב הראשוני בו היינו. לענייננו – למשקל של לפני.

 

לפני מה, אתם שואלים?

 

כשמחוגי הזמן מראים לנו שהגענו לחודש תשרי, החודש בה"א הידיעה שכל כולו מלא חגים, רובנו מכריזים ש"אחרי החגים מתחילים בדיאטה". וכאן מתחילה הדילמה שאיתה מתמודדים אנשים רבים אחרי החגים: תוספת הקלוריות, המשקל, השומן והכולסטרול שבאים כעסקת חבילה בלתי נפרדת מסעודות החג הנפלאות. שבוע ימים בסוכה מלווה בשמחה, אכילה ושתייה. גם בפסח ושאר חגי ישראל המדהימים והנפלאים בהם זכינו אנו חווים זאת.

 

כדי לעבור את ימי החג הבאים עלינו לטובה בשמחה ובאהבה, הנה מספר עצות מעשיות שיעזרו לכם לשמור על היקף המותניים במהלך סוכות.

 

תיזהרו מעוגות!

 

אנשים רבים רוצים לברך בסוכה בכל הזדמנות שהם נכנסים אליה. אולם, את הברכה אי אפשר לומר אלא אם כן אתה אוכל משהו. מסיבה זו, רבים וטובים אוכלים דברי מזונות (עוגות, עוגיות וכו') כפי השיעור הנצרך, כך שהם יכולים לומר את ברכת "לישב בסוכה".

 

בנקודה זו צריך לדעת שאם אדם אוכל שיעור מזונות שלוש פעמים ביום, הוא מוסיף עוד 840 קלוריות לצריכה היומית. האדמו"ר ממעליץ שליט"א אומר שאדם צריך לברך את ברכת "לישב בסוכה" רק כשהוא אוכל ארוחה ראויה שכוללת נטילת ידיים וברכה על הלחם. אז אל תאכלו עוגות רק בגלל שאתם רוצים לברך "לישב בסוכה". כי אם אדם אוכל שלוש חתיכות עוגה ממוצעות בכל יום במשך כל ימות החג – הוא יוסיף יותר משני קילו! למשקלו. במקום זאת, אנו מציעים לאכול גזר טרי ותפוחים, זה הרבה יותר בריא ופחות משמין.

 

תיזהרו ממשקאות אלכוהוליים!

 

הרבה אנשים עושים "לחיים" בכל הזדמנות שהם מבקרים בסוכות של החברים והקרובים. ישנם אנשים שבקושי נוגעים באלכוהול במשך השנה, אך בסוף מסיימים עם כוס אחר כוס ביחד עם האורחים והחברים. כוסית וודקה או וויסקי וכן הלאה – מוסיפים לכם 70 קלוריות, וישנם משקאות שאפילו מוסיפים לכם 117 קלוריות. שלוש פעמים "לחיים" ביום, לאורך כל החג וחול המועד, מעניקים לכם לפחות עוד חצי קילו למשקל. תוסיפו את זה לעוגות, אז יש לכם בערך 2.5 קילו נוספים שמתיישבים היטב על המותניים. להוסיף משקל זה קל, להוריד אותו – זה כבר אתגר…

 

תיזהרו ממשקאות מתוקים!

 

סוכות הוא זמן שבו ההורים מרשים לילדים ליהנות משתייה מתוקה – מוגזת ושאינה מוגזת, והבקבוקים 'עפים' מהבית אל הסוכה כאילו הצמיחו להם כנפיים. אבל תשמעו את זה, כוס משקה מוגז (לרוב קולה) חובט בכם עם עוד 97 קלוריות, כמו כמות הקלוריות שיש בבירה או בפרוסה וחצי של לחם. אדם ששותה 6 כוסות קולה ביום יזכה בעוד כקילו! במהלך החג, ועוד לא הזכרנו את הנזק לשיניים. נסו דברים טבעיים כמו מים או תה צמחים – משקאות שאין בהם קלוריות.

 

תיזהרו מחטיפים!

 

אנשים אוהבים לנשנש, כך נוהגים לומר. שימו צלחת של איזה חטיף לידכם ותראו מה קורה. עכשיו תוסיפו לזה גם את הישיבה בסוכה ביחד עם הילדים, האורחים או החברים. לרוב זה בא אחרי הארוחה, איזה משהו לנשנוש כמו חטיפי תפוחי אדמה ושאר חטיפים מוכרים, כשהמחיר של התענוג הזה הוא 160 קלוריות נוספות. אז שתי כוסות קולה ושקית חטיף ביום מעשירה אתכם בעוד קילו אם לא יותר! במהלך החג. ושוב, רצועות גזר טרי ומלפפונים הם חטיפים מומלצים והרבה יותר בריאים.

 

אז עם העוגות, ה"לחיים", הקולה והחטיפים קיבלתם 5 קילו שהם שלכם ורק שלכם כתוספת למשקלכם. ועוד לא הזכרנו כמובן את כל הארוחות עתירות השומן והבשר, המנגלים והנפנופים, את הקוגל והקינוחים ואת כמות הקלוריות האדירה שהם מחביאים בתוכם.

 

אמת, מסורת זו מסורת והיא חשובה, אבל כל זמן שאנחנו לא פוגעים בבריאות שלנו. הגוף שלנו לא מחסן כימיקלים ותוספים למיניהם, אל תשכחו.

 

ועוד משהו, הרמב"ם נותן לנו תזכורת חשובה: אל תאכל עד שתתמלא. הבטן, ובעיקר הקיבה, היא כמו מכונת כביסה – אם תעמיס אותה היא לא תעשה את הכביסה, ואם כן אז לא כמו שצריך. על אותו משקל, קיבה עמוסה לא יכולה לעכל כראוי את האוכל, ומשם הדרך קצרה לקלקול קיבה…

 

דרך נוספת להיאבק בהיקף מותניים מתרחב הוא הליכה במשך שעה כל יום. וטוב עוד יותר, בזמן שאתם הולכים לדבר עם בורא עולם. בדרך זו הגוף יזכה לתרגול היומי שלו והנשמה למעדן הרוחני האהוב עליה – התבודדות והקשר עם השם. הכי טוב שיש, נכון?

 

חג שמח ובריא.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה