עשיו והנרקיסיזם

להתגבר על ההרגשה המדהימה והמפעימה ש'אני אלוקים, אני מושלם, ואני אף פעם לא עושה טעויות?' אם אדם לא מסוגל לקבל את העובדה שהוא בשר ודם, צריך נס כמו קריעת ים סוף כדי שזה יקרה.

6 דק' קריאה

רבקה לוי

פורסם בתאריך 05.04.21

להתגבר על ההרגשה המדהימה והמפעימה
ש'אני אלוקים, אני מושלם, ואני אף פעם לא
עושה טעויות?' אם אדם לא מסוגל לקבל את
העובדה שהוא בשר ודם, צריך נס כמו קריעת
ים סוף כדי שזה יקרה.
 
 
עשיו, צאצא של אדום ושל התרבות המערבית המודרנית, הוא דמות מאוד מעניינת. מצד אחד, חיצוניות היא הכל בשבילו: הוא שיחק את הבן המוצלח והמוכשר בבית ובעולם הגדול, הוא דתי, מבין בהלכות, אפילו שואל את אביו – יצחק – כל מיני 'שאלות הלכתיות' ולו רק כדי להרשים אותו. לא הייתה חיה (או אדם) שהוא לא שם עליה את ידיו. 'מבוקש' בקרב הנשים (במיוחד בקרב הנשואות…) צייד מוכשר, עשיר, גנב, רוצח. בקיצור, סופר מציאה של ממש.
 
מצד שני, היה בו צד אפל ונמוך מאוד. עשיו הוא איש אנוכי בצורה שלא ניתן לתאר, חושב רק על עצמו. כשהבין סוף סוף שהנשים שלו עובדות עבודה זרה וזה מצער את הוריו (ואת הצעד הזה הוא עשה רק כדי לזקוף עוד קצת נקודות לזכותו) – הוא מנסה 'לתקן' את הבעיה כשהוא נושא לאישה את בתו של ישמעאל, עוד אישה עובדת עבודה זרה, אבל הפעם עם ייחוס.
 
הוא שומר טינה עמוקה בליבו לאח היחיד שלו, אותה הוא מקיא החוצה גם עשרות שנים אחרי שהוא זלזל והקל ראש ותמורת נזיד עדשים מכר את הבכורה לאחיו התאום יעקב.
 
כן, עשיו הוא אדם דו-פרצופי וערמומי מאוד. בו בזמן שהוא משחק את הבן-יקיר-לי-צ'רמינג של אביו יצחק, הוא מתכנן לרצוח את בנו השני של אביו, אחיו היחיד, התאום שלו – יעקב אבינו. או אם תרצו, תנו דעתכם למה שקורה כמה פרשות קדימה, כשיעקב ועשיו נפגשים אחרי עשרים-ומשהו שנים, אחרי שלא ראו אחד את השני כל כך הרבה זמן. לפני הקהל הצופה והקוראים, משפחתם וחילותיו של עשיו, הוא מחבק את אחיו, מחייך אליו אלף חיוכים ומלא סליחה ומחילה. למה? בגלל שיעקב שלח לו לפני כן מאות בהמות כדי להשביע את האגו שלו. הפיוס לפני כל הנוכחים, הדברים 'היפים' שאמר לו לפני כולם, גורמים למתבונן מהצד לחשוב שמדובר כאן באדם נפלא, מלא עוצמה וחשוב מאוד.
 
למה יעקב עושה את זה?
 
כי הוא יודע שהסיכוי היחיד שלך לצאת מהמפגש עם עשיו שלם וללא פגע הוא לעשות בדיוק את מה שהוא רוצה – שתראה לכולם שהוא טוב, שתתייחס אליו כאילו היה איזה אלוהים.
 
כשהמפגש הציבורי מסתיים, יעקב יודע שהוא חייב להרחיק את עשיו ממשפחתו, ולתמיד. כי מתחת לכל החיוכים וה'איחוד המשפחתי המושלם' כלפי חוץ, עשיו רוצה להרוג אותם. את כולם. כולל את הילדים של יעקב.
 
צד מעניין ונוסף בעשיו הוא, שהמצווה שהוא מתהדר בה והיא ההישג הרוחני היחיד שיש בידיו – היא דיבר מספר 5: "כבד את אביך ואת אימך". והוא כל כך רציני בקיום המצווה הזאת, לפחות בכל הקשור לכיבוד אביו שעדיין לא ראה מה מסתתר מאחורי מסיכת הצביעות של בנו, כולל את הכוונות האיומות להרוג את אחיו התאום. ניסיון שחשב לממש (ולא הצליח) היה גם ביום מותו של אביו. עד כדי כך.
 
כולנו מכירים הסיפור של התאומים הראשונים בתורה, נכון? ובכל זאת, איך זה קשור אלינו היום? עכשיו? לבעיות שכל אחד מאיתנו מתמודד איתן?
 
לפני כמה ימים נתקלתי ברשת באתר שנקרא "Light's House" שעוסק בהפרעות נפשיות מוכרות (שכולן קשורות כמובן לחוסר אמונה, או אמונה באלוקים) והן מהוות את הבסיס והיסוד למה שנקרא 'אנשים רעילים'.
 
חשוב להסביר, אנחנו לא מדברים על אנשים שחווים כישלונות ועושים טעויות בחייהם, הרבה טעויות. כל אדם בעולם עושה טעויות בחייו. זה חלק מהיותנו בני אדם, לכן זו הסיבה שאנו זקוקים כל כך לבורא עולם ולתורה (ולרב שלום ארוש) שיעזרו לנו לאתר את הטעויות, לתקן אותן ולנסות לחזק את עצמנו.
 
אבל 'אנשים רעילים' מבחינה רוחנית הם אנשים כל כך פגועים, בעלי הפרעות נפשיות, כאלה שמזיקים לאנשים הסובבים אותם. מסוכן מאוד להיות בחברתם אפילו לדקות ספורות, במיוחד אם הם אנשים שמחשיבים עצמכם כקרובים לכם.
 
אחת ההפרעות הנפשיות שתפסה אותי נקראת "הפרעת אישיות נרקיסיסטית". נרקיסיסיוס היה דמות במיתולוגיה היוונית, דמות ראשית מאחד מסיפורי 'המוסר' היווניים העתיקים. נרקיסיסיוס האמין שהוא הכי יפה, הכי משולם, הכי נפלא, הכי והכי… כך שאת כל חייו העביר בהערצה מטורפת של עצמו… עד שהפך לפרח. כן, פרח. זה מה שהם מספרים.
 
הנה, גם, על קצה המזלג מעט ממה שהאתר מסביר על אנשי הנרקיסיזם:
 
הם מסרבים לקבל על עצמם אחריות. לא משנה אילו דברים גרועים הם עושים (והם עושים הרבה מאוד דברים איומים) – זה אף פעם לא באשמתם. לעולם, אבל לעולם, לא תוכל לגרום להם להודות במה שעשו, והם לעולם לא יתנצלו על שום דבר.
 
הם שקרנים. הם משקרים כדי להראות את עצמם טובים או כדי להימנע מתוצאות מעשיהם, או לתחמן אנשים, וגם כדי להשפיע עליהם.
 
הם מסתכלים על כולם מלמעלה. הם יודעים הכל על הכל, ואתה אידיוט רפה-שכל לידם, אבל הם יעשו הכל כדי להסתיר את המחשבה הזו, במיוחד את מה שהם מרגישים כלפי 'האמונות המטופשות שלך' משום שהם רוצים שתמשיך לחשוב שהם באמת אוהבים אותך, ושתמשיך לרדוף אחריהם.
 
הם דו-פרצופיים. חיצוניות היא הכל בשבילם, לכן לכפי העולם שבחוץ – כמו במפגש של עשיו ויעקב – הם ישחקו את האנשים האוהבים, הסלחנים, האדיבים והמושלמים. באמת?! לא, בתוך תוכם הם 'מתים' להרוג אותך ואת כל מה שאכפת לך ממנו.
 
הם נקמנים. אם תעיז לשאול אותם מדוע הם מתנהגים כך, או שלא תיתן להם את מה שהם רוצים, או תנסה לבקש מהם קצת כבוד, יחסים אמיתיים והוגנים – אתה מיד הופך לאויב ציבורי מספר אחד! והם יעשו הכל כדי לגרום לך לשלם על זה 'במחיר ללא תחרות'.
 
הם פועלים בשיטת הפסיכולוגיה ההפוכה. לא משנה אילו דברים איומים וגרועים הם עושים לך, הם תמיד יסבירו לך שזה בעצם מה שאתה עושה להם.
 
הם משמיצים את המתנגדים להם. הם ינסו לערער לך את הביטחון, להפוך אותך למטרה מסוכנת שיש להרוס אותה עד היסוד. הם יגיעו לכל מקום כדי לממש את המטרות שהם מציבים לעצמם נגדך – יספרו למשפחה שלך שקרים איומים עליך, 'ירעילו' בדברי הארס שלהם את כל מי שמכיר אותך, אפילו עד לילדים שלך הם יגיעו וינסו להשפיע עליהם, כמובן, עם טונות של שקרים, שהרי הם ידועים ככאלה.
 
בקיצור, אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית הם אנשים איומים. בעולם שבחוץ, הפתרון היחיד שישנו להתמודד עם אנשים שטוענים שהם 'מושלמים' הוא פשוט לנתק אותם ממך ומחייך, והכי חד שאפשר.
 
בתורה, רבקה אימנו מגיעה לאותה מסקנה. היא מבינה שיש בעיה עם אחד הילדים שלה, לכן היא שולחת את יעקב לארץ אחרת, שיברח מאחיו מלא הרוע (והנרקיסיסט). יעקב מבין אף הוא את העובדה שיש בעיה גדולה ורצינית עם אחיו, לכן הוא חווה 'רעידות אדמה' באמונה שלו לילה לפני המפגש-איחוד משפחתי. וכל אותו לילה הוא נלחם בשרו של עשיו – היצר הרע, קרב של חיים ומוות.
 
אתם יודעים מה היצר הרע, הנרקיסיסט המערבי, המלאך של עשיו, אומר לו? יעקב הצדיק, אתה ורק אתה הוא האיש הרע בכל הסיפור. אם לא היית גונב את הברכות מאביך יצחק, הכל היה בסדר. היו לך קשרים משפחתיים טובים עם עשיו אחיך. זו אשמתך, רק שלך, שדברים נראים כך. לכן אלוקים העניש אותך – שלח אותך לגלות, לחיות בביתו של לבן הארמי (הרמאי) שעשה לך חיים לא קלים בכלל.
 
תראו כמה עשיו פתאום קדוש!
 
בזמן שאתה ברחת לארץ אחרת, עשיו הקדיש את כל חייו להוריו! עשיו כל כך אנוכי! עשיו כל כך אדיב! ואתה, מה עשית במשך 20 שנה? בזבזת את חייך בטיפול בבהמות לא שלך, הבאת לעולם כל כך הרבה ילדים שמן הסתם אתה לא יכול לטפל בהם. אה, וגם 'דיברת' עם אלוקים. איך יכולת להיות מנותק מההורים שלך כל כך הרבה שנים?!? אתה בכלל לא אדם דתי, אתה רשע! אתה רק משתמש באמונות שלך להרוס את ילדיך ולשלוט בהם, שיעשו את מה שאתה רוצה. תראה איך הכנסת את דינה לתיבה. פחדת שעשיו יראה אותה? אולי כמעט חנקת אותה למוות?…
 
וכמו כל השקרים הטובים, יש גם גרגיר של אמת. כמו כל השקרנים הטובים, עשיו/היצר הרע יודע בדיוק איך לאתר את החולשה שלך/של יעקב: הרצון החזק שלו לעשות את רצון השם, ובמקביל את החשש שמא הוא לא עושה את רצון השם.
 
הנקודה בכל העניין הזה היא, שיעקב אבינו ידע כמה מסוכנים קרובים עשויים למיניהם. עד כמה מניפולטיביים, דו-פרצופיים, שקרנים ומלאי שנאה. הוא ידע שקשה מאוד להילחם בעשיו, כל שכן לפגוש אותו, משום שאנשים כאלה יודעים בדיוק איך להלביש את היצר הרע הכי גדול ורע שישנו ב'טוב'.
 
היום, העולם טובע בכל מיני הפרעות נפשיות. הפרעות דו קוטביות (מניה דפרסיה) וכל סוגי הדיכאון שהם, בעצם, חוסר אמונה. והתרופה? התחילו להאמין בבורא עולם ותראו תוצאות, עד שהכל ייעלם כלא היה. נכון, יש הפרעות שקשה מאוד לסדוק, אבל אפשר בהחלט להתגבר עליהן. זה יקרה עם הרבה אמונה והמון עזרה מבורא עולם.
 
אבל על נרקיסיזם? על ההרגשה המדהימה והמפעימה ש'אני אלוקים, אני מושלם, ואני אף פעם לא עושה טעויות?' אני לא יודעת. אם אדם לא מסוגל לקבל את העובדה שהוא בשר ודם ובהחלט אחד כזה שטועה, שנכשל, שהוא לא מושלם, שאחרים קיימים רק כדי לשרת אותו – איך אדם כזה יכול אי פעם לעשות תשובה על מעשיו? להתקרב אל הבורא? צריך נס גדול כמו קריעת ים סוף כדי שזה יקרה.
 
עשיו היה נרקיסיסט.
 
המצווה המועדפת עליו הייתה כיבוד אב ואם.
 
אני מכירה הרבה אנשים שמנסים להתקרב לאלוקים, שתפוסים על הדיבר החמישי: "כבד את אביך ואת אימך". אם להורים באמת אכפת מהילדים שלהם, במוקדם או במאוחר, הם יקבלו אותם כפי שהם ואת מה שגורם להיות באמת שמחים, גם אם הם עצמם – ההורים, מסכימים עם זה או לא.
 
אבל הורים שנלחמים באלוקים ובדת שנים על גבי שנים? הורים שגורמים לילדיהם להרגיש רע בגלל שהם מתקרבים לבורא עולם? הורים שמאשימים את המשפחה בכל הפגמים והכישלונות שלהם, ובמיוחד אם זה בגלל הבן שחזר בתשובה? הורים שכל הזמן עושים קיצורים והנחות לכל מיני מצוות כדי שיהיה להם נוח, שנותנים לילדים שלהם 'חופש' ומפחדים 'מהמתקרבים' בגלל שהם 'ילדים שטופי מוח'? הורים ואחים שכל הזמן 'יורדים' על איך שאתה מכבד את ההורים ומקיים את הדיבר החמישי, אבל הם כאלה רכלנים, אנשים שמנצלים את חולשותיהם של אחרים ועושים דברים איומים?
 
אנשים אלה הם עשיו. אנשים כאלה מוכנים לעשות הכל כדי להרוס אותך, את חיי הנישואין שלך, את הנשמה שלך ואת הילדים שלך. ואם אין לך מטען גדול של אמונה באמתחתך וערימה של מצוות במחסנים, הם באמת יכולים לעשות את זה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. נופר

כ"ז אב התשע"ב

8/15/2012

כותבת המאמר איננה מתגאה, נהפוך הוא. כבר נאמר שניסיון הוא מורה טוב במיוחד, וממנו אפשר ללמוד רבות ולהפיק את המיטב. ראשית, ארצה לומר שאין אתה מחויב לגלוש באתר ולהחכים מדבריהם של האנשים המדהימים הללו שמוסרים נפשם וחולקים עם הקוראים את עולמם העשיר, וכמובן, שההפסד כולו שלך. אולם אם אתה בוחר לבקרם, דע לך שלענ"ד נראה לי שהביקורת שלך לא נובעת ממקום נקי של ביקורת בונה, אלא דווקא של יוהרה, ראה את הכתבה שלעיל. לסיכום, אני מציעה לך לערוך בדק בית פנימי עם ריבונו של עולם ואז תראה שהעולם יפה יותר, מבטיחה!

2. נופר

כ"ז אב התשע"ב

8/15/2012

אליאור היקר כותבת המאמר איננה מתגאה, נהפוך הוא. כבר נאמר שניסיון הוא מורה טוב במיוחד, וממנו אפשר ללמוד רבות ולהפיק את המיטב. ראשית, ארצה לומר שאין אתה מחויב לגלוש באתר ולהחכים מדבריהם של האנשים המדהימים הללו שמוסרים נפשם וחולקים עם הקוראים את עולמם העשיר, וכמובן, שההפסד כולו שלך. אולם אם אתה בוחר לבקרם, דע לך שלענ"ד נראה לי שהביקורת שלך לא נובעת ממקום נקי של ביקורת בונה, אלא דווקא של יוהרה, ראה את הכתבה שלעיל. לסיכום, אני מציעה לך לערוך בדק בית פנימי עם ריבונו של עולם ואז תראה שהעולם יפה יותר, מבטיחה!

3. נופר

כ"ז אב התשע"ב

8/15/2012

ליחיעם בס"ד מפרשי התורה, שהזכרת אותם בתגובתך, הינם קדושי עליון, שלא הסיקו דברים בעלמא, אלא שאבו את מקור ידיעותיהם ופרשנותם ממוחם הקדוש והעליון המקושר לעילת כל העילות, ובעל החוכמות כולם- הקב"ה. כמו כן, אם היית בודק את העניין ביתר עמקות היית יודע שלתורה ישנם סוגי "קריאה" שונים, ובשמם הראוי: פרד"ס- פשט, רמז, דרש וסוד, ומכאן, שבקריאה "הפשט" אפשר כביכול לראות את עשיו וישמעאל כנורמליים ונורמטיביים, אולם אם צוללים פנימה, אפשר לגלות, "בין השורות" שהם לא היו מלאכים, בלשון המעטה. מקווה שהועלתי:)

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה