שיווק רבותיי, שיווק!

מבחינתי זה קו אדום זוהר. אני יודעת מה הפרסום יכול לעשות לבן אדם. הייתי שם, ראיתי את זה קורה. שרון רוטר על הזוהר של קדמת הבמה והעמום שמאחורי הקלעים וסחרחרת השיווק.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 04.04.21

מדוע השיווק נהיה חלק בלתי נפרד מחיי? על זה אני תוהה לא מעט בזמן האחרון. הרי כמעט כל מי שבחר להיות עצמאי קיבל כבילט-אין בתוך החבילה הזו גם את הפן השיווקי, צד שלא כולם מוכשרים בו. הבעיה מתחילה כשאתה מאלה שאינם מוכשרים, כי רוב הסיכויים שתעבוד פחות.

 

זה מדהים שלפעמים צריך להשקיע בשיווק הרבה יותר מאשר במוצר שאתה מוכר. כאילו שהשיווק זה העיקר והאמצעי נהיה המטרה – אותו צריך לפתח, בו צריך להשקיע ולעבוד. לפעמים זה נדמה לי כמו עבודה זרה, עגל הזהב של הדור שלנו. זה כבר לא מספיק להיות מוכשר או לייצר מנעלים טובים, העיקר הוא איך אתה מציג את מה שיצרת. מהו התיוג הנכון? מהו קהל היעד? למצוא כמה שפחות מילים שיגידו כמה שיותר. להיות הכי מקורי, נועז, נוצץ, חדש, מבוקש, הכי הכי…

 

אתה נגד כל העולם – מי ינצח???

 

ואולי מי שהכי מוכשר בשיווק הוא לא המוכשר ביותר בתחומו? אולי. 

 

לפי התסכול שבדבריי, אתם בטח מבינים שלא בורכתי ביותר מדי סבלנות לעולם השיווק. ולא רק, זה ממש עושה לי רע עד כדי בחילה כשאני מתבקשת למכור את עצמי. זה מתנגש עם כל עולם הערכים שאני מאמינה בו. כשאני צריכה למכור את עצמי, אני מרגישה שאני אמורה להחצין ולהבטיח לקונה שהוא לא עומד להתחרט על זה שהוא בחר בי. אני אמורה לציין למה כדאי לו לבחור דווקא בי ובכך להאפיל על אחרים. אני אמורה להגדיל את עצמי בעיניו, לגרום לו לחשוב שהוא בוחר באיכות, ביוקרה, בדבר יוצא דופן. יכול להיות שכל אלו נכונים, אבל זה נראה לי כל כך לא נכון לציין זאת על עצמי ומתנגש עם עבודת המידות שלי: לא מוסרי, גאוותני, ובעיקר, אני מפחדת שבסופו של דבר אאמין לזה בעצמי.

 

מאמרים נוספים בנושא:

להצליח לא להצליח

זהירות, מבול של שקרים!

גאווה, כישרון והערכה
שרון רוצה לשיר

כשאתה שר אתה חופשי
חלום ילדות

בנאדם, אתה לא לבד בעולם, שמעת?

היופי שבפשטות

חמישה צעדים להצלחה

הנוסחה הנכונה

איש הבננה

מרשם להצלחה

 

רבי נחמן מברסלב מזהיר אותנו ממפורסמי שקר. מבחינתי זהו קו אדום זוהר. אני יודעת מה הפרסום יכול לעשות לבן אדם. הייתי שם, ראיתי את זה קורה. כולנו נוכחנו בכך במקרה הקיצוני והטרגי של דודו טופז ז"ל. אבל ישנם עוד מקרים רבים לצערנו. ככל שאתה יותר מפורסם, כך אתה מועד לפורענות, כך יש יותר סיכויים שהנפילה תהיה קשה יותר. נכון שזה נראה כיף, זוהר ונחשק. אבל במציאות, זה לא פשוט כלל וכלל. לא נכנס לכל האספקטים העלולים להשפיע על הנפש במצב הזה. רק בעניין השיווק אני מרגישה שהצורך להפוך את עצמי או את המוצר אותו אני מוכרת לנחשק, מקרב אותי בפועל לאותו מדרון מסוכן של להיות מפורסם.

 

אני רוצה לצעוק את האמת לכולם: "אני אדם רגיל, כמו כל אחד. ה' נתן לי מתנה כמו שנתן לכל אחד. לא יכולה לזקוף לזכותי את מה שהוא נתן לי. רוצים לשמוע מה הוא רוצה להגיד דרכי? אשמח להיות שליחתו. לא רוצים? לכו לאלו שמחזיקים סוללת שיווק ותנו לי להישאר אנונימית, אבל עם בריאות הנפש".

 

"אז קחי מישהי שתשווק אותך", אתם בוודאי אומרים.

 

אז הרשו לי לספר לכם חברים, שזה כלל לא פשוט. איש שיווק לוקח סכומים מטורפים פר חודש (אולי את כל המשכורת שלי בערך), ועצם שכירתו לא מבטיחה שהוא באמת יצליח למכור. כבר קרה לי שלקחתי את משרד השיווק הכי טוב שיש ולא מכרתי דבר. גם למצוא אדם שיעבוד על אחוזים זה כמעט בלתי אפשרי. הם בדרך כלל רוצים לעבוד עם אלו שמוכרים כדי להבטיח לעצמם הכנסה.

 

אז תלמדי בעצמך – תשתמשי ברשתות החברתיות – בפייסבוק, טוויטר, וואטסאפ. תלכי לאימון עסקי, תפתחי דף אומן, תשתמשי בחברים שלך שיעזרו לך להפיץ. נכון חברים, הכל אפשרי וטוב ויפה. אבל בסופו של יום, אתה שוב מוצא את עצמך עובד בשיווק וגם מקרקר אחרי חבריך שיעזרו לך, מה שעלול לגרום לאכזבות חוזרות ונשנות, כי מה לעשות שהם עסוקים בחיים שלהם ולא עובדים אצלך?!… גם הרשתות החברתיות הן אליה וקוץ בה. כל החפירות האלו, הצורך לחשוף את חייך האישיים או ללהג פילוסופיות ותובנות רק בשביל להיכנס לתודעה ולמכור עוד מופע? או, ההצפות של מימון המונים שהופכות אותך אדיש לכל יוזמה אישית או חברתית. או, הצורך להוסיף תמונה מכל הצלחה שלך – כי צריך להראות קריירה משגשגת. וחוץ מזה, מי כבר קורא היום טקסטים?

 

אז אם אתם מסוג האנשים שמרגישים עכשיו רע עד כדי בחילה, כמוני, לכו להיות שכירים וחסרי דאגות. ואם הרגשתם לכל אורך הדרך שאתם לא מבינים מה הבעיה שלי – אשריכם! יש לכם סיכוי להצליח בעולם של היום.

 

אני רק מתפללת לבורא עולם שיציל אותי מהלופ הזה – "או שתיקח לי את הצורך והרצון לבטא את עצמי מול קהל, או שתעזור לי לממש את עצמי" – אני אומרת לו. וגם מוסיפה, "אבא, תהיה אתה איש השיווק שלי, אתה הכי טוב בזה מכולם, או לפחות תמנע ממני את ההרגשה הרעה. כן, הבחילה".

 

 

* * *

שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה