שירת הלוי – ראיון עם הזמר משה לוי

הוא ניסה לכבוש את אנגליה עם הגיטרה שלו, אבל גילה שחוץ לארץ לא ממש עושה לו את זה. היום, עם אלבום שלישי וסרט חדש משה לוי מצליח לכבוש את סצנת המוסיקה היהודית בארץ, מבלי שהתכוון לכך.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

הוא ניסה לכבוש את אנגליה עם
הגיטרה שלו, אבל גילה שחוץ לארץ
לא ממש עושה לו את זה. היום, עם
אלבום שלישי וסרט חדש משה לוי
מצליח לכבוש את סצנת המוסיקה
היהודית בארץ, מבלי שהתכוון לכך.

השיר "בר יוחאי" שהלחין – הפך עד מהרה להמנון, ואת "כל השירים" שלו הוא כבר מזמן הקדיש לה’ יתברך, אותו זכה להכיר רק בסביבות גיל 30. אחרי שבתל אביב הייתה לו להקה נחשבת, ששרה באנגלית בלבד, ולאחר שנסע לכבוש את אנגליה עם הגיטרה שלו, עד מהרה גילה משה לוי שחוץ לארץ ושפה זרה לא ממש עושים לו את זה.

עכשיו, עם אלבום שלישי וסרט חדש, הזמר משה לוי הצליח לכבוש את סצנת המוסיקה היהודית בארץ, מבלי שהתכוון לכך.

כשמשה לוי (46) עולה אל הבמה, לקול מחיאות הכפיים הנלהבות של הקהל, 3,000 איש כבר מחכים ומצפים לשמוע אותו. איש מהם לא יודע שלמרות מעמדו המוסיקלי המרשים, להופעות שלו, כמו גם להופעה זו, הוא מגיע באוטובוסים, ולפעמים אפילו תופס טרמפים.

למרות שהוא נחשב לאחד הזמרים הנחשבים ביותר בסצנת המוסיקה היהודית כיום, משה לוי רחוק מלהחזיק מעצמו. הוא מתגורר ברמת בית שמש עם אשתו וילדיו, חי חיים פשוטים להפליא ומתנהל ללא כל גינוני כוכבות.

דייט ראשון עם ה’ – בבלגיה

לוי נולד בתל אביב למשפחה חילונית ובילה בעיר ללא הפסקה שנים רבות מחייו.

"לקראת השחרור מצה"ל התחלתי לעסוק במוסיקה והקמתי להקה. עזבתי את כל ענייני העולם והתמקדתי רק במוסיקה. זה מה שהוביל אותי בחיים, ימים על גבי ימים הייתי מקליט סקיצות, כותב מילים, לחנים, מנגן. כל הזמן הייתי בתהליך של יצירה, יש לי ערימות של מאות שירים מהתקופה שלפני שחזרתי בתשובה".

בהמשך, הקים להקה נוספת עם מוסיקאים נחשבים כיוסי אלפנט ז"ל ועופר הררי. הלהקה הוציאה קלטת ראשונה, שהשירים בה באנגלית בלבד והיא הפכה לאחת הלהקות התל-אביביות המצליחות של האנדרגראונד והופיעה במקומות נחשבים בתל אביב של אז.

לאחר תקופה קצרה נסע לוי לחו"ל כדי "לכבוש את העולם". "נסעתי עם הגיטרה, חשבתי שאני הולך לכבוש את אנגליה אבל לא כבשתי אותה, היא לא מצאה חן בעיניי בכלל, מיד רציתי לחזור הביתה" מודה לוי בענווה ובחן המאפיינים אותו כל כך.

משם, הוא המשיך לבלגיה. "הגעתי לבית כנסת באנטוורפן בשעה 12 בצהריים, זה היה מבנה ענק ויפה ואף אחד לא היה שם, חוץ מאיזה יהודי שעמד שם ושאל אותי מי אני, עניתי לו שקוראים לי משה לוי ואני בדרך לארץ ישראל. מיד הוא פתח את הארון והוציא משם תפילין גדולות ומהודרות ונתן לי. אמרתי לו: למה אתה נותן לי את זה? אפילו לא ידעתי מה עושים עם זה. אבל הוא הפציר בי ולקחתי אותם", מספר לוי על אחת הפגישות הראשונות שלו עם היהדות, בגיל 28.

כשחזר לארץ התחיל תהליך של חיפוש משמעות, בעקבות משבר אישי שחווה.

 

"היה לי הרבה חיפוש. הייתי ממש רחוק. הרגשתי שאם לא קורה פה משהו, הלב שלי מתאבן. צעקתי וצעקתי, למרות שלא ידעתי למי אני צועק. עד שחבר שלי הביא לי את אחד הספרים של רבי נחמן". בתקופה הקשה של הריקנות והחיפוש החל להניח את אותן התפילין שקיבל מהאיש בבלגיה ומאז ועד היום השתמש בתפילין אלו.

"מגיל 30 התחלתי להתקרב ובגיל 31 סוף סוף אזרתי אומץ וחזרתי בתשובה, זה היה כמו להיוולד מחדש, הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים. הנשמה שלי הייתה מאוד מאוד צמאה" הוא אומר היום, 15 שנה אחרי.

"אני לוי והלויים בבית המקדש מתחילים לעבוד בבית המקדש רק בגיל 30, אחר שמגיל 25 מכינים אותם לכך. כך יצא שגם אני, את עבודת הקודש שלי התחלתי בגיל 30" מפתיע לוי.

בתחילת התשובה שלו, הקים את "להקת הלויים" הזכורה לטוב, אך פרש ממנה בעקבות חתונתו. הם עבדו אז על דיסק וכבר סיימו את ההקלטות. דיסק שהקדים את זמנו ומשלב מזרח ומערב. אבל הדיסק עוד לא יצא, ולוי מקווה שהם יוציאו אותו בקרוב.

שנת ה"לוי"

הוא בן 46, "בגימטרייא זה לוי", הוא אומר, ולא פלא, אם כן, שזוהי שנה מאוד מבורכת מבחינתו. בימים אלה ממש הוא מוציא אלבום מוצלח במיוחד, אלבום שכל שיריו שייכים לתפילת שחרית, שכבר מהאזנה ראשונה ניתן לתאר כי עוד ידברו עליו רבות.

אחד משירי האלבום הוא דואט של לוי עם עדי רן. השיר נקרא – "כל יהודי הוא קודש קודשים", על פי ציטוט של רבי נתן שאומר שהוא יכול לתת פירוש לכל התורה – למשנה, לגמרא, אבל לתת פירוש ליהודי אחד פשוט הוא לא יכול.

"זה שיר שמעביר את המסר שכשאתה רואה יהודי אתה לא יכול לדעת מי הוא, מאיפה הוא בא ולאן הולך, לפי העובדה שהוא עם כיפה, בלי כיפה, עם זקן או בלי זקן. לא פעם קרה לי שראיתי איש פשוט ותהיתי על קנקנו ולבסוף התברר לי שהוא צדיק גדול", מסביר לוי מדוע בחר להשתמש דווקא במילים אלו של רבי נתן.

מלבד החיבור החזק של לוי לרבי נחמן מברסלב, הוא מעיד על עצמו כי הוא מאוד קשור גם לרב שלמה קרליבך. "לדעתי, הרב קרליבך הוא החזן שרבי נחמן דיבר עליו בתורה רפ"ב, בחזן שאוסף את כל הנקודות הטובות בכל יהודי ויהודי ועושה מהם ניגונים".

את האלבום החדש מבקש לוי להקדיש לרפואתה של אמו החולה, ולרפואת כל חולי ישראל. "עיקר הרפואה של כל נשמות ישראל היא על ידי עשרה מיני נגינה. על פי רבי נחמן, לניגון יש כוח גדול לעורר את הבריות לה’ יתברך וגם לרפא".

בנוסף להיותו זמר, כותב ומלחין, הפך לוי לשם-דבר גם כמעבד מוסיקלי המוכשר של הזמר שיבי קלר.

בימים הקרובים, ייצא לאקרנים סרט חדש בכיכובו של לוי, "מעשה מביטחון", שם משחק לוי וגם אחראי על המוסיקה בסרט. שיר הנושא של הסרט, "בלוז ביטחון", כבר מופיע באלבומו החדש של לוי. "אני מאוד מתבייש מהמצלמה" מפתיע לוי, שמופיע מול קהל של מאות וגם אלפים, "אבל בשביל ה’ יתברך אני מוכן לעשות הכל, גם להצטלם לסרט".

כל שיר – יש לו מחיר

שלושה אלבומים למשה לוי, וזה עתה יצא אלבומו החדש, משובח במיוחד. אך למרות הסיפוק מהיצירה וההצלחה, הוא לא מסתנוור. "הרבה אנשים מגיעים אלי בחתונות (יש לו להקת חתונות, "איזה טוב ה" יחד עם כוכבא תור, ע.ד) ומספרים לי שהם מתחזקים מהמוסיקה שלי וזה מחזק אותי כי זה לא קל. הייתי מעדיף להיות תלמיד חכם וללמוד תורה בישיבה, אבל אתה לא יכול לברוח מהתפקיד שלך, ברוך ה’, ואני משתדל לעשות הכל לשם שמים. לכל שיר יש מחיר. לפעמים זה בא על חשבון הילדים והמשפחה, וצריך הרבה מסירות נפש לכבוד עם ישראל" מודה לוי בחיוך.

"הנקודה שלי בשירים היא לב נשבר, שירים עם רגש" מסכם לוי, "וה’ יתברך האיר לי שבמקום שהוא ישבור לנו את הלב, בכל מיני דרכים, אני אנסה לשבור לנו את הלב בנעימות, במוסיקה. זה מה שאני מנסה לעשות עם המוסיקה שלי".

 

רבי נתן

בלוז ביטחון

תודה

לרכישת הדיסקים של משה לוי בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה