שלום בלי גדרות

זה מצחיק, או שלא, אנחנו רוצים שלום, שזה פיוס ואחווה, אבל לאן נגיע עם כל הגדרות והמחלוקות בינינו? איך בכלל אפשר לדבר על שלום בחוץ כשאין שלום בפנים?

3 דק' קריאה

יעקובה ברוקס

פורסם בתאריך 17.03.21

זה מצחיק, או שלא, אנחנו רוצים
שלום, שזה פיוס ואחווה, אבל לאן נגיע
עם כל הגדרות והמחלוקות בינינו?
איך בכלל אפשר לדבר על שלום בחוץ
כשאין שלום בפנים?
 
 
באותו מעמד מפורסם שלא יישכח לעולם – מעמד הר סיני, בורא עולם נתן לנו את התורה. תורה אחת לכולנו, בלי שום סיווג, מיון או קטלוג כלשהו. רק תורה אחת, מסורת אחת לכל העם היהודי.
 
בהמשך, חווינו כמה דברים. אחד המובהקים שבהם הוא אותה מחלוקת מפורסמת של קורח ועדתו. קורח חשב שהוא יודע יותר טוב משליחו המסור והנאמן של הבורא – משה רבינו. הוא חלק עליו והשפיע על קהל גדול במחנה ישראל, שעמד לצידו מול משה ואחיו אהרון כהן גדול. התוצאה, כמו שכולנו יודעים, הייתה אסון נוראי. אותה קבוצה, שהם חלק מעם ישראל, נבלעו באדמה ביחד עם כל רכושם.
 
אם לתוצאה של סטייה מציוויי התורה יש השלכות כאלה גדולות וכואבות, כמו שראינו עם קורח, מה גורם לנו לחשוב או להאמין שבימינו זה יהיה אחרת? פלא גדול הוא, ביהדות נוצרו קבוצות וזרמים שונים. זאת כמובן לא הדרך היהודית שקיבלנו בהר סיני. יש רק תורה אחת ודרך אחת לעם אחד! ואם אדם או קבוצה מרגישים שהם לא מסוגלים לקיים מצוות מסוימות, זה לא נותן להם זכות כלשהי להקים זרם שמתפלג מהיהדות המקורית ולהפוך את הקשיים והמגרעות שלהם למשהו חוקי. הדרך החוקית היחידה היא התורה כפי שניתנה למשה רבינו בהר סיני.
 
כולנו הולכים בשביל של חיינו, המסלול המיוחד רק לנו לתיקון נשמתנו. כולנו כאן כדי ללמוד, לכן אם קשה לנו ואנחנו כנים עם עצמנו נגלה אנחנו צריכים לדעת את הדבר הכי חשוב, זאת יכולה להיות תגלית ללא מעט אנשים: אף אחד מאיתנו לא מושלם! לכולנו קשה, וזה בסדר. כי קשה, זה קרש קפיצה. קשה, זה מנוף אדיר להתעלות! אבל אנחנו צריכים להיות כנים עם עצמנו ולראות איך אפשר להתקדם מהנקודה הזו הלאה. כולנו כאן כדי להיות אנשים טובים יותר. קחו את הכל לתפילה האישית שלכם (ההתבודדות) ובקשו מבורא עולם עזרה, שיראה לכם מה צריך לחזק, ונסו לעשות ולחיות כל יום את הטוב שבכם. 
 
אנחנו, העם היהודי משפחה אחת גדולה. חזרנו לארצנו, לבית שלנו, לארץ המובטחת לנו עוד מימי אברהם אבינו. כן, הגולים חוזרים הביתה, תודה לא-ל, אולם הסכנות תמיד סובבות אותנו, כשהמסוכנת ביותר היא המלחמה שיש בינינו, וכתוצאה מכך האומות מתגרות ואפילו נלחמות בנו. ככה זה פועל, כך בורא עולם מעביר לנו את המסרים שלו. אתם חושבים שרק בגלל הגדרות שהצבנו בגבולות הארץ אנחנו יכולים להרגיש בטוחים? תחשבו שוב, כי רק בורא עולם יכול לתת לנו להרגיש בטוחים. הוא מתקשר איתנו דרך המסרים, העדינים אומנם, אך אם לא ננסה לברר ולהבין אותם הם יהפכו לקולניים יותר. ממש כמו שהורה מחנך את ילדיו, כי אנחנו הילדים של אלוקים.
 
הסכנות אורבות בכל מקום ונראה שהן לא מפסיקות. אנחנו שמים גבולות בין אחד לשני, בין קבוצה לקבוצה, ובורא עולם שם את הגבולות שלו סביבנו. האם הבנו את המסר? לא.
 
להקשיב, לפקוח את העיניים- זה מה שאנחנו מתבקשים לעשות. לדבר עם הבורא ואז לראות איך כל המסרים והפעולות קשורים זה בזה. למה צריך כל כך הרבה גדרות סביב ארצנו? מכיוון שאנחנו שמים גדרות ומחיצות בינינו, בין אנשים וקבוצות, בינינו ובין בורא עולם. אנחנו יוצרים יותר קבוצות, אבל מאיזו סיבה?!? כולנו הגענו, כפרטים נפרדים, לעולם הזה למטרה אחת: לתקן את נשמתנו, ובורא עולם חיבר אותנו לעם אחד עם תורה אחת ודרך אחת! לכן הדרך היחידה להשיג את המטרה שלשמה ירדנו לעולם הזה היא להיות עצמנו!
 
לשכן או לקולגה מהעבודה – לכל אחד התיקון שלו, לך יש את התיקון המיוחד רק לך. אז למה להתגאות? למה לדבר על אחרים? למה לריב ולהיות במחלוקות כל הזמן? הרבה מתרצים את זה ואומרים שזה בגלל האגו. כן, האגו שמכניס אותנו לכל מיני חדרים מקוטלגים כי זה מרגיש נוח ובטוח, רק שהטיעון הזה בא מצד השקר. אל תשכחו שככל שהאגו נמצא עמוק בתוכנו השכינה הקדושה ובורא עולם לא נמצאים איתנו – "אין אני והוא גרים במקום אחד", אומר הקב"ה על הגאוותן.
 
תראו לאן כל הגדרות והמחיצות, המחלוקות והפילוגים האיומים האלה מובילים אותנו – מלחמות פנימיות, אלימות, ריחוק וניכור… זה אפילו הגיע עד למקום הקדוש ביותר לעם ישראל – לכותל המערבי! הייתכן?!?
 
וכמה אנשים סובלים? כמה ילדים חולים ורעבים? כמה איומים של מלחמות קרובות או שנראות באופק מרחפים מעלינו? כמה מסרים אנחנו צריכים עוד לקבל כדי שנבין סוף סוף את מה שבורא עולם רוצה לומר לנו? ואגב, המסרים האלה מאוד ברורים, יש מי שמבין אותם ויש מי שמעדיף להתעלם מהם, לטמון את הראש באדמה ולהמשיך הלאה, להגיד 'הכל בסדר', 'זו תקופה שתחלוף'. אבל זה לא כך! העולם משתנה, הזמן משתנה, דברים קורים ובגדול! ואנחנו צריכים להיות מודעים לזה.
 
הקב"ה מכנה אותנו "ממלכת כוהנים", העם אותו הוא בחר להיות לו בנים וממלכת כוהנים, עם שצריך להיות אור לגויים, להפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו. כן, תיקון העולם זה העניין של עם ישראל. ואת זה אי אפשר להשיג במחלוקות, בפילוגים, בכעס, באיבה, בשנאת חינם, בהרס וחורבן פנימי, בתקיפת יהודים על ידי אחיהם. זאת לא הדרך!
 
רק עם אהבה ואחדות זה יקרה.
 
אהרון כהן גדול אהב את השלום יותר מכל דבר אחר ועליו נאמר – אוהב שלום ורודף שלום. רק כך נצליח, רק כך נהיה נאיר את העולם באמת!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה