שמחת החופש האמיתי

חג הדמוקרטיה עבר ופנינו אל חג החירות האמיתי. זה הזמן לבדוק את המתנה הענקית שמעניקה לנו את שמחת החופש האמיתי, ולא בגלל הסקרים או תוצאות המדגמים.

3 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 05.04.21

בתור חוזרת בתשובה, ניתנה לי הזכות לבחור שוב ושוב בדרך בה בחרתי ללכת. זוהי באמת מתנה ענקית, מכיוון שהיא מקנה לי את החופש לבדוק שוב ושוב את עצמי ולכן ברור לי איפה אני נמצאת ולאן אני שואפת להגיע בבוא היום.

 

ברוח חג הדמוקרטיה שעבר עלינו לאחרונה, ושבו לכל אחד מאיתנו ניתנה הזכות לבחור את המנהיגות התואמת את עמדותיו, עלינו לזכור שגם חיינו הם רצף של חגי בחירות בהם ניתנה לנו היכולת לבחור. וכמו בתוצאות הבחירות לממשלה, התוצאות בחיים לעיתים תואמות את רצונותינו ולעיתים הפוכות ומאכזבות.

 

כולנו בוחרים כל הזמן ובכל עניין בחיינו, אבל לפעמים אנחנו לא שמים לב לזה. מתוך הרגל או שגרת החיים אנו נגררים למצב בו נדמה לנו שאין לנו באמת בחירה, דבר שיוצר פעמים רבות תסכול ותחושת התקרבנות.

 

מאמרים נוספים בנושא:

קדחת הבחירות

הכל בשליטה

הולכים לבחירות

מישהו איבד את השליטה

 

וזה קורה לכולנו. גם כשיש לנו מודעות ובדיקה מתמדת, כמעט תמיד יימצא איזה מקום בו נמצא את עצמנו כביכול "מובלים לטבח", מונעים בלית ברירה ובלי יכולת לנווט את המערכה ולבחור בכיוון הרצוי לנו. זה מצב מאוד מבלבל, כי בעצם גם שם יש לנו בחירה, רק שאיננו מודעים לה.

 

יש לי חברה שבעלה אוהב את השם באמת ומקיים מצוות בשמחה גדולה. היא עצמה פחות מתחברת והייתה מעדיפה לא לשמור את השבת. ובכל זאת, למען שלום הבית היא מכבדת את בעלה ומשתפת פעולה עם רצונותיו. המצב הזה גורם לה לעיתים קרובות תסכול ומרמור, כי היא מרגישה מחויבת לשמור שבת ושהיא סגורה כמו אריה בכלוב, בזמן שהייתה רוצה להיות ציפור דרור.

 

לפעמים זה מרגיש לה כאילו אין ברירה והיא אנוסה לכבד את בעלה בנושא שמאוד משמעותי עבורו, וזה כמובן בא על חשבון החופש שלה. כך היא, כביכול, מאבדת את זכות הבחירה שלה בעניין. אבל, בעצם, כשמסתכלים על המצב מבחוץ, רואים בבירור את הבחירה שהיא עושה, אפילו שהיא כנראה לא שלמה איתה. הבחירה לכבד את בעלה ואת שלום הבית עולה על הרצון לנסוע ולטייל בשבת, והיא בוחרת בה כל שבוע מחדש, למרות שנדמה לה שהיא נגררת לכך בעל כורחה.

 

נכון, זאת דוגמה מורכבת ולא קלה אך פעמים רבות בחיינו ישנם מצבים מורכבים, לכן חשוב שנזכור תמיד שיש לנו בחירה בהם, אפילו אם היא לא מושלמת או שאיננו שלמים איתה.

 

כשאנו מודעים לבחירה הקיימת, כל רגע אפשר לפעול מתוך עמדה חזקה ומושכלת יותר, במקום מתוך חולשה ונגררות.

 

חלק בלתי נפרד מהדת היהודית היא יכולת הבחירה. זה ההבדל בינינו לבין המלאכים, לכן הקב"ה ברא את היצר הרע ונתן לנו יכולת לבחור בין טוב לרע, קודש לחול, טומאה וקדושה וכדומה. אך גם כאן, לפעמים נדמה שאנו פועלים ללא יכולת בחירה. מתפללים בלי רצון ורק מתוך הכרח, מסתפקים במקום שבו אנו אוחזים בלי רצון להתקדם ולזוז ועוד.

 

ויש את הפעמים שזה ברור מאוד, כמו במקרה של תפילה ארוכה במיוחד בבית הכנסת ומכל עבר נשמעים קולות של תלונה בנשיפות של  'פוף ואוף'. או כשיושבים בשיער הלכות אחרי מנחה של שבת וחלק מהציבור מבקש לסיים את השיעור בזריזות, כדי להספיק למנוחת הצהריים. אבל האמת היא, שהנוכחות בבית הכנסת איננה חובה, היא זכות ואפשר לבחור לצאת מהתפילה או מהשיעור במקום להתבאס ולהרגיש מסכן וחנוק.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

בחירה, לא בריחה

הזכות לבחור

חופש הבחירה

 

המצוות הן מתנה גדולה שניתנה לנו מהקב"ה למעננו בלבד, ולא למענו. אנחנו בוחרים לקיים או לא לקיים אותן, אבל כדאי לזכור שמה שבחרנו לעשות יהיה מתוך רצון ושמחה ולא מתוך כפייה ותחושה של חוסר ברירה!

 

כשמשהו נכפה עלינו, במיוחד אם זה דבר פרטי, הוא מיד נמאס עלינו ואנו מרגישים איום על העצמאות שלנו. גם אם אנו כופים על עצמנו דבר מסוים, עלינו לזכור שזאת בחירה שלנו ורצוי וכדאי שהדבר ייעשה מתוך רצון ושמחה, ולא מתוך מיאוס ותיעוב.

 

באותה מידה לא כדאי לכפות על אף אחד אחר את המצוות, אפילו אם אלו הילדים שלך. תמיד כדאי לתת להם תחושה שיש להם בחירה חופשית ולנסות לעורר את הרצון ולא את ההכרח.

 

ולסיום, למרות שיש לנו יכולת ואנחנו אכן ממשיכים שוב שוב לבחור, צריך לזכור שגם אחרי שהגענו להחלטה ישנו אותו מקום שבו ידנו אינה משגת. זה המקום בו נוצר רווח לבורא עולם להיטיב עימנו ולהפעיל את תוכניתו האישית, הפרטית והנסתרת מעינינו. לכן גם אם כביכול נראה לנו שבחרנו בחירה שגויה אל לנו להתעצב, כי הכל מאיתו יתברך והוא בוודאי ינתב את דרכנו בצורה הטובה ביותר עבורנו.

 

* * *

שרון רוטר, רעיה, אמא, זמרת, כותבת ואוהבת לשאול שאלות ולקבל גם תשובות. נמצאת בתהליך של חזרה בתשובה כשבע שנים באופן מעשי, אך כבר יותר מעשור מעוניינת להתחבר ולחקור את שורשיה היהודים. את התפנית החדה שפתחה לה את הלב ואת האמונה בבורא עולם היא זוקפת לזכותו של רבי נחמן מברסלב ומשנתו. אתם מוזמנים לכתוב לשרון רוטר בכתובת: sharonroter@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה