שער האמונה

"ברוכים הבאים לחיים" הוא אומר לנו כשהוא פותח את השער, ואנחנו עומדים ומסתכלים. הוא מסמן לנו להיכנס, אבל אנחנו מתלבטים. ככה זה כשמגיעים לשער האמונה.

4 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

"ברוכים הבאים לחיים!", פותח בפנינו רבי  נחמן מברסלב את השער לדבר הכי גדול שיכול להיות – החיים, ומזמין אותנו להיכנס.
 
ומה זה אומר? להתחיל כל פעם מחדש עד שניכנס אל האמונה. שנזכור את האמת תמיד. הרבי מביא אותנו אל שער האמונה, לחיים של אמונה. המושג נשמע פשוט, אבל הוא דבר גדול וגבוה מאוד, משהו אלוקי.
 
כשאדם חושב על אמונה הוא מעלה את השכינה הקדושה. זאת מחשבה שמכילה את כל הקדושה. כי אמונה היא קדושה. זה לזכור שבורא עולם כאן, איתנו. שהוא ברא את העולם. שהוא רוצה אותנו. הוא רוצה את התורה, שנאמין בתורה שהוא נתן ונותן לנו כל הזמן. האמונה מראה לנו כמה ברי מזל אנחנו, איזה תענוג ונחת רוח אנחנו גורמים שם למעלה בשמים עם כל מצווה שאנו מקיימים. האמונה גדלה באדם, זה אור של אמת, של מודעות רוחנית שמתפתחים באדם. ככל שהוא יודע יותר, הוא יבין שהוא לא יודע כלום. ככל שהוא יודע, הוא מרגיש יותר את הנוכחות של בורא עולם.
 
אפילו טיפת אמונה, זה גם טוב. כי צריך להתחיל עם משהו. אלוקים רוצה משהו מאיתנו, אפילו קטן, והוא מרחיב ומגדיל את זה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
במקום שהשכל נגמר
זה חלק מהחיים
מכתב של בעלת תשובה
שריר  האמונה
 
כשמסתכלים על זה, מגיעים למסקנה שכאן אין שום דבר. כי למה בורא עולם ברא את העולם? ועוד ככה? כדי שנתקן אותו. עם מה? עם אמונה. בורא עולם רוצה תורה, תשובה, מצוות, חסדים… אבל מה הכי הרבה? אמונה. את האמת, גם אם היא לא ממש זורחת לנו. בורא עולם תמיד רוצה משהו שונה מאיתנו. דיכאון ושאלות הם דברים שבשגרה אצלנו. 'אולי אלוקים לא אוהב אותי?', 'אולי הוא לא רוצה אותי?' ועל כל הבלבולים האלה אנחנו מתגברים עם אמונה – 'אני יודע שאבא שבשמים כן אוהב אותי! הוא רוצה אותי! אני חשוב לו!'. יש אמונה, אין שאלות. גם אם אנחנו לא רואים שום דבר. גם אם קשה. זו הקרבה עצמית. זה שלום הבית שלנו. שאלות ועוד שאלתות. למה משיח עוד לא בא? למה העולם נראה כך? עזבו את זה, מה שאלוקים רוצה מאיתנו הוא רק אמונה פשוטה. זה השער להכל. לרוחנית שלנו. לקדושה האישית, להצלחה, לפרנסה, לשלום בית, להכל. יש אלפי דרכים שמבטאות את הנקודה החשובה הזו בכל יום. עם קצת אמונה בכל המצבים שאנו חווים, אנו זוכרים שבורא עולם מסתכל עלינו, רואה הכל ומתענג מכל מה שאנו עושים בקדושה.
 
ומה קורה לאדם עם אמונה? הא, הוא חי בגן עדן. הוא רואה את המלך. הוא יודע שהוא עובד אצל המלך. הוא יודע איזה אושר ותענוג הוא גורם לו. יש יותר מזה? זה מה שרבי שמעון בר יוחאי גילה לנו – מהי אמונה. אני כאן. אל תעשו ביג דיל מכל דבר בעולם הזה. בורא עולם יעזור. אל תחשוב שמה שאתה עושה לא שווה, כי הוא שווה ויקר מאוד לבורא עולם. אל תאמר שהעולם הזה חסר משמעות, כי יש בו המון משמעות, במיוחד בשבילך, לעניינים הפרטיים שלך, לתיקון שלך, לייחודיות שלך.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
אבא, יש דברים שלא ידעתי
אמונה, אסטרטגיה  לשלום
אמונת  החתולים
ידיים  של אמונה
 
כבד את אביך ואת אימך. אמונה עוזרת לנו לקיים את הדיבר החמישי היקר והחשוב הזה. כי בלעדיה, בן אדם יכול לשאול על מה יש לו בכלל להודות להורים שלו? על זה שהם הביאו אותו לעולם מלא סבל?!?!
 
כשקיבלנו את התורה, העולם כולו רעד. הקיום המרכזי של התורה הוא האמונה. כשאדם מקיים מצוות הוא מעלה ניצוצות. הקדושה  האישית ושמירת  הברית נועדו להפריד אותנו מהקליפות, החיצונים והמזיקים. אנחנו כאן לתקן תמיד, רבי נחמן אמר את זה. אנחנו צריכים להאמין שבורא עולם איתנו, כאן ממש.
 
בהר סיני ראינו איך כל מצווה מעלה ומטהרת את השכינה הקדושה. ראינו בשביל מה הבורא ברא אותנו. כל רגע שאנחנו לא חוטאים אנחנו מעלים את השכינה. כל מצווה עושה נחת רוח ותענוגים לבורא. כי המצוות הן לא רק 'עשה' ו'לא תעשה'. כשאדם תופס את עצמו ומתגבר על התקף הזעם והכעס שתופסים אותו – הוא יודע שהוא השיג דבר גדול בחיים. התורה נותנת לנו חיים. זה אושר שאי אפשר להשוות לשום דבר בעולם. היא מראה לנו איך להתקרב לבורא. היא מראה לנו שאנחנו לא לבד, שאבא שבשמים איתנו תמיד. כל מיליארדי הבריות כולן נכללות בתורה. כל יום הוא בריאה חדשה. כל תפילה. היום, אני לא אותו אדם שהייתי אתמול. זאת התורה שקיבלנו בסיני.
 
כשאדם נכשל, קשה להאמין, אבל הוא יכול להילחם, להחזיר בחזרה. זה התענוג הגדול שם בשמים, כשאדם נלחם במחשבות השליליות שלו. הוא נלחם במידות הנפש הרעות שלו. הוא רוצה להיות אדם טוב יותר. וזה משיג את הכל. אחרי קבלת התורה היה חטא העגל. ראינו את הצורך להאמין בצדיקים. הצדיק מגיע לגבהים רוחניים עצומים ויכול להעלות את התפילות והמצוות שלנו. הוא יכול לעורר את רחמיו של הבורא עלינו. רבי שמעון בר יוחאי, באידרא רבא, אמר "רק אני יכול לעשות את זה". זאת הדרגה של רבי נחמן מברסלב, נשמת משיח, שהייתה גם אצל רבי שמעון. זו הדרגה של צדיק האמת. בלי זה, הכל היה חשוך. אבל משה רבינו נתן לנו את התורה שוב, הוא בנה את המשכן. הייתה דרך לתקן הכל. כולם היו שמחים וזה מה שיהיה לנו בבית המקדש שיבנה במהרה בימינו, אמן.
 
אחרי החורבן, הצדיקים ראו שיהיה קשה לשמור ולקיים את התורה. אנשים ישכחו מהאמונה. חלקם ילמדו, אבל לא תהיה להם אמונה. לא תהיה להם דרך לשמור את התורה. כשאנחנו מדברים על אמונה, אנשים חושבים שאנחנו משוגעים. דברו איתם על כסף ותראו איך הם בעניינים, כי מה זאת אמונה? אבל זה הדבר העיקרי – להאמין בבורא עולם ולהיות קרובים אליו. אנחנו צריכים 'להחזיק' בבורא. היום כולם מדברים ומנסים להבין במי 'אוחזים' ובמי לא. אנחנו צריכים לאחוז רק בבורא! כן, אנחנו נופלים, ונמשיך ליפול, אבל התורה נותנת לנו דרכים להרים את עצמנו ולהמשיך הלאה. דרך להחיות את עצמנו ולהתחיל מחדש! 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה