תחנת קניה אחת

נו, ומה נגיד בסוף? שהיה מבצע של 'אחד פלוס אחד'?... אז תלחצו על הברקס של העגלה, תעצרו בצד, ותבדקו שוב את רשימת הקניות שלכם.

3 דק' קריאה

הגר דוויג'י

פורסם בתאריך 06.04.21

נו, ומה נגיד בסוף? שהיה מבצע של
‘אחד פלוס אחד’?… אז תלחצו על
הברקס של העגלה, תעצרו בצד,
ותבדקו שוב את רשימת הקניות שלכם.

מגמת המכירות בשווקים של היום מסתמכת על שני עקרונות:

עיקרון ראשון – חווית קניה. עיקרון זה אמור ליצור חוויה פסיכולוגית חיובית אצל הלקוח, דבר המתבטא באווירה טובה, הנאה מהסביבה, מוצרים ארוזים יפה ובצבעים מזמינים ובכלל, הרגשה כללית טובה.

עקרון שני, והחשוב ביותר – "תחנה אחת". עיקרון זה יוצר תחנת עצירה ללקוח, דבר שמסמל את כניסתו של הלקוח לחנות שבה הוא ימצא הכל מכל. במקום כזה הוא ימצא את כל מה שהוא צריך, כך שלא יהיה לו צורך לגשת לחנויות נוספות. יצירת צורך ללקוח להגיע דווקא לאותה החנות על מנת לערוך קניות מבלי לכתת רגליים בכמה וכמה חנויות שונות, כי שם יש הכל.

למשל, הסופרמרקט הטיפוסי של ימינו. מישהו זוכר את המכולת ואחותה הקטנה "צרכניה" הנחמדות והתמימות של פעם? מקום קטן עם הרבה חום ומוצרי בסיס אותנטיים: חלב בשקית, סופגניות כל השנה, ואפילו כריך שמכין בעל המכולת…

מהמכולת נולד המינימרקט שהתפתח לסופרמרקט שהתפתח לרשתות וכן הלאה.

היום, כשאתה מגיע לסופרים הגדולים שיש במרכזי הקניות אתה מוצא שם הכל, החל מכלי בית, מוצרי חשמל, צעצועים, ספרים, שטיחים בגדים, מאפיה, מעדנייה, אה…. וגם מוצרי מזון.

הכל מסודר, יפה ונקי, עם מרווח לעגלה גדולה.

שמתם לב שבחוויית קנייה ובתחנת קנייה אחת היום אפילו אפשר לקנות מזגן בסופר?…. מי היה מאמין?! איפה התמימות והפשטות של המכולת הרגילה שגדלנו עליה?…

ברוך השם, עדיין אפשר למצוא אותן במקומות מסוימים, כי לא יעזור כמה "נבלה" (זה יותר בילוי מקניה) בסופר הגדול ונשלם יותר, כי זה שווה בשביל החוויה, תמיד נצטרך "השלמות" – ביצים, חלב וכדומה, דבר שיחזיר אותנו למכולת הקטנה.

עוד דבר חשוב שיש לשים לב אליו הוא, כאשר אנחנו נכנסים לסופר נעשה סיבובים של קילומטרים ו’נשטוף’ את העיניים במוצרים שונים ויקרים עד שנגיע למוצרי היסוד, במחלקת הבשר והחלב.

אבל לנו בתור צרכנים יש בחירה.

יש לנו אפשרות לערוך קניות בסופר מפואר נקי ומאוורר עם מגוון מוצרים שונים וכמה סוגים שונים, מהקטן עד הגדול ביותר, בתחנה אחת. ויש לנו גם אפשרות לעשות קניות עם תחנות עצירה: מוצרי מזון במכולת, ירקות ופירות אצל הירקן, עוגות במאפיה. כל אחד מוכר את מה שהוא עושה הכי טוב.

דבר נוסף וחשוב שכדאי מאוד לדעת: לקניות חשוב להגיע עם רשימה מסודרת. במכולת השכונתית, למשל, העגלה בדרך כלל יותר קטנה ויש הרבה פחות פיתויים לקנות דברים מיותרים שעולים ביוקר.

מצד שני, בסופר החוויה גורמת לרוב לסטות מהרשימה והעגלה שבדרך כלל יותר גדולה מתמלאת מסיבוב לסיבוב.

אם נתבונן על המצב היומיומי הפשוט הזה נוכל להבין שאלו הם בעצם חיינו הרוחניים.

השם הוריד את נשמותינו ונתן לנו חיים על פני האדמה עם רשימת קניות מסודרת – תורה קדושה, מצוות וחוקים – אותם התחייבנו לשמור ולקיים (כמו שהבטחנו לאמא ביציאה מהבית לקנות רק חלב וחזרנו עם ארטיק…)

בחיים אנו נתקלים ב’סופר הגדול’. היצר רע דואג להסיט את המחשבות הטובות ממוחנו שחס וחלילה לא יהיה לנו הרהור תשובה ולוכד אותנו ב’חוויית הקניה’ שלו, אבל בסופו של דבר מגיעים לקופה ומסתבר שלקנות אצלו זה יקר.

אנחנו נכנסים לסופר ואנחנו לא יודעים איך לצאת משם. לפעמים אנו שמים לב תוך כדי הקנייה שזה יותר יקר מהמכולת השכונתית, שם היה מבצע, ונעזוב מבלי לסיים את הקניה. ולפעמים, לא יהיה לנו נעים להשאיר עגלה חצי מלאה…

ככה זה בחיים. לפעמים אנו עושים מעשה רע ובאמצע יש לנו הרהור תשובה, ואנחנו מבנים שזה לא בסדר. ויש פעמים שיצאנו משכילים ועזבנו בזמן, ברחמיו של השם, את דרכינו הרעות.

ולפעמים, אנו חייבים לחוות את הכאב והקושי על בשרנו ולחוות את החטא ועונשו. זה קורה לרוב מכיוון שלא נעים לנו ממה שאנשים יגידו.

איך שלא נסתכל על זה, אנחנו יהודים ותמיד נשמתנו צועקת לאבינו שבשמים, להבדיל, כמו שתמיד צריכים "השלמות" של חלב וביצים מהמכולת הקטנה.

אנחנו צריכים להכיר את החולשות שלנו ואת נקודות התורפה של היצר, ולדעת שיש לנו רשימת קניות מסודרת. נכון, לפעמים זה נראה תמים וכדאי להוסיף עוד כמה מוצרים לעגלה אבל זה באמת לא שווה את זה בחשבון הסופי, זה לא כלכלי בעליל!!! לא משתלם בשום צורה שהיא.

במקרה הטוב אנחנו הולכים עם רשימה מסודרת וסוטים ממנה… תחשבו על אותם אנשים שמגיעים לסופר בלי רשימה, איזה מבולבלים הם? אבל אותם אנשים הם נשמות אבודות שמסתובבות בעולם מבלי לדעת את התכלית שלהן, וצריך לכוון אותם.

כל אחד עם הרשימה והתיקון שלו. אנחנו עורכים את הקניות בלי לחץ, אבל יגיע הרגע שהסופר ייסגר ויבדקו מה שמנו בעגלה הפרטית שלנו, לא של החבר! נו, ומה נגיד שם בשמים? היה מבצע של ‘אחד פלוס אחד’?

בכנות, הרבה יותר כיף ונעים לחוות את חווית הקניה האמיתית: לכתת רגליים בשוק או אצל הירקן, להגיע למאפיה שבקצה העיר בשביל החלה הכי טעימה, ולקנות את מוצרי המזון במכולות השכונתית אצל המוכר הוותיק והאמין שתמיד מחייך… ובכלל, תמיד יש סיכוי שנפגוש איזו קשישה ונרוויח עוד מצווה כשנעזור לה עם השקיות.

רבי נחמן מלמד אותנו שהעיקר הוא פשטות ותמימות. מדהים לגלות שאפשר להשליך את זה על כל דבר ודבר בחיינו. יהי רצון שכל אחד יזכה לדעת את רשימת הקניות הייחודית שלו ויקנה את התכלית האמיתית, אמן!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מסע פנימי

כ"ה אייר התש"ע

5/09/2010

תענוג לקרוא נתת כאן נק’ טובה למחשבה. אהבתי מאד את ההקבלה לחיים הרוחניים, ואת התמימות והפשטות שתיארת בצורת הקניות הישנה.
מאמר מאד מחזק. תודה רבה!
http://Pnimi.022.co.il

2. מסע פנימי

כ"ה אייר התש"ע

5/09/2010

נתת כאן נק’ טובה למחשבה. אהבתי מאד את ההקבלה לחיים הרוחניים, ואת התמימות והפשטות שתיארת בצורת הקניות הישנה.
מאמר מאד מחזק. תודה רבה!
http://Pnimi.022.co.il

3. אסתי

כ"א אלול התשס"ט

9/10/2009

מדהים

הגר, מה אומר לך אבל פשוט אין לי מילים! המאמר כל כך מחזק וכל כך אמיתי. תודה רבה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה