תנו להם להיות ילדים

אחד הדברים הכי קשים שילד יכול לחוות הוא שהילדות שלו נשדדת ממנו. ולא רק בגלל אירועי החיים, אלא לא פעם דווקא על ידי ההורים שלו...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 17.03.21

אחד הדברים הכי קשים שילד
יכול לחוות הוא שהילדות שלו
נשדדת ממנו. ולא רק בגלל אירועי
החיים, אלא לא פעם דווקא על
ידי ההורים שלו…
 

החינוך ילדים אין הצגות ובטח לא זיופים. התכונות הכי פנימיות ועמוקות של ההורים עוברות בירושה לילדיהם. אדם לא יכול להישאר כפי שהוא, לא להשתנות, לא לעבוד על מידות הנפש שלו, ומצד שני לצפות מהילדים שלו שיהיו טובים, ואפילו טובים ממנו. זה לא עובד.
 
אם הורה מנסה להכריח את ילדיו לצעוד בדרך הישרה מבלי שהוא עצמו צועד בה, מבלי שמהווה להם דוגמה, הוא לא יצליח. גם זה לא יעבוד. חז"ל מלמדים ש"מילים היוצאות מהלב מגיעות ללב השומע אותן". מילים שבאות מהמקום הכי עמוק של האדם יכולות להשפיע על השומע אותן בקלות. אבל אם הן לא אמיתיות, אם הן לא מגיעות מהמקום העמוק הזה, הוא לא יוכל להשפיע על אחרים. כן, וגם זה לא יעבוד. להורה אמיתי יש את הכוח להשפיע על ילדיו באמת.
 
הורים, למשל, עצלנים שקמים מאוחר בבוקר לא יצליחו להכין את הילדים ליום שלהם. לא פעם הורים כאלה עוד באים בטענות אל ילדיהם שהם עצלנים, שהם לא קמים בזמן, שהם לא עושים מה שמוטל עליהם וכן הלאה. ילדים שגדלים בבית כזה מתחילים את היום על 'רגל שמאל' – לא מאורגנים, מבולבלים, עצבניים ולא מרוכזים, ובעיקר בגלל שהם לא מספיקים לאכול ארוחת בוקר מזינה וכראוי. אז מה הפלא שגם במסגרת הלימודים שלהם הם לא מצליחים? ואל מי תופנה האצבע המאשימה? בטח לא אל הילדים…
 
מאמרים נוספים בנושא:
לאהוב  בלי קיצורי דרך
הבן  האבוד
לך בתי, מאבא
 
לעומת זאת, הורים מלאי אנרגיות תורמים להצלחת ילדיהם. שגרת הבוקר עוברת 'חלק', הילדים אוכלים בזמן ואוכל מזין, ויוצאים מהבית מסודרים ומאורגנים. בזה ההורים מעניקים להם קרש קפיצה אדיר ליום שעמוס בלימודים, פעילות חברתית והתפתחות רגשית-אישית-רוחנית.
 
ילדים שמבינים שהם צריכים להיות בדיוק מה שהם – ילדים, גדלים בריאים בגופם ובנפשם. ולא רק, הנחת שההורים ירוו מהם תהיה עצומה. אלה ילדים, לרוב, ממושמעים, תלמידים טובים, מחונכים, תורמים ומשפיעים, בעלי כוח נתינה אדיר. למה? כי הם קיבלו את הדבר הכי חשוב שהם צריכים – להיות ילדים, לכן יהיו מסוגלים להעניק לזולת. וכמובן, אלה ילדים מאושרים ומלאי שמחת חיים.
 
בעיות של ההורים, כמו חובות ושלום  בית, הופכות לנטל שלא ניתן לשער על כתפיו העדינות והרכות של הילד. כי איך ילד יכול בכלל להתמודד עם משברים כאלה?! ואני לא סתם מציין זאת, מכיוון שישנם בתים בהם ההורים רבים בקולי קולות במקום לנהל שיחה מתורבתת, בנושאים אלה שכמובן מצערים את הילדים, מערערים את הביטחון והדימוי העצמי שלהם וכן הלאה. הם לא מבינים שלילד אין את הכלים להתמודד עם הבעיות של הגדולים. לעניות דעתי, הוא אפילו לא צריך לדעת מהן, כל שכן להיות שותף – אקטיבי או פסיבי – שלהן.
 
לילדים אין את היכולת להתמודד עם בעיות כלכליות, או עם ענייני שלום בית של ההורים. כמובן שאין להשתמש בילדים ככלי ניגוח אחד בשני, ולרוב זה קורה כשההורים על סף גירושין.
 
ילד יכול לצמוח, לגדול ולפרוח בעולם ש'הבעיות' שבו מתאימות לגיל שלו, ועל ההורה להוות חומת מגן לילד. כשילד שותף לדברים שאין בכוחו להבין, לשאת או להרגיש, הילדות שלו פשוט נשדדת ממנו, וזה נורא. ילדים הם מתנה יקרה שקיבלנו מבורא עולם, הם עדינים ולכן יש לנהוג בהם בהתאם, כמו פרחים מיוחדים בחממה שמגינה על הצמחייה שבה מפני סופות חול, גשמים, רוחות ואבק.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
לרפא  את ההורה
אמא, קצת קשה לי
יש מקום רק לאהבה
 
ילד שגדל כך מחוסן מפני הרוחות המנשבות בחוץ ומכל ההשפעות שבחוץ. וכשמגיע הזמן, הוא יצליח להתמודד עם אתגרי החיים. וגם אם הם מאתגרים מאוד, יש לו את הכלים, את ההגנה והאהבה שהוא קיבל מהבית כדי להתמודד איתם. אלה ילדים שגדלים עם ביטחון ודימוי עצמי גבוה, וכמובן, שיצליחו בחיים. אך אם האתגרים איתם הוא מתמודד כבר בילדותו הם מעבר למה שהוא אמור להתמודד, להבין או לשאת – חייו לא יכולים להיות נורמאליים עם השלכות לא פשוטות.
 
ילדים הם נשמות טהורות, יפות ועדינות שהופקדו בידינו, לכן יש לנקוט במשנה זהירות כשאנו ניגשים לאחת המשימות הכי חשובות בחיינו – חינוך  הילדים, ולזכור היטב שילד שמקבל חום ואהבה, תשומת לב וסבלנות מצד ההורים הוא ילד שיש לו את הכלים הנכונים לחיים. האופציה היחידה לגדל ילדים היא אך ורק ממקום כזה, זה הקו המנחה שצריך להיות לכל הורה כי אין שום אופציה אחרת.
 
אל תשכחו, תנו להם להיות ילדים, תנו להם לגדול בריאים בגופם ובנפשם, זאת זכות בסיסית של כל ילד.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה