תפסיקו לדאוג!

קיבלנו רשימה ענקית של דברים שצריך להיפטר מהם. בראש הרשימה עומדות הדאגות, המלכות הבלתי מוכתרות. איך עושים את זה?

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 17.03.21

קיבלנו רשימה ענקית של דברים
שצריך להיפטר מהם. בראש הרשימה
עומדות הדאגות, המלכות הבלתי
מוכתרות. איך עושים את זה?
 
 
רבי נחמן מברסלב נותן לנו רשימה של דברים שאנחנו חייבים, אבל ממש חייבים, להוציא מהראש שלנו. והראשון ברשימה הזו הן הדאגות – דאגות מהעבר ודאגות על העתיד. וגם, להוציא את כל הדברים שמפתים אותנו, כלומר, את תענוגות העולם הזה, את הבלי ההבלים שמבלבלים אותנו ומסיחים את דעתנו מן העיקר.
 
נפלתם? קומו. נפלתם שוב? קומו שוב פעם. אל תהיו "זקנים", תעשו התחלות חדשות. ככה סתם, באמצע היום, תנו צדקה או אמרו מזמור תהלים, למדו הלכה או דברי מוסר שיחזקו אתכם. זה אפשרי לצאת מפחד רע ולחיות עם פחד טוב. ובכלל, רוצים לחיות בלי פחדים? קיימו את העצה של רבי נחמן: התרחקו מכל המחלוקות!
 
וכמו שכולנו יודעים, המחלוקת הכי גדולה שיש לאדם היא עם… עצמו! הוא אומר לעצמו שהוא כלום ושהוא לא מוצלח ושהוא… והוא… למה? כי הוא קרא פעם שורה או שתיים שמישהו כמוהו לא יכול לתקן את עצמו ולא יכול לעשות תשובה, והוא רואה את זה במו עיניו ממש – הוא לא משתפר. נקודה. אז קודם כל תירגעו. תנו למוח להתיישב, להתכוונן. תחשבו על בורא עולם. אם אתם נעולים על 'אני לא יכול להרגיש שום דבר' – זאת מחלוקת. אתם שומעים קולות שאומרים לכם 'צא מכאן, אתה לא שייך למקום הזה, שום דבר לא יעזור לך לתקן את נשמתך', אבל אתם לא זזים לשום מקום, אלא דווקא נשארים שם ולא הולכים. 'זה המקום בו אני רוצה להיות' תגידו בעקשנות ואל תוותרו. 'וחוץ מזה, אין לי לאן ללכת'. כשאתם מתעלמים מהמחשבות והרגשות שמושכים אתכם למטה, שרוצים לגרום לכם להרגיש רע, כאן התשובה שלכם באמת עוזרת. אלה רק מניעות שנועדו לעזור לכם לעשות תשובה עמוקה וכנה יותר, להגיע לעצמכם עמוק יותר. אתם חייבים להחזיק חזק, לא להרפות ולא ללכת.
 
כי בכל פעם שאתם מחזיקים חזק, זה עוד רעם שבונה את יראת השם שלכם. 'אם אני בוטח בבורא עולם, ממי יש לי לפחד?'. כל הרגעים בהם אתם חושבים כך מתקבצים והופכים לגוש אחד גדול שמנקב את לב האבן. בטחו בבורא עולם. העבודה שלנו כאן היא לדעת שיש מלך לעולם הזה. סיבה מספיק טובה להתחדש, נכון?
 
רבי נחמן מברסלב אומר שאנחנו צריכים לחבר את האהבה עם היראה. כן, אנחנו חייבים לבנות את היראה שלנו. אנחנו חושבים על התכלית, אנחנו חושבים איך בורא עולם נמצא כאן איתנו. הקריאות שלנו אליו בונות את היראה היקרה הזו. אבל אי אפשר לעשות את זה רק עם יראה, צריך לשתף גם את האהבה. אבל איך עושים את זה? תקראו את הסיפור הבא:
 
רבי שר שלום מבעלז הגיע מאוחר לסליחות. למה? מכיוון שהלך לבית בקצה העיירה וראה, דרך החלון, יהודי שהתרחק מהקהילה ומדרך התורה במשך שנים. והיהודי הזה ישב ליד השולחן עם שני ספרים, נראה כאילו רשם בהם דבר-מה. ולא רק, נראה היה גם שהוא מדבר עם עצמו. אחרי זמן קצר הוא לקח את שני הספרים וזרק אותם לאש, ואז הביא שני גביעי יין, מילא אותם ביין ועשה 'לחיים', כנראה עם עצמו. אחרי כמה דקות יצא לבית הכנסת לאמירת הסליחות, וזה קרה אחרי שנים רבות שלא היה לו קשר עם בורא עולם, כל שכן עם סליחות או בית כנסת…
 
אחרי שנשאל לפשר מעשיו, אותו יהודי אמר: "אתם יודעים שכעסתי על ריבונו של עולם מזה זמן רב. הוא גרם לי סבל רב בחיים עד שהחלטתי לכפור בו ובתורתו ולחיות כגוי. לא דיברתי איתו שנים. הלילה הייתה לי התעוררות, רציתי לחזור לקהילה, אלא שאז חשבתי על מה שעשיתי – איך אוכל לחזור? לכן לקחתי את שני הספרים ועשיתי חשבון. בספר אחד רשמתי את כל הסבל שחוויתי בחיי. בספר השני, ציינתי את כל החטאים, עד כמה שהצלחתי לזכור, מאז שעזבתי את הקהילה ואת דרך התורה. הצעתי לבורא עולם הצעה – אסלח לו על כל הסבל שגרם לי בחיי, והוא יסלח לי על כל המעשים הרעים שלי. ועם ההרגשה שזה הדבר הנכון, שזה בעצם הפתרון הטוב ביותר עבור שנינו – זרקתי את שני הספרים לאש ועשיתי איתו 'לחיים', כך חתמנו את העסקה וחידשנו את הקשר בינינו".
 
בורא עולם רוצה לעשות שלום עם כל אחד מאיתנו. הוא רוצה לתת לנו חיים טובים. אנחנו יכולים לקבל הזדמנות נפלאה ממנו, דף נקי וחדש, ולהתחיל שוב פעם הכל מההתחלה. ואנחנו צריכים להשקיע בזה, להתאמץ, לעשות את מה שמוטל עלינו, את חלקנו, להראות לו שאכפת לנו ממנו. ואם דברים לא הלכו כמו שרצינו עד עכשיו, אז מהיום הם יכולים להשתנות, כי בורא עולם יעזור לנו. אל תסתכלו לאחור. כל צעד שאנחנו עושים לקראת הבורא מלא בכוח ועוצמה.
 
קול השופר בראש השנה ביטל את כל הדינים, ורחמיו העצומים של הבורא התגלו בעולם. זה התעצם עוד יותר ביום כיפור, וממשיך עם כל הכוח בימים הקדושים של חג הסוכות ושמחת התורה.
 
אז תפסיקו לדאוג! ורק תזכרו את בורא עולם כל הזמן. עוד מזמור תהלים, עוד כמה דקות של התבודדות, עוד תפילה מתוקה מהלב או מהסידור, קצת לימוד, קצת שירים וריקודים. רק תנו דעתכם לכך שהמילים יהיו כמו ברקים שמכים במוח ובלב. קראו לבורא עולם. גם אם אתם לא מרגישים מחוברים אליו – עשו את זה, עשו מה שאתם יכולים, אפילו אם זה מעט, אל תלכו על הגישה שאומרת 'או הכל או כלום' – זאת הטעות הכי גדולה של האנשים, טעות ממנה מזהיר אותנו רבי נחמן מברסלב שוב ושוב.
 
אל תיתנו למוח לתסוס מדאגות, אתם לא לבד! בורא עולם אתכם בכל מקום ובכל זמן, כל רגע בחיים, אבא והחבר הכי טוב שיש.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה