הנוסחה המוצלחת: תנו את מה שיש!

הנוסחה המוצלחת לחינוך לילדים מוצלחים היא לתת את מה שיש, לא את מה שאין אחרת זה לא יצליח. הרב שלום ארוש עם הנוסחה שתגשים לכם את המטרה!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.04.21

לפני כמה ימים למדתי מוסר השכל עצום לחיים, מסר שצריך ללוות כל הורה באשר הוא. זה התחיל באותה שיחה גורלית בין יעקב אבינו לבנו יהודה. יעקב לא רצה לשלוח את בנימין למצרים, אבל לא הייתה לו ברירה. יהודה בנו אומר לו: 'אבא, אין אוכל בבית. ואי אפשר לרדת למצרים בלי בנימין. אין לך ברירה. אלא מה, אתה דואג לבנימין? אני מקבל על עצמי להיות עָרֵב עליו'.

 

מכאן הבנתי קודם כל, שאת כל דיני הערבות אנו לומדים מיהודה. ומכיוון שהיה עָרֵב – הוא הכניס את עצמו לעובי הקורה, מסר את נפשו, התחנן, שכנע, התווכח, היה מוכן להיות עבד עולם, ומוכן למלחמה עד מוות ממש. לא מעניין אותו כלום – בלי בנימין הוא לא חוזר. הוא פורץ בבכי ובצעקה: "איך אעלה אל אבי והנער איננו אתי!" למה? כי הוא עָרֵב! ובערבוּת אין משחקים, אין תירוצים. מי שחתם ערבוּת על חבר שלו והחבר לא שילם – הוא יצטרך לשלם בלי שום טענות ומענות. לא ישלם – יש הוצאה לפועל, משטרה, ועוד מרעין בישין ל"ע.

 

ערבים על הילדים

 

כאן עלה המסר הנפלא שהבנתי, המסר המיוחד לכל אמא ואבא. הילדים, כמו שאתם יודעים, הם פיקדון נפלא בידיכם שניתן לכם מבורא עולם. לכן, הם קודם כל שלו. אתם ערבים עליהם לאורך כל הדרך. כן, גם עד להגעתם בחזרה אחרי ה-120 בטוב ובנעימים שלהם לעולם של מעלה, לאביהם שבשמים, נשמות טהורות ונקיות כפי שקיבלתם אותם. שום תירוץ לא יתקבל בעולם של מעלה לשום הורה שילדיו לא הגיעו לתכלית, לא עושים את התפקיד שלהם בעולם הזה.

 

לא מעט הורים חושבים שאם הם יושבים פה ושם עם הילד ומעיפים מבט על מה שקורה איתו במסגרת הלימודים שלו, בזה הם מקיימים את מצוות חינוך הילדים ולכן גם מגיע להם צל"ש. אם היו יודעים שהם ערבים עליו הם היו מבינים שמוטל עליהם הרבה מעבר למבט פה ושם, שהם צריכים לעשות כל שביכולתם בלי לרמות את עצמכם, וגם הרבה מעבר למה שבכוחם, עד כדי מסירות נפש ממש.

 

אם חלילה הילד חולה ולכן צריך להישאר בבית, ההורים מבטלים את התוכניות הרגילות. זה מתחיל בלא ללכת לעבודה – או אחד מהם או בתורנויות, כך גם לגבי לימודים, אירועים חברתיים ועוד. הכל למען הילד. כשהוא תודה לא-ל מבריא, ההורים חוזרים 'לישון' ונותנים לעניינים להתקדם 'לבד'. ואז, הילד מתחיל לחפש תעסוקה וחוויות, הוא לא בתוך הלימודים, לא פעם מתחבר לחברים רעים, נתון להשפעות שליליות ועוד. והכי גרוע, כשההורים חוזרים לעניינים – לשטף החיים והעיסוקים שלהם, לא פעם, הם שוכחים שיש מי שצריך את תשומת ליבם ולא רק שהוא לא מקבל אותה, אלא אף ננזף על ידם בגלל שהם עסוקים ואין להם זמן. ויום אחד, הם מוצאים את התפוח רחוק מאוד מהעץ, ואז הם בוכים שואלים, 'למה זה קרה לנו? הרי 'השקענו'?…'

 

מאמרים נוספים בנושא:

הפרי והמראה

זה מתחיל בדוגמה אישית

פירות האמונה

פרחים יקרים

חתיכות של סבון

הצלחתי לא לקלקל

ככה אהבה אותנו אמא

אהבה של אמא

אוהבים אותך ילד

לך בתי, מאבא

תפילה של אמא

אני רק השליחה

המאמן האישי שלו

לבנות עם אהבה

יש מקום רק לאהבה

 

השאלה שלי לאותם הורים היא, האם באמת השקעתם? האם באמת חשבתם פעם לעומק מה זה אומר להיות הורים ומה זה מחייב אתכם? ואתם חייבים לחשוב על זה כי אתם ערבים! ולערבות שלכם יש הרבה מאוד השלכות. להרחבה עמוקה בנושא, אני ממליץ לכם לקרוא את הספר שבורא עולם זיכה אותי לכתוב חינוך באהבה, ולהבין מה מוטל על ההורים לעשות. וכמובן, מידה טובה מרובה, הורה שישקיע וישים את חינוך ילדיו בראש סדר העדיפויות שלו יצליח ובגדול, כי "לפום צערא אגרא" ו"יגעת ולא מצאת אל תאמין". אם אתה מתייגע, בוודאי תמצא וללא ספק תצליח!

 

חשופים בשדה הקרב

 

ההשלכה הראשונה והעיקרית של הערבות שלכם מתחילה בתפילה על הילדים. כבר נכתב ונאמר רבות על כוחה של התפילה על הילדים, וגם על זה בורא עולם זיכה אותי לכתוב ספר נפלא שנקרא ילדים מוצלחים, אך במאמר זה אני רוצה להוסיף נקודה חשובה מאוד שלא מקבלת את הבמה הראויה לה אצל ההורים, נקודה שצריכה לעורר כל הורה להסתכל על עניין התפילה באור אחר לגמרי.

 

הגמרא אומרת שאלמלא השם עוזר לאדם, האדם אינו יכול להתגבר על היצר הרע שלו. כלומר, בלי תפילה האדם נמצא בכיס של היצר הרע, הוא אבוד. בספרי אור חדש הבהרתי עניין זה באריכות בדרך משל: אדם שחי את חייו בלי שעת התבודדות – התפילה האישית בה הוא מבקש מבורא עולם שיעזור לו להתגבר על יצרו הרע, דומה לחייל העומד בקו האש הראשון בשדה הקרב בלי נשק, וברור שדינו נחרץ. בלי התבודדות היצר הרע משתלט על האדם בלי שום בעיה.

 

הם לא מרגישים את הסכנות

 

כל אדם מכיר את עצמו ואת המלחמות שעוברות עליו, כמה רחמי שמים הוא צריך כדי להתמודד עם אתגרי החיים. קל וחומר כשמדובר בילדים, להם אין דעת ושכל להרגיש את הסכנה. הם לא מרגישים סכנות גשמיות כל שכן את הרוחניות. הם רוצים את העולם הזה ונמשכים אל הבליו המרובים שהוא מציע. לכן, ילדים צריכים תפילות, והרבה. תפילות קבועות ועקשניות מלב של אבא ואמא. כי בלי התפילות שלכם, הורים יקרים, איך הילדים המקסימים שלכם יעברו את העולם הזה בשלום?

 

זאת ההשקעה הכי טובה שלכם, בדיוק כמו שאתם משקיעים זמן ואנרגיות ותפילות על הפרנסה ורווחת הבית, כמו שאתם דואגים לכל מה שחסר לילדים, כי הם לא יכולים לעשות את זה, כמו שאתם מתאמצים לתת להם את ההשכלה הטובה ביותר – כך צריך לפעול עם עניין התפילה על הצלחת הילדים, שמירתם מחברים לא טובים, ממצבים שליליים, מלהיגרר אחרי דברים לא טובים ועוד. לכם יש את הכוח להציל את הנפש שלהם מהסכנות והפיתויים שהעולם של היום מציע יותר מכל זמן אחר.

 

ציידו את הילדים בכלים הנכונים!

 

זאת האחריות המוטלת על ההורים, עד שהם יגיעו לשלב שהם יוכלו להתפלל על עצמם בתפילה האישית שלהם. ברגע שהילדים מקבלים את השכל הבסיסי הזה – שהם זקוקים לכוחה של התפילה, דעו שבזה נתתם להם את הכלי האדיר והטוב ביותר לצלוח אתו את העולם הזה בשלום. נכון, הסכנות אורבות לכולנו כבני אדם, אבל לפחות אתם יודעים שהם מצוידים בכלי נשק נפלא כנגד הפיתויים והדברים השליליים. הם כבר לא עומדים חלילה בשדה הקרב בידיים ריקות, כי רבי נחמן מברסלב בעצמו אמר שהתפילה היא כלי הנשק העיקרי שלנו!

 

הערבות מחייבת. ואיך היא מתחילה? קודם כל עם הדוגמה האישית שלכם. בלי להוות דוגמה אישית לילדים, אינסוף דיבורים ושיחות לא יועילו. אפשר לדבר עם הילדים על חשיבותם של דברים בחיים, ובכללם התפילה, האמונה, המצוות, החסדים ועוד, אבל אם אין לכם את זה – לא תוכלו לתת את זה! אין מה להעביר לילדים. חינוך ילדים זה נתינה, ואפשר לתת רק את מה שיש, לא את מה שאין.

 

מכאן אני גם ממליץ, על מנת להבין מהו כוחה של התפילה ואיך עושים אותה ובהמשך אף ללמד את הילדים – על הספר בשדי יער, בו בורא עולם זיכה אותי להסביר לפרטי פרטים על כוחה של התפילה האישית, כיצד עושים אותה וכן הלאה. כי כשתרגישו את זה באמת תוכלו להעביר את זה הלאה, לילדים שלכם שירצו אף הם בזה. זה הכוח לעבור את אתגרי החיים והעולם הזה בשלום.

 

ילדים מוצלחים זה לא עניין של תפילה חד פעמית, אלא יומיומית! דברים אלה צריכים להיות נגד עיניהם הורים יקרים, ותמיד לחדש בתפילות עוד דיבורים ורצונות על הילדים, הדרכת והכוונתם ועוד. כך נזכה להפוך את משימת חינוך הילדים לדבר הכי נפלא ומהנה שקיבלנו, לתענוג עילאי שגם אתם והילדים תשמחו להיות שותפים בו, ליהנות מכל רגע, מכל משימה שתעבור בהצלחה ובנעימות כי תדעו שיש לכם את הכלים הנכונים להשיג את המטרה ולהצליח. ההשתדלות מוטלת עלינו, ובעזרת השם, בורא ועלם יצליח את דרכנו וייתן לנו את ההצלחה והנחת שנרווה מהילדים ברוחניות ובגשמיות, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה