לעשות מהתורות שירות – הרב שבתי סבתו

איך מתארים את הרב שבתי סבתו? מי שיצא בשליחות הרב מרדכי אליהו זצ"ל להפריח את השממה? או עם סיפור ילדותו במצרים עם מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א? או אולי בעצם עם אלבומו החדש?

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

סיפור חייו של הרב שבתי סבתו, מרתק, גדוש ועמוס בחוויות מיוחדות. אם כן, במה אבחר כפסקה הפותחת והמיוחסת של הכתבה? הבחירה קשה היא עד מאוד. אולי אפתח בשליחות החינוכית אליה שלח אותו הרב מרדכי אליהו זצ"ל, אותה הוא ממלא במסירות כבר שנים ארוכות? או שמא בסיפור ילדותו במצרים עם הרב עובדיה יוסף שליט"א? או אולי במהפכה העולמית שפיתח בשיטת לימוד הגמרא? ואולי בעצם אספר על אלבומו החדש?

סיפור חייו של הרב שבתי סבתו, מרתק, גדוש ועמוס בחוויות מיוחדות. אם כן, במה אבחר כפסקה הפותחת והמיוחסת של הכתבה? הבחירה קשה היא עד מאוד.

רציתי לפתוח בבחור בן ה-24 שסיים את כל הש"ס במשך שנה בלבד, הוסמך לרבנות על ידי הרב צבי יהודה קוק זצ"ל וזכה לחולל מהפכה עולמית בשיטת לימוד הגמרא.

אך אולי אפתח בשירותו הצבאי והשתתפותו בגבורה במלחמות ישראל, תוך שהוא מציל בין השאר, את הרב חנן פורת, שנפצע קשה.

או שמא אפתח בתיאור משפחתו המיוחסת בתוכה ניתן למצוא בין השאר רב-סופר מוכשר עטור פרסים (הרב חיים סבתו), ראשי ישיבות (סביו הרב אהרון שויקה) או פרופסורים (פרופ’ יצחק שויקה) ופיזיקאים (פרופ’ יצחק שווה)? והרשימה עוד ארוכה.

וכאילו לא די בכך, לאחרונה הוציא הרב את אלבומו השני, ובו שירי קודש שכתב בעצמו, אותם הוא שר ברגש ובחן.

לבסוף, החלטתי להתחיל מההתחלה – משנות ילדותו של הרב במצרים. הרב שבתי סבתו נולד וגדל במצרים, שם כיהן אז הרב עובדיה יוסף שליט"א כרב הקהילה היהודית. כשהיה בן 7 נתפס אביו בסיוע לישראל וכל משפחתם גורשו ממצרים בהשפלות, כשכל רכושם נותר במדינה העוינת והמשפחה מרובת הילדים עלתה לירושלים, להתגורר בצריפי פחונים ובמעברות.

מה כבוד הרב זוכר ממצרים?

"למעשה גורשנו ממצרים בשנת 1956 כיוון שהאשימו את אבי בפעילות למען ישראל. גורשנו ללא פרוטה וללא בגדים באוניית משא. הטראומה שעברתי השכיחה ממני את כל חוויות הילדות ממצרים.

אני ניזון ממה שאבי מספר לי. אבי שיחיה וסבי זכרונו לברכה הקימו בקהיר שבמצרים, מפעל לחיבור הנוער לתורה, בהשראתו הרוחנית של הרב עובדיה יוסף שליט"א, שפעל בקהילה היהודית במצרים.

ההצלחה הייתה מעל לכל המשוער ואהבת התורה הייתה לשם דבר בקהילת "אהבה ואחווה" שבמצרים. ראיה לדבר היא, שכל הנערים האלו שגדלו והתפזרו ברחבי העולם, הקימו מפעלים דומים בכל מקום אליו הגיעו".

סבתו הצעיר גדל ולמד בישיבה תיכונית, שבסיומה התגייס לצה"ל לשירות צבאי מלא כחובש קרבי ולחם במלחמת ההתשה ובמלחמת יום כיפור. לאחר מכן, עבר ללמוד בישיבת "מרכז הרב" בירושלים, שם הצטיין והוסמך לרבנות על ידי הרב צבי יהודה קוק, ראש הישיבה, ביניהם נוצר קשר קרוב ואוהב.

בגיל 24, כשזכה לסיים את לימוד כל הש"ס בבקיאות בתוך שנה בלבד, היה זה אך טבעי שאת טקס הסיום יערוך בביתו של הרב צבי יהודה.

את כל הש"ס סיים כבוד הרב במשך שנה בלבד, בגיל עשרים וארבע. כיצד?

"פשוט אמרתי לעצמי, אחרי ששירתתי שלוש שנים בצבא, כחובש קרבי על גדות תעלת סואץ כל מלחמת ההתשה, ראיתי כמה מאמץ אני מסוגל להפיק מעצמי. את המאמץ הזה השקעתי בשקידה ובהשתוקקות לדברי אלוקים חיים ולחכמתם של חכמי ישראל בכל הדורות".

איך מחברים את הנוער לתורה?

את השקידה וההשתוקקות הזו הנחיל הרב סבתו לתלמידים רבים בארץ ובעולם באמצעות "התלמוד המוקלט" – סדרה של 1000 שיעורים שהקליט – ובהם לא פחות מ-3000 דפי גמרא מפורשים על ידו.

"השיטה מבוססת על לימוד התורה בצורה בקיאותית – היקפית" מסביר הרב את השיטה הייחודית שפיתח ללימוד הגמרא, "משל לאדם המטייל ברחבי הארץ ומתרשם מן המראות והריחות. כך התלמיד מטייל בשבילי הש"ס, קולט המון תורה וחווה את הקשר הישיר עם הגמרא ללא התמקדות בנושא מסוים. על פי השיטה לומדים את המסכתות מן הקל אל הכבד, כאשר לסוגיות מורכבות, מצורפים תרשימים, המקלים על ההתמצאות במפה".

במשך שבע שנים הגיש כבוד הרב תוכנית פופולארית ב"קול ישראל" שעסקה בתלמוד. איך מצליחים לגרום לתלמוד להיות פופולארי בדור אינסטנט כשלנו?

"השיטה מבוססת על הרבה רגש, על חיבור בלתי אמצעי וחם, ומצד שני, על מיעוט בדיונים אינטלקטואלים נקודתיים ומשעממים. כמובן אקטואליה, וחיבור אל המציאות היום-יומית. כמו כן, הרבה מאד אהבת השם ואהבת תורה".

כיום משמש הרב סבתו כראש הישיבה התיכונית והישיבה הגבוהה במצפה יריחו, אותן הקים בעצמו, בשליחותו של הראשון לציון הצדיק הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שעלה השבוע בסערה השמיימה, ששלח אותו להפריח את השממה בלב המדבר ולהקים ביריחו קריה חינוכית (הראיון נערך טרם פטירתו של הרב האהוב. ע"א).

הפריח את השממה בלב המדבר – הישיבה והקריה החינוכית שהקים הרב סבתו במצפה יריחו

הרב מתגורר עם משפחתו ביישוב בית אל, שם הוא משמש כרב בית הכנסת "היכל גבריאל".

"את רוב זמני אני מקדיש להכנת שיעורי תורה במגוון רחב של נושאים, ולמחשבה מעמיקה על פיתוח רעיונות עומק תורניים. הציר המרכזי הוא, איך מאהיבים את השם ותורתו על עמו ישראל?" משתף הרב. "מן המקום הזה צמח התלמוד המוקלט, שהוא סדרת שיעורים רציפים על כל הש"ס.

כמו כן חיברתי עשרות חוברות ובהם תרשימי זרימה צבעוניים ממוחשבים וחכמים על סוגיות הש"ס. החוברות מופעלות בלמעלה ממאה בתי-ספר ונקראות בשם "התלמוד החזותי".

כראש ישיבה שגידל אלפי תלמידים להבנה עמוקה יותר של הגמרא – איך נראה הנוער שלנו כיום? מה מדבר אליו?

"תמיד יהיה הפסוק הזה לנגד עינינו: "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה" (משלי כב, ו)". הנוער צמא לערכים ולעשייה נועזת גדולה. אם את זה לא מספקים בדרך הנכונה, הרי הוא מדרדר לקצה השני שהוא חיי הוללות חסרי משמעות מלבד נהנתנות".

מראה הישיבה והקריה החינוכית בלילה. אור במלוא מובן המילה…

ההשראה – לפני הנץ החמה

לאחרונה, כאמור, פנה הרב גם לתחום המוסיקלי, והוציא את אלבומו השני, "משירי אהודנו". ייחודו של אלבום זה מהראשון הוא שכאן הרב גם שר בעצמו.

"לקחתי מספר שיעורי עומק ותמצתי אותם באמצעות שירים שהוצמדו ללחנים ידועים וכך התורה הפכה לשירה. כמו שכתוב: "וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם" (דברים לא, יט). מקטנותי אהבתי לשיר, לפייט ולנגן ולהודות להשם ממה שחנני בו. כל חיי אני משרת את הציבור בחזנות ובקריאת התורה בהתנדבות ובשמחה".

השירים שבאלבום כתובים בשפה נפלאה והביצועים, מרגשים עד מאוד. חצי מן השירים באלבום שר חתנו, הרב ניסים אדרי, וחצי מן השירים שר הרב סבתו בעצמו.

כמה זמן לקחה מלאכת כתיבת השירים? מתי כבוד הרב כותב?

"לכל שיר דרושים כחודשיים של מחשבה וכתיבה. האמת היא שללא השראה, פשוט חבל על הזמן. עיקר השראתי היא בכל בוקר לפני נץ החמה ואחריו. המילים המופלאות כל כך, הטעונות כל כך, המרשימות כל כך".

לסיום, לאיזה שיר כבוד הרב הכי מתחבר?

"אני אוהב את כל שיריי במידה שווה. כולם אהובים, כולם ברורים. אך בכל זאת, ראשון בין שווים הוא השיר "עיר שלם". לירושלים זכות הבכורה. עיר הנבואה, מקדש מלך ועיר מלוכה, עיר החלומות והעליות הרוחניות עד כסא הכבוד".

עיר שלם

בשערי היכל

לרכישת הדיסק של הרב סבתו בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אלעד

ל' ניסן התשע"א

5/04/2011

אפשר לראות ולשמוע חלק מהשיעורים המדהימים של מורנו ורבנו הרב באתר של הישיבה http://www.kiryatmoshe.co.il/index.php

2. אלעד

ל' ניסן התשע"א

5/04/2011

שיעורים של הרב אפשר לראות ולשמוע חלק מהשיעורים המדהימים של מורנו ורבנו הרב באתר של הישיבה http://www.kiryatmoshe.co.il/index.php

3. הדסה

ד' תמוז התש"ע

6/16/2010

אשרינו אשרינו

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה