מצה בריי (מצייה) עם עשבי תיבול

מתכון קל ופשוט והכי טעים למעדן עם טוויסט פשוט ומהנה למאכל למצה בריי טעימה באופן בלתי נסבל. ארוחה קלילה עם תוספת גבינה או טחינה.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 30.03.23

טוויסט פשוט ומהנה על המתכון המוכר והאהוב, שהופך אותו גם טעים להפליא וגם ידידותי יותר לעיכול.

 

כותב שורות אלה הוא נצר לשושלת של מכיני “מצה בריי”. אפשר לומר שאבותיי (ובעיקר אמהותיי), ילידי ראש פינה וצפת, נמנו עם מחדשי ומחיי השפה (והבישול). זו כנראה הסיבה שאת המאכל הפסחי האהוב למדתי להכיר בשם העברי “מצייה”.

 

את המתכון הבסיסי נדמה לי שכולם מכירים: מרטיבים מצות ומפוררים לקערה, טורפים ומוסיפים ביצים ומלח ומטגנים. גם על המתכון הפשוט הזה יש אינספור דגשים, פירושים ותוספות – כמה להרטיב, איך לפורר, במה לטגן, ועוד כהנה וכהנה. יש כאלה שכלל לא מרטיבים, כדי להשיג מרקם פריך למחצה, יש ששורים את המצה עד שתתרכך ממש, כדי לקבל מרקם דומה לפאתות התימני, שהוא בעצם וריאציה מגלות אחרת על אותו מאכל ממש.

 

מציות גם יודעות להשתלב יפה במגוון גדול של תוספות – גבינות, ירקות, תבלינים, עשבים. ישנה סקציה שלמה של גרסאות מתוקות, כולל זו שסבתי שושנה עה”ש הייתה מכינה בערב הפסח, עם מלוא החופן אגוזים וצימוקים, והייתה מאכילה בה בסתר את הילדים שחזרו מבית-הכנסת כדי להבטיח שלא יפריעו במהלך הסדר מפאת הרעב.

 

הגרסה שלפניכם היא וריאציה בסגנון חביתת ירק, טעימה באופן בלתי נסבל וידידותית מאד למערכת העיכול (בכל זאת, פסח הוא אתגר עיכולי לא קטן). המתכון כולל חלב, אותו אפשר להחליף במקרה הצורך בחלב צמחי או במים. הכי טוב להגיש אותה עם גבינה לבנה או שמנת, אבל היא תעבוד מצוין גם עם תחליף פרווה כמו טחינה.

 

 

המצרכים

 

ל-4 סועדים

3 מצות

4ביצים

2כפות חלב

1כוס עשבי תיבול קצוצים דק (פטרוזיליה, שמיר, כוסברה – מה שיש בבית)

חצי בצל קטן

מלח, פלפל, שמן לטיגון

 

 

אופן ההכנה

 

1. קוצצים את הבצל ומטגנים אותו עד להזהבה.

 

2. טורפים את הביצים עם החלב.

 

3. מרטיבים את המצות ומפוררים אותן מיד (לא מחכים שיתרככו) לקערה גדולה. מוסיפים את הביצים, הבצל המטוגן ועשבי התיבול. ממליחים ומפלפלים.

 

4. מחממים מעט שמן במחבת על אש גדולה. כשהשמן חם שופכים את התערובת, ממתינים 2-3 דקות, ואז מכסים ומעבירים לאש קטנה. בודקים מדי פעם את מצב המצייה – כשהיא מתחילה להשחים למטה וכבר לא מאוד רטובה למעלה, הופכים בזהירות. מגדילים את האש ומשחימים יפה מצדה השני.

 

מגישים עם גבינה לבנה או שמנת חמוצה.

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה