קיץ בריא: 5 טיפים לבישול בריא מהיר

כשבחוץ הולך ומתחמם, הזמן שאנחנו רוצים לבלות במטבח הולך ומתקצר. למרבה השמחה, זאת לא סיבה להפסיק לאכול בריא. כך תבשלו אוכל בריא גם בקיץ!

2 דק' קריאה

אורי שביט

פורסם בתאריך 18.08.22

זה קורה כמעט בלי שאנחנו מרגישים – הטמפרטורות בחוץ מתחילות לעלות, הימים מתארכים, כבר לא מתחשק לאכול אוכל חם וכבד והכי פחות מתחשק לבלות שעות ארוכות במטבח ליד התנור והסירים המהבילים.

אז מה עושים כשרעבים?

רבים פותרים את הבעיה בדרכים קצת פחות מומלצות: נשנוש של חטיפים, חימום של מזונות מעובדים או תקתוק של פסטה, פתיתים או סנדוויצ’ים – הרבה פחמימות ומעט חומרים מזינים.

אבל אפשר ורצוי לעבור את הקיץ בדרך בריאה יותר, עם מאכלים שהם גם מזינים וגם מהירים והרבה טיפים שיכולים לקצר את הדרך לארוחה מזינה וטעימה, בלי להזיע שעות במטבח. כך תעברו את הקיץ בשלום ובתיאבון:

1. נערכים מראש – אל תחכו לרגע שכולם רעבים, הקטנים כבר בוכים ואתם עייפים, זה בדיוק מה שידחוף אתכם לכיוון של ארון החטיפים. ביום שבו יש לכם יותר זמן לבשל הכינו מראש אורז מבושל (רצוי מלא), קינואה או דגנים מלאים אחרים ודאגו לפחות לסוג אחד של קטניות שילדים אוהבים (למשל גרגירי חומוס או עדשים). שימו אותם בקופסא אטומה ותוכלו להשתמש בהם לאורך השבוע. כשחומרי הגלם כבר מחכים לנו במקרר, הרבה יותר קל לנו להשתמש בהם, להוסיף כמה ירקות ולהכין תוך דקות ארוחה מלאה ומזינה: סלט, מוקפץ, תבשיל מהיר ואפילו קציצות.

2. מקצרים את הדרך – יש מוצרים בריאים ואיכותיים שאפשר להחזיק דרך קבע במקפיא, במקרר או במזווה, כאלה שמאפשרים לבשל ארוחה מלאה ובריאה תוך דקות, בלי להתפשר על הבריאות, האיכות או הטעם. כיום אפשר לרכוש קטניות מבושלות קפואות או מצוננות, להשתמש בדגנים מלאים שעברו בישול מקדים ומתבשלים תוך דקות ויש אפילו מי שחותכים ומבשלים עבורנו את הירקות. זה תמיד עדיף להשתמש במוצרים מהסוג הזה מאשר במוצרים מעובדים ומתועשים, שמכילים רשימת רכיבים ארוכה שאנחנו לא מבינים.

3. ממלאים את הבית במזונות טובים – כשהמטבח מלא בפירות וירקות טריים ומצמצמים לאט לאט את מלאי החטיפים, באופן טבעי הם יתחלפו במקומות, ובמקום לנשנש מזונות מזיקים תמצאו את עצמכם (ואת הילדים) מכרסמים רצועות פלפלים בכל הצבעים, פרוסות מלפפון פריכות או אשכול של ענבים.

4. משדרגים מנות שכולם אוהבים – פסטה היא מלכת הארוחות המהירות, אבל גם אותה אפשר במינימום זמן ומאמץ להפוך לארוחה מלאה ובריאה בהרבה אם מוסיפים לה, למשל, בולונז של עדשים כתומות, פסטו מלא בעשבי תיבול עשירים בויטמינים ומינרלים או אפילו שעועית לבנה ברוטב עגבניות.

5. מכינים ארוחות מהירות בסיר אחד – במקום להסתבך עם מנה עיקרית, תוספת וירקות מכניסים את כל המרכיבים לסיר אחד, שהופך במהירות לארוחה שלמה. למשל, מכינים רוטב עגבניות עם גרגירי חומוס קפואים, בטטה ותפוחי אדמה, תבשיל שעועית לבנה קפואה וירקות שיוגש עם קוסקוס מלא מהיר הכנה, או קדרה עשירה של ירקות ועדשים שאינם זקוקים להשריה.

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח “טבעוניות נהנות יותר”, שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה