אתם מיליארדרים!

אל תגידו 'שמעתי ואני מכיר את זה'. זאת לא עצה שאפשר לומר עליה את הדברים האלה, זאת תגלית שתשנה לכם את החיים. למה? כי אתם מיליארדרים! בואו לגלות איך.

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 18.03.21

זריזות, פזיזות…

 

אם חשבתם שיש בין שני המושגים הללו קשר, אז ממש לא. אלה שני מושגים שונים והפוכים האחד מן השני.

 

זריזות, כמו שתבינו בהמשך, היא ממש לא פזיזות. היא גם לא מהירות מתוך לחץ. היא נובעת מתוך שמחת וחירות הנפש, מישוב הדעת וממקום עמוק של אהבה ותמימות. וגם, מהרגשת החשיבות של העניין בו אדם עוסק, כל שכן אם העיסוק הוא רוחני – מצוות, תפילה, חסדים וכדומה, שזה הדבר גדול והחשוב ביותר וכל הרצונות שיש בעולם לא ישוו אליו.

 

אלה שניחנו במידה המיוחדת הזו – מידת הזריזות, ידועים כאנשים שלא סובלם מבלבול המחשבה, דבר שמאפיין בצורה מובהקת את הלחוצים והפזיזים. אחת הדמויות בתורה שממחישה לנו את הנקודה הזו היא רבקה אימנו ע"ה, שלמרות כל הזריזות, החריצות והריצות, היא לא איבדה את יישוב הדעת שלה וענתה לאליעזר עבד אברהם על כל השאלות – ראשון ראשון, אחרון אחרון. מה שאומר, שהמחשבה שלה בהירה, מיושבת ומסודרת. הזריזות שלה נבעה מתוך שמחה ולא מתוך לחץ, לכן גם הייתה מיושבת בדעתה.

 

האדם הלחוץ, שלרוב גם מאופיין בפזיזות, מאבד את יישוב הדעת ובהירות המחשבה שלו, אך השמח, והזריז – זוכה למחשבה משוחררת, לנפש בריאה, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב "רק על ידי שמחה יוכל להנהיג את המוח כרצונו ויוכל ליישב דעתו" (ליקוטי מוהר"ן ח"ב, י).

 

המחלה של הדור

 

כשאדם לא מצליח להנהיג את עצמו והולך ונופל פעם אחר פעם אחרי תאוותיו והרגליו הרעים, הכל בגלל שהוא לא בשמחה, כפי שרבי נחמן ממשיך ואומר (שם), "על ידי מרה שחורה אי אפשר להנהיג את המוח כרצונו, ועל כן קשה לו ליישב דעתו". כשאדם חוזר שוב ושוב על אותן הטעויות ולא מצליח לעשות שינוי בחיים, לא מצליח להתעלות ולעבוד על המידות, כל שכן להתפלל וללמוד – הכל בגלל שהוא אכול בעצבות פנימית, גם אם הוא לא מרגיש את זה, ולא פעם אפילו יכחיש שהוא בכלל במצב כזה. אבל השמח? הוא בן חורין אמיתי!

 

רבי נחמן אומר בלימוד קצר זה, שזו הסיבה העיקרית שבגללה בני העולם רחוקים מהרוחניות שלהם, ובעיקר מבורא עולם, לכן הם סובלים ממרה שחורה ברמה כזו או אחרת. ורק אותם אנשים שזוכים לשמחה זוכים לחירות, ליישוב הדעת ולקרבת אלוקים אמיתית.

 

התרופה של הדור

 

ובאותו לימוד רבי נחמן נותן לנו את הפתרון לבעיה, "ולבוא לשמחה הוא על ידי מה שמוצא בעצמו איזה נקודה טובה על כל פנים, כמבואר על פסוק: "אזמרה לאלוקי בעודי" (בסימן רפ"ב), עיין שם. ועל כל פנים יש לו לשמוח במה שזכה להיות מזרע ישראל, שלא עשני גוי, וכמו שאנו אומרין: 'ברוך אלוקינו שבראנו לכבודו והבדילנו וכו' ונתן לנו תורת אמת' וכו'. מכל זה וכיוצא בזה ראוי לו ליקח לו שמחה לשמח דעתו כנ"ל… וזה בחינת (שבת עז:): 'בדיחא דעתיה', שהוא דבר גדול, דהיינו שמקשר השמחה למוחו ודעתו ואזי המוח משוחרר ויש לו יישוב הדעת כנ"ל, וגם למעלה נעשה מזה ייחוד גדול על ידי בדיחא דעתיה".

 

רבי נחמן הזהיר פעמים רבות, מאז שגילה את תורה רפ"ב המכונה "תורת אזמרה", שכל אחד צריך לשים לנגד עיניו את הנאמר בה וללכת עם הדיבור הזה, כי הוא יסוד גדול לכל מי שרוצה להיות אדם שמח, לראות את הזולת באור חיובי, ובעיקר – לזכות לקרבת אלוקים אמיתית, "ולבל יאבד עולמו לגמרי חלילה, כי רוב בני אדם שרחוקים מהשם יתברך, עיקר ריחוקם הוא מחמת מרה שחורה ועצבות".

 

מאמרים נוספים בנושא:

עצת המיליארד דולר

הכי קשה זה להיות שמח

בלי תירוצים!

למה אנחנו עייפים?
סוד ההתחדשות
בדרך לפסגה

נו, אל תהיה זקן!
האויב הזקן

 

תרשמו לכם!

 

אל תגידו 'שמעתי ואני מכיר את זה'. זאת לא עצה שאפשר לומר עליה את הדברים האלה. זו עצה שכל החיים תלויים בה, כפשוטו! זאת הגאולה של העולם! לא לחינם רבי נתן מברסלב חזר על דברי רבו, תורה רפ"ב, שוב ושוב, כי גם האדם הצדיק ביותר שמלא בטוב חייב לשמוח בטוב שבו, ואם אינו שמח בו הוא מסכן גדול ונמצא בסכנת נפילה איומה.

 

זו הסיבה שאני מדגיש ואומר, שאינני כותב כאן רק רעיונות יפים או תובנות שהן בגדר מותרות או תוספת מרעננת לחיים. ממש לא. מה כן? את החיים עצמם! החיים של כל אחד הם בדיוק כפי שהוא חי את העצה הנפלאה הזו של רבי נחמן מברסלב. כל הצרות והצער של כל אדם הם רק כפי ריחוקו מקיום עצה בתמימות למעשה.

 

לא פעם בחייו האדם מבין שנושא מסוים יכול להיות חשוב ולשנות את כל תפישת חייו, ובזמן שעניין זה 'מאיר' לו' הוא הולך עם זה, אבל החיים ממשיכים ולאחר זמן-מה הוא שוכח מההתעוררות שזכה לה, מאותה הארה, וזה עובר מדעתו. כמה חבל, אין הפסד עצום מזה. אך העצה לזה היא – שכאשר אדם מבין דבר מסוים והוא מתעורר אליו, עליו לקחת את זה לעבודה יומיומית – לתפילה האישית, ולעבוד על זה כל יום ולבקש מבורא עולם במילים שלו לתחזק את ההארות והתובנות שקיבל, אחרת הוא יישאר כמו שהוא עם תחושת פספוס של הרכבת, וגם זה חבל.

 

כל שכן כשמדובר בעצה המיוחדת והנפלאה הזו שרבי נחמן מברסלב נתן לנו, עצה שכל החיים תלויים בה, שהיא העובדה הראשונה שלנו בתפילה האישית, ובלעדיה אי אפשר להתקדם בשום דבר. כי כשאדם עצוב, כשהוא דן את עצמו לכך חובה, כל שכן את זולתו, הכל תקוע. המרירות הופכת לביצה תובענית, להאשמה ורדיפה עצמית, לעצבות ודיכאון עד לייאוש המר. רוצים להתקדם? תחזקו את מידת השמחה, תשמחו בטוב שיש בכם!

 

זאת עבודה יומיומית. תדפיסו את המאמר ואת תורה רפ"ב, שימו בכיס או בתיק והוציאו בכל זמן ומצב שתצטרכו, למדו כל יום מעט, אפילו שתי דקות קטע או שניים, וקחו את הלימוד לתפילה קצרה על מנת שתוכלו לקיים את העצה שנתן לנו רבי נחמן, כמו גם בתפילה האישית (התבודדות כפי שמכנה אותה רבי נחמן) ותשמחו!

 

החיים הטובים בידך

 

כל אדם מלא בטוב, זה היסוד של החיים – הן בטוב שהקב"ה עושה איתו והן בטוב שהוא עצמו זוכה לעשות – מצוות, חסדים, הארת פנים צדקה ועוד. אלא, שהטבע האנושי הוא להתמקד רק ברע – לראות רע, לבקר ולהתלונן, להתבכיין ולהרגיש מסכל וחסר. אז מה הפלא שאדם יראה רק את הרע בחיים? יתעלם מכל הברכות שהוא קיבל, מכל הטבו שיש לו? זה אדם שלא לא רואה ולא חי ובאמת אין לו טוב בחיים, שהרי עיקר האדם הוא הדעת  והמחשבה שלו, וכאשר המחשבה והרגש תפוסים רק ברע שבו וסביבו, הכל חשוך ורע לו.

 

אבל זה שהולך עם עצתו של רבי נחמן? הוא אדם שיכול לראות את כל הטוב שיש בו ולשמוח בו! החיים שלו מתוקים, אין לו רע בחיים בכלל. הרגש והמחשבה שלו מונחים במקום טוב – בטוב! הוא רגוע ושמח ולכן גם מקדיש זמן מסוים כל יום כדי להתבונן בנקודות שבהן הוא רוצה להשתפר, ועושה את זה מתוך רגיעה ושמחה מכיוון שהוא 'מוצף' בטוב וחסד.

 

זאת התמימות האמיתית של רבי נחמן מברסלב, אותה כל אחד צריך לאמץ בחום לליבו, ושבכל היום כולו לא יחשוב על מה שהיה ועל מה שיהיה, כי באמת, מה זה משנה? יש לנו רק את ההווה, רק את עכשיו, תנו דעתכם על העושר האגדי הזה שיש לכם בידיים! הכל מתגמד ומאבד משמעות כאשר מחזיקים ביד אוצר בלום, נכון? כך צריך לנהוג בעניין זה.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

איזוהי שמחה?
הסוד הכי שמח
איך נהיה שמחים?

שנים חיפשתי אותה
זה חיוך
כנסו לתמונה
לשמחה שלי שלושה עמודים

ארץ השמחה

 

רפואת הנפש

 

רבי נחמן מברסלב אמר שהוא רופא הנפשות, הרופא של נשמות ישראל. וזאת רפואת נפש אמיתית, כי החולי הגדול שקיים בנפשו של האדם הוא – שהוא מסתכל על הרע של עצמו ורואה רק שחור ורע בכל דבר – בסובבים אותו, משפחתו, חבריו, שכנים, אפילו בבורא עולם עצמו, דבר שגורם לו רק להתלונן. המוח והלב שלו מלאים בטענות ועצבות, ברדיפות וברגשות שליליים. וזה, אם אתם שואלים אותי, הגיהינום הכי גדול שאדם יכול לחיות בו.

 

חדלו מלהיות עניים! תרגילו את עצמכם לראות את העושר הרוחני הרב שיש לכם, את הטוב שבכם. תראו טוב בכל מקום, תשמחו בעצמכם ובסובבים אתכם, תעריכו את המקום שלכם ותשמחו בו – בעבודה, בבית, בקהילה, בשכונה, בבורא עולם. זה המפתח לחיות בחלקת גן עדן עלי אדמות.

 

למה? כי אתם מיליארדרים!

 

הקדישו זמן לתפילה האישית ותתחילו לספור את המיליארדים שלכם. תתמקדו רק במה שאתם זוכים לעשות ותעצימו את זה. למשל, זכיתם לעשות מצווה יקרה, שמחתם אדם, הארתם פנים וכן הלאה – תבדקו כמה פעמים אתם זוכים לעשות את זה ביום? אם היום זו הייתה הפעם היחידה אתם מוזמנים לעשות מסיבה, ליהנות מהרגעים הנפלאים האלה שהבורא זיכה אתכם. כל שכן, אם זכיתם לעשות את זה כמה פעמים ביום.

 

"חדלו מלהיות עניים ושובו אל האוצרות שלכם" – יש בכם אוצרות עצומים, שובו אליהם, תנו דעתכם עליהם. למדו את עצמכם להיות עשירים שמחים, ותרגישו את זה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. נורית פרץ

י"ח תמוז התשע"ט

7/21/2019

תודה רבה להשם יתברך שזכיתי לקרוא בספריך.וללמוד ולו מעט מתורתו ודרכו של רבי נחמן מברסלב זיעא.תודה רבה כבוד הרב זה מאוד מחזק.ותודה על הפדיון שעשית לי לפני שנים שבעצם הציל אותי תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה