במי אתם בוחרים?

הבחירות ממש בפתח, אך יותר מבחירת המפלגה שתרכיב ממשלה אנחנו עומדים בפני הבחירה החשובה ביותר בחיים שלנו – מי אנחנו רוצים להיות? הרב שלום ארוש מסביר!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

אני רוצה לתאר בפניכם שלושה טיפוסים, ואתם תחליטו כמו מי אתם רוצה להיות. שהרי כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות ולכל אחד יש דרך אחרת להתייחס לדברים שקורים לו, וטוב שאדם יתבונן וילמד מהאנשים שסביבו מה כדאי לעשות ומה לא, איך מומלץ להתנהג ואיזו התנהגות יש להרחיק:

 

שלושה שכנים

 

לדן היו שלושה שכנים. יום אחד הוא עובר מאחורי הבית ורואה פיצוץ בשלושת הצינורות של שלושת השכנים. הוא ידע שאם המים ימשיכו לזרום בלי חשבון זה הפסד גדול מאוד עבורם גם בגלל חשבון המים וגם בגלל הנזקים הקשים לתשתיות.

 

מה עשה דן הצדיק כחלק ממצוות השבת אבדה? הוא החליט להודיע לשכנים תיכף ומיד. הוא התקשר לשכן הראשון אבל הוא "סינן" אותו, דן לא היסס וניגש לדירה ודפק בדלת. השכן הביט בעינית ופתח את הדלת נזעם כשהוא צועק על דן, "אתה לא מבין רמזים? אין לי כוח עכשיו בשבילך. למה אתה מפריע לי באמצע היום?" אבל דן לא נבהל מהתגובה המשפילה ובכל זאת אמר, "סליחה על ההפרעה, אבל יש לך פיצוץ חמור בצינור…" לתדהמתו, השכן חזר על אותן צעקות בתוספת "ברכות" חמות, כעס עליו על שהעז להפריע לו וטרק את הדלת בפניו ההמומות.

 

בקומה השנייה, כאשר ביקר דן אצל השכן השני, השכן אמנם הופתע בהתחלה מההפרעה הבלתי צפויה. אבל מיד הבין שדן הצדיק מתכוון לטובתו והודה לו מקרב לב על האכפתיות ועל טוב ליבו. השכן סגר את הדלת ושכח מכל הסיפור. הוא אמנם לא התנהג בגסות, אבל התנהג די בטיפשות.

 

השכן השלישי ששמע מדם על הפיצוץ בצינור הודה לו מקרב לב, ובעוד דן עומד בדלת, מיד התקשר לשרברב והזמין אותו בדחיפות לטפל בפיצוץ, הוא ליווה את דן מהבניין כדי לראות בעצמו את הפיצוץ וכל הדרך לא הפסיק להודות לו על שהציל אותו מהפסד גדול, הוא ניגש לסגור את הצינור הראשי וכבר בתוך שעתיים התקלה תוקנה.

 

אז מה אתם אומרים, כמו מי הייתם רוצים להתנהג?

 

דן הוא מדת הדין – הייסורים המעוררים את האדם לתקן את מעשיו. השכן הראשון בועט בייסורים, ולא רק שהוא חוצפן ועז פנים כלפי מטיבו הוא גם כסיל גדול. השכן השני אומר תודה ומעביר מעליו את הייסורים, אבל גם לא מתעורר לתקן באמת. זו אמנם מדרגה, אבל אתם יודעים מה הערך של חצי עבודה… השכן השלישי זכה להבין באמת את העומק שבתודה על הייסורים. הוא גם ממתיק את כל הדינים וגם מתקן בשורש ומרוויח רווח אינסופי מהייסורים הללו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אוהב אותי בלי סוף

להתחבר ברגע

שיחה עם אלוקים

גוון חדש ומיוחד

סוד האושר

האמת? לא מגיע לי כלום!

הטרמפיסט

מחוץ לקופסה: נהנים מהמתנות

מפלים של הזדמנויות

עשרה צעדים לחופש

כיף לקום בבוקר

מחליפים משקפיים

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

 

במאמר אוהב אותי בלי סוף ציינתי, שאסור לעצור בתודה אלא חייבים להמשיך ולחפש מה השורש של הצרה, על מה היא באה הצרה, מה הקב"ה מרמז לי, על מה לעשות תשובה, על מה לבקש סליחה, במה להתחזק וכן הלאה, כפי שכתבתי באריכות בספר בגן האמונה במדרגה השלישית, שאין ייסורים בלא עוון.

 

המשל הזה ממחיש את הטעות הגדולה של מי שאומר תודה ולא ממשיך הלאה לעשות תשובה ולתקן את השורש. ולא רק, אלא זו טעות חמורה באמונה. הבסיס של האמונה הוא שיש קשר הדוק בין המעשים שלך לבין מה שקורה איתך כי אין ייסורים בלא עוון. לנתק בין מה שקורה לך למעשים שלך ולחשוב שהייסורים זה דבר מקרי – זה פגם באמונה שבהשגחה פרטית וגם פגם באמונה שהקב"ה הוא צדיק וישר.

 

על מה אומרים תודה?

 

אני תמיד צוחק מאלה שאומרים לי, "כבוד הרב, נפלתי בעסקים, עשו לי עין הרע…" – האם הם כאלה 'קודש הקודשים' שאין להם שום חטא ועוון ושום נדנוד עבירה, אלא רק איזה כוח שמימי שהגיע אליו מהחלל החיצון שנקרא 'עין הרע' ופגע בו 'במקרה'? ממש טרגדיה…

 

ואני אומר להם, "סליחה על השאלה, אבל האם אתם, נניח, שומרים שבת? טהרת המשפחה? הקדושה האישית? למה אתם חושבים שנפלתם בעסקים בגלל עין הרע?! איך לא תיפלו בעסקים אם חיים בלי שבת?! איזו עזרה משמים יש לאדם כשהוא מסלק את השכינה ממנו? איזו פרנסה יש לו כשהוא פוגם בברית?!"

 

אני כמובן אומר את הדברים בעדינות כך שיתיישבו על ליבם. אבל האמת ניתנת להיאמר. זו האמונה. אז נכון, זה רק לטובה הנפילה בעסקים שלך כי בגלל זה החיים שלך ניצלו. בדרך זו אפשר להתקרב לשבת, לטהרת המשפחה, לכשרות ולמתנות ענקיות. כך גם זוכים לתשובה, לתפילה האישית (ההתבודדות), לתשובה יומית. סיבה מספיק טובה לקום ולרקוד, לשיר ולומר תודה בלי סוף על כל החובות שלך.

 

 

אבל זה לא אומר לבן אדם, חס וחלילה, תגיד תודה ותצא מכל החובות ותמשיך באותה דרך שאתה הולך בה והכל יהיה בסדר. נכון שתודה מושיעה ופודה מהצרות, אבל זה לא מספיק. להיפטר מהצרות בלי לטפל בשורש של הצרות. זו כסילות. הפתרון הוא כן להודות, אבל על מה להודות ולשם מה להודות? אַל תודֶה בשביל להצליח בעסקים, אלא תודה כי נותנים לך הזדמנות לתקן ולהצליח בחיים.

 

 

אמרתם תודה? קיבלתם הזדמנות נפלאה לתקן ולהצליח בחיים! תאמרו אותה הרבה…

 

בוחרים בקב"ה!

 

וזה נכון גם בעניינים שנוגעים לכלל עם ישראל. זו טעות נוראית להתפלל שאדם פלוני לא יצליח בבחירות, או שיבטלו גזירה כזו או אחרת. צריך להתפלל על השורש. לחשוב – מי עשה את כל הגזירות? ני נותן את הכוח לכל אותם שונאי יהדות? רק בורא עולם. ולמה הוא עושה את זה – האם כדי שנתפלל שהם ייפלו, או כדי שנתן את המעשים שלנו? ברור שזה ברא רק על מנת לעורר אותנו. אין ייסורים ללא עוון. יש כאן דבר שעלינו להבין ולתקן רק על זה צריך לדבר. כאשר מדברים 'פוליטיקה' זה חור אמונה מוחלט… ואם תמיד צריכים לברוח מפוליטיקה ומדיבורים שהם חוסר אמונה מוחלט, אז בזמן הבחירות על אחת כמה וכמה. אם רוצים להשפיע באמת, צריך רק לחזור בתשובה ולבקש מבורא עולם שיראה לנו איך לתקן, להתחזק, ואיך להוסיף אור, ושהוא ורק הוא ינהיג אותנו ברחמיו.

 

"הנה הכלל, שצריך כל אדם לראות שמצידו לא יהיה עיכוב משיחא (משיח)" אומר רבי נחמן מברסלב, דהיינו לעשות תשובה שלמה ולתקן מעשיו". המנהיג היחיד שלנו זה משיח בן דוד, והתפילות שלנו תמיד, ובפרט בשעת הבחירות, הן רק לבקש מהקב"ה לעשות תשובה שלמה כדי שאנחנו לא נעכב את ביאת המשיח, וזה מה שהבורא באמת רוצה מאתנו. והוא זה שממליך מלכים והוא יבחר לנו את המנהיג הטוב ביותר על מנת לקרב אותנו אל התכלית ואל הגאולה השלמה.

 

לכן אני אומר שוב, אל תחשבו ש"אמרתי תודה ונושעתי" הכוונה היא לישועה גשמית וזה נגמר הסיפור. אדרבה, כאן הסיפור האמיתי רק מתחיל. אחרי שאמרתם תודה ונושעת, וזכיתם להבין שהכל לטובה וראיתם כמה הקב"ה אוהב אתכם – עכשיו אתם יכולים לצאת לדרך – לחזור למסלול ולחיות באמונה עם תפילה אמיתית. ומהי תפילה אמתית? לבקש מהקב"ה שיראה לנו מה העוון שבגלל באה הצרה (כל אחד בפרטיות) לכתחילה. וכאשר אדם מתקן את העוון שבגללו באה הצרה, מתוך תודה ואמונה באהבת הבורא אליו – זו הישועה שלמה שלו. עכשיו הוא באמת יכול לומר, "אמרתי תודה ונושעתי".

 

והעיקר, שאחרי כל ישועה כזו צריך להתחזק בקשר עם בורא עולם, להתמיד בתפילה האישית (ההתבודדות) ולבקש מהבורא בכל יום לתקן את המעשים שלנו. זו הישועה האמיתית, האמונה האמיתית, גן העדן האמיתי שיש בעולם הזה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה