הטוב הרע המכוער והטכנולוגיה

לא רק בסרט, כי אין דבר בעולם הזה שלא תמצאו בו את שלושת המרכיבים הללו: הטוב, הרע והמכוער. השאלה הגדולה היא - על מה אנו שמים את הדגש מבין השלושה?

3 דק' קריאה

דוד בן חורין

פורסם בתאריך 15.03.21

כל תגלית שכבר גילינו וחשפנו, כל ההמצאות שהומצאו ומומצאות עד עצם היום הזה – הכל היה כאן עוד מששת ימי בראשית כדי נוכל להשתמש בהן למטרה אלוקית, כך אומר הרבי מליובאוויטש זיע"א.

 

בורא עולם ידע מזמן שיהיו לנו סמארטפונים, וויפי, בינה מלאכותית ועוד כבר מהרגע בו דיבר עם אדם הראשון בגן עדן, כי הכל נועד למטרה שמימית.

 

ה"חפץ חיים" – רבי ישראל מאיר הכהן מראדין זיע"א, נולד סמוך ללידת עידן הטכנולוגיה בו אנו חיים היום. אבי הסמארטפונים הדיגיטליים היה הטלפון שהעביר צלילים, הפונוגרף הוא המכשיר הראשון שאפשר הקלטה של צלילים, לשמר אותם על גבי מדיה מכנית ולהשמיעם שוב – שכבר הומצא בשנת 1877, וכמובן שעם הזמן גם קיבלנו את השימוש בתמונות נעות שהפכו לסרט והקרנה בווידאו ועל מסכי הניידים שלנו.

 

אין חדש תחת השמש…

 

וכמו שאתם מבינים, הטכנולוגיה של היום לא חדשה כמו שהיא המשכיות וקומבינציה של כל הפיתוחים משנים עברו לפלטפורמה אחת. השאלות והתשובות שה"חפץ חיים" התמודד איתן אל מול ההמצאות והפיתוחים בדורו מתאימות גם לדור שלנו.

 

"… הסתכל בשלושה דברים ואי אתה בא לידי עבירה, דע מה למעלה ממך, עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבין…" (פרקי אבות ב, א).

 

הטוב, הרע והמכוער

 

הטכנולוגיה הביאה איתה דברים נפלאים וחשובים לעולם. מחלות שפעם לא הייתה להם תרופה היום כבר אינן קיימות, תוחלת החיים עלתה לפחות ב-20 שנים. איכות החיים בימינו היא הרבה מעבר למה שאנו מסוגלים לתאר ולדמיין, המשפחות העניות בתקופה הזו חיות טוב יותר מהמלכים של 1850. הטכנולוגיה בתחום הרפואה העניקה לנו עוד עשור או שניים להרבות בקיום מצוות.

 

אבל ככל שהחיים הופכים מהירים יותר, עסוקים יותר, מכניים יותר, ועם הרבה מאוד הפרעות והסחי הדעת, קשה לראות את הקב"ה בעולם. עם "כיבושו" של האדם את הטבע והולכת שולל את עצמו שהוא כביכול "מביס" את הבורא, הגיעו האידיאולוגיות הגרועות ביותר. קומוניזם, עם הדרישה התובענית לאתאיזם. האבולוציה, עם ההכחשה המוחלטת של שהקב"ה ברא את האדם (דוגלי גישה זו מאמינים שהם נוצר מהקופים…) אפילו אנרכיה, הפילוסופיה שהאדם לא צריך חוקים כדי לחיות על פיהם כי הוא באופן טבעי כבר מלוטש, הפכה פופולארית עם הטכנולוגיה החדשה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

המתכנת הראשי

איפה העולם?

כל צעד שווה

מיתוסים שחייבים לנפץ

מחדשים לכם

עניין של גישה

מחליפים משקפיים

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

פשוט, לזרוק את השכל

מצב דביק

להזיז את הגבינה

רוצה שינוי

 

כך הפכה הטכנולוגיה לדלק של החשיבה – שהעידן הטכנולוגי הוא האמת המוחלטת בעוד בורא עולם הוא משהו ארכאי (חלילה) וכזה שעבר זמנו…

 

והשאלה הזו מציקה והיא חייבת להישאל: אם בורא עולם אפשר לטכנולוגיה להתפתח בעולם הזה, שהרי הוא יצר הכל והוריד את החכמה לגילוייה ופיתוחה בעתה ובזמנה, למה הוא אפשר זאת אם הוא ידע מראש שהיא תגרום לכזה בלבול?

 

זו הסיבה האמיתית אליה מוביל אותנו ה"חפץ חיים" לקיומה של הטכנולוגיה: הטכנולוגיה נועדה לעזור ולסייע לנו כדי להכיר את בורא עולם. התורה אומרת לנו שכל פעולה שלנו נראית, נשמעת ונכתבת בספר החשבונות שלנו, לכן עלינו לעמוד על המשמר ולקיים את מצוותיו של הבורא ולא לחטוא, כי הוא מסתכל עלינו כל הזמן.

 

אבל אנחנו לא חווים את הדבר הזה באמת אלא עד אחרי ה-120 שלנו. אולם אז כבר לא יהיה לנו חופש בחירה והידע הזה יהיה חסר תועלת עבורנו… זו מטרת הטכנולוגיה – ללחוש לנו באוזן את האמת הזו, כל הזמן!

 

כ"שאנשי המדע" שואלים איך בורא עולם יכול לשמוע את מה שאנחנו אומרים אם הוא בשמים ואנחנו כאן למטה על האדמה, הטלפון עונה לו. אדם יכול לדבר לתוך קופסה ובמרחק של עשרות אלפי קילומטרים ממנו, בצד השני של העולם, אדם אחר שומע אותו כאילו הוא נמצא לידו באותו חדר. ואם אדם יכול ליצור מכשיר כזה אז תהיו בטוחים שגם בורא עולם יכול.

 

כ"שאנשי העולם המודרני" רוצים לדעת איך הקב"ה יכול לראות הכל, הם צריכים פשוט להתבונן במכשיר הווידאו. על המסך הם יראו רגעי חיים מוסרטים של אדם אחר מהצד השני של העולם. ואם כך, אז ברור שבורא עולם בהחלט יכול לראות מה אנחנו עושים בכל רגע נתון.

 

 

אם מישהו שואל אתכם איך בורא עולם יכול לראות הכל, פשוט, תלחצו על "פליי" והוא יקבל אץ התשובה…

 

היכולת של האדם לשים מיליוני מצלמות בגודל של ראש סיכה בכל מקום, אפילו בתוך הגוף שלנו, מחזקת את האמת שבורא עולם רואה את כל מה שאנו עושים, אפילו בחדרי חדרים וכשאנו לבד.

 

כשפילוסוף רוצה לדעת איך אפשר להקליט הכל בלי מכשיר – מכשיר הקלטה או כלי כתיבה לתיעוד הנאמר, פשוט נראה לו 'תמונות נעות' – סרטון, של משהו שקרה לפני יום, חודש או אפילו כמה שנים.

 

העובדה שכל סמארטפון, מחשב או כל מכשיר אחר שמצויד במצלמה להקליט הן בווידאו והן סאונד בכל רגע, מבהירה בצורה חד משמעית שהקב"ה יכול להקליט כל מה שהוא רואה ושומע וליצור מזה את סיפור החיים שלנו – המעשים שלנו, ובהמשך לעשות חשבון על כל צעד. ואחרי ה-120, כשנעמוד בבית דין של מעלה, שם פשוט ילחצו על "פליי" ויראו לנו את הסרט של חייו ולפיו ניתן את הדין.

 

הטכנולוגיה מלמדת אותנו שהחיים הם דיאלוג מתמשך בין הבורא ובנינו. האמונה מלמדת אותנו שכל מה שקורה איתנו הוא מסר ממלך מלכי המלכים, שמכוון אותנו לדבר הבא שעלינו לעשות ולתקן. אנו מצווים להודות לבורא עולם על טוב ועל הרע, כי כך הוא מדריך אותנו באהבתו האינסופית ומראה לנו איך להישאר על המסלול הנכון, לוודא שחשבון חיינו נמצא תמיד במצב טוב.

 

זה מה שה"חפץ חיים" מלמד אותנו על הטכנולוגיה. זו הזדמנות של העידן המודרני להבין את המסרים של בורא עולם אלינו ואת המשימה שלנו בעולם שלו.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה